Οπτικοακουστική Παιδεία
Περιφερειακό Θεματικό Δίκτυο Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης
- Οδηγοί κινηματογραφικής εκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς: https://peanatolikithessal.wixsite.com/cinemaeducation/kinimatografiki-ekpaideysi
- Χρήσιμες ιστοσελίδες για τον κινηματογράφο και την κινηματογραφική εκπαίδευση: https://peanatolikithessal.wixsite.com/cinemaeducation/xrisimes-istoselides
Εθνικό Δίκτυο Παιδείας στα Μέσα: Κινηματογράφος, Τηλεόραση, Διαδίκτυο
- Εκπαιδευτικό υλικό: https://www.edu4media.eu/yliko/
- Επιμορφωτικό υλικό: https://www.edu4media.eu/%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%bc%ce%bf%cf%81%cf%86%cf%89%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%85%ce%bb%ce%b9%ce%ba%cf%8c/
ΕΚΟΜΕ
Παπαδημητρίου Σ. και Σοφός Α. (2022), Αξιοποίηση οπτικοακουστικών μέσων στο σύγχρονο σχολείο: Οδηγός για εκπαιδευτικούς, ΕΚΟΜΕ
European Film Factory
Χαράζοντας το δρόμο: πώς να ενθαρρύνουμε και να συνοδεύουμε τα παιδιά και τους νέους στην ανακάλυψη του κινηματογράφου (2023)
Λήψη αρχείου
Κινηματογραφική Παιδεία
-
Αθανασάτου Ι., Καλαμπάκας Β., Παραδείση Μ. (2011), Η αξιοποίηση του κινηματογράφου στην Εκπαίδευση, Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό στο “Μείζονα Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών”
-
Ανδριοπούλου Ε., «Η Κινηματογραφική Παιδεία στην Εκπαίδευση– Μοντέλα λειτουργίας και προκλήσεις», Συχνότητες (του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων), Τεύχος 10, Απρίλιος – Αύγουστος 2010, σελ. 15-20
-
Σχολείο και Κινηματογράφος: https://skasiarxeio.wordpress.com/%cf%83%cf%87%ce%bf%ce%bb%ce%b5%ce%af%ce%bf-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%b7%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%bf%ce%b3%cf%81%ce%ac%cf%86%ce%bf%cf%82/
- Film Education: A User’s Guide: δωρεάν διαδικτυακό μάθημα των British Film Institute, DFI, Cinémathèque Française και Vision Kino για εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν παραπάνω γνώσεις για την ένταξη της Κινηματογραφικής Παιδείας στην εκπαίδευση
CINEDU
Ψηφιακή πλατφόρμα κινηματογραφικών ταινιών για τα σχολεία από το Ελληνικό Κέντρο κινηματογράφου. Κατάλογος από ταινίες και συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό διατίθενται δωρεάν στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια όλης της χώρας, για χρήση στο πλαίσιο των μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών. Δάσκαλοι και καθηγητές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οποιαδήποτε ταινία επιθυμούν για προβολή στο πλαίσιο του μαθήματός τους και να αξιοποιήσουν το ειδικά διαμορφωμένο εκπαιδευτικό υλικό, για να βοηθήσουν τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα την ύλη του μαθήματος.
Ψηφιακή πλατφόρμα κινηματογραφικών ταινιών για τα σχολεία από την Ταινιοθήκη.
Psaroloco
Δωρεάν ταινίες, εκπαιδευτικό υλικό και σχέδια μαθήματος ανά θέμα και ηλικία
Διεθνές Φεστιβάλ ταινιών TAKORAMA για εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές (από 3 ως 17 ετών)
Webinar του ΕΚΟΜΕ για τη συνεργασία με το TAKORAMA 2022 (13 Απριλίου 2022): https://www.youtube.com/watch?v=Oh_e2z4ZIVI
ΕΚΟΜΕ, Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες για τις ταινίες του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Animation για Παιδιά Takorama 2023
ΕΚΟΜΕ, Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες για τις ταινίες του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Animation για Παιδιά Takorama 2022
Μια επιλογή δώδεκα πολυβραβευμένων ταινιών animation μικρού μήκους χωρίς λόγια, για παιδιά ηλικίας 4-15 ετών, οι οποίες, με ποιητικό και ευφάνταστο τρόπο, διασκεδάζουν και προβληματίζουν, εξερευνώντας θέματα, όπως οι οικογενειακές και κοινωνικές σχέσεις, οι φόβοι, η διαφορετικότητα, η μετανάστευση.
Τα φυλλάδια δραστηριοτήτων της ΕΚΟΜΕ περιέχουν βασικές πληροφορίες για τις ταινίες, ενδεικτικά ερωτήματα για την κατανόηση της ιστορίας και την έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων καθώς και προτάσεις δραστηριοτήτων που αφορούν διαφορετικές διαστάσεις της ταινίας. Προτείνονται ποικίλες πολυτροπικές αναφορές και συνδέσεις σε λογοτεχνικά, εικαστικά, οπτικοακουστικά και κινηματογραφικά έργα, όπως τραγούδια, παραμύθια, ταινίες, κουίζ, δημιουργίες άλλων παιδιών, διδακτικά σενάρια και εργαστήρια από εκπαιδευτικές πλατφόρμες και ψηφιακά αποθετήρια (Φωτόδεντρο, Αίσωπος, Εργαστήρια Δεξιοτήτων – ΙΕΠ κ.ά.). Με τον τρόπο αυτό, τα παιδιά εκπαιδεύονται στις εικόνες και ταυτόχρονα οι εικόνες γίνονται ένα (ακόμη) εκπαιδευτικό εργαλείο.
Athens International Children’s Film Festival
ΕΚΟΜΕ
Ταινίες-Μια γλώσσα χωρίς σύνορα: Εκπαιδευτικοί οδηγοί μελέτης παιδικών ταινιών
Εγκεκριμένο πρόγραμμα της ΕΚΟΜΕ για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στον Θεματικό Άξονα “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη” (2021): https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=23199§ion=8
Πρόγραμμα ταινιών μικρού μήκους The Red Balloon, Jemima & Johnny, Palle Alone In The World (τάξεις: Α΄-Ε΄ Δημοτικού)
Paddington (τάξεις: Β΄-ΣΤ΄ Δημοτικού)
Εξερευνώντας τη γλώσσα του χρώματος μέσα από την ταινία “Paddington” (2014)
Εγώ, ο Κολοκυθάκης (τάξεις: ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνάσιο)
Γενικός Οδηγός για την Ταινία Μικρού Μήκους στις Τάξεις Υποδοχής Μεταναστών
Εκπαιδευτικό υλικό για την προβολή ταινιών ως εργαλείο για τη συμπερίληψη
Εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές/τριες 9-11 ετών σχετικά με την ταινία «Hello Salaam» (2019), Βρετανικό Συμβούλιο και ΙΕΠ, Inclusive Schools
Εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές/τριες 12-15 ετών σχετικά με την ταινία «Everybody else is taken» (2019), Βρετανικό Συμβούλιο και ΙΕΠ, Inclusive Schools
Πλατφόρμα “Δημοκρατική Παιδεία”
Δουλεύοντας με το μήνυμα ταινιών μικρού μήκους
ΙΔΕΚΕ, Ελληνικός Κινηματογράφος
Πρακτικά 1oυ Πανελληνίου Επιστημονικού Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή: Οπτικοακουστικός Γραμματισμός στην Εκπαίδευση
Εγκεκριμένα Κινηματογραφικά Έργα για A΄/θμια και Β΄/θμια Εκπαίδευση από το Υπουργείο Παιδείας (2010)
Σύμφωνα με την εγκύκλιο Φ1/167479/Δ2/25-10-2019/ΥΠΑΙΘ για την παρακολούθηση θεαμάτων από μαθητές/τριες εντός σχολικού ωραρίου, ορίζεται ο παρακάτω κατάλογος των εγκεκριμένων ταινιών ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Ο κατάλογος με τίτλους κινηματογραφικών ταινιών, είχε εγκριθεί κατά το διάστημα 1998-2010 από την τότε υφιστάμενη Ομάδα Εγκρίσεως Θεαμάτων για Μαθητές. Οι εγκρίσεις των κινηματογραφικών ταινιών ισχύουν χωρίς χρονικό περιορισμό, αρκεί η κινηματογραφική ταινία να είναι άριστη από τεχνικής πλευράς. Δίπλα από κάθε τίτλο αναγράφεται η βαθμίδα εκπαίδευσης για την οποία έχει κριθεί κατάλληλη η ταινία.
ΠΗΓΕΣ:
- https://edu-gate.minedu.gov.gr/images/docs/theamata/egekrimena_2010.pdf
- https://edu.klimaka.gr/drasthriothtes/genika/779-egkekrimena-kinhmatografika-erga-gia-mathhtes
- https://www.esos.gr/arthra/defterovathmia-ekpaidefsi/eidisis-defterovathmia-ekpaidefsi/ta-317-egkekrimena-kinhmatografika-erga-gia-toys-mauhtes-gymnasioy-lykeioy-kai-dhmotikoy
Εγκύκλιος Φ1/167479/Δ2/25-10-2019/ΥΠΑΙΘ για την παρακολούθηση θεαμάτων από μαθητές/τριες εντός σχολικού ωραρίου
“Σχετικά με την παρακολούθηση θεαμάτων από μαθητές/τριες εντός σχολικού ωραρίου, σας ενημερώνουμε ότι κατά το τρέχον σχολικό έτος 2019-2020 έχει αναρτηθεί στην Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του Υ.ΠΑΙ.Θ. http://edu-gate.minedu.gov.gr/, κάτω από τον γενικό τίτλο ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, το πεδίο Θεάματα που περιλαμβάνει κατάλογο θεαμάτων και συγκεκριμένα πληροφορίες για παραστάσεις θεάτρου / κουκλοθεάτρου / θεάτρου σκιών. Προτείνεται, κατά τον προγραμματισμό της παρακολούθησης θεαμάτων από τις σχολικές μονάδες, οι εκπαιδευτικοί να επισκέπτονται το εν λόγω πεδίο για την επιλογή θεάματος.
Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω αναρτήσεις δεν αποτελούν έγκριση του θεάματος και οι σχετικές πληροφορίες αναρτώνται για ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας αναφορικά με θεάματα. Καλούνται οι Σύλλογοι Διδασκόντων να ενημερώνονται για το περιεχόμενο των παραστάσεων πριν από την παρακολούθησή τους από τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Σε κάθε περίπτωση η παρακολούθηση θεαμάτων, συμπεριλαμβανομένων των κινηματογραφικών ταινιών, είτε αναγράφονται στους ανωτέρω καταλόγους είτε όχι, είναι δυνατή μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων και την έγγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/τριών.
Σημειώνεται ότι το Υ.ΠΑΙ.Θ. δεν εκδίδει πλέον εγκρίσεις θεαμάτων. Παλαιές εγκρίσεις θεάτρου και κουκλοθεάτρου δεν ισχύουν
Η απόφαση για την παρακολούθηση θεαμάτων από μαθητές/τριες θα λαμβάνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων έκαστης σχολικής μονάδας, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τα εξής:
- Οι παραστάσεις που θα επιλέγονται για παρακολούθηση από τους μαθητές και τις μαθήτριες θα πρέπει να συμβαδίζουν με τους σκοπούς και τις αξίες της παιδαγωγικής, όπως είναι η ψυχική καλλιέργεια, η βίωση των αξιών της ζωής, η γνώση και η ορθή αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων. Παράλληλα, θα πρέπει να ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και την αντιληπτική ικανότητα της ηλικίας των μαθητών/τριών στους οποίους απευθύνονται και να διαθέτουν άρτιο λόγο, άψογο περιεχόμενο και ποιοτική αισθητική προσέγγιση.
- Θα πρέπει οπωσδήποτε να προηγείται προετοιμασία ανάλογη με την ηλικία των μαθητών/τριών, η οποία να περιλαμβάνει πληροφορίες για το έργο, τον/την δημιουργό του, τη χρονική στιγμή της δημιουργίας και γενικά στοιχεία που θα βοηθήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες να προσλάβουν τη μέγιστη ωφέλεια από την παρακολούθηση του θεάματος.
- Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει πριν από την παρακολούθηση να έχουν ενημερωθεί για τους κανόνες συμπεριφοράς που ισχύουν κατά τη μετάβαση στον χώρο του θεάματος και κυρίως μέσα στις αίθουσες των θεαμάτων, όπου θα πρέπει να απαγορεύεται η κατανάλωση τροφίμων.
- Οι συνοδοί καθηγητές/τριες θα παρευρίσκονται μέσα στην αίθουσα που παρουσιάζεται το θέαμα καθ’ όλη τη διάρκειά του.
- Σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την παρακολούθηση του θεάματος και σε κατάλληλη χρονική στιγμή, που θα επιλέγεται από τον/την εκπαιδευτικό, θα ακολουθεί συζήτηση πάνω στα θέματα που έθιγε η παράσταση, τη γνώμη των μαθητών/τριών για τους χαρακτήρες του έργου, την απόδοσή τους από τους ηθοποιούς, τις παρατηρήσεις τους για την εικαστική διάσταση, την ηχητική κάλυψη κ.ά. Με τη συζήτηση αυτή θα επιδιώκεται η γενικότερη καλλιέργεια των μαθητών/τριών σχετικά με τα θεάματα αλλά και η ανάπτυξη της κριτικής τους ματιάς.
Παρακαλούνται οι Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων να βεβαιώνονται ότι τηρούνται οι προϋποθέσεις ασφάλειας και πυροπροστασίας με την ύπαρξη εξόδων κινδύνου στις αίθουσες των θεαμάτων που θα παρακολουθήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες, ζητώντας από τους υπεύθυνους των θιάσων να επιδείξουν την σχετική άδεια λειτουργίας του χώρου της παράστασης.
Για την είσοδο των καλλιτεχνών στον χώρο του σχολείου, στην περίπτωση παρουσίασης θεάματος, απαιτείται σχετική άδεια από το Υ.ΠΑΙ.Θ. Η άδεια χορηγείται για τα μεν Γυμνάσια και Γενικά Λύκεια από την Δ/νση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δ/θμιας Εκπαίδευσης, για τα δε Επαγγελματικά Λύκεια από την Δ/νση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, κατόπιν σχετικού αιτήματος της σχολικής μονάδας μέσω της οικείας Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Θίασοι, οι οποίοι επιθυμούν να αναρτηθούν οι παραστάσεις τους που απευθύνονται σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην ιστοσελίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ. δύνανται να ενημερώνονται σχετικά με τον τρόπο ανάρτησης επισκεπτόμενοι την Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του Υ.ΠΑΙ.Θ. και ακολουθώντας την διαδρομή: http://edu-gate.minedu.gov.gr/→ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ→Θεάματα ή να επικοινωνούν τηλεφωνικά με τη Δ/νση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δ/θμιας Εκπ/σης, Τμήμα Β΄, τηλέφωνο 210 344 3314 (κ. Γ. Μπερετούλη)”.