Το Climate Action Project https://www.climateactionproject.org/ είναι ένα ελεύθερο project 6 εβδομάδων από 30/9-7/11 που επιτρέπει σε δασκάλους και μαθητές ηλικίας από 3-21 από όλο τον κόσμο, να συνεργαστούν σε θέματα περιβαλλοντικά. Κατά τη διάρκεια του project οι μαθητές/τριες θα εξερευνήσουν τις αιτίες ,τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν λύσεις αναλαμβάνοντας δράση.
Εξάλλου ως βραβευμένο Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο από το 2017 οργανώνουμε δράσεις ως σχολική κοινότητα για την προσαρμογή του σχολείου μας στην κλιματική κρίση.Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται στοχεύουν στη διαμόρφωση γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που θα οδηγήσουν τους μικρούς μαθητές στην ανάληψη δράσεων για τη αυτή. Ειδικότερα αποσκοπεί στην απόκτηση περιβαλλοντικής συνείδησης που θα τους μετατρέψει σε ενεργούς πολίτες, ικανούς να υπερασπιστούν το δικαίωμά τους για ένα καθαρό και υγιές περιβάλλον.
Ας ξεκινήσουμε με την 1η εβδομάδα:
Ερώτημα:Τι είναι η κλιματική αλλαγή;;;
1η δραστηριότητα: Τα παιδιά ειδικά τα νήπια από την προηγούμενη σχολική χρονιά γνώριζαν αρκετά γιατί είχαμε αναπτύξει αυτό το θέμα στη τάξη.Με το δικό τους τρόπο μετά από εισαγωγικά βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=wa58h4IJ6Hk και https://www.youtube.com/watch?v=NM-sgVmBL_A που παρακολουθήσαμε(υπάρχουν στη πλατφόρμα) καθώς και τις κατάλληλες ερωτοαπαντήσεις δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη όπου καταγράψαμε τις ιδέες τους για το τι είναι η κλιματική αλλαγή για αυτά.
2η δραστηριότητα:Τι είναι ο καιρός και τι το κλίμα που αλλάζει ή έχει αλλάξει;;;
Καθημερινά στο ημερολόγιο μας γράφουμε για τον καιρό και μετράμε τη θερμοκρασία παρατηρώντας έξω τις καιρικές συνθήκες.Στο τέλος κάθε μήνα μετράμε τις ημέρες με ήλιο,συννεφιά,βροχή και καταλήγουμε σε συμπεράσματα.
Καταγράφουμε επίσης το ύψος της βροχής με το αυτοσχέδιο βροχόμετρο.
Ο καιρός αναφέρεται στις καιρικές συνθήκες που επικρατούν σε μια συγκεκριμένη περιοχή για ένα μικρό χρονικό διάστημα, όπως λίγες ημέρες. Το κλίμα, αντίθετα, αναφέρεται στις μακροπρόθεσμες καιρικές συνθήκες σε μια περιοχή και ορίζεται από την κανονικότητα των αλλαγών του καιρού μέσα σε πολλά χρόνια.https://www.youtube.com/watch?v=0geUS_j3gis
3η δραστηριότητα:
Μαθαίνω για το κλίμα και το φαινόμενο του θερμοκηπίου https://www.youtube.com/watch?v=7IwPFXzLH8cκαι πώς δημιουργείτε κάνοντας πείραμα με μια stem κατασκευή.Αρχικά καταγράψαμε τη θερμοκρασία που είχαμε τη δεδομένη στιγμή και με οδηγίες από εμένα σε ένα μπουκάλι βάλαμε νερό και κρεμάσαμε μέσα το θερμόμετρο ώστε μετά από 15′ λεπτά να μετρήσουμε πάλι τη θερμοκρασία.Η θερμοκρασία ανέβηκε αρκετά! Επειδή το μπουκάλι παγίδευσε τη θερμότητα από τον ήλιο, ο οποίος ζέστανε τον αέρα μέσα και οι θερμικές ακτίνες από το εσωτερικό του μπουκαλιού δεν μπορούν να διαφύγουν .Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται φαινόμενο του θερμοκηπίου…όπως τα θερμοκήπια που εγκλωβίσουν τη θερμότητα.
Τα αέρια στην ατμόσφαιρα της Γης παγιδεύουν τη θερμότητα με παρόμοιο τρόπο όπως στο πλαστικό μπουκάλι.Το διοξείδιο του άνθρακα CO2 είναι ένα από αυτά τα αέρια.Το οποίο παράγεται φυσικά κατά την αναπνοή των οργανισμών και μέσω της αποσύνθεσης της βιομάζας. Εισέρχεται επίσης στην ατμόσφαιρα μέσω καύσης ορυκτών καυσίμων και χημικών αντιδράσεων. Αφαιρείται από την ατμόσφαιρα από τα φυτά στη διαδικασία γνωστή ως φωτοσύνθεση που μετατρέπει το ηλιακό φως σε ενέργεια.Το CO2 που απορροφάται διατηρείται μακριά από την ατμόσφαιρα μέχρι να πεθάνουν τα φυτά και γι’ αυτό τα δάση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη δέσμευση άνθρακα.Δείτε περισσότερα εδώ:https://www.europarl.europa.eu/topics/el/article/20230316STO77629/klimatiki-allagi-ta-aeria-thermokipiou-pou-prokaloun-planitiki-uperthermansi
Ευκαιρία να μάθουμε και για τη φωτοσύνθεση με τη κατασκευή αυτή, όπου τοποθετήσαμε χώμα και σπόρους από φακές χωρίς να το ποτίσουμε ώστε να παρακολουθούμε καθημερινά την ανάπτυξη των σπόρων.Tα φυτά συμβάλλουν στη μείωση του CO2 μέσω της διαδικασίας φωτοσύνθεσης. Κατά τη διάρκεια της φωτοσύνθεσης, τα φυτά χρησιμοποιούν το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και το νερό για να παράγουν οξυγόνο και βιομάζα, δεσμεύοντας έτσι CO2 από την ατμόσφαιρα. Αυτό έχει θετικές επιδράσεις στο περιβάλλον, ειδικά στην καταπολέμηση του φαινόμενου του θερμοκηπίου.
Να σημειωθεί ότι εισάγουμε στον καθημερινό λόγο/ομιλία των παιδιών ένα λεξιλόγιο με νέες επιστημονικές ορολογίες που κατανοούν μέσα από βιωματικές δραστηριότητες.
Με την εφαρμογή wordart στον υπολογιστή δημιουργήσαμε μια αφίσα
Πρόσφατα σχόλια