«Οι Θησαυροί της Παράδοσης»
Λογότυπο του Σχολείου μας
Λογότυπο του έργου
6ο Δημοτικό Σχολείο Αρτέμιδος
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί:
Στ΄τάξη : Φλώρου Άντζελα
Μουσική : Κωνσταντινίδης Αλέξιος
Φυσική Αγωγή-Χορός: Νικολαϊδη Ειρήνη
Συμμετέχοντες μαθητές : ΣΤ΄τάξη – Σχ. έτος : 2022 – 2023
Συνεργαζόμενα σχολεία:
α) 2ο Δ.Σ. Αρτέμιδος
β) Δημοτικό Σχολείο Λάρυμνας – Στερεά Ελλάδα
γ)Δημοτικό Σχολείο Άνω Καλλινίκης , Φλώρινα – Δυτική Μακεδονία
δ) Α΄Δημόσιο Νηπιαγωγείο Πάφου- Κύπρος
ε) 10 Δ.Σ.Αιγάλεω «Κώστας Βάρναλης»-Καματερό
Περιγραφή του έργου
Το πρόγραμμα αφορά την αφύπνιση του ενδιαφέροντος των παιδιών για θέματα που συνδέονται με την πολιτιστική κληρονομιά και τη μελέτη από τα ίδια τα παιδιά των παραδόσεων του λαού μας.
Σκοπός του προγράμματος «Οι Θησαυροί της Παράδοσης» :
- Η ευαισθητοποίηση και η πληροφόρηση των παιδιών σε θέματα της λαϊκής μας παράδοσης – τέχνης (μουσική, χορός, ενδυμασία, υφαντική-κεντητική, κοσμήματα-σκεύη- ζωγραφική, λαϊκά θεάματα και θέατρο).
- Να γνωρίσουν τις ρίζες τους και να προχωρήσουν σε συγκρίσεις με την σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα.
- Να οξύνουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη.
- Να χρησιμοποιήσουν συνεργατικές και επικοινωνιακές ικανότητες.
- Να ψυχαγωγηθούν και να εκφράσουν τον εσωτερικό τους κόσμο.
- Να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους και τη δημιουργικότητά τους.
- Να εκτιμήσουν και να σεβαστούν την πολιτισμική τους παράδοση.
Δημιουργία λογότυπου
Οι μαθητές της τάξης μας Γεωργία , Ορέστης, Λουένα, Αριάδνη και Γεράσιμος επιμελήθηκαν το λογότυπο του σχολείου μας για το έργο.
Η ελληνική λαϊκή παράδοση αντλεί τα θέματά της από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, τα ήθη και τα έθιμά, τη θρησκευτική ζωή, τη μουσική , το χορό, τις τέχνες.
Ενδεικτικά θα αναφερθούμε σε μερικά από τα στοιχεία της λαϊκής μας παράδοσης που μας ενέπνευσαν για τη δημιουργία των πρώτων εργασιών μας.
Το λογότυπο του έργου μας
Το κοινό μας λογότυπο είναι έτοιμο! Ένα κολάζ από τα λογότυπα όλων των συμμετεχόντων στο έργο «Οι θησαυροί της παράδοσης».
Παρουσίαση μαθητών στο έργο
Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή bookcreator οι μαθητές της Στ΄τάξης δημιούργησαν ένα πολυμεσικό βιβλίο στο οποίο αναρτήθηκε ένα σύντομο προφίλ για κάθε μαθητή του τμήματος που συμμετέχει στο έργο και ηχογράφησαν τις αναρτήσεις τους .
Μπορείτε να δείτε την παρουσίαση εδώ πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:
https://read.bookcreator.com/mIfb0fLz4OhLMzKVzxBqjvychCd2/2_wGFE_sSSiOehKrYb368w
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Ο κώδικας δεοντολογικής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο, οι “καλοί τρόποι” δηλαδή στο online περιβάλλον, βοηθάει στην καλή διαδικτυακή επικοινωνία και γενική αλληλεπίδραση. Πόσο αξιόπιστο είναι αυτό που διαβάζουμε στο διαδίκτυο; Πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε την αλήθεια από το ψέμα; Πρέπει να αναδημοσιεύουμε οτιδήποτε μας κάνει εντύπωση;
Για αυτό τον λόγο οι μαθητές της Στ΄τάξης τάξης 6ου Δ.Σ. Αρτέμιδος με αφορμή την Ημέρα του ασφαλούς Διαδικτύου 2023 παρακολούθησαν την διαδικτυακή εκδήλωση του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου Ελλάδας και Κύπρου που πραγματοποίησε από το ΙΤΕ.
Τα παιδιά στα πλαίσια του προγράμματος δημιούργησαν μια αφίσα με το σύνθημα της τάξης:
Σκέψου πριν δημοσιεύσεις
Μην κάνεις αρνητικά σχόλια
Μην ξεχνάς να ζεις στον αληθινό κόσμο!
1η Διαδικτυακή συνάντηση εκπαιδευτικών
Η 1η διαδικτυακή συνάντηση ιδρύτριας, συνιδρύτριας και διαχειρίστριας του έργου πραγματοποιήθηκε στις 9 Φεβρουαρίου 2023.
Η ημερήσια διάταξη της συνάντησης είχε θέμα « Συζήτηση για την οργάνωση και μελλοντικές δραστηριότητες»
2η Διαδικτυακή συνάντηση μεταξύ των μελών του έργου
Η 2η διαδικτυακή συνάντηση εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου 2023.
Η ημερήσια διάταξη της συνάντησης είχε ως εξής:
1. Εισαγωγή όλων των παρόντων εκπαιδευτικών (επάγγελμα, καθημερινή εργασία και ηλικία που διδάσκουν).
2. Συζήτηση για τις μελλοντικές δραστηριότητες: (εισαγωγή, λογότυπο του έργου, δραστηριότητες κ.λπ.)
Κάθε εταίρος έδωσε τη δική του ιδέα/ιδέες σχετικά με το τι συλλογική δουλειά θα μπορούσαμε να κάνουμε τους επόμενους μήνες. Μεγάλη προσοχή δόθηκε στη μελλοντική μας συνεργασία.
Ερωτηματολόγιο
Οι μαθητές της Στ΄τάξης του 6ου Δ.Σ.Αρτέμιδος πραγματοποίησαν μια προκαταρκτική έρευνα του έργου συμπληρώνοντας το ερωτηματολόγιο των μαθητών .
Αποκριάτικα έθιμα – παιχνίδια
Ο χαρταετός (Μέρος 1ο- Πληροφορίες)
Οι μαθητές της Στ΄τάξης του 6ου Δ.Σ.Αρτέμιδος Αλέξανδρος Κ. , Κώστας και Αριάδνη ετοίμασαν την εργασία τους για το έθιμο του χαρταετού. Ένα από τα πιο γνωστά έθιμα το οποίο περνά από γενιά σε γενιά . Ο συμβολισμός του πετάγματος του χαρταετού στην ελληνική χριστιανική παράδοση είναι αρκετά συναφής, καθώς συμβολίζει το πέταγμα της ανθρώπινης ψυχής προς το Θείο.
https://www.slideshare.net/secret/fiyN5HkvGrfHDq
Κεφάλαιο χαρταετός (Μέρος 2ο- Οδηγίες -Κατασκευή)
Βήμα βήμα μάθαμε τα μυστικά της ξεχασμένης τέχνης του χαρταετού ακολουθώντας τις οδηγίες από την εργασία του Αλέξανδρου Κ., Κώστα Κ και Αριάδνης Β.
Βρίσκουμε ένα πλάτωμα μακριά από ηλεκτροφόρα σύρματα, γυρίζουμε τον χαρταετό μας κόντρα στον άνεμο και… ΑΜΟΛΑ ΚΑΛΟΥΜΠΑ!
Το έθιμο του χάσκαρη
Οι μαθητές της Στ΄τάξης του 6ου Δ.Σ.Αρτέμιδος Ορέστης και Αντρέας ετοίμασαν την εργασία τους για το Χάσκαρη. Το έθιμο αυτό, θέλει να θυμίσει ότι κλείνουν τα στόματα το βράδυ της Κυριακής της Αποκριάς (πριν την Καθαρά Δευτέρα) με αυγό, για να ανοίξουν πάλι με αυγό, το κόκκινο αυγό το βράδυ της Ανάστασης!
https://www.slideshare.net/secret/CTWbAN9CkFOCeZ
Μαθαίνουμε παίζοντας!
Μέσω της εφαρμογής learning apps δημιουργήσαμε στο σχολείο παιχνίδια γνώσεων με πολλαπλές δραστηριότητες.
Πατώντας στους σύνδεσμους που ακολουθούν μπορείτε να παίξετε και εσείς και να δοκιμάσετε τις γνώσεις σας για τα αποκριάτικα έθιμα!
Παιχνίδι 1: Κουίζ – Αγώνας ταχύτητας
https://learningapps.org/view29002831
Παιχνίδι 2: Κουίζ αντιστοίχισης
https://learningapps.org/view29002585
Παιχνίδι 3: Κουίζ – Κρεμάλα
https://learningapps.org/view29002264
Διασκεδάζουμε αναβιώνοντας αποκριάτικα παραδοσιακά παιχνίδια
- Το έθιμο του χάσκαρη από τους μαθητές της Στ΄τάξης του 6ου Δ.Σ.Αρτέμιδος.
2. Αλευρομουτζουρώματα μέσα στην τάξη από τους μαθητές της Στ΄τάξης του 6ου Δ.Σ.Αρτέμιδος
Το γαϊτανάκι
Το γαϊτανάκι είναι χορός , που χορεύεται κυρίως την περίοδο της αποκριάς. Οι συμμετέχοντες χορεύουν γύρω από ένα κοντάρι δεμένο με πολύχρωμες κορδέλες. Ο κάθε συμμετέχοντας κρατάει στο χέρι του μία από αυτές, και έτσι κατά την περιστροφή τους οι κορδέλες τυλίγονται στο κοντάρι.
Οι μαθητές της Στ΄τάξης με την καθοδήγηση της κα. Νικολαϊδη Ειρήνης, υπεύθυνη Φυσικής Αγωγής,ετοιμάζονται πυρετωδώς για το αποκριάτικο ξεφάντωμα με χορούς βγαλμένους από την ελληνική παράδοση. Χρειάζεται απόλυτη συγκέντρωση και άριστη συνεργασία για να επιτευχθεί ο στόχος: Πλέξιμο και ξεπλέξιμο πριν ολοκληρωθεί η μουσική!
Ζωναράδικος
Ο Ζωναράδικος είναι παραδοσιακός χορός που οφείλει την ονομασία του στη λαβή που χρησιμοποιούν οι χορευτές γιατί πιάνονται από τα ζωνάρια τους. Οι μαθητές με την καθοδήγηση της κα. Νικολαϊδη Ειρήνης, υπεύθυνη Φυσικής Αγωγής, μαθαίνουν τα βήματα του χορού.
Παράλληλα με τον κ.Κωνσταντινίδη Αλέξη , υπεύθυνο Μουσικής, οι μαθητές διδάσκονται το ρυθμό 6/8 (ζωναράδικος Αν. Ρωμυλίας) στο σκωπτικό τραγούδι του γάμου «Πάνω Δώθε ,πάνω κοίθε» και προετοιμάζονται στο αντίστοιχο τραγούδι που συνοδεύει το βλάχικο γάμο.
Οι μαθητές της ΣΤ & Ε του 6ου Δ.Σ. Αρτέμιδος τραγουδούν και παίζουν με κρουστά το τραγούδι Πάνω Δώθε ζωναράδικος της Ανατολικής Ρωμυλίας. Πρόκειται για σκωπτικό τραγούδι του γάμου, το οποίο μπορούμε να το ακούσουμε στα δρώμενα ενός βλάχικου γάμου.
Ο λεγόμενος πανελλήνια Βλάχικος γάμος περιλαμβάνεται στα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας που τελείται σε πολλές περιοχές της Ελλάδας. Είναι από τις πλέον γνωστές λαογραφικές γιορτές αναπαράστασης παραδοσιακού γάμου της ελληνικής υπαίθρου.
Αποκριάτικη Γιορτή – Συνεργασία 2ο & 6ο Δ.Σ.Αρτέμιδος
Με αφορμή την αποκριάτικη γιορτή οι μαθητές της Ε & Στ τάξης του 6ου Δ.Σ.Αρτέμιδος σε συνεργασία με τους μαθητές του Γ1 , Δ1 & Δ2 , E1 του 2ου Δ.Σ.Αρτέμιδος τίμησαν την παράδοση. Αναβίωσαν παραδοσιακά έθιμα και το σχολείο μας γέμισε μασκαράδες και χαμόγελα!
Οι μαθητές/τριες της Στ΄ τάξης του 6 ου Δ.Σ. Αρτέμιδος με την καθοδήγηση της κα. Νικολαϊδη Ειρήνης, υπεύθυνη Φυσικής Αγωγής πλέκουν και ξεπλέκουν το γαϊτανάκι στην αποκριάτικη γιορτή των σχολείων μας! Η οργανική μουσική που ακούγεται έχει ρυθμό συρτού με δώδεκα βήματα ( Καλαματιανός).
Ζωναράδικο χορό από την Θράκη χόρεψαν οι μαθητές/τριες της Στ΄τάξης του 6ου Δ.Σ. Αρτέμιδας με την καθοδήγηση της κα. Νικολαϊδη Ειρήνης, υπεύθυνη Φυσικής Αγωγής.
Το τραγούδι που συνόδευσε τον χορό ήταν το «ΠΑΝΩ ΔΩΘΕ ΚΑΤΩ ΚΕΙΘΕ» που συνδέεται με το αποκριάτικο έθιμο του Βλάχικου γάμου!
Διαδικτυακή Συνάντηση Μαθητών 20-3-2023
H διαδυκτιακή συνάντηση των μαθητών και μαθητριών του τμήματος ΣΤ΄ του 6ου Δ.Σ.Αρτέμιδος με τους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων είναι γεγονός! Μοιραστήκαμε παραδόσεις, εντυπώσεις, συναισθήματα. Η χαρά ήταν μεγάλη για όλους!
Παραδοσιακοί Χοροί
Ο μαθητής Φάμπιο επιμελήθηκε την εργασία «Παραδοσιακοί χοροί». Η ονομασία των χορών προέρχεται κυρίως από τον τρόπο με τον οποίο χορεύεται ο καθένας ή από τη γεωγραφική περιοχή στην οποία έχει πρωτοχορευτεί.
Η τέχνη του αργαλειού
Ο Βασίλης μαθητής της Στ΄ τάξης αναζήτησε πληροφορίες για τον αργαλειό. Κύριο χαρακτηριστικό των παραδοσιακών υφαντών είναι η δημιουργία ανάγλυφων χρωματιστών κεντημάτων σε ποικιλία γεωμετρικών μοτίβων.
Ομοίωμα σε μικρογραφία παραδοσιακού ξύλινου αργαλειού και παραδοσιακό αδράχτι.
Η μικρογραφία του αργαλειού και το αδράχτι ( Ξύλινη βέργα την οποία έστριβε η νοικοκυρά για να γίνει κλωστή το μαλλί και να την τυλίξει στο αδράχτι )παραχωρήθηκαν για την έκθεση του σχολείου από μια γιαγιά της τάξης μας. Όπως μας ανέφερε η δουλειά στον αργαλειό ήθελε πολύ προσοχή, υπομονή και πολύ επιμονή. Δεν είναι τυχαία η φράση:
«Το κέντημα είναι γλέντημα κι η ρόκα το σεργιάνι
Μια προσπάθεια αναβίωσης της τέχνης του αργαλειού
Οδηγίες χρήσης του χειροποίητου αργαλειού
Ο Βασίλης μαθητής της Στ΄τάξης του 6ου Δ.Σ.Αρτέμιδος σας παρουσιάζει τις οδηγίες που ακολουθήσαμε για να δημιουργήσουμε τα υφαντά μας με τον αυτοσχέδιο αργαλειό.