ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1930) – ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ 1930: Σκοπιμότητα και στόχοι

0893885001382381534 benizelos

(από το βιβλίο: “Ελευθέριος Βενιζέλος: από το όραμα της Μεγάλης Ελλάδας” Θάνος Βερέμης, Ηλίας Νικολακόπουλος, Εκδ. Τα Νέα)

“Η ανυπαρξία εκατέρωθεν εδαφικών διεκδικήσεων και η ειλικρινής αποδοχή του εδαφικού καθεστώτος και από τις δύο χώρες θα συγκροτήσουν τη βάση της προσέγγισης του 1930. Αυτό ακριβώς θα τονίσει ο αρχηγός των Φιλελευθέρων κατά τη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών του Φεβρουαρίου του 1934: ” [η ελληνοτουρκική προσέγγιση] καθίδρυεν εις τα Βαλκάνια μίαν δύναμιν Ελληνοτουρκικήν, η οποία δεν θα επέτρεπεν εις κανένα άλλο κράτος να έχη αξιώσεις κάποιας ηγεμονικής θέσεως εις τα Βαλκάνια”. Σε αυτήν ακριβώς τη σύλληψη βρισκόταν μία από τις σημαντικότερες αρχές της νέας εξωτερικής πολιτικής που εφάρμοζε ο Βενιζέλος: η Ελλάδα δεν επιθυμούσε να ηγεμονεύσει στην περιοχή, αλλά δεν μπορούσε και να αποδεχθεί την τοπική κυριαρχία άλλου Βαλκανικού κράτους, το οποίο έτσι θα μπορούσε να την απειλήσει ή να την δορυφοποιήσει.  Δεύτερον, εκτός από τα κοινά συμφέροντα στις βαλκανικές υποθέσεις, υπήρχαν κοινοί φόβοι και κοινές επιδιώξεις και στην Ανατολική Μεσόγειο:παράκτια κράτη σε μία κρίσιμη θαλάσσια οδό, η Ελλάδα και η Τουρκία επιζητούσαν να μην εμπλακούν στις διενέξεις των Μεγάλων Δυνάμεων  και μέσω αυτών, σε ένα ενδεχόμενο νέο ευρωπαϊκό πόλεμο. […] Υπήρχαν φυσικά και άλλα μείζονος σημασίας ελληνικά συμφέροντα, τα οποία θα εξυπηρετούνταν από μία διμερή διευθέτηση:η προστασία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της χειμαζομένης ελληνορθόδοξης κοινότητας της Πόλης, η εξοικονόμηση χρημάτων μέσω της αποφυγής μίας κούρσας εξοπλισμών, η αποτελεσματικότερη οικονομική δραστηριοποίηση των Ελλήνων στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου υπήρχε και η μεγάλη κοινότητα του ελληνισμού της Αιγύπτου. Τέλος, στην ελληνοτουρκική προσέγγιση ενυπήρχε και ένα ακόμα κίνητρο κοινό και για τις δύο χώρες: η σύμπλευσή τους – η δημιουργία της “κοινής Ελληνοτουρκικής δυνάμεως” – τους έδινε τη δυνατότητα να τονώσουν την ανεξαρτησία τους και να διευρύνουν το περιθώριο των ελιγμών τους απέναντι στις Μεγάλες Δυνάμεις. Για όλους αυτούς τους λόγους, η Τουρκία αποκτούσε για την Ελλάδα την ιδιότητα του “στρατηγικού εταίρου”, ενώ σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, για ανάλογους λόγους, και η Άγκυρα αναγνώριζε στην Αθήνα έναν στρατηγικό εταίρο.”

Ποιοι παράγοντες εμπόδιζαν την προσέγγιση;   

“Αυτά τα προφανή πλεονεκτήματα, ωστόσο, δεν είχαν αρκέσει για να επιφέρουν τη διμερή προσέγγιση μετά το 1923. Η μνήμη των παλαιότερων συγκρούσεων, αλλά και των πρόσφατων, το 1912-22, το τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής και οι τρομακτικές βιαιότητες εναντίον του μικρασιατικού ελληνισμού, η αλαζονεία των Τούρκων απέναντι στους Έλληνες, τους οποίους έβλεπαν ως παλαιούς υποτελείς τους, διατηρούσαν ένα ψυχολογικό ρήγμα μεταξύ των δύο πλευρών, που δεν μπορούσε παρά να βρίσκει τις αντανακλάσεις του και στο πολιτικό επίπεδο. Στο πεδίο της πρακτικής πολιτικής, η αδυναμία των δύο χωρών να προχωρήσουν στην εκκαθάριση των περιουσιών των ανταλλαξίμων, κατά τις επιταγές της Σύμβασης Ανταλλαγής των Πληθυσμών της 30ης Ιανουαρίου 1923, συντηρούσε μία σημαντική εκκρεμότητα, η οποία μπορεί να μην ήταν εδαφικής υφής, όμως είχε, πέραν των αυτονόητων ψυχολογικών προεκτάσεών της, και σημαντικότατη πολιτική βαρύτητα στο εσωτερικό τους, αφού οι πρόσφυγες επιθυμούσαν να λάβουν αποζημιώσεις  για την απώλεια των περιουσιών τους. Το πρόβλημα ήταν πολύ μεγαλύτερο στην ελληνική πλευρά, όπου οι πρόσφυγες ήταν περισσότεροι, αλλά και το δημοκρατικό πολίτευμα συνεπαγόταν ότι είχαν βαρύνουσα πολιτική επιρροή.” 

Xριστουγεννιάτικο Μήνυμα Μητροπολίτου Μεσογαίας Νικολάου

 

 

Χριστούγεννα  2013

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 92Α
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ

Πρὸς
Τοὺς εὐσεβεῖς Χριστιανοὺς τῆς καθ’ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

«Μυστήριον ξένον ὁρῶ καὶ παράδοξον!
οὐρανὸν τὸ Σπήλαιον, θρόνον Χερουβικόν τὴν Παρθένον,
τὴν φάτνην χωρίον ἐν ᾧ ἀνεκλίθη ὁ ἀχώρnτος, Χριστὸς ὁ Θεός,
ὃν ἀνυμνοῦντες μεγαλύνομεν»

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Μὲ τὰ λόγια ποὺ μόλις διαβάσαμε, ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία διὰ τοῦ θεοφθόγγου στόματος τοῦ Ὑμνογράφου τῶν Χριστουγέννων ἀντικρύζει τὸ γεγονὸς τῆς Θείας Ἐνανθρωπήσεως καὶ τὸ ὁμολογεῖ ὡς παράξενο μυστήριο, ἀσύνηθες καὶ μοναδικὸ.

 

Καὶ πράγματι τὸ σπήλαιο τῆς Βηθλεὲμ μεταμορφώνεται σὲ οὐρανό, ἡ ταπεινὴ φάτνη γίνεται τόπος φιλοξενίας τοῦ ἀχώρητου Θεοῦ, ἡ Παναγία Παρθένος ἀποδεικνύεται θρόνος ὑποβασταζόμενος ὑπὸ τῶν ἀγγελικῶν χερουβικῶν δυνάμεων. Τὸ ταπεινὸ Βρέφος ποὺ προσκυνοῦμε δὲν εἶναι ἕνα μικρὸ παιδάκι ποὺ ἔρχεται στὸν κόσμο ὅπως ὅλοι οἱ ἄνθρωποι, ἀλλὰ εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ὁ παντέλειος Θεός. Τὸ γεγονὸς ποὺ ἑορτάζουμε δὲν εἶναι μία ἁπλῆ συνήθης γέννηση, ἀλλὰ ἡ Ἐνανθρώπηση τοῦ Θεοῦ καὶ Λόγου. Μὲ ἄλλα λόγια, ὁ Θεὸς ἐνδύεται τὴν ἀνθρώπινη φύση, εἰσέρχεται στὴν ἱστορία καὶ ζεῖ ἀνάμεσά μας• «ἐπὶ τῆς γῆς ὤφθη καὶ τοῖς ἀνθρώποις συνανεστράφη».

Πραγματικὸ μυστήριο! Μέγα ὄντως καὶ παράδοξο! Τὸ ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας, τὸ ὁμολογεῖ ἡ θεολογία μας, τὸ μαρτυρεῖ ἡ πίστη μας• «ὁ ἀχώρητος παντὶ πῶς ἐχωρήθη ἐν γαστρί; ὁ ἐν κόλποις τοῦ Πατρὸς πῶς ἐν ἀγκάλαις τῆς μητρός;» Πῶς εἶναι δυνατὸν ὁ ἄυλος Θεὸς νὰ λαμβάνει σάρκα, ὁ αἰώνιος Δημιουργὸς νὰ ἀποκτᾶ χρονικότητα, ὁ ἀχώρητος νὰ χωρεῖ μέσα στὰ περιορισμένα ὅρια τῆς ἀνθρώπινης φύσεως καὶ τῆς κοσμικῆς κτίσεως.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ (κριτήριο αξιολόγησης)

ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ

Γ’ΛΥΚΕΙΟΥ «Ανθρώπινα Δικαιώματα»

 

Εθελοτυφλώντας μπροστά στις δολοφονίες και τους βιασμούς στο Κονγκό

Tης Navi Pillay*

Στις 11 Νοεμβρίου, το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ εξέτασε το επείγον ζήτημα της προστασίας αμάχων κατά τη διάρκεια των ενόπλων συγκρούσεων. Η υποχρέωση λογοδοσίας για τη διάπραξη εγκλημάτων κατά τη διάρκεια του πολέμου, πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης. Η ιστορία δείχνει ότι χωρίς δικαιοσύνη δεν είναι δυνατή η διαρκής ειρήνη ή η πραγματική ασφάλεια. Η λογοδοσία δεν είναι απαραίτητη μόνο για την ικανοποίηση των θυμάτων αλλά και για τη μη διάπραξη μελλοντικών εγκλημάτων. Ωστόσο, πολύ συχνά κατά τη διάρκεια συγκρούσεων ή  μετά από αυτές, το ζήτημα της λογοδοσίας θεωρείται δευτερεύουσας σημασίας για την ειρηνευτική διαδικασία.

Ισως, πουθενά αλλού η στάση αυτή δεν είναι περισσότερο φανερή από ό, τι στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, όπου οι μακροχρόνιες συγκρούσεις προκάλεσαν εκατομμύρια θύματα, ενώ η σεξουαλική βία έχει πάρει εδώ και πολλά χρόνια διαστάσεις επιδημίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ (¨Δεν είσαι μόνος¨ επεισόδιο 5)

Ένα καταπληκτικό ντοκιμαντέρ για τη ζωή, τις ιδέες και το κοινωνικό έργο του Μ. Βασιλείου, τα γυρίσματα του οποίου έγιναν στην Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιταλία και τη Συρία.

Πηγή: http://eikonografies.gr

Η σειρά «Δεν είσαι μόνος», πραγματεύεται πανανθρώπινες αξίες που εκφράστηκαν σε κοινωνίες του παρελθόντος και στηρίζεται στα Πατερικά κείμενα, το Ευαγγέλιο, σε κείμενα θεωρητικά, κείμενα φιλοσοφικά, κείμενα δοξαστικά, και πολλές φορές προφητικά.
Αυτά τα κλασσικά κείμενα περιέχουν την πείρα και τη σοφία αιώνων, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, και συνδέονται με τα σημερινά προβλήματα του ανθρώπου, ανοίγοντας έναν γόνιμο διάλογο.
Είναι ένας λόγος που γράφτηκε εδώ και δυόμιση χιλιετίες επίκαιρος;
Σε ποια κοινωνία απευθυνόταν;
Τι κοινό έχει με τη σημερινή;
Μπορεί να βοηθήσει τον άνθρωπο σε μια άλλη οπτική, έναν διαφορετικό προσανατολισμό και μια επαναξιολόγηση της πορείας του σήμερα;

Βίντεο από φοιτητές της ΑΣΟΕΕ εναντίον της αποξένωσης που προκαλούν τα social media

Παρατηρητής ή πρωταγωνιστής;

Αυτό το ερώτημα τίθεται (στο βίντεο που παρήγαγε μια ομάδα φοιτητών απο την ΑΣΟΕΕ) κυρίως στους νέους ανθρώπους που από την υπερβολική εμπλοκή τους με τα social media έχουν χάσει την ουσιαστική επαφή με τους άλλους ανθρώπους και ζουν μια εικονική ζωή.

neolaia.gr

The Carbon map: Ο Χάρτης του άνθρακα: καταλαβαίνοντας πόσο υπεύθυνοι και ευάλωτοι είμαστε στην κλιματική αλλαγή

Ο χάρτης του άνθρακα είναι ένας διαδραστικός χάρτης που δείχνει πόσο υπεύθυνες και ευάλωτες είναι οι χώρες και ήπειροι από την κλιματική αλλαγή, μεγενθύνοντας ή  σμικρύνοντας τις ανάλογα με διάφορα κριτήρια, όπως η φτώχεια, οι εκπομπές CO2, η υγεία των ανθρώπων κ.ά. 

                   The Carbon map

Θουκυδίδου “Περικλέους Επιτάφιος”

3328950817_923de393e5_z

KEIMENO ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
36. Οἱ μὲν πολλοὶ τῶν ἐνθάδε ἤδη εἰρηκότων ἐπαινοῦσι τὸν προσθέντα τῷ νόμῳ τὸν λόγον τόνδε, ὡς καλὸν ἐπὶ τοῖς ἐκ τῶν πολέμων θαπτομένοις ἀγορεύεσθαι αὐτόν. ἐμοὶ δὲ ἀρκοῦν ἂν ἐδόκει εἶναι ἀνδρῶν ἀγαθῶν ἔργῳ γενομένων ἔργῳ καὶ δηλοῦσθαι τὰς τιμάς, οἷα καὶ νῦν περὶ τὸν τάφον τόνδε δημοσίᾳ παρασκευασθέντα ὁρᾶτε, καὶ μὴ ἐν ἑνὶ ἀνδρὶ πολλῶν ἀρετὰς κινδυνεύεσθαι εὖ τε καὶ χεῖρον εἰπόντι πιστευθῆναι. χαλεπὸν γὰρ τὸ μετρίως εἰπεῖν ἐν ᾧ μόλις καὶ ἡ δόκησις τῆς ἀληθείας βεβαιοῦται. ὅ τε γὰρ ξυνειδὼς καὶ εὔνους ἀκροατὴς τάχ’ ἄν τι ἐνδεεστέρως πρὸς ἃ βούλεταί τε καὶ ἐπίσταται νομίσειε δηλοῦσθαι, ὅ τε ἄπειρος ἔστιν ἃ καὶ πλεονάζεσθαι, διὰ φθόνον, εἴ τι ὑπὲρ τὴν αὑτοῦ φύσιν ἀκούοι. μέχρι γὰρ τοῦδε ἀνεκτοὶ οἱ ἔπαινοί εἰσι περὶ ἑτέρων λεγόμενοι, ἐς ὅσον ἂν καὶ αὐτὸς ἕκαστος οἴηται ἱκανὸς εἶναι δρᾶσαί τι ὧν ἤκουσεν· τῷ δὲ ὑπερβάλλοντι αὐτῶν φθονοῦντες ἤδη καὶ ἀπιστοῦσιν. ἐπειδὴ δὲ τοῖς πάλαι οὕτως ἐδοκιμάσθη ταῦτα καλῶς ἔχειν, χρὴ καὶ ἐμὲ ἑπόμενον τῷ νόμῳ πειρᾶσθαι ὑμῶν τῆς ἑκάστου βουλήσεώς τε καὶ δόξης τυχεῖν ὡς ἐπὶ πλεῖστον.

 

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

Η ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 

Η αρχαία Ελλάδα με τις αποικίες της

Mαρμάρινο αναθηματικό ανάγλυφο αθλητή, από το Σούνιο
Γύρω στα 460 π.X.

Η νικηφόρος έκβαση των περσικών πολέμων (479 π.Χ., Μάχη των Πλαταιών) είχε καταλυτικές συνέπειες σε πολιτικό, πολιτιστικό και στρατιωτικό επίπεδο σε όλον τον ελληνικό κόσμο. Οι πόλεις όμως που είχαν κεντρικό ρόλο ήταν δύο, η Αθήνα και η Σπάρτη. Γύρω τους συσπειρώθηκαν όλες σχεδόν οι ανεξάρτητες πόλεις-κράτη σε δύο μεγάλους σχηματισμούς την Α’ Αθηναϊκή Συμμαχία (478 π.Χ.) και την Πελοποννησιακή Συμμαχία. Ο ανταγωνισμός και η σύγκρουσή τους, που επεκτάθηκε σε όλον τον ελληνικό κόσμο από τη Μικρά Ασία έως τη Μεγάλη Ελλάδα (Πελοποννησιακός Πόλεμος, 431-404 π.Χ.), είχε ως αποτέλεσμα, παρά την στρατιωτική νίκη της Σπάρτης, την τελική εξασθένηση και των δύο. Τον 4ο αι. π.Χ., παρά την πρόσκαιρη αθηναϊκή ανάκαμψη (Β΄ Αθηναϊκή Συμμαχία, 378 π.Χ.) , νέες στρατιωτικές δυνάμεις εμφανίζονται, όπως η Θηβαϊκή Ηγεμονία, με πρόσκαιρα όμως αποτελέσματα. Η σταδιακή ανάμειξη του μακεδονικού βασιλείου στα πολιτικά πράγματα της Νοτίου Ελλάδος, με τον Φίλιππο Β’ και τον γιό του, Μ. Αλέξανδρο είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια της ανεξαρτησίας και την τελική υποταγή των περισσοτέρων πόλεων-κρατών στους Μακεδόνες (μάχη της Χαιρώνειας 338 π.Χ.). Το 323 π.Χ. (θάνατος του Μ. Αλεξάνδρου και διάσπαση της αχανούς αυτοκρατορίας του σε πολλά βασίλεια των Διαδόχων) αποτελεί το κατώτερο χρονικό όριο της κλασικής περιόδου και μας εισάγει σε στην ελληνιστική περίοδο.

Δείτε το στο slideshare.net

Συνέχεια ανάγνωσης

ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΕ ΤΡΙΑ ΛΕΠΤΑ!

Τα χαρακώματα του Α΄ ΠΠ

Ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος χαρακτηρίστηκε ως  ο πόλεμος των χαρακωμάτων. Ακολουθεί ένα εκπαιδευτικό videoαπό το  History Channel.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση