5ο ΓΕΛ Τρικάλων-Σχολικό Έτος 2019-20,Πολιτιστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα:«Τόποι πολιτισμικής αναφοράς: Μνημεία ιστορίας & αρχαιολογίας στην Ελλάδα και στην Ευρώπη»
Συντονίστρια-υπεύθυνη καθηγήτρια: Ηλιάδη Αμαλία ΠΕ02,φιλόλογος-ιστορικός, Διευθύντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων. Συνεργαζόμενη εκπαιδευτικός: Τσικορδάνου Αικατερίνη, ΠΕ86, Πληροφορικός.
Φέτος, στο πλαίσιο του πολιτιστικού εκπαιδευτικού προγράμματος «Τόποι πολιτισμικής αναφοράς: Μνημεία ιστορίας & αρχαιολογίας στην Ελλάδα και στην Ευρώπη» αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Οι λόγοι που μας έκαναν να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα ήταν πολλοί και μεταξύ αυτών η ανάγκη απόκτησης γνώσεων πάνω στο εν λόγω θέμα και αισθητικής απόλαυσης από την- έστω- ψηφιακή, οπτική επαφή μας με αυτά. Μέσω των διερευνητικών διαδικασιών του πολιτιστικού αυτού προγράμματος, περπατήσαμε στα μονοπάτια της Ευρωπαϊκής Ιστορίας με πυξίδα την έρευνα –ειδικότερα την βιβλιογραφική έρευνα και αποδελτίωση πληροφοριών, την ανάγνωση τοπίου με επιτόπια έρευνα, όσον αφορά ορισμένα από τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας με κατόπτευση και φωτογράφηση, την ψηφιοποίηση πολιτισμικών τεκμηρίων, την διερεύνηση ηλεκτρονικών πηγών στο διαδίκτυο,- με τελικό μας σκοπό τη συλλογή στοιχείων και την ολοκληρωμένη πραγμάτευση και σύνθεση του θέματός μας.
Εμπνεόμενοι από εικόνες και σχετικά κείμενα και διαπνεόμενοι από δημιουργική ορμή και ερευνητική διάθεση, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας της Α’ Λυκείου του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων ζωγράφισαν, διατύπωσαν τις σκέψεις, τις απόψεις, τις αντιλήψεις τους για τόπους και μνημεία αναφοράς, για χώρους ιστορικής και αρχαιολογικής αξίας, εκτιμώντας τη σημασία της πολιτιστικής, ευρωπαϊκής μας κληρονομιάς δημιουργώντας μικρά εικαστικά/ζωγραφικά έργα και εκφράζοντας παράλληλα τα συναισθήματά τους για το αγαθό της μελέτης και της ιστορικής αυτοσυνειδησίας…Εξαιρετικά σημαντικά σημάδια του τόπου μας, σημεία αναφοράς ιδιαίτερα της αρχαίας, παλαιοχριστιανικής βυζαντινής, υστεροβυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου, αποτελούν παράλληλα αιτίες και αφορμές για να επανεκτιμήσουμε και να αναδείξουμε ως εκπαιδευτικοί, μαθητές/τριες και ως 5ο ΓΕΛ Τρικάλων εν γένει, την αυταπόδεικτη αξία του «κοντινού» μας και γι’ αυτό υποτιμημένου πλούσιου ιστορικού και αρχαιολογικού μας παρελθόντος, αυτού που ζει και αναπνέει ακόμη δίπλα μας…
Σε αυτό το πλαίσιο, απλώσαμε τη δημιουργική σκέψη και τη φαντασία μας στον καμβά της στέρεης γνώσης για να εκφράσουμε, ως κατακλείδα, την ειλικρινή μας ευαρέσκεια για το πρωτότυπο και ενδιαφέρον φωτογραφικό και ψηφιοποιημένο εκπαιδευτικό υλικό που συνέλεξε και μελέτησε η πολιτιστική μας ομάδα. Αποτελεί, πραγματικά, σε μορφή παρουσίασης μια ελκυστική περιήγηση στον τόπο και το χρόνο των μεγάλων πολιτειακών και πολιτισμικών συσσωματώσεων του Ευρωπαϊκού Βορειοκεντρικού και Μεσογειακού κόσμου: της Αρχαίας Ελλάδας, της Ρώμης, του Βυζαντίου, του Ευρωπαϊκού Μεσαίωνα, Αναγέννησης, Μπαρόκ και γενικότερα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού. Παράλληλα, η στέρεα δόμηση και η ορθολογική κατάταξη του υλικού μας, αξιοποιώντας δημιουργικά μια ποικιλία πηγών, προσφέρει παντοειδή κίνητρα και εναύσματα για εναλλακτικές ιστορικές αφηγήσεις νου και καρδιάς καθώς και αρχαιολογικούς περιπάτους ή ιστορικές περιηγήσεις: μέσα από ένα παλίμψηστο εικόνων, φωτογραφιών, αναπαραστάσεων, αναδύεται η πολύτιμη εμπειρία των παλιών ανθρώπων, η καθημερινή ζωή και η μετουσιωμένη, σε εσωτερικό πλούτο, γνώση.
Η Υπεύθυνη Καθηγήτρια-Συντονίστρια του Καινοτόμου αυτού Πολιτιστικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος Ιστορίας και Πολιτισμού: Ηλιάδη Αμαλία ΠΕ02 και η συνεργαζόμενη καθηγήτρια Τσικορδάνου Αικατερίνη ευχόμαστε, σε αρμονική και στενή συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, να συνεχίσουμε να παράγουμε εύχρηστο και ουσιαστικής σημασίας εκπαιδευτικό υλικό που τόσο το έχει ανάγκη η εκπαιδευτική κοινότητα για την δημιουργία μορφωτικών ερεθισμάτων, για την προαγωγή της ιστορικής μας συνείδησης, της εις βάθος αυτοσυνειδησίας μας και το βάθεμα της εσωτερικής μας σοφίας. Όπως οι μαθητές/τριές μας, έτσι κι όλοι μας απολαμβάνουμε, από άποψη περιεχομένου και μορφής, ουσίας και αισθητικής, το ισορροπημένο ερευνητικό αποτέλεσμα του παιδαγωγικού μας μόχθου.
Καλοτάξιδη στον κόσμο της γνώσης και της παιδείας η συνθετική μας παρουσίαση. Μια παρουσίαση όπου εμπεριέχονται ενδεικτικά αποσπάσματα από κείμενα των μαθητών/τριών μας τα οποία δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της παραγωγής λόγου, ως βασικού πεδίου του καινοτόμου πολιτιστικού μας προγράμματος καθώς και εικαστικά έργα τέχνης που φιλοτέχνησαν με αιτία και αφορμή το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα).