Για μαθητές/τριες
Παπαμιχαήλ Ε. (2013), Ανακαλύπτοντας τον ελέφαντα: Οδηγός εκπαιδευτικού με ενδεικτικές δραστηριότητες για υλοποίηση θεματικής ενότητας 3.3: Αποδοχή και διαχείριση της διαφορετικότητας και άλλων σχετικών δεικτών επιτυχίας, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου
Παπαθανασίου Ο. (2006), Διδακτικές δραστηριότητες για την Ετερότητα και την Κοινωνική Συνοχή στην Εκπαίδευση
ΑΝΤΙΓΟΝΗ – Κέντρο πληροφόρησης και τεκμηρίωσης για τον ρατσισμό, την οικολογία, την ειρήνη και τη μη βία, Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: Ανθρώπινα δικαιώματα και αποδοχή της διαφορετικότητας. Οδηγός Δραστηριοτήτων
Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «Αθηνά – Υγεία». (2011). Παραμύθι χωρίς σύνορα. Αθήνα.
Πληροφορίες: Αποτελεί ένα πρωτότυπο υλικό πρωτογενούς πρόληψης. Το «Παραμύθι χωρίς σύνορα» πραγματεύεται σε 12 συναντήσεις θέματα που αφορούν τη φιλία, τα συναισθήματα και τη διαφορετικότητα, μέσα από την ιστορία 6 ζώων που ναυαγούν σε ένα νησί. Η εφαρμογή του παραμυθιού, ως εργαλείο πρόληψης, αποσκοπεί στο να προσεγγίσουν με βιωματικό τρόπο τα παιδιά αυτής της ηλικίας ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα τους. Η ανάγκη για προσωπική και κοινωνική ενδυνάμωση των παιδιών και η προσέγγιση του θέματος της ψυχικής υγείας και των διαπροσωπικών σχέσεων σε μια σύγχρονη, πολυπολιτισμική και πολυδιάστατη ελληνική σχολική πραγματικότητα ήταν αυτό που οδήγησε στη δημιουργία ενός τέτοιου εκπαιδευτικού υλικού.
Περιλαμβάνει: 1. Το κείμενο των παραμυθιών, 2. Οδηγό εφαρμογής για τους εμψυχωτές ή τους εκπαιδευτικούς
Τριλίβα, Σ., Αναγνωστοπούλου, Τ. & Χατζηνικολάου, Σ. (2008). Ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος… απλά διαφορετικός! Αθήνα: Gutenberg.
Πληροφορίες: Το βιβλίο περιέχει βιωματικές ασκήσεις οι οποίες προέρχονται από την ελληνική πραγματικότητα και εφαρμόστηκαν στο ελληνικό σχολείο σε διάστημα 5 ετών, σε προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ (Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης) από πολλούς εκπαιδευτικούς. Αποτελεί εισαγωγή στην εκπαίδευση για την κοινωνική δικαιοσύνη. Το υλικό είναι κατάλληλο για εκπαίδευση παιδιών και εφήβων (Δημοτικού και Γυμνασίου) στην κατανόηση της κοινωνικής αδικίας και στον σεβασμό προς τα άτομα που είναι διαφορετικά. Η κατανόηση της αξίας που έχει η διαφορετικότητα στη ζωή μας θα τους προσφέρει πολύτιμες εμπειρίες, ικανές να βοηθήσουν στην αλλαγή του τρόπου συμπεριφοράς και αντιμετώπισης της νέας πραγματικότητας
Για εκπαιδευτικούς
- Γραφείο Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ODIHR) του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ/OSCE), Εκπαιδευτικός, Επιστημονικός και Πολιτιστικός Οργανισμός του ΟΗΕ (UNESCO) & Συμβούλιο της Ευρώπης (2014), Οδηγίες προς εκπαιδευτικούς για την καταπολέμηση της μισαλλοδοξίας και των διακρίσεων εναντίον των Μουσουλμάνων, Η αντιμετώπιση της ισλαμοφοβίας μέσα από την εκπαίδευση
- REaCT: Μαθήματα για την προώθηση της ανοχής – περιεκτικές μέθοδοι εκπαίδευσης ενηλίκων
Mεθοδολογικός οδηγός για εκπαιδευτικούς που περιλαμβάνει σειρά καινοτόμων μεθόδων εργασίας με ενήλικες εκπαιδευόμενους στο πλαίσιο της ανεκτικότητας. Οι μέθοδοι θα επικεντρωθούν σε 3 τομείς:
- κριτικής σκέψης: σε αυτόν τον τομέα θα χρησιμοποιήσουμε τη μέθοδο έξι καπέλων,
- συνηγορίας: καινοτόμος μέθοδος συσκέψεων,
- ευαισθητοποίησης του κοινού και στερεότυπα: στον τομέα αυτό θα χρησιμοποιήσουμε την καινοτόμο μέθοδο RADAR και τη μέθοδο έρευνας,
- σχεδιασμός θετικών μηνυμάτων, αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης και προώθηση της διαδικασίας υποδοχής (μη ομιλία του μίσους και διάδοση της εκστρατείας)
Πρότυπος Συμβουλευτικός Οδηγός για τους Εκπαιδευτικούς κατά της σχολικής βίας και του ρατσισμού
Γιαννούλη Μπέττυ, «Θέατρο στην Εκπαίδευση και αρχές βιωματικής μάθησης και κριτικής παιδαγωγικής – το πλαίσιο προγράμματος εκπαίδευσης για την ευαισθητοποίηση σε θέματα προσέγγισης του ‘άλλου’», στον τόμο: Νάσια Χολέβα (επιμ.), Κι αν ήσουν εσύ; Θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα 2019, σ. 68-77
Λενακάκης Α., «Θεατροπαιδαγωγική και ετερότητα κάτω από την ίδια στέγη», στον τόμο: Σταυρούλα Τσιπλάκου (επιμ.), Οδηγός διαχείρισης κοινωνικοπολιτισμικής ετερότητας στο σχολείο, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, Κύπρος 2018, σ. 157-173
Ευρωπαϊκή Διαδικτυακή Πύλη “BRIDGE”: https://bridgeinfoliteracy.eu/
The main purpose of BRIDGE is to create a transnational cooperation network for the exchange of good practices and resources for the joint promotion of information and digital literacy as a way of underpinning education in equality values in primary schools. The proposal is aimed for children in the approximate middle primary school stage (aged 8-11 years) and intends to take advantage of the educational potential of children’s literature (especially picture books) and transmedia to engage with students about equality, diversity and inclusiveness and global citizenship, and as a door to information and digital literacy activities that help to encourage enquiry-led learning and critical thinking.