Ανακυκλώνουμε

recycle7Η ανακύκλωση είναι ένα θέμα που διαπραγματεύονται συχνά οι μαθητές κι οι μαθήτριες του Δημοτικού. Δίνει ευκαιρία για να αποκτήσουν τα παιδιά την αντίληψη της συνύπαρξης με το περιβάλλον σε ένα πλαίσιο σεβασμού και με την αποδοχή ότι ο κόσμος μας έχει όρια, δεν τον καταστρέφουμε και θέλουμε να τον παραδώσουμε όμορφο στις επόμενες γενιές. Με βάση το θέμα αυτό ασχοληθήκαμε όλη τη σχολική χρονιά με μαθητές και μαθήτριες της Γ’ τάξης: σε πρώτη φάση ασχοληθήκαμε με δραστηριότητες ώστε να μάθουμε σχετικές πληροφορίες για τα αντικείμενα που ανακυκλώνουμε και στη συνέχεια γιατί ανακυκλώνουμε, πώς ανακυκλώνεται το χαρτί, το πλαστικό, το μέταλλο, το γυαλί, τα ηλεκτρικά είδη, οι μπαταρίες. Σε επόμενη φάση αναπτύξαμε δραστηριότητες με τις οποίες παρουσιάζουμε αυτά που μάθαμε και προσπαθώντας να ευαισθητοποιήσουμε τη σχολική κοινότητα. Αυτή η ερευνητική εργασία υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς κ.Ειρήνη Περπινιά και κ.Θανάση Κουβαλάκη, τους οποίους κι ευχαριστώ θερμά.

Σχετικό άρθρο: Ανακύκλωση, δράσεις, συνεργασίες

Στόχοι:οι μαθητές κι οι μαθήτριες:

  1. σε περιβάλλον Διαδικτύου: να αντιληφθούν ότι το Διαδίκτυο δεν έχει μόνο ψυχαγωγικό χαρακτήρα (καθώς τις περισσότερες φορές χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για να παίζουν) αλλά και επιμορφωτικό περιεχόμενο.
  2. σε περιβάλλον Διαδικτύου: αναζητώντας πληροφορίες να αντιληφθούν ότι οι πληροφορίες μπορούν να διακριθούν σε έγκυρες και σε μη έγκυρες. Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με έως τώρα άγνωστες λέξεις. Να καταλάβουν ότι πραγματικά δεν έχει νόημα να φέρει ένα κείμενο το όνομά τους και να μην ξέρουν τι περιγράφει το κείμενο αυτό. Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα δεοντολογικά και πνευματικών δικαιωμάτων.
  3. Εφαρμογή δημιουργίας συννεφόλεξου (Web 2 εργαλείο): να εκφραστούν δημιουργικά ασκώντας και την αισθητική τους. Να συγκεντρώσουν σε μια μόνο εικόνα όλες τις έννοιες που έχουν διαπραγματευτεί.
  4. Ζωγραφική: να εκφραστούν καλλιεχνικά αλλά και σύμφωνα με την ανάγκη να μάθουν να μεταδίδουν ένα μήνυμα.
  5. Λογισμικό λογιστικού φύλλου: να χρησιμοποιήσουν τεχνικές αντιγραφής δεδομένων. Να εισάγουν απλές σχέσεις υπολογισμού σε ένα υπολογιστικό φύλλο. Να διακρίνουν το ενεργό κελί και να επιλέγουν συγκεκριμένα κελιά.
  6. Προγραμματισμός: να ασκηθούν στην ακολουθιακή δομή, στη δομή ελέγχου και στην επαναληπτική δομή. Χρησιμοποίηση και των καρτελών του ήχου για εμπλουτισμό του προγράμματος.
  1. Διαδίκτυο: ξεκινούμε ακούγοντας ένα τραγούδι για την ανακύκλωση και παρακολουθώντας σχετικά βίντεο: ποια είναι τα αντικείμενα που ανακυκλώνουμε, ποια είναι η πρώτη ύλη των αντικειμένων, γιατί ανακυκλώνουμε, πώς ανακυκλώνεται το χαρτί, το πλαστικό, το μέταλλο, το γυαλί, τα ηλεκτρικά είδη, οι μπαταρίες.
  2. Διαδίκτυο – Επεξεργασία κειμένου: τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες κι ακολουθεί αναζήτηση πληροφοριών. Με αντιγραφή – επικόλληση φέρνουν το αντίστοιχο υλικό από σελίδα στο Διαδίκτυο στον επεξεργαστή κειμένου. Ζητείται από τα παιδιά να αναγνωρίσουν τις άγνωστες λέξεις στο κείμενό τους και τις επεξηγούμε στην ολομέλεια της τάξης. Αν δεν είναι δυνατόν να επεξηγηθεί μια λέξη γιατί απέχει κατά πολύ από το γνωστικό τους επίπεδο, τότε διαγράφουμε ή επιμελούμεθα αλλιώς τη σχετική πρόταση. Επίσης, αντιγράφεται το URL της ιστοσελίδας με το πληροφορικό υλικό και επικολλάται ως πηγή στο κείμενο. Λέξεις – εκφράσεις που συζητήθηκαν:
    • πρώτες ύλες
    • εξοικονόμηση ενέργειας
    • στρέμματα (δάσους)
    • μηδαμινή κατανάλωση
    • αλόγιστη χρήση
    • δαπανάται ενέργεια
  3. Συννεφόλεξο (Web 2 εργαλείο – tagxedo): με την εφαρμογή tagxedo δημιουργούν συννεφόλεξο το οποίο εξάγουν και ως εικόνα για να εμπλουτίσουν μ’ αυτό και το κείμενό τους.

    Σχετικό άρθρο: Ένα συννεφόλεξο για την ανακύκλωση

    cloud15

  4. Ζωγραφική: δημιουργία αφισών και διακόσμηση μ’ αυτές της τάξης αλλά και των κάδων ανακύκλωσης του σχολείου.
  5. Λογισμικό λογιστικού φύλλου: Δημιουργία ερωτηματολογίου το οποίο μοιράζουν και στη συνέχεια συλλέγουν τις απαντήσεις. Χρησιμοποιούν την έτοιμη συνάρτηση Sum. Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων – συζήτηση. (π.χ. ποιο υλικό ανακυκλώνεται πιο πολύ).

    Σχετικό αρχείο μαθητών/μαθητριών: το ερωτηματολόγιο μιας ομάδας

  6. Προγραμματισμός σε Scratch – διαχείριση φακέλων: παρουσίαση του θέματος χρησιμοποιώντας το προγραμματιστικό περιβάλλον του Scartch. Έχουμε ήδη καταχωρήσει σε φακέλους πολλές εικόνες για να τις χρησιμοποιήσουν χωρίς να αναλωθούν σ’ αυτή τη φάση σε αναζήτηση εικόνων αλλά και να διαχειριστούν για άλλη μια φορά φακέλους.

Σχετικό άρθρο: Προγραμματίζουμε με θέμα την ανακύκλωση


Μετάβαση στο scratch.mit.edu

Αφήστε μια απάντηση