ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Συμπερίληψη , Αλληλοσεβασμός , Διαφορετικότητα.
ΤΙΤΛΟΣ : «Το ταξίδι της φυγής και τις ελπίδας» .
Οι μαθητές/ριες χωρίζονται σε 4 ομάδες επιλέγοντας κάρτεςδιαφορετικού χρώματος και μοιράζονται ρόλοι στην ομάδα (παρουσιαστής, γραμματέας, συντονιστής χρόνου, παρατηρητής, μέλος). Θα παραμείνουν στην ίδια ομάδα σε όλα τα εργαστήρια αλλά οι ρόλοι θα αλλάζουν κυλιόμενα σε κάθε εργαστήριο. Η κάθε ομάδα επιλέγει τυχαία μία από τις 4 κάρτες με τις λέξεις: πρόσφυγες, μετανάστες, εσωτερικά εκτοπισμένοι, αιτούντες άσυλο. Η κάθε ομάδα εργάζεται για την κάρτα που επέλεξε. Οι μαθητές/ριες στην ομάδα: 1)καταγράφουν με ιδεοθύελλα τις λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό σε χαρτί ή στο συννεφόλεξο wordleκαι 2) Απαντούν στις ερωτήσεις: α)Τι ξέρω για αυτούς; β)Από πού το ξέρω; Από ποια πηγή; γ)Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την άποψή μου;Στη συνέχεια όλη η τάξη παρακολουθεί τα αντίστοιχα τέσσερα βίντεο, κάνουν τον εννοιολογικό χάρτη στον πίνακα ή στο ^§§!0.ΰκαι συζητούν κατά πόσο οι αρχικές τους απαντήσεις συμφωνούν με τα στοιχεία από την ιστοσελίδα
https://www.unhcr.org/gr/teaching about refugees
2η δραστηριότητα
Ακολουθεί η δραστηριότητα ανάπτυξης ενσυναίσθησης. Ένα παιδί από κάθε ομάδα υποδύεται αυτό που λέει η κάρτα, ότι είναι πχ. πρόσφυγας και κάνει μία παγωμένη εικόνα. Οι μαθητές/ριες της ίδιας ομάδας υποδύονται τις σκέψεις του πρώτου παιδιού. Με τη σειρά στέκονται πίσω από το παιδί πρόσφυγα και μεγαλόφωνα λένε τι σκέφτεται ο πρόσφυγας σαν να ήταν η σκέψη του. Στη συνέχεια επαναλαμβάνουν την ίδια διαδικασία, όπου τώρα οι μαθητές/ριες μιλούν σαν να ήταν το συναίσθημα του πρόσφυγα και αναφέρουν τα συναισθήματα.
ΣΤΟΧΟΣ : Οι μαθητές / τριες με βιωματικό τρόπο, εφαρμόζοντας διερευνητικές και ανακαλυπτικές διαδικασίες να μπουν στη θέση του άλλου και να αναστοχαστούν κριτικά και χωρίς περιορισμούς στον τρόπο σκέψης. Να αναγνωρίσουν τις αξίες και τα συναισθήματα της οπτικής του άλλου.
Οι 4 ομάδες επιλέγουν τυχαία μία από τις 4 κάρτες με τις εξής ερωτήσεις:
Από πού έρχονται οι πρόσφυγες;
Πού πηγαίνουν οι πρόσφυγες;
Πόσοι είναι οι πρόσφυγες στον κόσμο; Πόσοι είναι οι πρόσφυγες στην Ελλάδα;
Ποια είναι τα ποσοστά των εγγραφών των προσφύγων μαθητών/ριών στην εκπαίδευση στην Ελλάδα; Για ποιους λόγους;
Οι μαθητές καταγράφουν τις απαντήσεις τους σύμφωνα με τις προηγούμενες γνώσεις τους και στη συνέχεια παρακολουθούν τα βίντεο ή μελετούν τις πληροφορίες στις ιστοσελίδες. Συγκρίνουν τις αρχικές τους απαντήσεις τους με τις νέες πληροφορίες και αναθέτουν σε ένα άτομο από κάθε ομάδα να παρουσιάσει τις απαντήσεις στα ερωτήματα ως εξής:
Ομάδα 1:Βίντεο1 : Από πού έρχονται οι πρόσφυγες;
https://www.voutube.com/watch?v=PgNCvY4Ik8I&list=PLDhxOi
d2aiAHEGd5jcWcw7W-viYrJ-vKM&index=6
Ομάδα2 : Βίντεο 2: Πού πηγαίνουν οι πρόσφυγες;
https://www.voutube.com/watch?v=W55mdSCFim8&list=PLDh
xOid2aiAHEGd5jcWcw7W-viYrJ-vKM&index=7
Οι μαθητές/ριες αναμένεται:
-να εκφράσουν τις απόψεις και τις ιδέες τους
-να κατανοήσουν δύσκολες καταστάσεις -να μπουν στη θέση ατόμων που βιώνουν δύσκολες καταστάσεις -να σκεφτούν κριτικά
– να εκφράσουν συναισθήματα
Οι μαθητές/ριες καλούνται να κάνουν ένα συνεργατικό έργο πχ. ζωγραφιά, αφίσα, παγωμένη εικόνα με τίτλο:«Το ταξίδι της φυγής και της ελπίδας».
|
Εργαστήριο 1: Φύλλο Εργασίας 1 |
||
|
Οι απαντήσεις μου πριν και μετά την παρακολούθηση βίντεο |
Πριν |
Μετά |
|
Πρόσφυγες |
||
|
Τι ξέρω; |
||
|
Από πού το ξέρω; |
||
|
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την άποψή μου; |
||
|
Μετανάστες |
||
|
Τι ξέρω; |
||
|
Από πού το ξέρω; |
||
|
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την άποψή μου; |
||
|
Εσωτερικά εκτοπισμένοι |
||
|
Τι ξέρω; |
||
|
Από πού το ξέρω; |
||
|
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την άποψή μου; |
||
|
Αιτούντες άσυλο |
||
|
Τι ξέρω; |
||
|
Από πού το ξέρω; |
||
|
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την άποψή μου; |
||
|
Μαθητής/ Μαθήτρια |
|||||||||||||||
|
Πρόοδος |
με βάση τις δεξιότητες και τους δείκτες |
||||||||||||||
|
Αριθμός ικανότητας |
Ικανότητες |
Δείκτες |
Αρχ όμεν η |
Ανα πτυ σσό μενη |
Ικανο ποιητι κή |
Εξαι ρετι κή |
|||||||||
|
Ικανότητα 1 |
Απόδοση αξίας στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και στα ανθρώπινα δικαιώματα |
2.Υποστηρίζει ότι τα ειδικά δικαιώματα των παιδιών θα πρέπει να τυγχάνουν ςεβαςμού και προςταςίας από την κοινωνία |
|||||||||||||
|
4. Υποςτηρίζει την άποψη ότι οι δημόςιοι φορείς θα πρέπει να ςέβονται, να προςτατεύουν και να εφαρμόζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα |
|||||||||||||||
|
Ικανότητα 2 |
Απόδοση αξίας ςτην πολιτιςμική πολυμορφία |
8. Προάγει την άποψη ότι θα πρέπει πάντοτε να επιδιώκουμε την αμοιβαία κατανόηςη και τον ουςιαςτικό διάλογο ανάμεςα ςτους ανθρώπους και ςτις ομάδες που θεωρείται ότι διαφέρουν |
|||||||||||||
|
9. Διατυπώνει την άποψη ότι η πολιτιςμική πολυμορφία μέςα ςτην κοινωνία θα πρέπει να αξιολογείται και να εκτιμάται με θετικό τρόπο |
|||||||||||||||
|
11. Υποςτηρίζει ότι ο διαπολιτιςμικός διάλογος θα πρέπει να χρηςιμοποιείται για την προαγωγή του ςεβαςμού και ενός πολιτιςμού «ςυνύπαρξης» |
|||||||||||||||
|
Ικανότητα 3 |
Απόδοςη αξίας ςτη δημοκρατία, τη |
12. Υποςτηρίζει ότι τα ςχολεία θα πρέπει να διδάςκουν ςε |
|
||||||||||||
|
δικαιοσύνη, την ισονομία, την ισότητα και στο κράτος δικαίου |
μαθητές/τριες τη δημοκρατία και τον τρόπο που πρέπει να ενεργούν ως δημοκρατικοί πολίτες |
||||||||||||||
|
14. Υποστηρίζει ότι οι νόμοι θα πρέπει να εφαρμόζονται και να επιβάλλονται με δίκαιο τρόπο |
|||||||||||||||
|
Ικανότητα 4 |
Σεβασμός |
27. Δίνει χώρο στους άλλους να εκφράζονται |
|||||||||||||
|
28. Εκφράζει σεβασμό για τους άλλους θεωρώντας τους ισότιμα ανθρώπινα όντα |
|||||||||||||||
|
30. Εκφράζει σεβασμό για τους ανθρώπους που ανήκουν σε διαφορετική κοινωνικήοικονομικο κατάσταση από τον ίδιο/α |
|||||||||||||||
|
33. Εκφράζει προθυμία να συνεργαστεί και να δουλέψει με άλλους/ες |
|||||||||||||||
|
34. Συνεργάζεται με άλλους για κοινούς σκοπούς και ενδιαφέροντα |
|||||||||||||||
|
36. Συζητά για το τι μπορεί να γίνει ώστε να βελτιωθεί η κοινότητα |
|||||||||||||||
|
Ικανότητα 5 |
Υπευθυνότητα |
39. Δείχνει ότι αποδέχεται την ευθύνη για τις πράξεις του/της |
|||||||||||||
|
41. Υποβάλλει εγκαίρως τη δουλειά που του/της έχει ανατεθεί |
|||||||||||||||
|
43. Τηρεί με συνέπεια τις δεσμεύσεις του/της προς τους |
|||||||||||||||
ΦΥΛΛΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
|
Το ταξίδι της φυγής και της ελπίδας |
|||||||||||
|
Φύλλο αυτό-αξιολόγησης μαθητή/ριας |
|||||||||||
|
Πόσο συμφωνώ με τις παρακάτω φράσεις; |
|||||||||||
|
Διαφωνώ |
Ούτε συμφων ώ ούτε διαφων ώ |
Συμφωνώ |
Συμφωνώ πολύ |
||||||||
|
Μπορώ να εξηγήσω τι είναι οι πρόσφυγες. |
|||||||||||
|
Μπορώ να εξηγήσω τι είναι οι μετανάστες. |
|||||||||||
|
Μπορώ να εξηγήσω τι είναι οι εσωτερικά εκτοπισμένοι. |
|||||||||||
|
Μπορώ να εξηγήσω τι είναι οι αιτούντες άσυλο. |
|||||||||||
|
Γνωρίζω κάποιες από τις χώρες καταγωγής των προσφύγων. |
|||||||||||
|
Γνωρίζω κάποιες από τις χώρες υποδοχής των προσφύγων. |
|||||||||||
|
Γνωρίζω τα δικαιώματα των |
|||||||||||
|
προσφύγων. |
|||||||||||
|
Συνεργάστηκα με την ομάδα μου. |
|||||||||||
|
Βοήθησα να ολοκληρωθούν οι εργασίες. |
|||||||||||
|
Συμμετείχα ισότιμα με τα άλλα μέλη της ομάδας. |
|||||||||||