ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ/ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
ΥΠ.Ε.Π.Θ.
ΙΕΠ
Αστέρη Θ. (2021), Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Τ.Υ., ΔΥΕΠ, ΖΕΠ (ΥΠΑΙΘ/UNICEF2020-21): Ενταξιακές διδακτικές πρακτικές για παιδιά με μεταναστευτικό/προσφυγικό υπόβαθρο και παιδιά σε κίνηση
1. ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
2. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Επιμορφωτικές Δράσεις για την υποστήριξη της εκπαίδευσης παιδιών προσφύγων – Εκπαιδευτικό Υλικό
- Οδηγός Εκπαιδευτικού A’ Tόμος – Προσχολική
- Οδηγός Εκπαιδευτικού Β’ Τόμος – Δημοτικό
- Οδηγός Εκπαιδευτικού Γ’ Τόμος – Γυμνάσιο
- Οδηγός Προτάσεις Γλώσσα ΦΕ
- Πρακτικά Ημερίδας – Αποτελέσματα
3. Δ.Υ.Ε.Π.
5. ΣΥΛΛΟΓΗ ΧΡΗΣΙΜΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
6. ΥΛΙΚΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ-ΕΝΤΑΞΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΙΕΠ ΣΕ Σ.Ε.Ε. (12-16/4/2021): https://drive.google.com/file/d/1nlH4d3g92GLSWjZUVry5aC-M8qq2QAjy/view?usp=sharing
7. ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ
“Εκπαίδευση παιδιών προσφύγων: Επιμορφωτικές και Υποστηρικτικές δράσεις για την ενδυνάμωση της σχολικής κοινότητας” (ΙΕΠ, 2019)
Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Κύπρου
- Διαπολιτισμική Αγωγή και Εκπαίδευση
- Οδηγός υποδοχής για παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία: Οι πρώτες μέρες στο σχολείο
- Εκπαιδευτική Ένταξη Παιδιών με Μεταναστευτική Βιογραφία – Σεμινάρια – Συνέδρια
https://www.pi.ac.cy/pi/index.php?option=com_content&view=article&id=1714&Itemid=463&lang=el
Αρώνη, Γ., Βαλλιανάτος Α., Κουκουνάρας-Λιάγκης Μ., Ποταμούση Η., (2022), Σχολεία Για Όλους: Συμπερίληψη παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία, 31 βασικές δραστηριότητες
Διαδικτυακή παρουσίαση του εγχειριδίου “31 Βασικές Δραστηριότητες” (28-11-2022): https://fb.watch/h4HVQl7oUd/
Teach4integration
Εκπαιδευτικό Υλικό
Imoto N. & Σιμόπουλος Γ., Φτου και βγαίνω!: Δραστηριότητες (πολυ)γλωσσικής και κοινωνικο-συναισθηματικής ενδυνάμωσης
ΔΙΑΠΟΛΙΣ
Εκπαιδευτικό Υλικό
Παπαπάννη Β., Κασιάρου Ε. (2007), Διαπολιτισμικό σχέδιο εργασίας 2: Πρόσφυγες, ΕΚΠΑ
Παπαγιάννη Α, Ρέππα Γ., Τοθεατρικό παιχνίδι ως εργαλείο στη διαπολιτισμική εκπαίδευση
Εργαστήριο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ένταξη παιδιών Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών στο σχολείο για την Α/θμια Εκπαίδευση
Xenios Zeus Erasmus Plus KA2 Πρόγραμμα (2016-2018)
Εκπαιδευτικό Υλικό
- Γλωσσικό Υποστηρικτικό Υλικό από το Παιδαγωγικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
- Γλωσσικό Υποστηρικτικό Υλικό από το Σχολείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
- Γλωσσικό Υποστηρικτικό Υλικό του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Υλικό από το Αρχείο Χαρτογραφικής Κληρονομιάς για τη χρήση χαρτών στην εκτός σχολείου εκπαιδευτική διαδικασία για παιδιά και/ή ενήλικες πρόσφυγες
- Προτάσεις από το ΑΧαΚ για παιχνίδια γνωριμίας, χαρτογραφικές δραστηριότητες και άλλες χρήσεις των χαρτών σε μαθήματα άτυπης εκπαίδευσης για παιδιά ή/και ενήλικες πρόσφυγες. Για να δείτε το υλικό πατήστε εδώ.
- Συνοπτική παρουσίαση, οδηγίες και παραδείγματα από το πρόγραμμα «Η χρήση των χαρτών και του χαρτογραφικού υλικού στην εκτός σχολείου εκπαιδευτική διαδικασία για παιδιά και/ή ενήλικες πρόσφυγες» του ΑΧαΚ. Για να δείτε το υλικό πατήστε εδώ.
ΕΝΤΑΞΗ/ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ/ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ/ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
Unicef, ΙΟΜ, SolidarityNow & Έλιξ (2019), Φτου και βγαίνω!, Δραστηριότητες πολυγλωσσικής και κοινωνικής-συναισθηματικής ενδυνάμωσης
Δίκτυο Άλφα (2017), Γέφυρες. Εργαστήρια για την ψυχοκοινωνική υποστήριξη παιδιών και εφήβων προσφύγων 8-16 ετών
ΑΡΣΙΣ (2019) , «Arts Together – Ένταξη των Παιδιών Μεταναστών στα σχολεία μέσω της Καλλιτεχνικής Έκφρασης»
Παπαθεοδούλου Α. (2019), Παιδιά που μετακινούνται, Unicef & Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού του Συνηγόρου του Πολίτη
Aluffi- Pentini, A. (2005). Διαπολιτισμικό εργαστήριο: «Υποδοχή, επικοινωνία και αλληλεπίδραση σε πολυπολιτισμικό εκπαιδευτικό περιβάλλον». Γκοβάρης, Χ. (Επιμ.). Τζουλιάνη, Μ. (Μτφρ.). Αθήνα: Ατραπός
Πληροφορίες: Αποτελεί εκπαιδευτικό υλικό για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση μέσα στην τάξη για την υποδοχή παιδιών από άλλες χώρες. Η έμφαση δίνεται στο παιδί – μετανάστη, στην ανασύνθεση του παρελθόντος του, στη γνωριμία με την κουλτούρα της χώρας καταγωγής του και στο σχεδιασμό για το μέλλον του.
Περιλαμβάνει: 4 ενότητες και ένα σύνολο 40 ασκήσεων στα ακόλουθα θέματα: 1. Μετανάστευση και το αίσθημα της απώλειας. Το εργαστήριο της υποδοχής, 2. Μετανάστευση και ορατή διαφορετικότητα. Το εργαστήριο των εμπειριών, 3. Μετανάστευση και κουλτούρα. Το εργαστήριο της αμοιβαίας γνωριμίας, 4. Μετανάστευση και μέλλον. Η πρόταση του διαπολιτισμικού εργαστηρίου.
Υ.Α. του Ο.Η.Ε.
- Καλωσορίζοντας τα παιδιά πρόσφυγες στην τάξη
- Εκπαιδευτικό Υλικό: 1. Εκπαιδευτικό υλικό για ηλικίες 15-18, 2. Εκπαιδευτικό υλικό για ηλικίες 12-15
- Μαθαίνοντας για τους Πρόσφυγες
- Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα των προσφύγων (6-18 ετών)
- Ειρήνη: Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (για παιδιά 5-8 ετών):ταινία κινουμένων σχεδίων με σημειώσεις για τους εκπαιδευτικούς
- Σκληρό καρύδι: Μια ιστορία και επτά δραστηριότητες για μαθητές δημοτικού. Για την ανάδυση της θετικής δύναμης της τάξης
- Παιδιά πρόσφυγες (για παιδιά 8-12 ετών): πέντε παιδιά πρόσφυγες από το Σουδάν, την Καμπότζη, το Αφγανιστάν και την Βοσνία-Ερζεγοβίνη περιγράφουν την εμπειρία τους ως πρόσφυγες
- Εκπαιδευτικό Εγχειρίδιο
- Εγχειρίδιο Δραστηριοτήτων. Προτάσεις βασισμένες στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ομαδοσυνεργατική μάθηση στην τάξη
- Εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές/τριες 9-11 ετών σχετικά με την ταινία «Hello Salaam»
- Εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές/τριες 12-15 ετών σχετικά με την ταινία «Everybody else is taken»
Parry C., Νομικού Μ. (2014), Δεξιότητες Ζωής. Διαμορφώνοντας ενεργούς πολίτες
Διεθνής Αμνηστία
- Πρόσφυγες & Δικαιώματα (Γ΄ Γυμνασίου έως Γ΄ Λυκείου): Σχέδιο μαθήματος και Υλικό
- Πακετάρω και Τρέχω (για όλες τις βαθμίδες και τα πλαίσια): Σχέδιο μαθήματος και Υλικό
All different all equal – Εducation pack – European Youth Center, Council of Europe (2016)
Outcast Europe
Our Stories
Στοχεύει να συμβάλει στην τεκμηρίωση της ιστορίας της μετανάστευσης προς την Ελλάδα, φέρνοντας τις αφηγήσεις των ίδιων των μεταναστ(ρι)ών στο επίκεντρο. Με εργαλείο την προφορική ιστορία και τη χαρτογράφηση της πόλης μέσω αυτής, το project φιλοδοξεί να αναδείξει τις μεταναστευτικές κοινότητες ως κομμάτι της ιστορίας της Αθήνας. Οι συνεντεύξεις έλαβαν χώρα στα σπίτια και τις κοινότητες των συμμετεχόντων ή σε χώρους που οι ίδιες και οι ίδιοι αισθάνθηκαν άνετα για να μοιραστούν την ιστορία τους. Οι μαρτυρίες είναι επεξεργασμένες για την προστασία της ανωνυμίας τρίτων προσώπων και είναι χωρισμένες σε 3 θεματικά μέρη – όπου το περιεχόμενο επέτρεπε έναν τέτοιο διαχωρισμό -, με υπόμνημα ακριβούς απομαγνητοφώνησης για όσες και όσους επιθυμούν ή χρειάζονται να περιηγηθούν στις ιστορίες στη μέσω της ανάγνωσης.
- Τσιάκαλος Γ. (2011), Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης, Επίκεντρο
- Εγώ ρατσιστής; (Έκδοση Ευρωπαϊκής Επιτροπής)
- Σχέδιο δράσης για την πρόληψη ή/και την καταπολέμηση του ρατσισμού και των διακρίσεων κάθε είδους, για την ανάδειξη της σημασίας της διαφορετικότητας καθώς και για την καταπολέμηση της βίας στα σχολεία
Πρότυπος Συμβουλευτικός Οδηγός για τους Εκπαιδευτικούς κατά της σχολικής βίας και του ρατσισμού - Εκπαιδευτικό υλικό για το ρατσισμό και τη διαφορετικότητα από το Κοινωνικό Καφενείο – Στέκι Κοινωνικών Λειτουργών: koinonikokafeneio.gr
Magos Kostas, «‘Like Flying Birds’: Raising Candidate Teachers’ Intercultural Competence of Refugee Identity», Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, τμ. 5, τχ. 2 (2018), σ. 35-42
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Χολέβα Ν. (επιμ.) (2019), «Κι αν ήσουν εσύ;» Θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων, Αθήνα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Με την υποστήριξη της Υ.Α. του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
Χολέβα Ν., Καραβίτη Τ. και Γκόβας Ν., «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών με τεχνικές θεάτρου, εκπαιδευτικού δράματος και βιωματικής μάθησης σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και προσφύγων», στον τόμο: Χολέβα Ν. (επιμ.) (2019), Κι αν ήσουν εσύ; Θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα 2019, σ. 130-158
Γκόβας Ν. & Ζώνιου Χ. (επιμ.) (2011), Μικρές σκηνές καθημερινής βίας – παράσταση θεάτρου Φόρουμ για την ξενοφοβία και το ρατσισμό, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση & Όσμωση
Θεατροπαιδαγωγική ομάδα ΠΑιθέΑ & Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, «Το γαϊτανάκι των σκιών και των χρωμάτων…»: Θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες για πριν και μετά την παράσταση
Μονόλογοι απ’ τη Γάζα, μαθητές-μαθήτριες γράφουν για τη ζωή τους
Μονόλογοι από το Αιγαίο: Το ταξίδι και τα όνειρα ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων (2016)
Μονόλογοι σε καραντίνα: έφηβοι πρόσφυγες γράφουν στον καιρό της πανδημίας (2020)
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ
- Suaad Alshleh
- Ιστορίες παιδιών από τη Συρία
- Το βιβλίο των ονείρων
- Παροχή βοήθειας σε άτομα που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους
- Μετανάστευση και άσυλο
Εργαστήριο Γλωσσολογίας ΑΠΘ (2024), Πολυγλωσσική ενσυναίσθηση: Μια προσέγγιση πολυγλωσσίας και κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης. Προτεινόμενα σχέδια μαθήματος από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο