Αγωγή υγείας

eik1

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Θεματική ενότητα: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, 2. Ψυχική και συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη

  1. http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs/1656-2-psyxiki-kai-synaisthimatiki-ygeia-prolipsi
  2. https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=2003

ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ψυχική Υγεία και Διαπροσωπικές Σχέσεις
Για παιδιά 6 – 8 ετών

Για παιδιά 8 – 12 ετών

Για παιδιά 11 – 14 ετών

ΥΠΕΘ, ΕΙΝ & ΚΕΘΕΑ (2000), Διαπροσωπικές Σχέσεις

Αγωγή Υγείας: Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια, Α΄ τάξη 1ου κύκλου


ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ


ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

TACADE – ΚΕ.Θ.Ε.Α.

Δεξιότητες για Παιδιά Δημοτικού: Προάγοντας την προστασία του παιδιού (1998)
Πληροφορίες: Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Δημοτικού σχολείου σε δεξιότητες απαραίτητες για την αντιμετώπιση των δυσκολιών της ζωής, ώστε να είναι σε θέση να προστατεύονται από κάθε είδους «κακοποίηση», δηλαδή από κάθε μορφής συμπεριφορά που μπορεί να βλάψει τη σωματική και ψυχική τους υγεία.
Πιο συγκεκριμένα, παρέχει υποστήριξη σε παιδιά και εκπαιδευτικούς και αναλύει θέματα που αφορούν την ωρίμανση, την αλλαγή, την εφηβεία, τις εξαρτησιογόνες ουσίες, τις σχέσεις, τις διαφοροποιήσεις των δυο φύλων, τον εκφοβισμό κ.α. Το υλικό βοηθάει τα παιδιά  να καλλιεργήσουν προσωπικές δεξιότητες και εμπιστοσύνη, για να αντισταθούν στην πίεση από τους συνομηλίκους και τα ΜΜΕ, καθώς και να αναζητήσουν υποστήριξη και συμβουλές.
Περιλαμβάνει: 1. Το Εγχειρίδιο: Το θεωρητικό υπόβαθρο και τις οδηγίες για την προσωπική και κοινωνική εκπαίδευση που στοχεύει στην προστασία του παιδιού. 2. Εργαστήρια για το σχολείο: 10 εργαστήρια για όλο το σχολείο και την σχολική κοινότητα. 3. Εργαστήρια για γονείς: 6 εργαστήρια που απευθύνονται στους γονείς και την οικογένεια του παιδιού. 4. Διδακτικές κάρτες: Περιλαμβάνει 33 κάρτες με δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι δάσκαλοι με τα παιδιά. Οι δραστηριότητες αυτές βασίζονται στην ομαδική δουλειά και στην συνεργατική μάθηση

Βρετανικό Συμβούλιο

Parry C., Νομικού Μ. (2014), Δεξιότητες Ζωής. Διαμορφώνοντας ενεργούς πολίτες 



Λήψη αρχείου

Skills Clubs, Δεξιότητες νέων για τον 21ο αιώνα (14-18 ετών)



Λήψη αρχείου


Weare, K. & Gray, G. (2000). Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς: «Η προαγωγή της ψυχικής και συναισθηματικής αγωγής στο σχολείο». Σώκου, Κ. (Μτφρ.). Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας – Γραφείο Ευρώπης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Πληροφορίες: Η «προαγωγή της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας στο σχολείο» στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την εφαρμογή εκπαιδευτικών μεθόδων ενεργητικής μάθησης, οι οποίες προάγουν την καλή επικοινωνία, την αυτογνωσία, την αυτοεκτίμηση, την κατηγοριματικότητα – διεκδικητικότητα, και συμβάλλουν στην καλύτερη διαχείριση του άγχους και της αλλαγής. Συνεπώς, αποτελεί θεμέλιο για την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία, το επάγγελμα, την εθνικότητα, τα δεοντολογικά ή άλλα πνευματικά «πιστεύω». Πρόκειται για ένα εγχειρίδιο που απευθύνεται κυρίως σε εκπαιδευτικούς: θα ωφελήσει τους ίδιους ως άτομα, ως γονείς και ως εργαζόμενους σε σχέση με τους συναδέλφους τους, τον οργανισμό στον οποίο δουλεύουν και τους μαθητές. Θα τους βοηθήσει να αισθανθούν πιο χρήσιμοι και αποτελεσματικοί στο έργο τους. Αλλά και οι μαθητές θα ωφεληθούν, ίσως και διά βίου, εάν ο δάσκαλός τους εργάζεται με βάση τις αρχές που περιγράφονται στο παρόν εγχειρίδιο. Τέλος, το σχολείο, ως χώρος εργασίας και μάθησης, θα παρουσιάσει θετικές και δυναμικές αλλαγές στο ήθος, τις αξίες και την οργάνωσή του, εάν φροντίσει για την επιμόρφωση του προσωπικού του και συνεργαστεί στη συνέχεια μαζί του.

Κασαπίδου, Ζ., Λεκάκης, Γ. & Μαραγκίδη, Μ. (2000). Συζητήσεις Εφήβων. Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές Σχέσεις. Λεκάκης, Γ. (Επιμ.). Ε.Π.Ι.Ψ.Υ, Αθήνα.
Πληροφορίες: Αποτελείται από δυο μέρη. Στο πρώτο μέρος δίνονται συνοπτικά ορισμένες θεωρητικές γνώσεις, που κρίνεται απαραίτητο να γνωρίζει ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τη φιλοσοφία του εκπαιδευτικού υλικού και το πλαίσιο στο οποίο αναπτύσσεται. Στο δεύτερο μέρος αναφέρεται η μεθοδολογία και ο τρόπος χρήσης του υλικού. Η συγγραφή του εγχειριδίου έγινε με γνώμονα τις ανάγκες του εκπαιδευτικού, όπως αυτές έχουν περιέλθει στην αντίληψη από την εμπειρία της επιστημονικής ομάδας. Επιδίωξη είναι να δοθούν με τρόπο λειτουργικό βασικές γνώσεις, αποφεύγοντας να υπερφορτωθεί ο εκπαιδευτικός με πληροφορίες που θα τον κουράσουν.
Περιλαμβάνει: Εγχειρίδιο για τον καθηγητή, βιβλίο για τον καθηγητή.

Καφάτος, Α., Χουρδάκη, Μ., Μανιός, Γ., Καφάτου, Ε. & Τζίμης, Λ. κα. (Επιμ.). (1999). Προαγωγή της υγείας «Δικό σου δικαίωμα και καθήκον». Ηράκλειο: Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Πληροφορίες: Η προσπάθεια για αγωγή σε θέματα υγείας στα σχολεία δεν στοχεύει στην εισαγωγή ενός ακόμα μαθήματος στο ήδη βεβαρημένο πρόγραμμα του σχολείου, αλλά σ’ ένα σύνολο ευχάριστων δραστηριοτήτων και βιωματικής μάθησης, που θα επηρεάσει τη συμπεριφορά των παιδιών, ώστε να κάνουν τις επιλογές εκείνες που προάγουν την υγεία. Έτσι, τα θέματα και οι ασκήσεις που περιλαμβάνονται στα τεύχη αυτά αποτελούν απλώς ένα οδηγό και δίνουν ορισμένα υποδείγματα δραστηριοτήτων. Ο εκπαιδευτικός που θα αναλάβει την ευθύνη της αγωγής σε θέματα υγείας θα έχει τη δυνατότητα να προσθέσει με τη δική του φαντασία και δημιουργικότητα άλλες, πρωτότυπες και πιο ενδιαφέρουσες δραστηριότητες, που θα εντυπωσιάσουν τα παιδιά και θα έχουν μακροχρόνια επίδραση στη συμπεριφορά τους σε θέματα υγείας.
Περιλαμβάνει: 1. Οδηγό για τους καθηγητές, 2. Τεύχος για τους μαθητές Ε’ Δημοτικού, 3. Τεύχος για τους μαθητές Γυμνασίου.

Μιχελουδάκη – Ανυφαντάκη, Ε. & Λιόνης, Χ. (1995). Είναι δική μου ευθύνη να επιλέξω τον τρόπο ζωής μου: Οδηγίες για τους Εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ρέθυμνο: Κέντρο Φιλίας και Πρόληψης.
Πληροφορίες: Σκοπός του εγχειριδίου είναι η όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη ενημέρωση των καθηγητών Γυμνασίου για την εφαρμογή του πακέτου Αγωγής Υγείας με τίτλο: “Είναι δική μου ευθύνη να επιλέξω τον τρόπο ζωής μου”. Είναι χωρισμένο σε τέσσερις ενότητες με τον ίδιο τρόπο που έχει χωριστεί και το βιβλίο εργασίας για τους μαθητές. Αναφέρονται το θέμα και οι στόχοι της κάθε της κάθε ενότητας, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο θα δουλέψουν οι καθηγητές μέσα στην τάξη.

Στάππα – Μουρτζίνη, Μ. (-). Εγχειρίδιο για Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: «Αγωγή Υγείας: Βασικές αρχές Σχεδιασμός Προγράμματος». Αθήνα: Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Πληροφορίες: Το εγχειρίδιο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που ασχολούνται με προγράμματα Αγωγής Υγείας. Το εγχειρίδιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένας οδηγός που παρέχει βασικά στοιχεία για τις Αρχές και τους στόχους της Αγωγής Υγείας, για τη θεματική προσέγγιση της Αγωγής Υγείας, για το σχεδιασμό ενός προγράμματος Αγωγής Υγείας και την πρακτική εφαρμογή του.
Διαθέσιμο εδώ: dipe-a-athin.att.sch.gr ή/και εδώ: repository.edulll.gr

Κέντρο Εκπαίδευσης για την Πρόληψη της Χρήσης Ναρκωτικών και την Προαγωγή της Υγείας (2000). Παιχνίδια Παιδιών. Αθήνα: Ε.Π.Ι.Ψ.Υ-Ο.ΚΑ.ΝΑ.
ή Παυλής, Μ. (Μτφρ. & Επιμ.). (2000). Παιχνίδια παιδιών. Αθήνα: Ε.Π.Ι.Ψ.Υ. – Ο.ΚΑ.ΝΑ.
Πληροφορίες: Το εκπαιδευτικό υλικό «Παιχνίδια παιδιών» διαπραγματεύεται -μέσω του παιχνιδιού- πιθανές συγκρούσεις που μπορεί να βιώνουν άτομα μικρής ηλικίας. Δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά, με τη βοήθεια του δασκάλου, να επιλύσουν συγκρούσεις με τον εαυτό τους και με τους άλλους, να αναπτύξουν ικανότητες επιλογής και λήψης απόφασης για ζητήματα της καθημερινής ζωής, έτσι ώστε να προστατεύουν τον εαυτό τους, κατακτώντας σταδιακά αυτονομία και υπευθυνότητα και να προχωρήσουν με λιγότερες δυσκολίες στην περίοδο της εφηβείας.

Τριλίβα, Σ. & Chimienti, G. (2000). Ένα εγχειρίδιο τεχνικών: «Ανακάλυψη, αυτογνωσία, αυτοκυριαρχία, αυτοεκτίμηση. Συναισθηματική και κοινωνική επιδεξιότητα». Αθήνα: Πατάκη.
Πληροφορίες: Το βιβλίο αυτό είναι ένα εγχειρίδιο τεχνικών για ειδικούς που συντονίζουν ομάδες εφήβων σε θέματα που αφορούν την κοινωνική και συναισθηματική επιδεξιότητα. Το περιεχόμενό του είναι οργανωμένο σε δύο ενότητες. Η πρώτη ενότητα είναι μια εισαγωγή στο χώρο της συναισθηματικής και κοινωνικής εκπαίδευσης με συμβουλές προς τους συντονιστές ομάδων. Η δεύτερη ενότητα είναι οργανωμένη σε 11 κεφάλαια, που αφορούν διάφορους τομείς της κοινωνικής και συναισθηματικής επιδεξιότητας. Αναφέρονται σε τομείς όπως: χειρισμός συναισθημάτων, θυμός και επιθετικότητα, διαπροσωπικές συγκρούσεις, δεξιότητες επικοινωνίας, αυτοεκτίμηση, ανθρώπινη διαφορετικότητα, αξίες και αντιμετώπιση της πίεσης που προέρχεται από τους συνομηλίκους.

ΠΗΓΗ

http://www.kesan.gr/content/ekpaideytiko-yliko-gia-omades


ΕΠΙΨΥ (2022), Η ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ
Το 2022, πανελλήνιο αντιπροσωπευτικό δείγμα 6.250 μαθητών 11, 13 και 15 ετών συμμετείχαν στη σχολική έρευνα του ΕΠΙΨΥ με τίτλο «Πανελλήνια Έρευνα για τις Συμπεριφορές που Συνδέονται με την Υγεία των Εφήβων-μαθητών» και απάντησαν -μεταξύ άλλων- σε μια σειρά από ερωτήσεις σχετικά με την ψυχοκοινωνική τους υγεία. Τα ευρήματα παρουσιάζονται σε αυτό το τεύχος και αφορούν 11 δείκτες: υγεία, ικανοποίηση από τη ζωή, συναίσθημα της χαράς, εκδήλωση ψυχολογικών και σωματικών συμπτωμάτων, ψυχική ευεξία -και ένδειξη για κακή/πεσμένη διάθεση και για κίνδυνο εκδήλωσης κατάθλιψης-, μοναξιά, συναίσθημα κοινωνικής απομόνωσης, αυτεπάρκεια, άγχος, σκέψεις πρόκλησης βλάβης στον εαυτό, απόπειρες αυτοκτονίας και επίδραση της πανδημίας του COVID-19 στην ψυχική υγεία. Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται για το σύνολο των μαθητών, ανά φύλο, ηλικία, οικονομικό επίπεδο οικογένειας για το 2022 (πιο πρόσφατη έρευνα) και -όπου είναι διαθέσιμα- διαχρονικά, ανά τετραετία, για την 24ετία 1998-2022. Εξετάζεται επιπλέον και η σχέση του αισθήματος της ικανοποίησης από τη ζωή και της εκδήλωσης ψυχολογικών και σωματικών συμπτωμάτων, ξεχωριστά, με 8 παράγοντες: εθνικότητα, δείκτης μάζας σώματος, φυσική δραστηριότητα, υποστήριξη από την οικογένεια, υποστήριξη από τους φίλους, υποστήριξη από τους εκπαιδευτικούς, εκφοβισμός/bullying, προσκόλληση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης



Λήψη αρχείου