ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ:
ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ
Μετά τη συμμετοχή των παιδιών στα πειράματα, αναπαριστούν με καρτέλες
την εξάτμιση του νερού, τοποθετώντας αυτές εξελικτικά…..
Βιβλία που διαβάσαμε κατά τη διάρκεια επεξεργασίας του θέματος μας…..
Τα παιδιά μετρούν τη θερμοκρασία του νερού που βράζει με το θερμόμετρο υγρών.
Θερμοκρασία βρασμού 100 Βαθμοί Κελσίου…..
Τα παιδιά μετρούν το σημείο τήξης – πήξης του νερού
Το αντίστροφο φαινόμενο, η μετατροπή ενός υγρού σε στερεό, ονομάζεται πήξη. Κατά την πήξη το σώμα αποβάλλει θερμότητα στο περιβάλλον. Όταν, για παράδειγμα, τοποθετούμε την παγοθήκη στην κατάψυξη, από το θερμότερο νερό αποβάλλεται θερμότητα στον πιο ψυχρό αέρα, που βρίσκεται μέσα στην κατάψυξη. Το νερό σταδιακά από υγρό γίνεται στερεό. Όση ώρα διαρκεί η πήξη, η θερμοκρασία διατηρείται σταθερή. Κάθε υγρό σώμα μετατρέπεται σε στερεό σε μια συγκεκριμένη θερμοκρασία πήξης. Για κάθε σώμα οι θερμοκρασίες τήξης και πήξης είναι ίδιες.
νερού. Όπως φάνηκε μέσα από τα πειράματα που κάναμε, η προσθήκη αλατιού στο
νερό, ανεβάζει τη θερμοκρασία του σημείου βρασμού του νερού. Πιο συγκεκριμένα,
όσο περισσότερο αλάτι προσθέσουμε στο νερό, τόσο πιο ψηλό είναι το σημείο
βρασμού του.
Η προσθήκη αλατιού στο νερό, επηρεάζει το σημείο πήξης του
νερού. Συγκεκριμένα όπως φάνηκε μέσα από τα πειράματα που κάναμε, η προσθήκη
αλατιού στο νερό, κατεβάζει τη θερμοκρασία του σημείου πήξης του νερού. Όσο
περισσότερο αλάτι προσθέσουμε στο νερό, τόσο πιο χαμηλό είναι το σημείο πήξης
του.
Πείραμα για τη διαπίστωση ότι το νερό από στερεό γίνεται υγρό πιο γρήγορα αν το ζεστάνουμε παρά σε θερμοκρασία δωματίου….
Το νερό από υγρό γίνεται στερεό αν μπει στην κατάψυξη…..
Το νερό είναι υγρό και δεν έχει σχήμα.
και παίρνει το σχήμα του δοχείου που περιέχεται……κάθε φορά.
Φυσικές ιδιότητες νερού:
Το νερό είναι µια ουσία άχρωµη, άοσµη, άγευστη και υγρή σε κανονικές συνθήκες.
Δυο ποτήρια με άχρωμο υγρό , το ένα νερό και το άλλο τσίπουρο τα παιδιά προσπαθούν να βρουν το ποτήρι με το νερό . Ο προβληματισμός ετέθη, τα παιδιά προσπαθούν να βρουν τρόπους, πειραματίζονται………η λύση έρχεται από κάποιο παιδί να τα μυρίσουμε…….
Δυο ποτήρια με άχρωμο υγρό , το ένα νερό και το άλλο ζαχαρόνερο , τα παιδιά προσπαθούν να βρουν το ποτήρι με το νερό . Ο προβληματισμός ετέθη, τα παιδιά προσπαθούν να βρουν τρόπους, πειραματίζονται………η λύση έρχεται από κάποιο παιδί να τα γευτούμε…….
Μια άλλη χαρακτηριστική ιδιότητα του νερού είναι η µεγάλη διαλυτική του ικανότητα.
Τα παιδιά χρησιμοποιώντας σαν διαλύτη το νερό, προσπαθούν να διαλύσουν διάφορα αντικείμενα μέσα σ αυτό……άλλα διαλύονται άλλα όχι.
Η Δύναμη του νερού
Με τη δύναμη του νερού
Η παραδοσιακή νεροτριβή, ο αλευρόμυλος, ο νερόμυλος όλα γίνονταν με τη δύναμη του νερού, πριν δημιουργηθούν τα ηλεκτροκίνητα εργοστάσια . Αλλά και σήμερα υπάρχουν υδροηλεκτρικά εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας
Διάβρωση:
Διάβρωση εννοούμε την προοδευτική αποσύνθεση των υλικών των εδαφών με την πάροδο του χρόνου υπό την επίδραση παραγόντων του περιβάλλοντος, όπως του ανέμου, του νερού, του πάγου ή ακόμη και των ζωντανών οργανισμών βιοδιάβρωση), εξ αιτίας χημικών αντιδράσεων.
Αφηγούμαστε στα παιδιά μια ιστορία “Ο περήφανος ύφαλος”
Κατά την αφήγηση η νηπιαγωγός τοποθετεί σε σειρά τις αντίστοιχες καρτέλες ,καθώς και εποπτικό υλικό: Βράχο, βότσαλα μεγάλα, βότσαλα μικρά, άμμο ….
Τα παιδιά επαναδιηγούνται την ιστορία τοποθετώντας τις καρτέλες σε εξέλιξη…….
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:
Διάταξη υγρών
Διάταξη υγρών ως προς την ποσότητα, από το λιγότερο….. στο περισσότερο
Διάταξη υγρών ως προς την ποσότητα, από το περισσότερο ….. στο λιγότερο.
Διατήρηση ποσότητας υγρών
Γεμίζουμε δυο όμοια ποτήρια με χρωματισμένο νερό. Τα παιδιά συμφωνούν ότι η ποσότητα του νερού είναι ίδια και στα δυο ποτήρια, μεταφέρουμε νερό από το ένα ποτήρι σε άλλο δοχείο πιο φαρδύ στον πυθμένα και λεπτό πάνω (διαφορετικές διαστάσεις).Συνήθως δυσκολεύονται να καταλάβουν ότι η ποσότητα του νερού παραμένει η ίδια, επηρεασμένα από τα αντιληπτικά δεδομένα του δοχείου με τις διαφορετικές διαστάσεις.
Επαναλαμβάνοντας πολλές φορές τη δραστηριότητα αυτή, τα υποβοηθούμε να αντιληφθούν ότι η ποσότητα του νερού παραμένει η ίδια, γιατί ούτε βάλαμε ούτε βγάλαμε νερό…..
Πείραμα διατήρησης ποσότητας υγρών….
NEΡΟ: ΕΠΙΠΛΕΥΣΗ – ΒΥΘΙΣΗ
Αφηγούμαστε στα παιδιά το παραμύθι το “περιστέρι και το μυρμήγκι”
Μια φορά και ένα καιρό, μέσα σε ένα δάσος, ένα μυρμήγκι δούλευε από τα ξημερώματα κοντά στη φωλιά του. Κουβαλούσε σποράκια και φυλλαράκια και όλο ίδρωνε . Σε μια στιγμή δίψασε τόσο πολύ που ξεκίνησε να πάει στο ποταμάκι, που έτρεχε πιο κάτω, για να πιεί λίγο νερό. Καθώς όμως έσκυψε, το ορμητικό νερό το παρέσυρε και, χωρίς άλλο, θα πνιγόταν το καημένο το μυρμήγκι εάν ένα ευγενικό περιστέρι, που το είδε, δεν του έριχνε ένα φυλλαράκι. Το μυρμήγκι σκαρφάλωσε στο φυλλαράκι με τα μπροστινά του ποδαράκια και να το, σε λίγο βρισκόταν πάλι στη όχθη του ποταμού. Η καρδιά του κτυπούσε δυνατά από το φόβο .
«Αχ, τι ευγενικό περιστέρι», έλεγε και ξανάλεγε, «πως μπορώ εγώ, ένα τόσο δα μυρμηγκάκι, να του ξεπληρώσω το καλό που μου έκανε;».
Την ώρα όμως που έλεγε αυτά, βλέπει έναν κυνηγό να σηκώνει το τουφέκι του για να σημαδέψει το περιστέρι. Γρήγορο καθώς ήταν το μυρμήγκι, σκαρφαλώνει στη μπότα του κυνηγού, χώνεται μέσα στην κάλτσα του και του δαγκώνει το πόδι. Πόνεσε ο κυνηγός. Κατεβάζει το τουφέκι του και προσπαθεί να δει τι τον τσίμπησε. Το περιστέρι φρούτ- πέταξε μακρυά, και το μυρμήγκι, ευχαριστημένο που μπόρεσε και έσωσε τον ευεργέτη του, γύρισε καμαρωτό-καμαρωτό στη φωλιά του και άρχισε πάλι την δουλειά του.
Το βράδυ το μυρμήγκι διηγήθηκε στα μικρά του αδέλφια την περιπέτειά του, και τους είπε ακόμα πως ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάμε αυτούς που μας ευεργετούν.
Στη συνέχεια ρωτούμε τα παιδιά τι άλλο θα μπορούσε να ρίξει στο ποτάμι το περιστέρι που να επιπλέει και να βοηθήσει το μυρμηγκάκι να βγει στην όχθη.
Τα παιδιά βλέπουν διάφορα υλικά και υποθέτουν αν βουλιάζουν ή επιπλέουν. Τις υποθέσεις τους καλούνται να τις επιβεβαιώσουν ή απορρίψουν κάνοντας πειράματα σε λεκάνη διάφανη με νερό και ρίχνοντας μέσα τα αντικείμενα, βοηθώντας τα η Νηπιαγωγός να εκφράζονται σωστά.
Τα παιδιά διατυπώνουν τα αποτελέσματά τους, φτιάχνουν δυο ομάδες, μία ομάδα με αντικείμενα που βουλιάζουν και μία με αντικείμενα που επιπλέουν.
Ομαδοποίηση αντικειμένων
Παιδί και Υπολογιστής
Παρακολουθούμε διάφορα εκπαιδευτικά Videos
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ
τα παιδιά χορεύουν το τραγούδι
Τα παιδιά παρακολουθούν το έθιμο της περπερούνας και το αναπαριστούν
Ο ΚΛΗΔΟΝΑΣ – ΤΟ ΑΜΙΛΗΤΟ ΝΕΡΟ
Ο ‘Κλήδονας’ είναι ένα πανάρχαιο έθιμο. ‘Κληδόνα’ σήμαινε τις τυχαίες ή ασυνάρτητες λέξεις που ακούγονταν κατά τη διάρκεια μαντικών τελετών και στις οποίες αποδίδονταν προφητική σημασία.
Σήμερα, σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, το έθιμο του Κλήδονα γίνεται για να μαντέψουν οι ανύπαντρες κοπέλες τον άντρα που θα παντρευτούν.
Οι κοπέλες του χωριού πηγαίνουν στη βρύση του χωριού όπου γεμίζουν ένα κανάτι με αμίλητο νερό. Μέσα στο κανάτι ρίχνουν από ένα δικό τους αντικείμενο: ένα σκουλαρίκι, ένα δαχτυλίδι, ένα κουμπί, μια χάντρα κτλ. Αυτό το αγγείο το δένουν μ’ ένα κόκκινο μαντίλι και το αφήνουν όλη τη νύχτα έξω, κάτω από τ’ άστρα. Την άλλη μέρα μαζεύονται όλοι γύρω από το κανάτι κι ένα παιδί που ζουν και οι δυο γονείς του βγάζει ένα ένα τα σημάδια. Για κάθε σημάδι μια ηλικιωμένη γυναίκα λέει ένα δίστιχο του οποίου το περιεχόμενο ερμηνεύεται σαν να έχει προφητική σημασία για το μέλλον της κοπέλας στην οποία ανήκε το σημάδι. Π.χ. «Το κυπαρίσσι το ψηλό, το μασιανό κλωνάρι, το κοντογειτονόπουλλο γυρεύει να σε πάρει. » ή «Σα μάθει ο σκύλος γράμματα κι η γάτα να διαβάζει τότε κι εσύ θα παντρευτείς να κάνει ο κόσμος χάζι!»
Δραματοποιούμε το έθιμο
Δραματοποιούμε “το ταξίδι του νερού”
Οι σταγόνες γίνονται υδρατμοί…..και ανεβαίνουν.
Το σύννεφο δίνει βροχή και οι σταγόνες πέφτουν ξανά στη γη….
και το ταξίδι ξαναρχίζει………..
ΓΛΩΣΣΑ
Τα παιδιά γράφουν στον υπολογιστή μία από τις παροιμίες του Φλεβάρη
Ο ΦΛΕΒΑΡΗΣ ΚΙ ΑΝ
ΦΛΕΒΙΣΕΙ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΘΑ
ΜΥΡΙΣΕΙ! ΚΑΙ ΣΑΝ ΤΥΧΕΙ ΚΑΙ
ΘΥΜΩΣΕΙ, ΜΕΣ ΣΤΑ
ΧΙΟΝΙΑ ΘΑ ΜΑΣ ΧΩΣΕΙ.
ΠΛΑΣΤΙΚΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΙΜΙΑ
Στη συνέχεια γράφουμε κάθε λέξη της παροιμίας σε διαφορετική καρτέλα και τις πλαστικοποιούμε.
Δίνουμε στα παιδιά την καρτέλα με την παροιμία καθώς και τις καρτέλες με τις λέξεις και αυτά προσπαθούν να βάλουν τις λέξεις στη σωστή σειρά , ώστε να συνθέσουν την παροιμία……….
Το αποτέλεσμα εκπληκτικό!!!!!! ….Τα παιδιά κατανοούν ότι κάθε φράση αποτελείται από λέξεις………
Αφήστε μια απάντηση