Πραγματοποιήσαμε στο νηπιαγωγείο μας , δράσεις μας που αφορούσαν την κλιματική κρίση και το νερό ως ανεκτίμητο θησαυρό στον πλανήτη γη . Προσεγγίσαμε με ευαισθησία , ενσυναίσθηση , περιβαλλοντική συνείδηση και προβληματισμό ένα αγαπημένο μας σπάνιο ζωάκι που ζει στη θάλασσα και είναι η Καρέτα – Καρέτα . Διαβάσαμε το παραμύθι : Που πας χελωνάκι της Καλλιώ Καστρησίου …και το ταξίδι μας στα νοερά μονοπάτια της ταξιδιάρας χελώνας Λάρα ξεκίνησε…H Λάρα, μια νεαρή πράσινη χελώνα, γεννημένη στην παραλία της Λάρας, στον Ακάμα της Κύπρου, συναντά τη σοφή σαραντάχρονη Άννυ κάπου στη Μεσόγειο. Και η Άννυ είναι θαλάσσια χελώνα, μόνο που αυτή είναι καρέτα. Στη ζωή της έχει δει κι έχει μάθει πολλά. . . Γίναμε χελωνίτσες …ταξιδέψαμε …κολυμπήσαμε …ξεδιψάσαμε …ψάξαμε για τροφή …κινδυνέψαμε από σκουπίδια και θαλασσοταραχές … Δραματοποιήσαμε τους ρόλους από τις χελώνες Καρέτα Καρέτα και ζήσαμε ένα ταξίδι γεμάτο περιπέτεια και απρόβλεπτα …
ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ … ΠΟΥ ΠΑΣ ΧΕΛΩΝΑΚΙ ;
Η αφίσα μας ….Οι χελωνίτσες μας στέλνουν τα δικά τους μηνύματα …!!!
Σήμερα στο νηπιαγωγείο μας, Παρασκευή 9 Μαΐου 2025 γιορτάσαμε τη γιορτή της μητέρας … Μια γιορτή που μας χάρισε συγκινήσεις ,αναμνήσεις , νοσταλγία και άπειρα λόγια που ξεχειλίζαν από αγάπη ,στοργή και θαλπωρή …
Στην αρχαία Ελλάδα, ήταν μια γιορτή ανοιξιάτικη ήταν αφιερωμένη στη Θεά Γαία (Μητέρα Γη), μητέρα των θεών και των ανθρώπων. Αυτή ήταν και η πρώτη μορφή εορτασμού της Μητέρας.
Τη γιορτή αυτή διαδέχθηκε η γιορτή η αφιερωμένη στην κόρη της Γαίας, τη Ρέα. Η Ρέα ήταν η σύζυγος του Κρόνου και η Μητέρα του Δία και όλων των Θεών της αρχαίας Ελλάδας.
Στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, συναντάμε τη Γιορτή της Μητέρας ως γιορτή αφιερωμένη στη Θεά Κυβέλη, που γινόταν κάθε Μάρτιο.
Εμείς όμως εδώ στο νηπιαγωγείο μας είχαμε τη μεγάλη χαρά και τιμή να μας επισκεφτεί μία μανούλα καλλιτέχνης , με δημιουργικό πνεύμα , έμπνευση και φαντασία … Η Ευαγγελία Χατζηγιάγκου- Τσιάμη, που μας έδειξε βήμα -βήμα πως μπορούμε να δημιουργήσουμε γύψινες καλλιτεχνικές δημιουργίες αφιερωμένες στη μανούλα … Γύψος ,νερό ,χρώματα και πινέλα μαζί με υπομονή ,καρτερικότητα και φαντασία μας οδήγησαν στην κατασκευή διακοσμητικών, για να τα χαρίσουμε στις μανούλες μας που γιορτάζουν την Κυριακή 11 Μαΐου. Την ευχαριστούμε πολύ από καρδιάς, που αποδέχτηκε την πρόσκληση μας και μας βοήθησε να κάνουμε αυτές τις όμορφες εκπλήξεις για τη γιορτή της Μητέρας…!!!
Πατάμε τους παρακάτω συνδέσμους για να δούμε περισσότερα με τις δράσεις μας
Στο νηπιαγωγείο μας ,την τελευταία εβδομάδα γνωρίσαμε την μεγάλη θρησκευτική εορτή του Πάσχα …Μάθαμε τη σημασία και την κατάνυξη που νιώθουν όλοι οι χριστιανοί μπροστά στο θείο δράμα και τα πάθη του Χριστού … Τα θαύματα του Κυρίου, τους μαθητές του ,το μυστικό Δείπνο ,τον κήπο της Γεσθημανής όπου ο Χριστός προσευχήθηκε πριν την Σταύρωση του … Γνωρίσαμε την Ανάσταση του Λαζάρου ,τα Λαζαράκια και τις Λαζαρίνες , αλλά και την Κυριακή των Βαίων με τα έθιμα και τις παραδόσεις που τη συνοδεύουν …
Τα Λαζαράκια μας ….
Πριν από την νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας η εκκλησιαστική παράδοση επιτρέπει, την Κυριακή των Βαΐων να είναι η τελευταία ημέρα κατά την οποία οι πιστοί επιτρέπεται να καταναλώσουν ψάρι.
Γνωρίσαμε μέσω αφήγησης (παραμυθιού )όλη την ιστορία με τη ζωή του Χριστού ,αλλά και την αγάπη της μητέρας του ,της Παναγίας …που τα δάκρυα της έγιναν λουλούδια κρινάκια(τα δάκρυα της Παναγιάς ονομάζονται ), όταν είδε τον Ιησού πάνω στον σταυρό.
Η Λαμπάδες ,τα κόκκινα αυγά ,η νηστεία ,οι ευχές Χριστός Ανέστη -Αληθώς Ανέστη ,η γιορτινή ατμόσφαιρα με το σούβλισμα του οβελία και τα γλέντια, ήταν όλα αυτά που συζητήσαμε στην ολομέλεια της τάξης με έκπληξη ,ενθουσιασμό ,σκέψεις και προβληματισμούς . Δημιουργήσαμε πολλές κατασκευές – χειροτεχνίες και ένα υπέροχο βιβλίο σε σχήμα αυγού με την ιστορία της Ανάστασης με εικόνες που χρωματίσαμε … Βάψαμε και αυγά με γκοφρέ χαρτί …κάναμε Λαζαράκια αλλά και καρτούλες ευχετήριες που μέσα γράψαμε Καλό Πάσχα …
ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΕ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ .
Ένα ταξίδι στο μουσείο ,στην παράδοση και την ιστορία- Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης .
Σήμερα Παρασκευή 4 Απριλίου 2025 το 12ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης με μεγάλη χαρά επισκέφτηκε το Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης, για να θαυμάσει τα πλούσια και ανεκτίμητης αξία εκθέματα του … Ιστορικής αξίας μουσειακό υλικό που ξεκινάει από την παλαιολιθική εποχή των δεινοσαύρων και των μαμούθ και φτάνει στην Νεοελληνική περίοδο της κατεχόμενης Ελλάδας από τον τουρκικό ζυγό . Είδαμε άπειρα πλάσματα που ανήκουν στο ζωικό βασίλειο αλλά και και στο θαλάσσιο κόσμο των ωκεανών ( καρχαρίες, φάλαινες, πιράνχας …κλπ.). Θαυμάσαμε παγόνια ,γύπες ,αετούς , κορμοράνους, αγριόπαπιες και αγριόχηνες …
Κάθε γωνιά του μουσείου έκρυβε και μια μεγάλη έκπληξη … Γνωρίσαμε τα αρχοντικά των Κοζανιτών και τα εργαστήρια τους… Γνωρίσαμε τον τσαγκάρη,τον κουδουνά ,τον κουρέα ,τον γανωματή ,τον τσουκαλά ,το ράφτη και πολλούς άλλους …
Εντυπωσιαστήκαμε από την αρχιτεκτονική και τα σπιτικά -αρχοντικά ,που είχαν οι κάτοικοι της Κοζάνης της εποχή της Τουρκοκρατίας … αλλά και τον τρόπο, που οι Έλληνες χωρικοί έβγαζαν το βιος τους …
Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους πρωτεργάτες που συνέβαλαν ολόψυχα για τη δημιουργία του Λαογραφικού Μουσείου Κοζάνης … Είναι ένα κόσμημα ανεκτίμητης αξίας για την ιστορία μας και την πολιτιστική κουλτούρα του τόπου μας …!
Φωτογραφικό υλικό :
Με αφορμή την επίσκεψη μας στο Λαγραφικό Μουσείο Κοζάνης δημιουργήσαμε στο νηπιαγωγείο μας , τις δικές μας φιγούρες με παραδοσιακές στολές λεβέντη Τσολιά και μια περήφανη Σουλιώτισσα… με ρέλια ,υφάσματα,κορδόνια ,τρέσσες ,κλωστές κ.λ.π.
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ : Ο ΕΓΩΙΣΤΗΣ ΓΙΓΑΝΤΑΣ -ΜΙΚΡΟΣ ΒΟΡΑΣ
Την Τρίτη 1 Απριλίου 2025 το 12ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης συντροφιά με το 3ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης , παρακολουθήσαμε στην αίθουσα εκδηλώσεων, την θεατρική παράσταση:΄΄ Ο εγωιστής γίγαντας …΄΄.
Η ζωντάνια των ρόλων ,τα σκηνικά ,οι ηθοποιοί η παραστατικότητα και η διάδραση που αναπτύχθηκε μας ενθουσίασε και μας χάρισε όμορφες στιγμές ,που θα μείνουν χαραγμένες ανεξίτητα στη μνήμη μας με τα πιο ευχάριστα συναισθήματα . Η αγάπη ,η ενσυναίσθηση ,η συντροφικότητα ,η φιλία , η ομοψυχία ,η καλοσύνη και η χαρά της προσφοράς ήταν μερικά από τα συναισθήματα που πηγάζανε μέσα από την θεαυτική παρουσίαση του δημοφιλούς αυτού παραμυθιού . Ήταν μια ολοκληρωμένη θεατρική παράσταση ,εκπαιδευτική και ψυχαγωγική και μία εμπειρία με χιούμορ,τρυφερότητα αλλά και προβληματισμό . Θερμά συγχαρητήρια …!!!
Ευχαριστούμε το 3ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης για τη φιλοξενία και το εγκάρδιο καλωσόρισμα …!!!
25η ΜΑΡΤΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ-ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΕΛΕΝΗ-ΕΛΛΗ
ΖΑΜΠΑΚΑ.
Με αφορμή την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου, στο νηπιαγωγείο μας φιλοξενήσαμε σήμερα Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025 την κυρία Ελένη Έλλη Ζάμπακα ,συντοπίτισσα μας από την Κοζάνη, όπου με μεγάλη χαρά και προθυμία ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση μας, για να μας δείξει τους πολύτιμους θησαυρούς της,που ξεπήδησαν από την μαγική βαλίτσα της … Η κυρία Ελένη είναι μία μεγάλη δημιουργός -κατασκευάστρια παραδοσιακών ενδυμασιών , κοσμημάτων και εργόχειρων με τη δική της προσωπική σφραγίδα ,μεράκι και αγάπη για τα έργα της …!!! Θαυμάσαμε με πόση μεγάλη υπομονή , καλλιτεχνία , προσοχή ,επιμονή ,φαντασία και καρτερικότητα δημιουργεί τα έργα της με σπάνια υλικά και περίπλοκες συνθέσεις σχεδίων …! Οι παραδοσιακές ενδυμασίες είναι στοιχείο της πολιτισμικής κουλτούρας και της ταυτότητας του τόπου μας …
Είδαμε τη στόφα (το μπλε φόρεμα ),το πουκάμισο με τα κεντήματα που λέγεται Κατασάρι ,τη ζούνα (ζώνη ) και την πουδά (ποδιά ). Επίσης θαυμάσαμε τις λεπτομέρειες από το σπαλέτο (το μαντήλι με λουλούδια που φορούσαν οι νύφες και οι ελεύθερες κοπέλες ).Είδαμε και τις νζέπες (μαντήλια λευκά με κεντήματα που φορούσαν στα πλαϊνά από τη στολή τους οι κοπέλες ),τα φλουριά ,το κιοστέκι ,τα σκουλαρίκια ,τα κοσμήματα και το σταυρό που φορούσαν για να στολιστούν οι κοπέλες ,όσο πιο όμορφα μπορούσαν . Μας έκανε μεγάλη εντύπωση το βάρος που είχαν οι στολές και η ποικιλία των υφασμάτων που είχαν …! Κάθε ενδυματολογικό κομμάτι έκρυβε εκπλήξεις και τη δική του ιστορία … Ταξιδέψαμε νοερά με τις στολές των Λαζαρίνων, στο παρελθόν και εντυπωσιαστήκαμε από τον πολιτισμικό τους πλούτο …!!!
Με πολλές δράσεις γνωρίσαμε τα μεγάλα γεγονότα και την ιστορία της εθνικής μας επετείου … Της 25ης Μαρτίου του 1821 . Διπλή γιορτή είναι σήμερα …διπλή γιορτή μεγάλη … Της Παναγίτσας είναι η μια της Λευτεριάς η άλλη …
Το 12ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης συμμετέχει ενεργά και γίνεται υποστηρικτής του SaferInternet4Kids2025 με ποικίλες δράσεις ,αντιμετωπίζοντας με υπευθυνότητα και ασφάλεια την περιήγηση στο διαδίκτυο ..όπου οι κίνδυνοι παραμονεύουν και επικίνδυνα μας παγιδεύουν …
Περισσότερα για τις δράσεις μας πατάμε τον παρακάτω σύνδεσμο …
6η Μαρτίου: Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού…
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου.
Στο νηπιαγωγείο μας φωνάξαμε δυνατά : ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ …ΣΤΗΝ ΑΓΑΠΗ …ΣΤΟ ΣΕΒΑΣΜΟ…ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΑ …ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ …ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ…ΣΤΗΝ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ …ΣΤΗ ΧΑΡΑ …ΣΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ …
Επισκέφτηκε το νηπιαγωγείο μας η κούκλα Λίνα Κουταλίνα και μας εκμυστηρεύτηκε το μυστικό της και τη στεναχώρια της … Ήταν παλιά σε ένα σχολείο που ένα παιδί την κορόιδεψε και της τράβηξε τα μαλλιά … Μας είπε πόσο πολύ πόνεσε και πληγώθηκε …
Με αφορμή την περιπέτεια της Λίνας Κουταλίνας ξεκίνησε το ταξίδι μας και η γνωριμία μας με το Σχολικό εκφοβισμό και τη βία … Είδαμε πολλές εικόνες και αφού τις μελετήσαμε με μεγάλη προσοχή εκφράσαμε στην ολομέλεια της τάξης τις σκέψεις μας ,τους προβληματισμούς μας ,τις υποθέσεις ,διδάγματα και συμπεράσματα, που γεννήθηκαν αβίαστα ,μεθοδικά με την ενεργή συμμετοχή όλων των παιδιών …
Η φίλη μας Λίνα Κουταλίνα
Ο σχολικός εκφοβισμός, προέρχεται από άλλα παιδιά, συνήθως της ίδιας ηλικίας και αποτελεί μορφή επιθετικής συμπεριφοράς, που εμφανίζεται κυρίως στη σχολική πραγματικότητα, με σοβαρές επιπτώσεις για την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου και τη διαδικασία της μάθησης. Αναφέρεται στην εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομήλικων παιδιών, εντός και εκτός σχολείου, με στόχο την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου ή αναστάτωσης. Συχνά το «ισχυρότερο» παιδί αντλεί από την πράξη του κάποιο όφελος, όπως ευχαρίστηση, κύρος ή υλικά αποκτήματα, ενώ το «αδύναμο» παιδί δεν μπορεί να υπερασπιστεί και να προστατέψει με ριζικό τρόπο τον εαυτό του.
Η επιθετική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών εκδηλώνεται, με μορφές ήπιας βίας (λεκτικό εκφοβισμό, πειράγματα, βρίσιμο, ειρωνική συμπεριφορά, απειλές, διάδοση φημών) και με περιστατικά ακραίας βίας (συγκρούσεις , ρατσιστικά ή άλλα χαρακτηριστικά, χτυπήματα, σπρώξιμο, σεξουαλική παρενόχληση, χειρονομίες). Διαφορετικοί επιστημονικοί χώροι και πεδία έχουν αναγνωρίσει, αναδείξει και μελετήσει το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού και της βίας, στις πολλαπλές μορφές και διαστάσεις του. Η ενδοσχολική βία είναι ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο τον θύτη και το θύμα, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες. Ο σχολικός εκφοβισμός έχει αρνητικές συνέπειες στο κλίμα του σχολείου, στην κοινωνικοποίηση των παιδιών, στην επικοινωνία στην εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και στην μετέπειτα ομαλή ενσωμάτωση στην κοινωνία.
Παίξαμε παιχνίδια και είδαμε το παραμύθι ΄΄ Ένα συνεφάκι λίγο διαφορετικό …΄΄ . Είδαμε πόσο ξεχωριστό ήταν το συννεφάκι και πόσο πολύτιμο ήταν στην πλάση …και αυτό το αναγνώρισαν και τα άλλα συννεφάκια που το είχαν στο περιθώριο …τους έφερε τη βροχή και έσωσε την πολιτεία από την ξηρασία και την καταστροφή …
Στο νηπιαγωγείο μας ζήσαμε ,γνωρίσαμε και χαρήκαμε με το μεγάλο και παραδοσιακό έθιμο της Αποκριάς . Γνωρίσαμε το καρναβάλι και τις ρίζες του, που προέρχονται από την αρχαιότητα και συγκεκριμένα από το θεό Διόνυσο …το Θεό του κεφιού και του γλεντιού …του γέλιου ,της χαράς και της μέθης … Είδαμε πολλούς πίνακες και έργα ζωγραφικής με θέμα την Αποκριά . Γνωρίσαμε τις μπούλες και τους γενίτσαρους της Νάουσας αλλά και τους πατροπαράδοτους φανούς της Κοζάνης και το συμβολισμό τους .
Τι είναι ο Φανός
Πρόκειται για μια γιορτή με λατρευτικό και ανατρεπτικό χαρακτήρα, που στήνεται γύρω από ένα βωμό στον οποίο η φωτιά καίει ακοίμητη όλη τη νύχτα. Γίνεται το βράδυ της Κυριακής της Αποκριάς όταν το κέφι βρίσκεται στο αποκορύφωμά του, όταν η απελευθέρωση από τις αναστολές έχει φτάσει στο ανώτερο δυνατό σημείο και η οινοποσία ενθαρρύνει τους ανθρώπους να χαλαρώσουν και να χαρούν τη μοναδικότητα της στιγμής. Γύρω από η φωτιά σχηματίζεται ένας κύκλος με επικεφαλή τον κορυφαίο τραγουδιστή, ο οποίος τραγουδάει πρώτος στίχο-στίχο τα πατροπαράδοτα τραγούδια του Φανού ακολουθούμενος από το χορό που τα επαναλαμβάνει με τον ίδιο τρόπο.
Η εκδήλωση στήνεται σε καθορισμένα μέρη της Κοζάνης, σε συγκεκριμένα σταυροδρόμια, τα οποία και διακοσμούνται καταλλήλως από τους υπεύθυνους κάθε Φανού. Δεν πρόκειται δηλαδή για αυθόρμητες συγκεντρώσεις ανθρώπων που γλεντούν σ’ ένα οποιοδήποτε σημείο της πόλης. Είναι τόσα πολλά τα στοιχεία που συνιστούν έναν πετυχημένο Φανό- ταλέντα, πείρα γνώση της παράδοσης, διάθεση για εθελοντική προσφορά, συνεργασία και συνύπαρξη- ώστε η καταξίωση και η μακροβιότητα του είναι δύσκολο πράγμα.
Παίξαμε με ποικίλα παιχνίδια .χορέψαμε ,τραγουδήσαμε ,γνωρίσαμε την ιστορία του Αρλεκίνου ,είδαμε πολλούς πίνακες και έργα ζωγραφικής με θέμα την Αποκριά και γλεντήσαμε στο αποκριάτικο πάρτυ του σχολείου μας .
Μάθαμε την Κυρά Σαρακοστή που μας διδάσκει τη νηστεία και τα εύγευστα νηστίσιμα γεύματα … τη λαγάνα ,τον ταραμά ,το τουρσί ,τα οστρακοειδή και πολλά άλλα . Σαράντα ημέρες νηστείας που ξεκινάνε από την Καθαρά Δευτέρα με το πέταγμα του χαρταετού …
Στο νηπιαγωγείο μας σήμερα γνωρίσαμε τα ηφαίστεια …ένα σπάνιο γεωλογικό φαινόμενο της γης που μας ενθουσίασε και μας οδήγησε σε σκέψεις , προβληματισμούς , υποθέσεις και ποικίλα συμπεράσματα .Μάθαμε πως το ηφαίστειο είναι η ανοιχτή δίοδος από το εσωτερικό της Γης που επιτρέπει την εκροή ή έκρηξη ρευστών πετρωμάτων και αερίων από το εσωτερικό (μανδύας) στην επιφάνεια του στερεού φλοιoύ με τη μορφή λάβας. Η δραστηριότητα αυτή οδηγεί στη δημιουργία ενός βουνού, το οποίο στην καθημερινή γλώσσα ονομάζουμε ηφαίστειο.Τα ηφαίστεια μελετά ένας ιδιαίτερος κλάδος της επιστήμης της Γεωλογίας, η Ηφαιστειολογία. Αλήθεια γιατί υπάρχουν τα ηφαίστεια ;
Η Γη αποτελείται από τρία διαφορετικά στρώματα τον φλοιό, τον μανδύα και τον πυρήνα, συνολικού πάχους 6.370 χιλιομέτρων περίπου. Ο φλοιός είναι το στερεό, εξωτερικό περίβλημα της Γης. Υπάρχουν δύο είδη φλοιού, ο ηπειρωτικός και ο ωκεάνιος. Το μέσο πάχος του ηπειρωτικού είναι περίπου 35 χιλιόμετρα, κάτω όμως από τις μεγάλες οροσειρές μπορεί να φτάσει τα 60 – 70 χιλιόμετρα. Το μέσο πάχος του ωκεάνιου είναι 7 χιλιόμετρα. Ο μανδύας είναι το αμέσως επόμενο στρώμα και φτάνει μέχρι το βάθος των 2.900 χιλιομέτρων. Ως λιθόσφαιρα χαρακτηρίζεται ένα δύσκαμπτο στρώμα, μέσου πάχους 80 χιλιομέτρων περίπου, που αποτελείται από τον στερεό φλοιό και μέρος του στερεού ανώτερου μανδύα. Το τμήμα του μανδύα που βρίσκεται κάτω από τη λιθόσφαιρα είναι γνωστό ως ασθενόσφαιρα. Κάτω από τον μανδύα υπάρχει ο πυρήνας που φτάνει έως το κέντρο της γης. Ο πυρήνας διακρίνεται σε εξωτερικό (υγρή/ρευστή κατάσταση) και σε εσωτερικό (στερεή κατάσταση).
Τα ηφαίστεια προκαλούνται πάνω από σημεία στα οποία ο μανδύας της Γης έχει ανοδικά ρεύματα, τα αποκαλούμενα «θερμά σημεία», που μπορεί να βρίσκονται μακριά από τα όρια των τεκτονικών πλακών, όπως είναι τα νησιά της Χαβάης. Τέτοια ηφαίστεια βρίσκονται και σε άλλους πλανήτες ή μεγάλους δορυφόρους στο Ηλιακό Σύστημα.
Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο …
Δημιουργήσαμε το δικό μας ηφαίστειο στην σχολική μας τάξη .. Με σόδα και ξύδι … Αλλά και το δικό μας ατομικό ηφαίστειο με χειροτεχνία .
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή