Πρόσφυγες & μετανάστες

εκπαίδευση-παιδιών-προσφύγων

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ/ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Οδηγός επιμόρφωσης: Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Αγωγή (2008)



Λήψη αρχείου

ΙΕΠ

Αστέρη Θ. (2021), Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Τ.Υ., ΔΥΕΠ, ΖΕΠ (ΥΠΑΙΘ/UNICEF2020-21): Ενταξιακές διδακτικές πρακτικές για παιδιά με μεταναστευτικό/προσφυγικό υπόβαθρο και παιδιά σε κίνηση



Λήψη αρχείου

1. ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
2. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
5. ΣΥΛΛΟΓΗ ΧΡΗΣΙΜΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
6. ΥΛΙΚΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ-ΕΝΤΑΞΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΙΕΠ ΣΕ Σ.Ε.Ε. (12-16/4/2021): https://drive.google.com/file/d/1nlH4d3g92GLSWjZUVry5aC-M8qq2QAjy/view?usp=sharing
7. ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ
“Εκπαίδευση παιδιών προσφύγων: Επιμορφωτικές και Υποστηρικτικές δράσεις για την ενδυνάμωση της σχολικής κοινότητας” (ΙΕΠ, 2019)



Λήψη αρχείου


Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Κύπρου



Λήψη αρχείου

  • Εκπαιδευτική Ένταξη Παιδιών με Μεταναστευτική Βιογραφία – Σεμινάρια – Συνέδρια

https://www.pi.ac.cy/pi/index.php?option=com_content&view=article&id=1714&Itemid=463&lang=el


Αρώνη, Γ., Βαλλιανάτος Α., Κουκουνάρας-Λιάγκης Μ., Ποταμούση Η., (2022), Σχολεία Για Όλους: Συμπερίληψη παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία, 31 βασικές δραστηριότητες



Λήψη αρχείου

Διαδικτυακή παρουσίαση του εγχειριδίου “31 Βασικές Δραστηριότητες” (28-11-2022): https://fb.watch/h4HVQl7oUd/

Teach4integration
Εκπαιδευτικό Υλικό

Imoto N. & Σιμόπουλος Γ., Φτου και βγαίνω!: Δραστηριότητες (πολυ)γλωσσικής και κοινωνικο-συναισθηματικής ενδυνάμωσης



Λήψη αρχείου


ΔΙΑΠΟΛΙΣ
Εκπαιδευτικό Υλικό

Παπαπάννη Β., Κασιάρου Ε. (2007), Διαπολιτισμικό σχέδιο εργασίας 2: Πρόσφυγες, ΕΚΠΑ

Παπαγιάννη Α, Ρέππα Γ., Τοθεατρικό παιχνίδι ως εργαλείο στη διαπολιτισμική εκπαίδευση



Λήψη αρχείου

Μη ανταγωνιστικά παιχνίδια στη σχολική αυλή κατά της πολιτιστικής διάκρισης



Λήψη αρχείου


 Εργαστήριο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Ένταξη παιδιών Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών στο σχολείο για την Α/θμια Εκπαίδευση


Xenios Zeus Erasmus Plus KA2 Πρόγραμμα (2016-2018)
Εκπαιδευτικό Υλικό
Υλικό από το Αρχείο Χαρτογραφικής Κληρονομιάς για τη χρήση χαρτών στην εκτός σχολείου εκπαιδευτική διαδικασία για παιδιά και/ή ενήλικες πρόσφυγες
  • Προτάσεις από το ΑΧαΚ για παιχνίδια γνωριμίας, χαρτογραφικές δραστηριότητες και άλλες χρήσεις των χαρτών σε μαθήματα άτυπης εκπαίδευσης για παιδιά ή/και ενήλικες πρόσφυγες. Για να δείτε το υλικό πατήστε εδώ.
  • Συνοπτική παρουσίαση, οδηγίες και παραδείγματα από το πρόγραμμα «Η χρήση των χαρτών και του χαρτογραφικού υλικού στην εκτός σχολείου  εκπαιδευτική διαδικασία για παιδιά και/ή ενήλικες πρόσφυγες» του ΑΧαΚ. Για να δείτε το υλικό πατήστε εδώ.

ΕΝΤΑΞΗ/ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ/ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ/ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

Unicef, ΙΟΜ, SolidarityNow & Έλιξ (2019), Φτου και βγαίνω!, Δραστηριότητες πολυγλωσσικής και κοινωνικής-συναισθηματικής ενδυνάμωσης 

Δίκτυο Άλφα (2017), Γέφυρες. Εργαστήρια για την ψυχοκοινωνική υποστήριξη παιδιών και εφήβων προσφύγων 8-16 ετών

ΑΡΣΙΣ (2019) , «Arts Together – Ένταξη των Παιδιών Μεταναστών στα σχολεία μέσω της Καλλιτεχνικής Έκφρασης»

Παπαθεοδούλου Α. (2019), Παιδιά που μετακινούνται, Unicef & Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού του Συνηγόρου του Πολίτη

Aluffi- Pentini, A. (2005). Διαπολιτισμικό εργαστήριο: «Υποδοχή, επικοινωνία και αλληλεπίδραση σε πολυπολιτισμικό εκπαιδευτικό περιβάλλον». Γκοβάρης, Χ. (Επιμ.). Τζουλιάνη, Μ. (Μτφρ.). Αθήνα: Ατραπός
Πληροφορίες
: Αποτελεί εκπαιδευτικό υλικό για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση μέσα στην τάξη για την υποδοχή παιδιών από άλλες χώρες. Η έμφαση δίνεται στο παιδί – μετανάστη, στην ανασύνθεση του παρελθόντος του, στη γνωριμία με την κουλτούρα της χώρας καταγωγής του και στο σχεδιασμό για το μέλλον του.
Περιλαμβάνει: 4 ενότητες και ένα σύνολο 40 ασκήσεων στα ακόλουθα θέματα: 1. Μετανάστευση και το αίσθημα της απώλειας. Το εργαστήριο της υποδοχής, 2. Μετανάστευση και ορατή διαφορετικότητα. Το εργαστήριο των εμπειριών, 3. Μετανάστευση και κουλτούρα. Το εργαστήριο της αμοιβαίας γνωριμίας, 4. Μετανάστευση και μέλλον. Η πρόταση του διαπολιτισμικού εργαστηρίου.


Υ.Α. του Ο.Η.Ε.



Λήψη αρχείου

  • Παιδιά πρόσφυγες (για παιδιά 8-12 ετών): πέντε παιδιά πρόσφυγες από το Σουδάν, την Καμπότζη, το Αφγανιστάν και την Βοσνία-Ερζεγοβίνη περιγράφουν την εμπειρία τους ως πρόσφυγες


Βρετανικό Συμβούλιο
Πρόγραμμα Inclusive Schools του Βρετανικού Συμβουλίου και του ΙΕΠ (2019)

Διεθνής Αμνηστία


All different all equal Εducation pack European Youth Center, Council of Europe (2016)

Domino A manual to use peer group education as a means to fight racism, xenophobia, antiSemitism and intolerance. Council of Europe (1996)


Outcast Europe
Θεματική πλατφόρμα που συλλέγει περιεχόμενο σχετικό με τις μεταναστευτικές και προσφυγικές εμπειρίες. Μέσα από προσωπικά αντικείμενα και τις ιστορίες τους, αντηχούν την εμπειρία της μετανάστευσης και του εκτοπισμού ως προσωπικό βίωμα και ως κομμάτι της συλλογικής συνείδησης των Ευρωπαίων.
Το διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό είναι ελεύθερο για χρήση από δασκάλους, εκπαιδευτικούς και συμβούλους νέων. Προσφέρει μια ποικιλία ψηφιακών και δια ζώσης μαθησιακών δραστηριοτήτων, οι οποίες προσαρμόζονται για διαφορετικά πλαίσια.
Η πλατφόρμα στοχεύει να ενθαρρύνει και να υποστηρίξει μαθητές ή εκπαιδευόμενους από διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά υπόβαθρα να μοιραστούν και να μάθουν περισσότερα για τη μετανάστευση και την επιβεβλημένη μετακίνηση και τον αντίκτυπό της σε άτομα και κοινότητες.

Our Stories

Στοχεύει να συμβάλει στην τεκμηρίωση της ιστορίας της μετανάστευσης προς την Ελλάδα, φέρνοντας τις αφηγήσεις των ίδιων των μεταναστ(ρι)ών στο επίκεντρο. Με εργαλείο την προφορική ιστορία και τη χαρτογράφηση της πόλης μέσω αυτής, το project φιλοδοξεί να αναδείξει τις μεταναστευτικές κοινότητες ως κομμάτι της ιστορίας της Αθήνας. Οι συνεντεύξεις έλαβαν χώρα στα σπίτια και τις κοινότητες των συμμετεχόντων ή σε χώρους που οι ίδιες και οι ίδιοι αισθάνθηκαν άνετα για να μοιραστούν την ιστορία τους. Οι μαρτυρίες είναι επεξεργασμένες για την προστασία της ανωνυμίας τρίτων προσώπων και είναι χωρισμένες σε 3 θεματικά μέρη – όπου το περιεχόμενο επέτρεπε έναν τέτοιο διαχωρισμό -, με υπόμνημα ακριβούς απομαγνητοφώνησης για όσες και όσους επιθυμούν ή χρειάζονται να περιηγηθούν στις ιστορίες στη μέσω της ανάγνωσης.


  • Τσιάκαλος Γ. (2011), Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης, Επίκεντρο



Λήψη αρχείου


Magos Kostas, «‘Like Flying Birds’: Raising Candidate Teachers’ Intercultural Competence of Refugee Identity», Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, τμ. 5, τχ. 2 (2018), σ. 35-42



Λήψη αρχείου


Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Χολέβα Ν. (επιμ.) (2019), «Κι αν ήσουν εσύ;» Θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων, Αθήνα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Με την υποστήριξη της Υ.Α. του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

Χολέβα Ν., Καραβίτη Τ. και Γκόβας Ν., «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών με τεχνικές θεάτρου, εκπαιδευτικού δράματος και βιωματικής μάθησης σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και προσφύγων», στον τόμο: Χολέβα Ν. (επιμ.) (2019), Κι αν ήσουν εσύ; Θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα 2019, σ. 130-158



Λήψη αρχείου

Εκπαίδευση & Θέατρο, τχ. 14 (2013): Ειδική έκδοση αντιρατσιστική εκπαίδευση, σχολικός εκφοβισμός, ανθρώπινα δικαιώματα

Γκόβας Ν. & Ζώνιου Χ. (επιμ.) (2011), Μικρές σκηνές καθημερινής βίας – παράσταση θεάτρου Φόρουμ για την ξενοφοβία και το ρατσισμό, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση & Όσμωση



Λήψη αρχείου

Θεατροπαιδαγωγική ομάδα ΠΑιθέΑ & Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, «Το γαϊτανάκι των σκιών και των χρωμάτων…»: Θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες για πριν και μετά την παράσταση



Λήψη αρχείου

Μονόλογοι απ’ τη Γάζα, μαθητές-μαθήτριες γράφουν για τη ζωή τους



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

Μονόλογοι από το Αιγαίο: Το ταξίδι και τα όνειρα ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων (2016)



Λήψη αρχείου

Μονόλογοι σε καραντίνα: έφηβοι πρόσφυγες γράφουν στον καιρό της πανδημίας (2020)



Λήψη αρχείου


ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ


Εργαστήριο Γλωσσολογίας ΑΠΘ (2024), Πολυγλωσσική ενσυναίσθηση: Μια προσέγγιση πολυγλωσσίας και κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης. Προτεινόμενα σχέδια μαθήματος από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο



Λήψη αρχείου