Σχολική και Κοινωνική Ζωή
Προγράμματα Σπουδών Υπουργείου Παιδείας
Οδηγοί για τον Εκπαιδευτικό
Βιωματικές Δραστηριότητες κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής
- Βιωματικές Δραστηριότητες κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής για Α & Β τάξεις
- Βιωματικές Δραστηριότητες κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής για Γ & ΣΤ τάξεις
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2012), Θέματα αξιοποίησης της ομάδας στη σχολική τάξη, Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών
Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (ΠροΘεΣυ)
Προσφέρει ένα οργανωτικό πλαίσιο, το οποίο δίνει την ευκαιρία στη διεύθυνση και στο προσωπικό του σχολείου να κτίσουν ένα θετικό, διδακτικό και προληπτικό πρώτο επίπεδο πρόληψης με τη συνεργασία εξωτερικού/ής συνεργάτη/ιδας. Η προσέγγιση ΠροΘεΣυ προωθεί το μοντέλο λύσης προβλήματος στη σχολική μονάδα, όπου η Διεύθυνση και το προσωπικό προβαίνουν σε διερεύνηση σχολικών αναγκών σε θέματα βελτίωσης σχολικού κλίματος, αύξησης επιθυμητών συμπεριφορών και μείωσης προβλημάτων συμπεριφοράς. Στη συνέχεια, Διεύθυνση και προσωπικό ετοιμάζουν τη στοχοθεσία, τις δράσεις (πρακτικές) και τις διαδικασίες, καθώς και την αξιολόγηση (συλλογή δεδομένων) του Ενιαίου Σχεδίου Βελτίωσης της σχολικής τους μονάδας.
Παπαμιχαήλ Ε. (2013), Ανακαλύπτοντας τον ελέφαντα: Οδηγός εκπαιδευτικού με ενδεικτικές δραστηριότητες για υλοποίηση θεματικής ενότητας 3.3: Αποδοχή και διαχείριση της διαφορετικότητας και άλλων σχετικών δεικτών επιτυχίας, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου
USAID
Πρόγραμμα Παρέμβασης Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης: Εγχειρίδιο εκπαιδευομένου
Πρόγραμμα Παρέμβασης Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης: Τράπεζα σχεδίων μαθημάτων
Πρόγραμμα Παρέμβασης Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης: Τράπεζα παιχνιδιών
ΚΕΘΕΑ
TACADE – ΚΕ.Θ.Ε.Α. (1998). Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού: Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού
Πληροφορίες: Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Δημοτικού σχολείου σε δεξιότητες απαραίτητες για την αντιμετώπιση των δυσκολιών της ζωής, ώστε να είναι σε θέση να προστατεύονται από κάθε είδους «κακοποίηση», δηλαδή από κάθε μορφής συμπεριφορά που μπορεί να βλάψει τη σωματική και ψυχική τους υγεία.
Πιο συγκεκριμένα, παρέχει υποστήριξη σε παιδιά και εκπαιδευτικούς και αναλύει θέματα που αφορούν την ωρίμανση, την αλλαγή, την εφηβεία, τις εξαρτησιογόνες ουσίες, τις σχέσεις, τις διαφοροποιήσεις των δυο φύλων, τον εκφοβισμό κ.α. Το υλικό βοηθάει τα παιδιά να καλλιεργήσουν προσωπικές δεξιότητες και εμπιστοσύνη, για να αντισταθούν στην πίεση από τους συνομηλίκους και τα ΜΜΕ, καθώς και να αναζητήσουν υποστήριξη και συμβουλές.
Περιλαμβάνει: 1. Το Εγχειρίδιο: Το θεωρητικό υπόβαθρο και τις οδηγίες για την προσωπική και κοινωνική εκπαίδευση που στοχεύει στην προστασία του παιδιού. 2. Εργαστήρια για το σχολείο: 10 εργαστήρια για όλο το σχολείο και την σχολική κοινότητα. 3. Εργαστήρια για γονείς: 6 εργαστήρια που απευθύνονται στους γονείς και την οικογένεια του παιδιού. 4. Διδακτικές κάρτες: Περιλαμβάνει 33 κάρτες με δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι δάσκαλοι με τα παιδιά. Οι δραστηριότητες αυτές βασίζονται στην ομαδική δουλειά και στην συνεργατική μάθηση
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Coping with Changes: Η κοινωνική και συναισθηματική αγωγή μέσω παιχνιδιού
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα της LEGO Foundation που απευθύνεται κυρίως σε εκπαιδευτικούς και κύριους φροντιστές παιδιών. Οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τις πρακτικές και συναισθηματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά, ιδίως όταν σημειώνονται απότομες μεταβάσεις και αλλαγές. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα συμβάλει στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο θα μπορούσαν να επηρεάσουν οι κρίσεις τη μακροπρόθεσμη κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη ενός παιδιού. Οι συμμετέχοντες θα διδαχθούν πρακτικές δεξιότητες, όπως η επίδειξη στρατηγικών μετριασμού, η εφαρμογή στρατηγικών συνεργασίας με άλλους ενήλικες, η εφαρμογή της κοινωνικής και συναισθηματικής αγωγής μέσω παιχνιδιού στην πράξη και η εφαρμογή τεχνικών ανακούφισης από το άγχος, όπως η ενσυνειδητότητα. Αυτό το αυτοκαθοδηγούμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποτελείται από εννέα ενότητες που περιλαμβάνουν βίντεο, ασκήσεις και συζητήσεις.
Making the case for social and emotional learning (2022)
1. Hand in Hand promotes SEL in education by focusing on the development of teachers’ social and emotional skills and increasing their cultural awareness. By putting their well-being at the centre, the project aims to equip teachers with the skills to handle increasingly diverse classrooms through a range of innovative participatory exercises and learning activities.
2. The SEEVAL project is working on two specific outputs, an educator’s training programme and guidelines for a whole-school approach to SEL implementation. By collecting and sharing a range of best practices in SEL education, it can support educators by providing them with pedagogical and didactical tools to develop their students’ social and emotional literacy. The project has produced a summary report analysing both educators’ and students’ perceptions of their own and each other’s social and emotional competences.
3. The SMILE project implemented a learner-centred approach focusing on aspects of SEL such as emotional self-awareness, empathy, emotional regulation, and interpersonal skills. The project activities were integrated into the regular curriculum and extracurricular activities using a cross-curricular approach. It produced a good practice manual for teachers, detailing emotion-based projects and activities for children, activities for children with special needs, and projects to increase cultural awareness.
4. UPRIGHT is a research project that aims to create a culture of mental well-being at schools through the co-design and delivery of training programmes on mental resilience. The programme is based on four main components, coping, efficacy, social and emotional learning, and mindfulness. The project has developed a set of instructions for schools to effectively implement the programme activities.
5. The BOOST project aims to build mental health resilience among young people by enhancing their social and emotional skills and reducing bullying, cyberbullying, and online harm. As SEL interventions at school level are often carried out by external experts, this project seeks to integrate SEL into everyday school activities with the direct involvement of educators and school staff by using an innovative approach. It builds on existing SEL programmes to develop teachers’ pedagogical and organisational skills so they feel empowered to incorporate SEL activities in their classrooms.
BOOST Tools: https://testversion.boostapproach.com/en/tools-3/
a. Seeing the child:
b. Enable a safe learning environment:
c. Create an inclusive social environment:
d. Boosting children: