από το άρθρο: Lam, W., Williams, J. B., & Chua, A. Y. K. (2007). E-xams: harnessing the power of ICTs to enhance authenticity. Educational Technology & Society, 10 (3), 209-221.
διαθέσιμο στη διεύθυνση: http://www.ifets.info/journals/10_3/14.pdf
Η αυθεντική αξιολόγηση δίνει ίση σημασία στην διαδικασία ένταξης της νέας μάθησης όσο και στο παραγώμενο τελικό προϊόν. Ο μαθητής καλείται σε ένα περιβάλλον με πραγματικές συνθήκες (ή σχεδόν πραγματικές) να αξιοποιήσει τις γνώσεις του για να αντιμετωπίσει μια προβληματική κατάσταση. Έτσι, μετριέται άμεσα η ικανότητα του μαθητή να εφαρμόσει γνώσεις και δεξιότητες και να επιδείξει αυτό που έχει μάθει (κονστρουκτιβιστική προσέγγιση).
Η αποστήθιση και η απομνημόνευση δεν έχουν θέση στην αυθεντική αξιολόγηση. Οι μαθητές μπορούν να συμβουλευθούν πολλαπλές πηγές, όπως σχολικά βιβλία, ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες, παγκόσμιο ιστό. Ο μαθητής καλείται να επιδείξει τις γνώσεις που κατέχει με διαδικασίες (procedural knowledge) και όχι απλώς δηλώνοντάς τις (declarative knowledge). Πρόκειται για μια εγκαθιδρυμένη (situated) αξιολόγηση σε ένα αυθεντικό περιβάλλον (context).
Η αυθεντική αξιολόγηση ξεφεύγει από το συμβατικό μοντέλο της επιτηρούμενης με κλειστά βιβλία εξέτασης, επιδιώκοντας όχι μόνο την αναζήτηση πλούσιων πηγών μέσω του παγκόσμιου ιστού (WorldWideWeb), αλλά και την εμπλαισίωση (situated) σε ένα αυθεντικό γενικό πλαίσιο (context). Οι μαθητευόμενοι δεν καλούνται να απομνημονεύσουν έννοιες και γεγονότα. Ένα ευρύ φάσμα πηγών, όπως σχολικά βιβλία, ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες και ο παγκόσμιος ιστός είναι στη διάθεση των μαθητών κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Η αυθεντική αξιολόγηση ενδιαφέρεται κυρίως για την διαδικαστική γνώση (procedural knowledge), δηλαδή την αιτιολόγηση, παρά για την δηλωτική γνώση (declarative knowledge), δηλαδή την ανάκληση γνώσεων. Στην εποχή που η πληροφορία είναι εύκολα διαθέσιμη στον καθένα, είναι προτιμότερο οι μαθητές να προσπαθούν να την κατανοήσουν, παρά να την απομνημονεύσουν.
Σύμφωνα με τον Wiggins[1] (1990), η αυθεντικότητα μιας αξιολόγησης έγκειται στην ρεαλιστικότητά της και την εφαρμογή της πληροφορίας της στον υπαρκτό κόσμο, στην επίλυση προβλημάτων με περισσότερες από μια λύσεις, οπότε απαιτούν δικαιολογημένη επιλογή, στην υπέρβαση τυπικών διαδικασιών και στην καινοτομία, στην κρίση, στην ανατροφοδότηση και τις δεύτερες ευκαιρίες που παρέχει για επίλυση του προβλήματος.
Για την κατασκευή μιας αυθεντικής αξιολόγησης μπορεί να ακολουθηθεί μια πορεία έξι βημάτων[2]. Το πρώτο βήμα είναι η συγκέντρωση ιδεών από πλούσιες πηγές, όπως εφημερίδες, περιοδικά, τηλεόραση. Στη συνέχεια δημιουργείται ένα γενικό πλαίσιο (context) με ένα σενάριο μη σχολικό απαραίτητα, αλλά κοινωνικό (π.χ. ο μαθητής καλείται ως ειδικός σε κάποιον τομέα να κρίνει μια αναφορά ή μια δημοσίευση). Το σενάριο ενισχύεται με κατάλληλα μέσα (φωτογραφίες, βίντεο, αρχεία ήχου) και προσεγγίζει περισσότερο την καθημερινή ζωή. Καθορίζονται οι απαιτήσεις της αξιολόγησης (π.χ. η δικαιολόγηση μιας απόφασης). Προσφέρεται καθοδήγηση και τρόποι προσέγγισης του προβλήματος, χωρίς αναλυτική περιγραφή. Τέλος, οι μαθητές δέχονται οδηγίες για να αποφύγουν αντιγραφή και λογοκλοπία (plagiarism). Εξάλλου, η εμπλαισίωση της άσκησης καθιστά αδύνατη την αντιγραφή. Αλλά και με τη βοήθεια των μηχανών αναζήτησης (Google, Dogpile), είναι ανιχνεύσιμη οποιαδήποτε αποκοπή και επικόλληση από το διαδίκτυο, χωρίς την αναφορά των συγγραφέων.
Το μεγάλο ζήτημα με την αυθεντική αξιολόγηση είναι ο τρόπος βαθμολόγησής της, αφού δεν υπάρχουν προκαθορισμένες απαντήσεις, μιας και οι ερωτήσεις είναι “ανοικτές”. Είναι αναγκαία η εκ των προτέρων δημιουργία αναλυτικών κριτηρίων αξιολόγησης και λεπτομερής κλίμακας. Η κρίση του βαθμολογητή παίζει καθοριστικό ρόλο σε μια τέτοια αξιολόγηση.
[1] Wiggins, G. (1990). The case for authentic assessment. Practical Assessment, Research & Evaluation, 2(2), Retrieved June 2, 2007, from http://pareonline.net/getvn.asp?v=2&n=2.
[2] Williams, J. B. (2004). Creating authentic assessments: a method for the authoring of open book open web examinations. Proceedings of the 21st ASCILITE Conference, 934-937, Retrieved June 2, 2007, from http://www.ascilite.org.au/conferences/perth04/procs/williams.html