Το φθινόπωρο πλησιάζει και η φύση χίλια χρώματα αλλάζει ! Τόσα χρώματα πολλά ποια παλέτα τα χωρά ; Ποιον λοιπόν να μην εμπνεύσει ; Ποιο ζωγράφο να μη μαγέψει ;
Πολλοί σημαντικοί ζωγράφοι έχουν δημιουργήσει έργα με θέμα το φθινόπωρο . Ανάμεσά τους ο Vincent Van Gogh και πολλοί άλλοι .Τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να τους παρατηρήσουν , να εντοπίσουν ομοιότητες ή διαφορές και να τους περιγράψουν . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)
Ρωτάμε τα παιδιά , βοηθώντας τα να εκφραστούν .
- Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ;
- Πώς νομίζετε ότι αισθανόταν όταν ζωγράφιζε αυτό τον πίνακα;
- Πώς αισθάνεστε εσείς βλέποντας τον κάθε πίνακα ;
- Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο ;
- Με ποια κριτήρια επιλέξατε αυτό τον πίνακα ;
- Σας άρεσαν τα χρώματα ή κάτι άλλο ;
- Σε ποιους πίνακες βλέπεις ανθρώπους μέσα στα έργα τέχνης ;
- Τι κάνουν ;
- Εντοπίζετε ίδια στοιχεία σε κάποιους πίνακες ; Ποια είναι αυτά ;
Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως :
- Ποια χρώματα κυριαρχούν περισσότερο στα έργα τέχνης ;
- Μπορείς να μετρήσεις πόσα δέντρα έχει ο κάθε πίνακας ;
- Πόσα από αυτά είναι φυλλοβόλα και πόσα αειθαλή ;
- Μπορείς να μετρήσεις πόσοι άνθρωποι περπατούν με ομπρέλες ή χωρίς ,
- πόσοι στέκουν και πόσοι με την άμαξα τριγυρνούν ;
- Σε πόσα έργα τέχνης υπάρχουν ζώα; Μπορείς να τα μετρήσεις ;
- Σε πόσους πίνακες τα δέντρα είναι σε πάρκο ή σε χωράφι ή στο βουνό ή στην πόλη ;
- Σε πόσους πίνακες βλέπεις γέφυρες ;
- Σε πόσους πίνακες βλέπεις ποτάμια και σε πόσα λίμνες πλάι στα φυλλοβόλα δέντρα ;
- Σε πόσους πίνακες βλέπεις φύλλα ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )
Τα νήπια έμαθαν λέξεις που έχουν σχέση με το φθινόπωρο και την πτώση των φύλλων , όπως, φυλλοβόλα , αειθαλή , αείφυλλα , φωτοσύνθεση … , εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους .
Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το κάθε έργο τέχνης , κλείνουν τα ματάκια τους για λίγο κι ονειρεύονται τι θα έκαναν αν μπορούσαν να μπουν σε έναν πίνακα και σε ποιον φυσικά πίνακα θα ήθελαν να μπουν
Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής παλαιότερων εποχών , έμαθαν για τον τρόπο που ντυνόταν οι άνθρωπο σε παλαιότερες εποχές και τις συνήθειές τους , όπως το να φορούν καπέλα ή μαντίλια . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΙΣΤΟΡΙΑ ).
Επίσης , παρατηρώντας τα δέντρα , έμαθαν ότι υπάρχουν δέντρα που είναι φυλλοβόλα και μάλιστα σε μερικούς πίνακες φαίνεται ξεκάθαρα και το είδος του δέντρου (πλατάνια , ιτιές , λεύκες ) ,ότι κάποια δέντρα όπως τα κωνοφόρα και η ελιά ότι είναι αειθαλή και δε ρίχνουν τα φύλλα τους , γι’ αυτό και ονομάζονται και αείφυλλα .
Συνάμα , έμαθαν για τις γεωργικές ασχολίες των ανθρώπων κατά τους φθινοπωρινούς μήνες , όπως είναι το μάζεμα των μήλων, ο τρύγος.το μάζεμα της ελιάς και η σπορά λαχανικών , ότι κάποια πουλιά αποδημούν και φεύγουν για πιο θερμές χώρες , όπως τα χελιδόνια , ενώ κάποια άλλα το φθινόπωρο επισκέπτονται τις εύκρατες χώρες , όπως οι αγριόχηνες και οι αγριόπαπιες .