ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ 2015

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ: them_glo_gen_c_hmer_no_150518

Α1. ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Το κείμενο αναφέρεται στην σημασία των αρχαίων θεάτρων και στην ανάγκη να τα πλησιάσουμε και να τα ανανοηματοδοτήσουμε σήμερα. Οι χώροι αυτοί αντανακλούν τον δημοκρατικό τρόπο σκέψης και δίνουν το πραγματικό νόημα της ψυχαγωγίας.  Επιπλέον πολλά αρχαία θέατρα μπορούν και σήμερα να χρησιμοποιηθούν με τον ίδιο τρόπο αποτελώντας σημείο επαφής του χτες με το σήμερα, παρόλο που αρκετά από αυτά παρουσιάζουν σημαντικές φθορές.  Η χρήση αυτών των χώρων για θεατρικές και άλλες εκδηλώσεις συντελεί στην εξοικείωση μας με την πολιτιστική μας κληρονομιά αλλά και στην υιοθέτηση νοοτροπίας διαφύλαξης των μνημείων. Είναι άμεση ανάγκη , όμως, να καταγραφούν όλοι αυτοί οι χώροι, ώστε να γίνει δυνατή η αξιοποίησή τους. Η  συνεργασία όλων των φορέων και ειδικών  επιστημόνων καθώς και η διεξαγωγή ποικίλων εκδηλώσεων θα συμβάλει ώστε ο πολίτης να τα αισθανθεί οικεία και βοηθήσει στην προστασία τους.

Β1. α. Σωστό – β. Λάθος – γ. Λάθος – δ. Λάθος – ε. Σωστό

Β2. α) η παράγραφος αναπτύσσεται με συνδυασμό μεθόδων:

  1. αίτιο – αποτέλεσμα: «η καταγραφή όλων των μνημείων αυτών» (αίτιο) «θα προσφέρει ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στη συστηματικότερη διαχείριση αυτού του πλούτου» (αποτέλεσμα).
  2. Διαίρεση: διαιρετέα έννοια είναι: όλα αυτά τα μνημεία / πηλίκο της διαίρεσης: των πολύ ή λιγότερο γνωστών, των εντοπισμένων αλλά μη ερευνημένων, αλλά και εκείνων των οποίων γνωρίζουμε ακόμη την ύπαρξη μόνο από αρχαίες μαρτυρίες.

β) Πρώτα απ’ όλα:Αρχικά, κατ’ αρχάς, πρώτα-πρώτα, πρωτίστως.

παράλληλα: ταυτόχρονα, ταυτοχρόνως, συγχρόνως.

εξάλλου:άλλωστε

Β3. α)

ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΥΝΩΝΥΜΑ
εκτυλίσσεται Ξετυλίγεται, αναπτύσσεται, ξεδιπλώνεται, εξελίσσεται, λαμβάνει χώρα, διαδραματίζεται, διεξάγεται, συντελείται
κατάλοιπα Απομεινάρια, λείψανα, υπολείμματα, περισσεύματα, κληροδοτήματα, μνημεία
Επιδίωξη Σκοπός, στόχος, στόχευση
Προσέγγισης Πλησιάσματος, προσπέλασης, πρόσβασης, εξέτασης, πραγμάτευσης
Ολοκληρωμένη Πλήρη, ακέραια, άρτια, τελειωμένη, καθολική, συνολική

 

β)

ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΑΝΤΩΝΥΜΑ
Αναπτυσσόταν Υποβαθμιζόταν, συρρικνωνόταν, συμπτυσσόταν, παρεμποδιζόταν, παρήκμαζε, αναστελλόταν
δράση Αδράνεια, απραξία, παθητικότητα, οκνηρία
Ερευνημένων Αδιερεύνητων, ανεξέταστων, ανεξερεύνητων,
Γνωρίζουμε Αγνοούμε
Ανάδειξης Υστέρησης, αποτυχίας, στασιμότητας, απόκρυψης, υποβάθμισης

 

Β4 α) ανάμεσα σε παύλες τίθενται πρόσθετες ή επεξηγηματικές πληροφορίες, που θεωρούνται, όμως, σημαντικές.

β)  το γ’ ενικό και πληθυντικό πρόσωπο, με το οποίο δίνονται πληροφορίες και προσεγγίζεται το θέμα με αντικειμενικότητα.

Γ1. Σε ομιλία που θα εκφωνήσετε σε ημερίδα του Δήμου σας με θέμα «Προστασία και αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς», να εκθέσετε τις απόψεις σας (500-600 λέξεις) σχετικά με:

α) τους λόγους για τους οποίους πρέπει το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και

β) τις δραστηριότητες με τις οποίες οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι θα εξοικειωθούν με αυτά.

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αξιότιμε κε Δήμαρχε και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, κυρίες και κύριοι,

Επιθυμώ να εκφράσω την χαρά μου γι’ αυτήν την ημερίδα με το τόσο σημαντικό θέμα και τις ουσιαστικές και ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις όλων των ομιλητών. Ως πρόεδρος του Δεκαπενταμελούς Συμβουλίου του σχολείου μου θα αναφερθώ στην αξία της επαφής του καθενός μας με τους χώρους και τα πολιτιστικά μας μνημεία αλλά και στις δράσεις με τις οποίες μπορούμε όλοι και ειδικά οι νέοι να τα προσεγγίσουμε.

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

Α) Τι προσφέρει η επαφή με τα μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς

  • Τα αρχαία μνημεία αποτελούν το προϊόν και την έκφραση του ανθρώπου και του πολιτισμού που τα δημιούργησε σε συγκεκριμένο χρόνο και χώρο. ] γνώση του κόσμου, των αντιλήψεων και της κοσμοθεωρίας και γενικότερα του ιστορικού πλαισίου που δημιούργησε αυτά τα μνημεία.
  • Ενίσχυση της πολιτιστικής ιδιοπροσωπίας και της πολιτιστικής ταυτότητας
  • Βίωση της ιστορικής και πολιτιστικής συνέχειας.
  • Αισθητική καλλιέργεια.
  • Πηγή καλλιτεχνικής έμπνευσης.
  • Εκτίμηση της αξίας της Τέχνης.
  • Ένταξη της εθνικής μας κληρονομιάς στη παγκόσμια πολιτιστική δημιουργία.

Β) Δραστηριότητες:

  1. Πολίτης
  • Κρατική μέριμνα για την συντήρηση και ανάδειξη των χώρων αυτών,
  • Χαμηλό εισιτήριο, ευκολία πρόσβασης ειδικά για άτομα με ειδικές ανάγκες,
  • Διοργάνωση ποικίλων πολιτιστικών εκδηλώσεων στους χώρους αυτούς για την ανανοηματοδότησή τους και το ξαναζωντάνεμα τους
  • μμε: προβολή των χώρων αυτών και των εκδηλώσεων που λαμβάνουν χώρα σε αυτούς, ευαισθησία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλεί η έλλειψη χρηματοδότησης και η κρατική αδιαφορία.
  1. Νέοι
  • Το σχολείο οφείλει να οικοδομήσει μια βιωματική σχέση των νέων με τα αρχαιολογικά μνημεία και το παρελθόν, ώστε να απολαμβάνουν την παρουσία τους σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και την επαφή τους με τους αρχαιολογικούς θησαυρούς.
  • Οι επισκέψεις πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένες, στοχευμένες και επικεντρωμένες σε συγκεκριμένα σημεία του χώρου ή σε συγκεκριμένα εκθέματα με τη βοήθεια ειδικών ξεναγών και αρχαιολόγων.
  • Κυρίως πρέπει να συντελεστεί αλλαγή νοοτροπίας και ενίσχυση της ανθρωπιστικού χαρακτήρα του σχολείου.
  • Συμμετοχή των νέων σε προγράμματα ανάδειξης, αξιοποίησης και προστασίας των μνημείων (π.χ. «Σχολεία υιοθετούν ένα μνημείο»)
  • Σύνδεση των σχολικών μαθημάτων, όπως γεωγραφία, τοπική ιστορία, λογοτεχνία κ.λ.π. με τους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Έχει λεχθεί από τον Γ. Τσαρούχη: «Κάποτε οι Έλληνες δημιουργούσαν πολιτισμό. Σήμερα βλέπουν τηλεόραση.» Είναι ευθύνη όλων μας: Πολιτείας, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σχολείου,  οικογένειας, καθενός μας ξεχωριστά να αγωνιστούμε, ώστε να διαψεύσουμε  την παραπάνω άποψη και να συνεχίσουμε και σήμερα να αναπτύσσουμε πολιτισμό. Η επαφή μας με τους χώρους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι ο καταλληλότερος τρόπος για να το πετύχουμε.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας.

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση