«Αέρας,άνεμος,αγέρι”
Τα φυσικά φαινόμενα γίνονται πολύ συχνά αντικείμενο μελέτης στην τάξη και τα παιδιά εκφράζουν μεγάλο ενδιαφέρον να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες τους γι αυτά. Στόχοι των δραστηριοτήτων που αναπτύχτηκαν ήταν να ανιχνευθούν οι πρότερες γνώσεις-ιδέες τους για τον αέρα και μέσω ορισμένων πειραμάτων που ακολουθούν να αντιληφθούν ότι ο αέρας υπάρχει παντού γύρω μας, μεταδίδει δύναμη σε αλλά υλικά σώματα και χωρίς αυτόν δεν υπάρχει ζωή. Πριν πραγματοποιήσουμε κάποιο πείραμα είναι αναγκαίο να ζητάμε από τα παιδιά να υποθέσουν τι θα συμβεί. Με αυτόν τον τρόπο εκφράζουν πολλές φόρες σωστές η και λανθασμένες προβλέψεις και με την εκτέλεση των πειραμάτων δίνεται η δυνατότητα να επαληθεύσουν ή όχι τις αρχικές τους ιδέες.
Εξακτινώνοντας το θέμα μας προσεγγίσαμε τις εξής ενότητες :
1. Την ιστορία του Δαίδαλου και του Ίκαρου.
2.Η αναπνοή και ο αέρας ως απαραίτητο συστατικό της ζωής για τους ανθρώπους ,τα ζώα, τα φυτά(αλλά και για τους δύτες,τους αστροναύτες,τους πυροσβέστες)
3.Ο αέρας και τα μέσα μεταφοράς ,τα πουλιά, τα έντομα, τα μουσικά όργανα.
4.Η μόλυνση του αέρα .
5.Ονομασία ανέμων , ο τυφώνας και ο ανεμοστρόβιλος. (Αφήγηση του παραδοσιακού παραμυθιού «Οι άνεμοι και τα κύματα»).Οδηγίες για να δημιουργήσουμε ανεμοστρόβιλο: http://www.mothersblog.gr/o-kosmos-toy-paidioy/item/17162-enas-anemostrovilos-sto-mpoukali-sas-vinteo
6.Παρουσίαση εποπτικού υλικού και περιήγηση στο διαδίκτυο .
7.Πειραμάτα
8.Κατασκευή σαϊτών και ανεμοδείκτη .
Οδηγίες για ανεμοδείκτη με απλά υλικά: ΑΝΕΜΟΔΕΙΚΤΗΣ 1
Επίσης ανεμόμυλος-φουρφουρί οδηγίες:http://molibi-harti.blogspot.gr/2011/06/blog-post_05.html
Σαΐτα:http://www.piperies.gr/posts/pos-na-kataskeyaseis-mia-saita
9.Παροιμίες
- Αν δε φυσήξει άνεμος κλαράκι δε σαλεύει…
- Άνεμο που δε βλάπτει, άσ’ τον να φυσά..
- Ανεμομαζώματα, διαβολοσκορπίσματα.
- Έφερε τον άνεμο κουβάρι…
- Κακός ψυχρός ο φράχτης μας στον άνεμο αντέχει.
- Όποιος αέρας κι αν φυσάει, ο μύλος πάντα αλέθει.
- Όποιος μαγειρεύει άνεμο, καπνό γευματίζει…
- Όποιος σπέρνει άνεμο, θερίζει θύελλες ή χίμαιρες.
- Όπου φυσάει ο άνεμος πάει…
- Περί ανέμων και υδάτων.
- Άκου το και που είναι το στα δέντρα τριγυρίζει.Τι είναι ;(Ο αέρας)
- Τρέμει σε κάθε φύσημα του αέρα κι όμως βαστάει τα πιο βαριά φορτία.Τι είναι ; (η θάλασσα)
- Γυρίζω, γυρίζω όταν φυσάει, σαν το καράβι ο αέρας με πάει.Τι είναι ; (ο ανεμόμυλος)
- Δεν έχω ούτε σώμα, ούτε ψυχή. Μα όταν παίζω τη φυσούνα μου, όλα παν εδώ κι εκεί. Τι είναι; (Ο αέρας)
- Δίχως πόδια κι όμως τρέχει, δίχως χέρια και παλεύει. Όπου ύψωμα εκεί τρέχει, για να ανεβεί. Τι είναι ;(Ο αέρας)
- Ποιός σε χτυπάει στο πρόσωπο αλλά δεν μπορείς να τον δεις;Τι είναι ; (Ο αέρας)
11.Φύλλα εργασίας ( αν στη βαθμίδα της προσχολικής εκπαίδευσης ο όρος δε χρησιμοποιείται όπως στις επόμενες βαθμίδες λόγω των μαθησιακών περιορισμών της συγκεκριμένης ηλικίας).
Φύλλο εργασίας για τον αέρα:
12.Κλίμακα Μποφόρ ,ένταση ανέμου
Ζωγραφίζοντας με το δικό μας τρόπο την ένταση του ανέμου στη θάλασσα
- 0 Μποφόρ
- 1-2 Μποφόρ
- 3-4 Μποφόρ
- 5-6 Μποφόρ
- 7-8 Μποφόρ
- 9-10 Μποφόρ
- 11-12 Μποφόρ
- σειροθέτηση των εικόνων με την ένταση του ανέμου
Πηγή περισσότερων δραστηριότητων :http://www.popi-it.gr/nipiagogio-programmata/e-twin-young-scientists/anemologio-mpofor/
13.Τέχνη και άνεμος
- Ανεμολόγιο Γιάννης Τσαρούχης
- Leslie Allen
- John William Waterhouse
- Lord Frederick Leighton
- Shasha
- Ludolf Backhuyzen
- Obredor
- John William Waterhouse
- John William Waterhouse
- ***
- Elisa Alvarado
- Zaozersky Vitali
- ***
- ***
- Jonnardo
- ***
- ***
- Οικονόμου
- Κοσμαδόπουλος
- Ivan Aivazovsky
- Jacod Van Ruysdael
- Bόλς
- Piet Mondrian
- Vincent van Gogh
- Vincent van Gogh
- Salvador Dali
Στις φωτογραφίες που ακολουθούν παρουσιάζονται ορισμένες από τις δραστηριότητες:
- οι πρότερες γνώσεις μας
- οι πρότερες γνώσεις μας
- οι αποκτηθείσες γνώσεις
- σύνθετες λέξεις
- αισθητηριακή αντίληψη του αέρα
- στεγνώνει το σάλιο που βάλαμε στο χέρι μας
- ο αέρας παίρνει μέρος στην αναπνοή(εισπνοή-εκπνοή)
- τον αέρα τον νοιώθουμε
- ο αέρας υπάρχει παντού και εμείς τον φυλακίσαμε…
- ο αέρας μεταδίδει κίνηση σε άλλα αντικείμενα
- ο αέρας μεταδίδει κίνηση σε άλλα αντικείμενα
- κινεί αντικείμενα τα πιο ελαφριά πιο εύκολα
- έχει βάρος το μπαλόνι και χτυπά
- κινεί τα μαλλιά μας
- η δύναμη του αέρα στεγνώνει
- αυτοσχέδιος ανεμοστρόβιλος με μοτεράκι
- χωρίς τον αέρα η φωτιά σβήνει
- ο αέρας έχει βάρος
- το νερό έχει περισσότερο βάρος από τον αέρα
- η πίεση του αέρα στο χαρτόνι
- δεν αφήνει το νερό να πέσει
- πίεση του αέρα δεν αφήνει το νερό να πέσει από το καλαμάκι
- πίεση και όγκος του αέρα
- δεν αφήνει το χαρτί να μπεί μέσα στο μπουκάλι
- ο όγκος του αέρα
- ο αέρας καταλαμβάνει όγκο στο δοχείο και δεν επιτρέπει το νερό να μπει μέσα
Τον ανεμοστρόβιλο με το μοτεράκι τα έφερε ένας μαθητής.
Παιχνίδια και κατασκευές
- τα παιχνίδια του αέρα…
- φτιάχνοντας σαίτες
- σαίτες
- παίζοντας με αυτές
- ζωγραφίζοντας με τον αέρα και ένα καλαμάκι
- παίζοντας με ελικοπτεράκι
- ο αέρας τραγουδάει…
- αυλός από καλαμάκια
- παίζοντας φλογέρα
- ανεμοδείκτης
- ανεμούριο
- τα υλικά για να φτιάξουμε ανεμοστρόβιλο
- αυτοσχέδιος ανεμοστρόβιλος με μοτεράκι
- παιχνίδι με έλικα για σαπουνόφουσκες
- παίζοντας με τις σαπουνόφουσκες
Ο δικός μας ανεμοστρόβιλος
Το μπαλόνι και ο αόρατος φίλος του…
Φυσικά μπορούμε να κάνουμε κι άλλα πειράματα για να κανανοήσουν τα παιδιά τις ιδιότητες του αέρα και ότι “ο αέρας είναι ύλη”
Πρόσφατα σχόλια