Κακοποίηση/ Παραμέληση

πα
ΙΕΠ

Παναγιωτάκη Μ. & Θέμελη Ό., Οδηγός για την αναγνώριση και τη διαχείριση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης από τον/την Εκπαιδευτικό



Λήψη αρχείου


Επιτυχείς παρεμβάσεις του Συνηγόρου του παιδιού, που αφορούν παιδιά και επαγγελματίες στα σχολεία (27-1-2024)
1. Τα παιδιά θα μπορούν να μιλούν ελεύθερα σε ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς των ΕΔΥ στο σχολείο:
Η Αρχή ζήτησε επανειλημμένα το 2023 την άρση της στρεβλής ερμηνείας του ισχύοντος πλαισίου, που ορίζει τον τρόπο άσκησης των καθηκόντων των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών στις σχολικές μονάδες και σύστησε εγγράφως, αλλά και σε συνάντηση με την αρμόδια Υφυπουργό τον Οκτώβριο του 2023 την αποσαφήνιση εκ μέρους του Υπουργείου ότι οι παραπάνω επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται εντός του σχολείου, σε οποιαδήποτε βάση (ΕΔΥ ή άλλη) νομιμοποιούνται και οφείλουν να δέχονται και να ακούν μαθητές και μαθήτριες και χωρίς τη συγκατάθεση των γονέων τους.
Το Υπουργείο ανταποκρίθηκε θετικά με την έκδοση της υπ’ αριθ. 138415 /Δ3/4-12-2023 εγκυκλίου που ρητά ορίζει ότι «ο ψυχολόγος και ο κοινωνικός λειτουργός των ΕΔΥ ανήκουν στο προσωπικό του σχολείου και δεν λειτουργούν ως «εξωτερικοί επισκέπτες». Σε αυτό το πλαίσιο τα μέλη των ΕΔΥ, σε αρχικό στάδιο, δέχονται και ακούν μαθητές/μαθήτριες που επιθυμούν να τους συναντήσουν για να αναφέρουν ή να ζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για κάποιο θέμα που τους/τις απασχολεί, χωρίς να απαιτείται η συναίνεση του γονέα/κηδεμόνα».
2. Οι επαγγελματίες που αναφέρουν ενδοοικογενειακή βία θα προστατεύονται νομικά:
Μετά τις διαδοχικές παρεμβάσεις του Συνηγόρου για την παροχή νομικής προστασίας στους επαγγελματίες της Εκπαίδευσης που αναφέρουν κακοποίηση παιδιού (ήδη από το 2018), αναρτήθηκε σε διαβούλευση η τροποποίηση του άρ.23 του ν.3500/06 με το ακόλουθο περιεχόμενο:
“….Τα πρόσωπα της παρ. 1 (δηλαδή εκπαιδευτικοί κοινωνικοί λειτουργοί κ.α.), που προβαίνουν σε αναφορά εγκλήματος ενδοοικογενειακής βίας δεν εγκαλούνται, δεν ενάγονται, δεν διώκονται πειθαρχικά, δεν απολύονται, ούτε υφίστανται άλλου είδους κυρώσεις ή δυσμενή μεταχείριση, για το περιστατικό που ανέφεραν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, παρά μόνο εάν προέβησαν εν γνώσει τους σε αναληθή αναφορά”.
Η διάταξη αναμένεται να ψηφιστεί με κάποιες τροποποιήσεις (π.χ. την προσθήκη και του ψυχολόγου στους επαγγελματίες) το επόμενο χρονικό διάστημα.

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Κακοποίηση και παραμέληση παιδιών



Λήψη αρχείου

Πρόληψη της κακοποίησης και παραμέλησης παιδιών στον χώρο του σχολείου



Λήψη αρχείου

Έγκαιρη αναγνώριση παιδιών-πιθανών θυμάτων κακοποίησης και παραμέλησης



Λήψη αρχείου

Αντιμετώπιση παιδιών θυμάτων κακοποίησης και παραμέλησης



Λήψη αρχείου

Βασικές αρχές αναφοράς και παρέμβασης. Διαδικασίες για την προστασία του παιδιού



Λήψη αρχείου

Αναφορές και αποκαλύψεις κακοποίησης και παραμέλησης παιδιών: Τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί



Λήψη αρχείου


Κακοποίηση και παραμέληση ανηλίκων: Ο ρόλος του σχολείου (ΠΔΕ Αττικής, 14-4-2021)


Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
Οδηγίες προς πολίτες για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας

Οδηγίες προς φορείς για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας


Συνήγορος για το παιδί

Μόσχος Γ., Κατσιγαράκη Ε., Μοσχοπούλου Α. (2016), Παραβίαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Φαινομενολογία και το Πλαίσιο Παιδικής Προστασίας, ΕΚΔΔΑ



Λήψη αρχείου


ΕΛΙΖΑ – Εταιρεία κατά της κακοποίησης του παιδιού

Παιδική Κακοποίηση: “Αναγνώρισε και βοήθησε” για εκπαιδευτικούς



Λήψη αρχείου


Διαδραστικό παραμύθι για την ενδοοικογενειακή βία

Τριβιζάς Ε. (2005), Το λυπημένο αρκουδάκι, Σοροπτιμιστική Ένωση Ελλάδος

Το βιβλίο προτείνεται για τη Β’, Γ’, Δ’ και Ε’ τάξη Δημοτικού, αν κρίνετε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για να θίξετε το θέμα της ενδοοικογενειακής βίας στην τάξη.

Από την εισαγωγή του βιβλίου: “Το βιβλίο ανοίγει δύο δρόμους μπροστά στο παιδί. Τον δρόμο της Αδιαφορίας ή της Ανοχής και τον δρόμο της Συμπόνοιας, της Φροντίδας, της Αγάπης. Με τη σιωπή ή την ανοχή, η Βία επιζεί και θεριεύει. Μόνο η Φροντίδα και η Αγάπη σκοτώνουν το θεριό που κρύβει ο άνθρωπος στην ψυχή του. Τα παιδιά δεν είναι αδιάφορα για όσα συμβαίνουν γύρω τους. Δεν ξέρουν όμως πώς να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και πώς να αντιδράσουν. Οι ερωτήσεις που καλείται το παιδί να απαντήσει, μέσα στο βιβλίο, προκαλούν την κρίση του και την έκφραση της θέλησής του, για να φανεί στο τέλος από το αποτέλεσμα πόσο σημαντική ήταν η επιλογή του αυτή”.