Οι εικονικοί κόσμοι επηρεάστηκαν ως προς το περιεχόμενο και τις λειτουργίες τους από την μυθιστοριογραφία του 20ο αιώνα. Ουτοπικές ιστορίες, όπως οι τηλεοπτικές σειρές του Star Trek, και έργα φαντασίας, όπως οι σειρές Narnia του C.S.Lewis και Lord of the Rings του J.R.R.Tolkien (μετά το 1950) ενέπνευσαν τα παιχνίδια ρόλων (role-playing games) Dungeons and Dragons.
Από την cyberpunk λογοτεχνία στις αρχές του 1980 δημιουργήθηκαν όροι όπως “cyberspace” (κυβερνοχώρος), από το έργο Neuromancer του William Gibson και το μυθιστόρημα του Neal Stephenson “Snow Crash” πρόσφερε τον όρο metaverse, ένα δημοφιλές συνώνυμο για τους εικονικούς κόσμους.
Το Truman Show (1998) περιέγραφε κάποιον παγιδευμένο μέσα σε ένα φυσικό “εικονικό” κόσμο: μια μικρή πόλη φυλακισμένη σε ένα τεράστιο κινηματογραφικό πλατό. Επίσης, η ταινία Matrix (1999) παρουσίασε έναν εικονικό κόσμο του οποίου σκοπός ήταν να κρατήσει την ανθρωπότητα σε μια απόλυτη αποσύνδεση από τον πραγματικό κόσμο.
πηγή: Tom Boellstorff, 2008, Comming of Age in Second Life, Princeton University Press, σελ. 36-38