ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Θεματική ενότητα: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, 2. Ψυχική και συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη
- http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs/1656-2-psyxiki-kai-synaisthimatiki-ygeia-prolipsi
- https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=2003
Γκόβας Ν. & Ζώνιου Χ. (επιμ.) (2011), Διαφυγές… από κάθε εξάρτηση – θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα για την πρόληψη και τη λήψη αποφάσεων, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση & Όσμωση
Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»
Πρόγραμμα Πρόληψης Συμπεριφορών Υψηλού Κινδύνου για Μαθητές της Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού Σχολείου: Πρόγραμμα Youth Power, Εγχειρίδιο εκπαιδευτικού
Πρόγραμμα Πρόληψης Επικίνδυνων Συμπεριφορών στην εφηβεία «BOYS & GIRLSPLUS»
Το Boys & GirlsPlus είναι ένα αξιολογημένο ευρωπαϊκό πρόγραμμα πρόληψης που παρέχει ένα σύνολο καινοτόμων διαδικτυακών και έντυπων εργαλείων που εισάγουν με δημιουργικό τρόπο τους νέους σε έναν υγιή τρόπο ζωής και τους ευαισθητοποιούν στους πιθανούς κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίσουν, όπως η χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, η επικίνδυνη χρήση του διαδικτύου, η ριψοκίνδυνη σεξουαλική συμπεριφορά κτλ. Απευθύνεται σε εφήβους ηλικίας 13 – 19 ετών εντός και εκτός επίσημου σχολικού πλαισίου. Οι μαθητές υποστηρίζονται στο να αναπτύξουν δεξιότητες για την αντιμετώπιση της πίεσης των συνομηλίκων, να υιοθετήσουν μια προσωπική διαδικασία λήψης αποφάσεων, να εκτιμήσουν τον εαυτό τους και να επιλέξουν έναν υγιή τρόπο ζωής. Το υλικό είναι εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι η δυνατότητα ευέλικτης εφαρμογής του, δηλαδή ο εκπαιδευτικός έχει την επιλογή να εφαρμόσει ένα μικρότερο, μεσαίο ή εκτεταμένο «πακέτο» δραστηριοτήτων.
Περαιτέρω πληροφορίες: http://boysandgirlsplus.eu/
Εγχειρίδιο για την πρόληψη της ουσιοεξάρτησης. Κατευθυντήριες γραμμές και σχεδιασμός παρεμβάσεων. (2011). Αθήνα: ΕΠΙΨΥ- ΕΚΤΕΠΝ- ΟΚΑΝΑ.
Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ». (2007). Η πρόληψη στα σχολεία μας αφορά. Οδηγός για την επιτυχή εφαρμογή ολοκληρωμένων προγραμμάτων πρόληψης της χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών στα σχολεία. Τορίνο: EU-DAP. Θεσσαλονίκη.
Πληροφορίες: Ο οδηγός αυτός αναφέρεται στα προγράμματα πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών, τα οποία έχουν καλύτερα αποτελέσματα από άλλα αντίστοιχα προγράμματα. Προσπαθεί να μεταφέρει με συνοπτικό τρόπο όλα όσα γνωρίζουμε για την επιτυχή εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης στα σχολεία. Είναι ένας πρακτικός οδηγός για την εφαρμογή των προγραμμάτων αυτών.
Διαθέσιμο εδώ: docplayer.gr
Κέντρο Πρόληψης της εξάρτησης από ναρκωτικά και προαγωγή της Υγείας «ΠΥΞΙΔΑ». (2007). Πρόγραμμα της χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών στα σχολεία: «Ξέρω τι ζητάω». Τορίνο: European Drug Abuse Prevention Trial (EU-DAP). Θεσσαλονίκη.
Πληροφορίες: Πρόκειται για ένα αναλυτικό εγχειρίδιο εφαρμογής του προγράμματος στους μαθητές που δίνεται στους εκπαιδευτικούς. Δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εργαστούν ατομικά και σε μικρές ομάδες κατά τη διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος στην τάξη. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα δώδεκα συναντήσεων, που μπορεί να εφαρμοστεί σε μαθητές γυμνασίου, από εκπαιδευτικούς που έχουν καταρτιστεί στα προβλεπόμενα εκπαιδευτικά – βιωματικά σεμινάρια. Το πρόγραμμα «Ξέρω τι ζητάω» αποσκοπεί στην πρόληψη της χρήσης καπνού, ναρκωτικών και αλκοόλ. Σύμφωνα με την καινοτόμο ευρωπαϊκή μελέτη, η εφαρμογή του προγράμματος σε μαθητές μειώνει κατά 25-30% τις πιθανότητές τους, όσον αφορά στη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών.
Περιλαμβάνει: 1. Βιβλίο Εκπαιδευτικού, 2. Τετράδιο για τους μαθητές, 3. Κάρτες – παιχνίδι γνώσεων για μαθητές πληροφόρησης για τις εξαρτησιογόνες ουσίες
Διαθέσιμα εδώ: eudap.net
Κίνηση για έναν άλλον τρόπο ζωής – Κέντρο Πρόληψης των εξαρτησιογόνων ουσιών «ΠΡΟΤΑΣΗ» (Ν. Αχαΐας). (2003). Αγγίζοντας τον κύκλο. Πάτρα.
*Διατίθεται από τα γραφεία της «ΠΡΟΤΑΣΗΣ».
Ράτρη, Τ., Χάουελς, Μ. & Σίγκλερ, Ι. (2002) Παιδιά και Αλκοόλ. Χούνος, Ν. (Μτφρ.). Σφυρή, Ε. (ε.ε.). Αθήνα: Ερμιόνη.
Πληροφορίες: Το βιβλίο αυτό ευαισθητοποιεί τα παιδιά, με τρόπο ευχάριστο και διδακτικό, για τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη χρήση αλκοόλ. Τα διδάσκει να αποφεύγουν τις προκλήσεις και τα εξοπλίζει με χρήσιμες γνώσεις.
Δασκαλοπούλου, Μ., Καραβέλη, Κ. & Τσιμπουκλή, Α. (Επιμ.). (2000). Εκπαιδευτικό υλικό: «Εκπαιδεύοντας τον Ίκαρο». Θεσσαλονίκη: Σχήμα & Χρώμα.
Πληροφορίες: Πρόκειται για μετάφραση και προσαρμογή της έκδοσης «Drug Education for Young Offenders» του βρετανικού οργανισμού TACADE. Αφορά στην εκπαίδευση νέων με παραβατική συμπεριφορά για την αντιμετώπιση της χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών. Αυτό το βοήθημα βασίζεται στην υπόθεση ότι οι επιμελητές ανηλίκων μπορούν να εργαστούν με χρήστες ουσιών. Προσπαθεί να στηρίξει τη δουλειά τους και τη δουλειά των οργανισμών για τα ναρκωτικά, ώστε να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες στους νέους με παραβατική συμπεριφορά που κάνουν χρήση ουσιών.
Κέντρο εκπαίδευσης για την Πρόληψη της Χρήσης Ναρκωτικών και την Προαγωγή της Υγείας. (1997). Μπορεί να αφορά και το δικό μας παιδί. Αθήνα: Ε.Π.Ι.Ψ.Υ.- Ο.Κ.Α.ΝΑ.
Πληροφορίες: Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια προσπάθεια να απαντήσουμε στα κυριότερα ερωτήματα (πόσο κινδυνεύουν τα παιδιά μας; τι μπορούμε να κάνουμε για να τα προστατεύσουμε;), που απασχολούν τους γονείς σε ό,τι αφορά τη χρήση ναρκωτικών ουσιών. Η χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως σύμπτωμα. Το μήνυμα πίσω από το σύμπτωμα είναι ότι υπάρχει ένας έφηβος που αντιμετωπίζει δυσκολίες. Θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψιν τις δυσκολίες και τα προβλήματα τις εφηβείας και στη συνέχεια να προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τις αιτίες που δύναται να οδηγήσουν κάποιον στη χρήση ουσιών. Στα πλαίσια του βιβλίου υπάρχουν προτεινόμενες ερωτήσεις και απαντήσεις, που θα βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση των παραγόντων/ αιτιών που οδηγούν στην ουσιοεξάρτηση.
Εκπαιδευτικό Υλικό Αγωγής Υγείας. Εγχειρίδιο για τον Εκπαιδευτικό: «Στηρίζομαι στα πόδια μου». (1996). Αθήνα: Ε.Π.Ι.Ψ.Υ.- Ο.ΚΑ.ΝΑ. (διαθέσιμο και στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων: https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=19322) Πληροφορίες: Πρόκειται για εκπαιδευτικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει υλικό κατάλληλο για μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στοχεύει στην πρόληψη της χρήσης ουσιών, υιοθετώντας στοιχεία και από τα τρία βασικά μοντέλα (το γνωστικό, το συναισθηματικό, το ψυχοκοινωνικό), που συνιστούν το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια προγράμματα πρόληψης ουσιοεξαρτητικών συμπεριφορών. Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και των κοινωνικών δεξιοτήτων και στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των μαθητών. Έτσι, οι μαθητές αποκτούν τις απαραίτητες ικανότητες, που θα τους επιτρέψουν να λαμβάνουν υπεύθυνες και τεκμηριωμένες αποφάσεις σε θέματα που σχετίζονται με την υγεία τους. Η υιοθέτηση αυτής της προσέγγισης, σε συνδυασμό με τη χρησιμοποίηση μεθόδων ενεργητικής μάθησης για την εφαρμογή του υλικού, διαφοροποιεί το ρόλο του εκπαιδευτικού στην τάξη και διευκολύνει την ανάπτυξη θετικών διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολικό πλαίσιο. Περιλαμβάνει:
- Εγχειρίδιο για τον Εκπαιδευτικό
- Ταυτότητα και Αυτοεκτίμηση
- Κατανόηση των Επιρροών
- Αυτοπεποίθηση και Αποφασιστικότητα
- Συναισθήματα
- Λήψη Αποφάσεων
- Φυλλάδια Μαθητών
- Κάρτες Περιπτώσεων
Luciano, Μ. (1994). Ο κήπος με τις 11 γάτες. ΚΕ.Θ.Ε.Α. Κωνσταντινίδου, Μ. (Μτφρ.) Θεσσαλονίκη: Σχήμα & Χρώμα.
Πληροφορίες: Το παραμύθι αυτό, μέσα από δώδεκα συμβολικά επεισόδια, αποσκοπεί να απομακρύνει τα παιδί από τον κίνδυνο χρήσης των ναρκωτικών. Τα θέματα των επεισοδίων συνδέονται με ισάριθμες «εμπειρίες», που η ψυχολογική έρευνα έχει διαπιστώσει ότι στηρίζουν την παρόρμηση του ατόμου προς τα ναρκωτικά: την περιέργεια, την ικανοποίηση και τη χαρά, το φόβο, την έπαρση, τα συναισθήματα εγκατάλειψης και κοινωνικού αποκλεισμού, την πίεση της ομάδας, την αλληλεγγύη, την απερίσκεπτη βιασύνη, την γοητεία του καινούριου και την αυταπάτη. Επίσης, στο παραμύθι συμπεριλαμβάνεται ένα αναλυτικό εγχειρίδιο για τους εκπαιδευτικούς που προτείνει ιδέες για προφορική, γραπτή και θεατρική έκφραση.
Οδηγός εκπαιδευτικού
Ζιάκα Μ.-Α., Καλές πρακτικές στο πολυπολιτισμικό σχολείο: «Ο κήπος με τις 11 γάτες. Η γάτα Χαλιμά»
ΠΗΓΗ
http://www.kesan.gr/content/ekpaideytiko-yliko-gia-omades
Πρωτοβουλία για την ψυχική υγεία παιδιών & εφήβων, Χρήση αλκοόλ και ουσιών
Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Δήμου Θεσσαλονίκης ΣΕΙΡΙΟΣ και το ΕΚΤΕΠΝ-ΕΠΙΨΥ (2019), Ευρωπαϊκό Εγχειρίδιο για την Πρόληψη
Το Smashed Online είναι μια διαδραστική εμπειρία σχεδιασμένη για να βοηθά τους νέους ανθρώπους να παίρνουν υπεύθυνες αποφάσεις για την κατανάλωση αλκοόλ. Οι μαθητές/τριες μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τους χαρακτήρες, να τους βοηθήσουν να πάρουν αποφάσεις και να σκεφτούν τι διαφορετικό θα έκαναν οι ίδιοι.
Έγκριση διαδικτυακού προγράμματος από το ΙΕΠ
Οδηγός Εκπαιδευτικού