Γκόβας Ν. (2003), Για ένα δημιουργικό νεανικό θέατρο: Ασκήσεις παιχνίδια τεχνικές – ένα πρακτικό βοήθημα για εμψυχωτές θεατρικών ομάδων και εκπαιδευτικούς, Μεταίχμιο
Παιχνίδια και ασκήσεις αυτοσχεδιασμού
Improvisation for the Theater (Viola Spolin)
- https://spolingamesonline.org/games/improv-games/
- https://interactive.wttw.com/chicago-stories/inventing-improv/demonstrating-viola-spolin-theater-games
- https://spolin.com/?page_id=10
Theatreports™
Θεατρικά παιχνίδια
- Παιχνίδια: https://dramaresource.com/drama-games/
- Imaginarium: https://dramaresource.com/drama-for-writing/
- Μουσική επένδυση: https://open.spotify.com/playlist/4wAuJ2FSEVXSrhx3YgTFWx
Θεατρικά παιχνίδια που καλλιεργούν την ομαδικότητα
Θεατρικά παιχνίδια και μεταγνώση
Καραμπέρη- Τσουριάδου, Ε. & Πανταζή, Σ. (2004). Παιδαγωγικά παιχνίδια. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων – Τμήμα Φ.Π.Ψ.
Πληροφορίες: Το υλικό αυτό προσφέρεται για παρέμβαση με παιχνίδια γνωριμίας, αλληλεπίδρασης, κίνησης για μικρά παιδιά. Ταυτόχρονα, καλλιεργείται η γνωριμία του άλλου, η έκφραση και το μοίρασμα των συναισθημάτων, η αλτρουιστική συμπεριφορά και η ανάπτυξη εννοιών χώρου, οπτικοκινητικής διάκρισης και συντονισμού, ανάπτυξη λεπτής και αδρής κινητικότητας, λόγου κ.λπ.
Περιλαμβάνει: 2 ενότητες και ένα σύνολο 61 παιχνιδιών γνωριμίας, εμπιστοσύνης και παντομίμας στην πρώτη ενότητα και 16 εικαστικές δραστηριότητες που ενισχύουν τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση και 21 θεατρικές δραστηριότητες (δραματοποίηση, εκπαιδευτικό δράμα, κουκλοθέατρο) που συμβάλουν στην απόκτηση δεξιοτήτων για δημιουργική επίλυση των συγκρούσεων.
Καμπέρη – Τζουριάδου, Ε., Πανταζή, Σ. (2004). Παιδαγωγικά παιχνίδια: Παιχνίδια γνωριμίας, εμπιστοσύνης, συνεργασίας Ι (τεύχ. Α΄). Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων – Τμήμα Φ.Π.Ψ.
Καμπέρη – Τζουριάδου, Ε., Πανταζή, Σ. (2004). Παιδαγωγικά παιχνίδια: Παιχνίδια – δραστηριότητες συνεργασίας, επίλυσης συγκρούσεων. (τεύχ. Β΄). Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων – Τμήμα Φ.Π.Ψ.
Μη ανταγωνιστικά παιχνίδια στη σχολική αυλή κατά της πολιτιστικής διάκρισης
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Βυζαντιάδου – Παρίντα, Ν. (2010). Ώρα για δράση: 100+1 Βιωματικές ασκήσεις για εφαρμογή σε παιδιά. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Πληροφορίες: Εγχειρίδιο με ιδέες και υλικό για άμεση εφαρμογή στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. Η άσκηση, και συγκεκριμένα η βιωματική άσκηση, αποτελεί μια δομημένη πρόταση, που κάνει ο εμψυχωτής της ομάδας προς τους συμμετέχοντες για ομαδική ή ατομική δράση. Αποτελεί μια δράση που εξελίσσεται σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο και έχει συγκεκριμένες οδηγίες. Μπορεί λοιπόν να φαίνεται ως μια τεχνητή κατάσταση αποτελεί όμως μια άμεση εμπειρία, που φέρνει σε επαφή τον συμμετέχοντα με τον εαυτό του και τους άλλους. Η βιωματική μάθηση αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της τυπικής εκπαίδευσης, διότι δίνει τη δυνατότητα στον κάθε συμμετέχοντα, μαθητή ή εκπαιδευτικό, να είναι αυθεντικός, να είναι δηλαδή ο εαυτός του. Τα συναισθήματα, οι αντιδράσεις και οι γνώσεις που παίρνουν είναι γνήσιες, γιατί προέρχονται από την προσωπική εμπλοκή.
Φιλίππου, Δ. & Καραντάνα, Π. (2010). Ιστορίες για να ονειρεύεσαι… Παιχνίδια για να ταξιδεύεις… Για εμψύχωση βιωματικών ομάδων προσωπικής ανάπτυξης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Πληροφορίες: Το βιβλίο ασχολείται μ’ ένα πολύ παλιό θέμα, το παραμύθι, μ’ έναν πολύ καινούργιο τρόπο. Τα παραμύθια έχουν μηνύματα για τη ζωή μας και μας διδάσκουν ευχάριστα. Μας διευκολύνουν να επεξεργαστούμε δύσκολα ψυχικά βιώματα, μέσα από ταυτίσεις, προβολές και συμβολοποίηση της πραγματικότητας, σε απόσταση ασφαλείας. Τα θέματα και το δομημένο σενάριο των παραμυθιών, καθώς και οι βιωματικές τεχνικές και ασκήσεις που προτείνονται στο βιβλίο, μετατρέπουν τα παιδιά και τους ενήλικες από παθητικούς ακροατές σε ενεργητικούς συμμετέχοντες. Μέσα από τις 113 ιστορίες/παραμύθια και τις 127 ασκήσεις, οι εμψυχωτές έχουν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν τις τεχνικές παρέμβασής τους σε ομάδες, που στοχεύουν στην ανάπτυξη προσωπικών, κοινωνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων, όπως: αυτογνωσία, ενεργητική ακρόαση, επικοινωνία, διαχείριση συγκρούσεων, διαχείριση άγχους, συνεργασία, ανάπτυξη δημιουργικότητας/ αυτοεκτίμησης κ.λπ.
Silberg, J. (2007). 125 παιχνίδια για έξυπνα και χαρούμενα παιδιά, Λυτροκάπη, Κ. (Μτφρ.). Αθήνα: Δίοπτρα.
Πληροφορίες: Το βιβλίο αποτελεί έναν εμπεριστατωμένο οδηγό για γονείς και εκπαιδευτικούς, αφού η κάθε δραστηριότητα ολοκληρώνεται με πληροφορίες από τις τελευταίες έρευνες στον τομέα του εγκεφάλου, αλλά και με οδηγίες για την σωστή εφαρμογή των δραστηριοτήτων. Απλά και διασκεδαστικά παιχνίδια που δημιουργούν γερά θεμέλια για την μελλοντική μάθηση! Μια διασκεδαστική συλλογή από τραγούδια, παιχνίδια και ασκήσεις, που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του παιδιού, από 1 έως και 3 ετών. Ο εγκέφαλος ενός μικρού παιδιού, διπλάσια δραστήριος συγκριτικά με τον εγκέφαλο ενός φοιτητή ανώτατης εκπαίδευσης, αναπτύσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του, σχηματίζοντας τρισεκατομμύρια συνδέσεις.
Καρατζόλας, Ν., Λαζαρίδης, Ν., Μαυρίδης, Γ., Μπονάνος, Μ. & Μωρεσόπουλος, Μ. (2006). Βιωματικές δραστηριότητες Ομαδικής και Προσωπικής Ανάπτυξης. Θεσσαλονίκη: Μηδέν ΟΙΟ Δέκα.
Πληροφορίες: Τονίζοντας τη σημασία της συλλογικής εργασίας, το βιβλίο αυτό παρέχει τα πρακτικά μέσα και τις κατευθυντήριες γραμμές σε όλους εκείνους που επιτελούν το δύσκολο έργο του συντονισμού και καθοδήγησης μίας ομαδικής εργασίας. Οι συγγραφείς, χρησιμοποιώντας την πολύχρονη πείρα και γνώση που διαθέτουν ως εκπαιδευτές, προτείνουν μια σύγχρονη μέθοδο ομαδικής και προσωπικής ανάπτυξης, που στηρίζεται σε μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων, για τη δημιουργία ενός γόνιμου πεδίου, βάσει του οποίου θα λειτουργήσει η ομάδα.
Αρχοντάκη, Ζ. & Φιλίππου, Δ. (2003). 205 βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων.Αθήνα: Καστανιώτη.
Πληροφορίες: Το βιβλίο προτείνεται σαν ένας «πρακτικός οδηγός» βιωματικής εμψύχωσης ομάδων προσωπικής ανάπτυξης, αυτογνωσίας, θεραπείας και εκπαίδευσης.
TACADE – ΚΕ.Θ.Ε.Α. (1998). Δεξιότητες για Παιδιά Δημοτικού: Προάγοντας την προστασία του παιδιού.
Πληροφορίες: Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Δημοτικού σχολείου σε δεξιότητες απαραίτητες για την αντιμετώπιση των δυσκολιών της ζωής, ώστε να είναι σε θέση να προστατεύονται από κάθε είδους «κακοποίηση», δηλαδή από κάθε μορφής συμπεριφορά που μπορεί να βλάψει τη σωματική και ψυχική τους υγεία.
Πιο συγκεκριμένα, παρέχει υποστήριξη σε παιδιά και εκπαιδευτικούς και αναλύει θέματα που αφορούν την ωρίμανση, την αλλαγή, την εφηβεία, τις εξαρτησιογόνες ουσίες, τις σχέσεις, τις διαφοροποιήσεις των δυο φύλων, τον εκφοβισμό κ.α. Το υλικό βοηθάει τα παιδιά να καλλιεργήσουν προσωπικές δεξιότητες και εμπιστοσύνη, για να αντισταθούν στην πίεση από τους συνομηλίκους και τα ΜΜΕ, καθώς και να αναζητήσουν υποστήριξη και συμβουλές.
Περιλαμβάνει: 1. Το Εγχειρίδιο: Το θεωρητικό υπόβαθρο και τις οδηγίες για την προσωπική και κοινωνική εκπαίδευση που στοχεύει στην προστασία του παιδιού. 2. Εργαστήρια για το σχολείο: 10 εργαστήρια για όλο το σχολείο και την σχολική κοινότητα. 3. Εργαστήρια για γονείς: 6 εργαστήρια που απευθύνονται στους γονείς και την οικογένεια του παιδιού. 4. Διδακτικές κάρτες: Περιλαμβάνει 33 κάρτες με δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι δάσκαλοι με τα παιδιά. Οι δραστηριότητες αυτές βασίζονται στην ομαδική δουλειά και στην συνεργατική μάθηση
ΠΗΓΗ