2021-2022 Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του
Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης. Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές.
Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.
Θεματικές Ενότητες των Εργαστηρίων
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που ακολουθεί, η οποία διαμορφώθηκε στην τελική της μορφή από την πιλοτική εφαρμογή των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» κατά το σχολικό έτος 2020 – 2021:
1ος ΚΥΚΛΟΣ
Ο δικός μας τίτλος: « Το καλάθι της υγιεινής διατροφής»
Α ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ που πρόκειται να καλλιεργηθούν:
ΜΑΘΗΣΗΣ :κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία ,επικοινωνία.
ΖΩΗΣ :ανθεκτικότητα, ενσυναίσθηση, ευαισθησία ,κοινωνικές δεξιότητες, προσαρμοστικότητα, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα.
ΝΟΥ: Η ρουτίνα (στρατηγική) σκέψης που θα αξιοποιηθεί θα είναι κυρίως οι «Δημιουργικές Συγκρίσεις», η «Επίλυση προβλήματος» στρατηγική και πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων. οι μαθητές να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται κάθε νέα πληροφορία με δημιουργικό τρόπο
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ: ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές 1. να κατανοήσουν τη θρεπτική αξία των τροφών, 2. να διακρίνουν τις υγιεινές και μη υγιεινές τροφές και 3. να κατανοήσουν την έννοια «μεσογειακή διατροφή».
2ος ΚΥΚΛΟΣ
Ο δικός μας τίτλος « Συγκάτοικοι στον ίδιο πλανήτη»
Α .ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ που πρόκειται να καλλιεργηθούν:
ΜΑΘΗΣΗΣ :κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία ,επικοινωνία.
ΖΩΗΣ :ανθεκτικότητα, ενσυναίσθηση, ευαισθησία ,κοινωνικές δεξιότητες, προσαρμοστικότητα, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα.
ΝΟΥ: Η ρουτίνα (στρατηγική) σκέψης που θα αξιοποιηθεί θα είναι κυρίως οι «Δημιουργικές Συγκρίσεις», η «Επίλυση προβλήματος» στρατηγική και πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων. οι μαθητές να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται κάθε νέα πληροφορία με δημιουργικό τρόπο
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ: ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
Β. Το πρόγραμμα έχει σκοπό να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γύρω από το θέμα της κακοποίησης και της εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς, ώστε να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης. Στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές αρχικά να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες του δεσποζόμενου και αδέσποτου ζώου, να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και την αγάπη προς τα ζώα συντροφιάς, κατανοώντας ταυτόχρονα τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντί τους. Τέλος, να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις και πρωτοβουλίες ενημέρωσης της σχολικής και τοπικής κοινότητας για την πρόληψη της εγκατάλειψης ζώων.
Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου: Η καλλιέργεια θετικών στάσεων και ενσυναίσθησης, η κατάκτηση της γνώσης με βιωματικό τρόπο και συνεργασία με την οικογένεια και την τοπική κοινότητα. Σύνδεση με γνωστικά αντικείμενα (Μελέτη Περιβάλλοντος, Γλώσσα,Τ.Π.Ε., Μαθηματικά, Εικαστικά.)
3ος ΚΥΚΛΟΣ
Ο δικός μας τίτλος « Να ζεις, να αγαπάς, να μαθαίνεις»
Α,ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ που πρόκειται να καλλιεργηθούν:
ΜΑΘΗΣΗΣ :κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία ,επικοινωνία.
ΖΩΗΣ :ανθεκτικότητα, ενσυναίσθηση, ευαισθησία ,κοινωνικές δεξιότητες, προσαρμοστικότητα, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα.
ΝΟΥ: μελέτη περίπτωσης, στρατηγική και πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων.
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ: ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο.
Β.ΣΤΟΧΟΙ που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο και την επιμέρους θεματική ενότητα:
-να έρθουν σε επαφή με τον εαυτό τους-να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους-να γνωριστούν μεταξύ τους-να ενδυναμωθούν-να εστιάσουν στα θετικά και δυνατά χαρακτηριστικά τους-να καλλιεργηθεί η εμπιστοσύνη μεταξύ τους-να εξοικειωθούν με την έννοια της ενσυναίσθησης-να εξασκήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες-να βρουν τρόπους συνεργασίας-να διευρυνθεί η δυναμική της ομάδας-να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα να αναπτυχθεί η προσωπική ευθύνη-να αναπτυχθεί μέσα στην τάξη ένα κλίμα αποδοχής, αγάπης, εμπιστοσύνης, ισοτιμίας-να ενημερωθούν για τη βία, να αναζητήσουν τις αιτίες και τις λύσεις-αποδοχή της διαφορετικότητας-αναγνώριση δυσκολιών συμπεριφοράς και συνύπαρξης και εκμάθησης τρόπων επίλυσης και ελέγχου-αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση μέσα από βιωματική εμπειρία-αποδοχή, κατανόηση και έκφραση θετικών και αρνητικών συναισθημάτων και τρόποι διαχείρισης αυτών
4ος ΚΥΚΛΟΣ
Ο δικός μας τίτλος «Μικροί μετεωρολόγοι σε δράση »
Α. Δεξιότητες που καλλιεργήθηκαν:
Δεξιότητες Μάθησης: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα.
Δεξιότητες Ζωής: Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα, Οργανωτική ικανότητα.
Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης: Πληροφορικός γραμματισμός , Ψηφιακός γραμματισμός ,δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών.
Δεξιότητες του Νου: Στρατηγική σκέψη, Επίλυση προβλημάτων, Μελέτη περιπτώσεων, Κατασκευές, Πλάγια σκέψη
Β. Ως προς το Γνωστικό Αντικείμενο:
Να αναγνωρίζουν τα διάφορα καιρικά φαινόμενα.Να διακρίνουν τα σύμβολα του καιρού και να ανακαλύψουν την σημασία τους.
Να κατανοήσουν το φαινόμενο της ομίχλης και τις συνθήκες που το προκαλούνΝα υλοποιούν με ευχέρεια δραστηριότητες με μαθησιακά αντικείμενα-Φωτόδεντρο.
Να έρθουν σε επαφή και να εξοικειωθούν με λογισμικά προσομοίωσης και λογισμικά εννοιολογικής χαρτογράφησης
Ως προς τη Χρήση Νέων Τεχνολογιών
Να εξοικειωθούν με την έννοια «σύρε και άφησε» την μπάρα.
Να εξοικειωθούν με την χρήση του ποντικιού.
Ως προς τη Μαθησιακή Διαδικασία
Να αποκτήσουν πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας.Να επικοινωνούν μεταξύ τους, να τηρούν τους κανόνες της ομάδας και να σέβονται τις απόψεις των άλλων