Αυτήν την εβδομάδα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου που είναι στις 2 Απριλίου, αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε στον κόσμο των βιβλίων και των παραμυθιών.
Αφόρμηση για να ξεκινήσουμε το ταξίδι μας ήταν η μικρού μήκους animation ταινία με τίτλο: «Τα φανταστικά ιπτάμενα βιβλία του κ. Μόρις Λέσμορ». (οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν για την ταινία είναι από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων)
Αρχικά, βάλαμε στα παιδιά να ακούσουν τον ήχο από το 1:10’’ – 2:30’’ χωρίς να βλέπουν την εικόνα και τους ζητήσαμε να μαντέψουν τι πιστεύουν ότι θα παρακολουθήσουμε στην ταινία αυτή. Τα παιδιά απάντησαν: «Πόλεμος με όπλα», «Σεισμός που χαλάει σπίτια», «Ζούγκλα με άγρια ζώα που παλεύουν και δέντρα που πέφτουν», «Λιοντάρι που τρώει ανθρώπους και χαλάει σπίτια».
Τους λέμε ότι θα παρακολουθήσουμε μια ταινία που έχει τίτλο «Τα φανταστικά ιπτάμενα βιβλία του κ. Μόρις Λέσμορ». Τι φαντάζονται ότι θα δούμε στην ταινία; Τα παιδιά απαντούν «Βιβλία που πετάνε και βρήκαν κάποιον για φίλο», «Άνθρωποι που τους μεταμόρφωσαν σε βιβλία που μιλάνε και πήγαν στη βιβλιοθήκη», «Μαγικά βιβλία που θα πάνε στη βιβλιοθήκη μαζί».
Στη συνέχεια παρακολουθούμε την ταινία.
Ρωτάμε τα παιδιά τι τους τράβηξε την προσοχή. Τα παιδιά απαντούν: «Ο ανεμοστρόβιλος», «Τα βιβλία που χόρευαν και πέταγαν», «Η νεράιδα με τα βιβλία», «Το κοριτσάκι που εμφανίστηκε στο τέλος της ταινίας». Τα παιδιά ζωγραφίζουν ό,τι τους έκανε περισσότερο εντύπωση καθώς ακούν την μουσική της ταινίας.
Παρουσιάζουμε στα παιδιά 8 κάδρα από την ταινία.Τους ζητάμε να βάλουμε με όποια σειρά θέλουμε τις εικόνες αυτές και στη συνέχεια τους λέμε ότι μπορούμε να γράψουμε ένα δικό μας παραμύθι με τις εικόνες αυτές. Τα παιδιά πράγματι δημιούργησαν τη δική τους καινούρια ιστορία και την φτιάξαμε σε ένα book creator. Το αποτέλεσμα βρίσκεται στο παρακάτω λινκ:
Παίζουμε ένα παιχνίδι σωματικής έκφρασης. Τα παιδιά γίνονται μαγικά βιβλία. Την ώρα που παίζει η μουσική της ταινίας τα παιδιά-βιβλία χορεύουν σε κύκλο χέρι-χέρι. Όταν ακούγεται ο ήχος από τον ανεμοστρόβιλο τα παιδιά γίνονται βιβλία που τα παίρνει ο ανεμοστρόβιλος και στροβιλίζονται με ορμή.
Συζητάμε τι μπορούμε να κάνουμε με ένα βιβλίο. Μας κάνει να νιώθουμε χαρά και αγάπη, μας ταξιδεύει σε άλλα μέρη, μας χαλαρώνει, είναι μερικές από τις απαντήσεις που δίνουν τα παιδιά.
Βλέπουμε την εικόνα και συζητάμε ποια είναι τα μέρη ενός αναγνώστη.
Συζητάμε για τα διάφορα είδη βιβλίων που υπάρχουν (παραμύθια, εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά κλπ) και για τα μέρη ενός βιβλίου – εξώφυλλο, οπισθόφυλλο, ράχη.
Πώς πρέπει να μεταχειριζόμαστε τα βιβλία; Υπάρχουν κανόνες; Συζητάμε με τα παιδιά και φτιάχνουμε μια ομαδική εργασία με τους σωστούς κανόνες μεταχείρισης βιβλίων.
Τα παιδιά έχουν εργασία για το σπίτι. Τους ζητάμε να επιλέξουν το αγαπημένο τους βιβλίο ή παραμύθι από αυτά που έχουν στο σπίτι και να μας το παρουσιάσουν στο σχολείο. Διαβάζουμε κι εμείς στην τάξη κάποια από τα παραμύθια που φέρνουν τα παιδιά στο σχολείο.
Φτιάχνουμε σελιδοδείκτες για τα βιβλία μας.
Τα παιδιά έγιναν μικροί συγγραφείς. Αρχικά, χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες των 5 και στη μία ομάδα των 6 παιδιών. Σε όλες τις ομάδες δόθηκαν καρτέλες με διάφορες απεικονίσεις.
Σε κάθε ομάδα τα παιδιά επέλεγαν από μια εικόνα το κάθε παιδί και με τις επιλεγμένες εικόνες καλούνταν να σκεφτούν μια ιστορία (την οποία κατέγραφε η εκπαιδευτικός) ξεκινώντας με το «Μια φορά κι έναν καιρό ήταν…»
Έτσι, δημιουργήθηκαν τρεις μικρές ιστορίες που τις διαβάσαμε στην ολομέλεια. Την επόμενη ημέρα τα παιδιά εικονογράφησαν τις ιστορίες τους και τις φτιάξαμε σε μικρά βιβλιαράκια.
Τα παιδιά μπορούν να δανείζονται τα μικρά μας βιβλιαράκια για να τα δείξουν στους γονείς τους και να τα επιστρέφουν την επόμενη ημέρα για να τα δανειστούν και οι άλλοι συμμαθητές τους!!
Τέλος, παρακολουθήσαμε την ιστορία: «Το βιβλίο που δεν διάβαζε κανείς»