Το Climate Action Project https://www.climateactionproject.org/ είναι ένα ελεύθερο project 6 εβδομάδων από 30/9-7/11 που επιτρέπει σε δασκάλους και μαθητές ηλικίας από 3-21 από όλο τον κόσμο, να συνεργαστούν σε θέματα περιβαλλοντικά. Κατά τη διάρκεια του project οι μαθητές/τριες θα εξερευνήσουν τις αιτίες ,τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν λύσεις αναλαμβάνοντας δράση.
Εξάλλου ως βραβευμένο Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο από το 2017 οργανώνουμε δράσεις ως σχολική κοινότητα για την προσαρμογή του σχολείου μας στην κλιματική κρίση.Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται στοχεύουν στη διαμόρφωση γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που θα οδηγήσουν τους μικρούς μαθητές στην ανάληψη δράσεων για τη αυτή. Ειδικότερα αποσκοπεί στην απόκτηση περιβαλλοντικής συνείδησης που θα τους μετατρέψει σε ενεργούς πολίτες, ικανούς να υπερασπιστούν το δικαίωμά τους για ένα καθαρό και υγιές περιβάλλον.Το εντάξαμε στα Ε.Δ στο Θεματικό κύκλο: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη με τίτλο «Μαζί για την κλιματική αλλαγή» με στόχο την επίλυση των προβλημάτων/αποτελεσμάτων της κλιματικής αλλαγής,μέσω διερευνήσεων και εθελοντικών δράσεων για την απανθρακοποίηση.Φυσικά θα μπορούσε να ενταχθεί και στο θεματικός κύκλο: Φροντίζω το περιβάλλον.
Ας ξεκινήσουμε με την 1η εβδομάδα:
Ερώτημα:Τι είναι η κλιματική αλλαγή;;;
1η δραστηριότητα: Τα παιδιά ειδικά τα νήπια από την προηγούμενη σχολική χρονιά γνώριζαν αρκετά γιατί είχαμε αναπτύξει αυτό το θέμα στη τάξη.Με το δικό τους τρόπο μετά από εισαγωγικά βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=wa58h4IJ6Hk και https://www.youtube.com/watch?v=NM-sgVmBL_A που παρακολουθήσαμε(υπάρχουν στη πλατφόρμα) καθώς και τις κατάλληλες ερωτοαπαντήσεις δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη όπου καταγράψαμε τις ιδέες τους για το τι είναι η κλιματική αλλαγή για αυτά.
2η δραστηριότητα:Τι είναι ο καιρός και τι το κλίμα που αλλάζει ή έχει αλλάξει;;;
Καθημερινά στο ημερολόγιο μας γράφουμε για τον καιρό και μετράμε τη θερμοκρασία παρατηρώντας έξω τις καιρικές συνθήκες.Στο τέλος κάθε μήνα μετράμε τις ημέρες με ήλιο,συννεφιά,βροχή και καταλήγουμε σε συμπεράσματα.
Καταγράφουμε επίσης το ύψος της βροχής με το αυτοσχέδιο βροχόμετρο.
Ο καιρός αναφέρεται στις καιρικές συνθήκες που επικρατούν σε μια συγκεκριμένη περιοχή για ένα μικρό χρονικό διάστημα, όπως λίγες ημέρες. Το κλίμα, αντίθετα, αναφέρεται στις μακροπρόθεσμες καιρικές συνθήκες σε μια περιοχή και ορίζεται από την κανονικότητα των αλλαγών του καιρού μέσα σε πολλά χρόνια.https://www.youtube.com/watch?v=0geUS_j3gis
3η δραστηριότητα:
Μαθαίνω για το κλίμα και το φαινόμενο του θερμοκηπίου https://www.youtube.com/watch?v=7IwPFXzLH8cκαι πώς δημιουργείτε κάνοντας πείραμα με μια stem κατασκευή.Αρχικά καταγράψαμε τη θερμοκρασία που είχαμε τη δεδομένη στιγμή και με οδηγίες από εμένα σε ένα μπουκάλι βάλαμε νερό και κρεμάσαμε μέσα το θερμόμετρο ώστε μετά από 15′ λεπτά να μετρήσουμε πάλι τη θερμοκρασία.Η θερμοκρασία ανέβηκε αρκετά! Επειδή το μπουκάλι παγίδευσε τη θερμότητα από τον ήλιο, ο οποίος ζέστανε τον αέρα μέσα και οι θερμικές ακτίνες από το εσωτερικό του μπουκαλιού δεν μπορούν να διαφύγουν .Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται φαινόμενο του θερμοκηπίου…όπως τα θερμοκήπια που εγκλωβίσουν τη θερμότητα.
Τα αέρια στην ατμόσφαιρα της Γης παγιδεύουν τη θερμότητα με παρόμοιο τρόπο όπως στο πλαστικό μπουκάλι.Το διοξείδιο του άνθρακα CO2 είναι ένα από αυτά τα αέρια.Το οποίο παράγεται φυσικά κατά την αναπνοή των οργανισμών και μέσω της αποσύνθεσης της βιομάζας. Εισέρχεται επίσης στην ατμόσφαιρα μέσω καύσης ορυκτών καυσίμων και χημικών αντιδράσεων. Αφαιρείται από την ατμόσφαιρα από τα φυτά στη διαδικασία γνωστή ως φωτοσύνθεση που μετατρέπει το ηλιακό φως σε ενέργεια.Το CO2 που απορροφάται διατηρείται μακριά από την ατμόσφαιρα μέχρι να πεθάνουν τα φυτά και γι’ αυτό τα δάση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη δέσμευση άνθρακα.Δείτε περισσότερα εδώ:https://www.europarl.europa.eu/topics/el/article/20230316STO77629/klimatiki-allagi-ta-aeria-thermokipiou-pou-prokaloun-planitiki-uperthermansi
Ευκαιρία να μάθουμε και για τη φωτοσύνθεση με τη κατασκευή αυτή, όπου τοποθετήσαμε χώμα και σπόρους από φακές χωρίς να το ποτίσουμε ώστε να παρακολουθούμε καθημερινά την ανάπτυξη των σπόρων.Tα φυτά συμβάλλουν στη μείωση του CO2 μέσω της διαδικασίας φωτοσύνθεσης. Κατά τη διάρκεια της φωτοσύνθεσης, τα φυτά χρησιμοποιούν το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και το νερό για να παράγουν οξυγόνο και βιομάζα, δεσμεύοντας έτσι CO2 από την ατμόσφαιρα. Αυτό έχει θετικές επιδράσεις στο περιβάλλον, ειδικά στην καταπολέμηση του φαινόμενου του θερμοκηπίου.
Να σημειωθεί ότι εισάγουμε στον καθημερινό λόγο/ομιλία των παιδιών ένα λεξιλόγιο με νέες επιστημονικές ορολογίες που κατανοούν μέσα από βιωματικές δραστηριότητες.
Με την εφαρμογή wordart στον υπολογιστή δημιουργήσαμε μια αφίσα
2η εβδομάδα: Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και του φαινομένου του θερμοκηπίου
1η δραστηριότητα:
Παρακολούθηση βίντεο με τις αιτίες και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στον πλανήτη μας από άλλες χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, παρουσίαση εποπτικού υλικού-το υλικό είναι της κα.Μάνεση Τάνιας- και συζήτηση με ερωτοαπαντήσεις.
2η δραστηριότητα:
Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε με το δίσκο tuff tray χρησιμοποιώντας άμμο ,χρωματιστή για τη θάλασσα και τις πλημμύρες, και διάφορα άλλα υλικά τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής.
Δείτε μας
Φυσικά μετά παίξαμε με την άμμο και τα παγόβουνα….
3η δραστηριότητα:
Κατεβάσαμε στο tablet την εφαρμογή EarthProject https://www.earthproject.org/όπου δίνει τη δυνατότητα να καταγράφεις καθημερινά πόσο πλαστικό εξοικονομείς και πόσο διοξείδιο του άνθρακα CO2 για τον πλανήτη καθώς και άλλες δράσεις.Κερδίζεις χρησιμοποιώντας την εφαρμογή τα ανάλογα σήματα-badges.
Τα σήματά μας μέχρι τώρα!
3η εβδομάδα: Γνωρίζοντας τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής από τοπικό σε παγκόσμιο επίπεδο.
1η δραστηριότητα
Συζητώντας με τους μαθητές για τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής που ασχοληθήκαμε την προηγούμενη εβδομάδα, διαπιστώθηκε ότι γνώριζαν από τις ειδήσεις ή τους γονείς τους για τις πρόσφατες πλημμύρες στην Αιτωλοακαρνανία και την Αττική καθώς για τον τυφώνα Helene στη Φλόριντα.Είδαμε υλικό από τις πρόσφατες καταστροφές σε Ελλάδα και σε άλλες περιοχές του πλανήτη όπως τις φωτιές στο Καναδά,την πλημμύρα στη Σαχάρα,το λιώσιμο των πάγων και χρησιμοποιώντας τον χάρτη της Ελλάδας και τον παγκόσμιο χάρτη βρήκαμε τις περιοχές ,με τη βοήθεια μου φυσικά.
Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν και έγραψαν τα μέρη(αντιγράφοντας τις λέξεις) σε post-it και τις κολλήσαμε αντίστοιχα.Θα μπορούσε να γίνει αυτή δραστηριότητα ψηφιακά με την εφαρμογή Google Earth https://earth.google.com/web/
2η δραστηριότητα:
Στα πλαίσια της Eucode week 14-27/10/2024 πήραμε μέρος σε μια δραστηριότητα “Coding in space for the climate change”που οργανώθηκε για την World Space Week 2024 με θέμα “Διάστημα και Κλιματική Αλλαγή” αναγνωρίζοντας τη θετική επίδραση της τεχνολογίας του διαστήματος στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Συγκεκριμένα στη πίστα του Beebot κολλήσαμε εικόνες με τις αιτίες &συνέπειες από διάφορα σημεία της Γης και τα παιδιά προγραμμάτισαν το ρομπότ- δορυφόρο έτσι ώστε να περάσει από τα σημεία αυτά για να μετρήσει και να συλλέξει δεδομένα τα οποία θα τα στείλει στην Esa(Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος).
Η πρόσκληση και η οργάνωση της δραστηριότητας ήταν από την κα.Παρασκευής Μιλούλη και την ευχαριστούμε πολύ!
Καθημερινά χρησιμοποιώντας την εφαρμογή EarthProject καταγράφουμε τις προσπάθειες μας για την μείωση του CO2 και του πλαστικού.
Το πρώτο μας πιστοποιητικό από το CAP
Λήψη αρχείου
4η εβδομάδα:Ποιες είναι οι πιθανές λύσεις για την κλιματική αλλαγή;
Την εβδομάδα αυτή μιλήσαμε για το τι κάνουμε εμείς σαν σχολείο για να μειωθεί το CO2 και το πλαστικό.
1η δραστηριότητα: Σας παρουσιάζουμε κάποιες ιδέες μας ,οι οποίες ήταν το υλικό μας για την ζωντανή αλληλεπίδραση(virtual interaction)που είχαμε με σχολείο της Ινδίας .
Λήψη αρχείου
Δείτε φωτογραφίες από τη ζωντανή μας σύνδεση με το Dav Public School Gurugram India(Γκουργκάον) στις 24/10/24 με την εκπαιδευτικό Samita Saini.
2η δραστηριότητα:
Δημιουργία πλακάτ με άχρηστα υλικά(cardboard) με τις δικές μας λύσεις!
Θα ακολουθήσουν κι άλλες δραστηριότητες... αλλά σίγουρα θα παρουσιάσουμε στους γονείς και στην γειτονιά τα πλακάτ με τις λύσεις,για να γνωρίσουν όλοι τι πρέπει να κάνουν για μειώσουν τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.
3η δραστηριότητα:
Παίξαμε το ψηφιακό παιχνίδι της WWF κατά των εκπομπών CO2 ψαρεύοντας https://www.wwf-finprint.org/gr και η καθημερινή καταγραφή στη ψηφιακή εφαρμογή EarthProject.
5η εβδομάδα:ώρα για δράση!
Οι ενέργειες μας για την κλιματική αλλαγή προσπαθώντας να μειώσουμε το CO2 και το πλαστικό.
1η δραστηριότητα:
Φυτέψαμε τα δικά μας λαχανικά στον κήπο.
2η δραστηριότητα:
Φυτέψαμε ένα δέντρο στην αυλή και συγκεκριμένα μια ελιά(προσφορά από γονέα) και κουκουνάρια.
3η δραστηριότητα:
Συμμετείχαμε στην εθελοντική δράση καθαρισμού ακτής της Helmepa συλλέγοντας και καταγράφοντας απορρίμματα.
4η δραστηριότητα:
Καθαρίσαμε τη γειτονιά συλλέγοντας απορρίμματα από πλαστικό,αλουμίνιο,χαρτί και διάφορα άλλα υλικά και βάλαμε στον μπλε κάδο ότι ανακυκλώνεται.
Συνεχίσαμε να χρησιμοποιούμε την εφαρμογή EarthProject και καταγράψαμε τη δενδροφύτευση χαρίζοντας το δέντρο μας σε μια άλλη χώρα την Κένυα!
6η εβδομάδα:Climate Action Day 7/11/2024
1η δραστηριότητα:
Η Ημέρα Δράσης για το κλίμα ήταν μια ζωντανή διαδικτυακή εκδήλωση όπου παρουσιάστηκαν οι προσπάθειες, τα ευρήματα, οι λύσεις και οι ενέργειες όλων μας για την κλιματική αλλαγή. Η εκδήλωση ήταν για δασκάλους και μαθητές(δεν παρακολουθήσαμε μαζί λόγω ώρας 2.30μ.μ) και συμμετείχαν εκπληκτικοί ομιλητές: διασημότητες, παγκόσμιους ηγέτες,ΜΚΟ, συγγραφείς, ακτιβιστές και πολλοί άλλοι.Διοργανωτές :Koen Timmers και Jennifer Williams,Co-Executives Directors Take Action Global.
Έπαινος
Λήψη αρχείου
2η δραστηριότητα:
Την εβδομάδα αυτή φυτέψαμε και ένα άλλο δέντρο-μανταρινιά(προσφορά γονέα).
και οι μαθητές πήραν το δικό τους έπαινο.
3η δραστηριότητα:
Φτιάξαμε μπάλες σπόρων(seed balls) με χώμα,κόκκινο πηλό και διάφορους σπόρους ,για να τις ρίξουμε στην γειτονική πλατεία και στην αυλή του σχολείου μας για να μάθουμε και τη διαδικασία ανάπτυξης των φυτών.Η ιδέα και τα υλικά εδώ:https://back-to-nature.gr/2020/04/seed-balls-%CF%86%CF%84%CE%B9%CE%AC%CF%87%CE%BD%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5-%CE%BC%CF%80%CE%AC%CE%BB%CE%B5%CF%82-%CF%83%CF%80%CF%8C%CF%81%CF%89%CE%BD.html
4η δραστηριότητα:
Τέλος συνδεθήκαμε ζωντανά με το Νηπιαγωγείο Ριζαριού Τρικάλων με την εξαίρετη συνάδελφο κ.Μαγκιώση Άννα στις 20 και 22/11/2024 παρουσιάζοντας προτάσεις και ιδέες των δύο νηπιαγωγείων για την κλιματική κρίση.
Δείτε φωτογραφίες από τη ζωντανή μας σύνδεση
Τα badges
Πρόσφατα σχόλια