Πειράματα με το νερό.
Το νερό είναι άοσμο, άγευστο και άχρωμο.
Το νερό είναι άχρωμο, δίνουμε χρώμα ρίχνοντας τέμπερα και φτιάχνοντας παγωτά.
Υδροστατική πίεση ονομάζεται η πίεση που ασκεί ένα ρευστό το οποίο βρίσκεται σε ισορροπία σε αντικείμενο ή επιφάνεια που βρίσκεται μέσα σ’ αυτό.
Η πίεση αυτή οφείλεται στην εξωτερική δύναμη της βαρύτητας και μόνο, δηλαδή στο βάρος του ρευστού που βρίσκεται υπεράνω του αντικειμένου ή της επιφάνειας.
Χαρακτηριστική πειραματική απόδειξη της υδροστατικής πίεσης αποτελεί ένα δοχείο γεμάτο με νερό και το οποίο φέρει οπές σε διαφορετικά καθ΄ ύψος επίπεδα (διαφορετικό στατικό ύψος) όπου και παρατηρούμε τη δύναμη της ροής του νερού από τις οπές να είναι αυξανόμενη από πάνω προς τα κάτω. Έτσι διαπιστώνεται πως όσο μεγαλύτερο είναι το στατικό ύψος τόσο μεγαλύτερη και η υδροστατική πίεση.
Η αιτία αυτή, της αύξησης δηλαδή της υδροστατικής πίεσης ανάλογα με το βάθος, αποτελεί και τον κυριότερο λόγο της κατασκευής των υδατοφραγμάτων, ή λιμενικών έργων (κρηπίδωσης), με κλιμακωτή διάταξη, αυξάνοντας προοδευτικά προς τα κάτω το πάχος του φράγματος.
Στο Νηπιαγωγείο μας για να επεξεργαστούμε την υδροστατική πίεση, παίρνουμε αφόρμηση από το γνωστό έργο του Καρκαβίτσα πού αναφέρεται η ιστορία των μηνών. Αφηγούμαστε στα παιδιά το Παραμύθι των 12 μηνών. ” Οι Δώδεκα μήνες γέμισαν ένα βαρέλι με κρασί. Το βαρέλι είχε δώδεκα κάνουλες και κάθε μήνας επέλεξε τη δική του με σκοπό να πίνει κρασί όποτε επιθυμεί. Ο πονηρός Μάρτης επέλεξε την κάνουλα που ήταν κοντά στον πάταο του βαρελιού , οι άλλοι μήνες τον χλεύαζαν και τον προειδοποιούσαν ότι θα πιει τα κατακάθια. Μια μέρα που οι μήνες έλειπαν, ο Μάρτης ανοίγει την κάνουλα του και πίνει όσο κρασί του αναλογούσε, μέχρι που δεν έτρεχε καθόλου κρασί. Όταν επέστρεψαν οι άλλοι μήνες και δοκίμασαν να πιουν κρασί από τις κάνουλες τους και διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε στάλα κρασί στο βαρέλι. κάποιος τους είχε κλέψει το κρασί τους και επειδή θεώρησαν ένοχο τον Μάρτη τον ξυλοφόρτωσαν……”
Μόλις διαβαστεί ολόκληρη η ιστορία, τίθεται στα παιδιά ο εξής προβληματισμός: Είναι πραγματικά ο Μάρτης κλέφτης; άνοιξε τις κάνουλες των άλλων μηνών και ήπιε το κρασί τους; όπως τον κατηγόρησαν οι άλλοι μήνες ή όχι; Ποιος έκλεψε εν γνώσει του το κρασί τους; Τα παιδιά θα δώσουν πολλές και διαφορετικές απαντήσεις. Η σωστή όμως απάντηση θα επαληθευτεί πειραματικά.
ΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ
Αφηγούμαστε στα παιδιά την παρακάτω ιστορία, εδώ τη γράφω περιληπτικά. ” Ο βασιλιάς έδωσε στον καλύτερο τεχνίτη της χώρας μια ποσότητα χρυσού σε ράβδους και του είπε: Θέλω να μου φτιάξεις μια κορώνα ολόχρυση, χρησιμοποιώντας όλο το χρυσάφι που σου δίνω. Η κορώνα που του έφτιαξε ενθουσίασε πραγματικά το βασιλιά. Έχασε όμως τον ύπνο του, γιατί σκεφτόταν συνέχεια ότι ο τεχνίτης δεν χρησιμοποίησε όλο το χρυσάφι που του έδωσε αλλά έκλεψε μια ποσότητα και την αντικατέστησε με άλλο φθηνότερο μέταλλο. Ο μόνος τρόπος για να διακριβώσει την γνησιότητα της κορώνας ήταν να λιώσει την κορώνα, πράγμα το οποίο δεν ήθελε να σκεφτεί, διότι η κορώνα ήταν κομψοτέχνημα.
Το πρόβλημα κλήθηκε να επιλύσει ο Αρχιμήδης, οποίος για πολλές ημέρες πάλευε για την επίλυση του. Μια μέρα λοιπόν γέμισε την μπανιέρα μέχρι πάνω με νερό για να κάνει το μπάνιο του. Όταν μπήκε μέσα παρατήρησε την ποσότητα του νερού που χύθηκε έξω. Τότε ο Αρχιμήδης βγήκε έξω στο δρόμο φωνάζοντας “Εύρηκα, εύρηκα” Είχε βρει το νόμο της άνωσης και τη λύση του προβλήματος. “Αν σε ένα δοχείο γεμάτο με νερό βυθίσουμε διαδοχικά πρώτα το χρυσάφι του βασιλιά και μετά την κορώνα του, και το νερό που θα χυθεί κάθε φορά συλεγεί σε δοσομετρητή τότε και οι δύο δοσομετρητές θα πρέπει να έχουν την ίδια ποσότητα νερού……. Σε διαφορετική περίπτωση η κορώνα θα έχει προσμίξεις με φθηνότερο μέταλλο.
Με τη βοήθεια της Νηπιαγωγού ένα παιδί γίνεται Αρχιμήδης και κάνει το πείραμα χρησιμοποιώντας πλαστελίνη για χρυσάφι, κορώνα φτιαγμένη από πλαστελίνη και κορώνα με πλαστελίνη και προσμίξεις.
Τα παιδιά πειραματίζονται με διάφορα αντικείμενα ρίχνοντας τα σε διάφανη λεκάνη με νερό. Η ομάδα προβλέπει ποια απ’ αυτά βουλιάζουν και ποια επιπλέουν και δοκιμάζοντας επαληθεύουν ή όχι την πρόβλεψή τους ……
Το νερό δεν έχει σχήμα αλλά παίρνει το σχήμα του δοχείου στο οποίο περιέχεται (όπως όλα τα υγρά και τα ρευστά)
Οι μορφές του νερού: Στερεό, Υγρό, Αέριο
Διάταξη Υγρών
Αφήστε μια απάντηση