Με αφορμή την 27η Ιανουαρίου, ημέρα αφιερωμένη στα θύματα του Ολοκαυτώματος, του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, οι μαθητές των τάξεων: Στ και Ε του σχολείου μας, πραγματοποίησαν εκδήλωση μνήμης και τιμής διοργανώνοντας μια σειρά από δράσεις με στόχους:
▪ Να γνωρίσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες τι συνέβη στη διάρκεια του Β ́ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
▪ Nα μάθουν για την τύχη των Εβραίων και των άλλων θυμάτων του Ολοκαυτώματος, με τη βοήθεια που προσφέρει η μελέτη των ιστορικών στοιχείων, η χρήση των φωτογραφιών και των μαρτυριών.
▪ Να συζητήσουν τη σημασία των ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν από το γεγονός και τη σύνδεσή του με αντίστοιχα σύγχρονα προβλήματα όπως ο ρατσισμός, η καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις σύγχρονες κοινωνίες, η ρητορική του μίσους και ο
αντισημιτισμός. Οι μαθητές του Στ1 μέσα από αυτοοργάνωση δουλεύοντας ομαδικά και αφού μοιράστηκαν αρμοδιότητες, οριοθέτησαν σημασιολογικά την έννοια του Ολοκαυτώματος, αναφέρθηκαν στο ιστορικό πλαίσιο αδροδιαγράφοντας τα τεκταινόμενα στο χώρο της Ευρώπης και της χώρας μας.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις ομάδες που διώχτηκαν όπως: Εβραίοι, Έλληνες, Σέρβοι, Πολωνοί, Ρώσσοι, Γάλλοι, αντιφρονούντες, ακτιβιστές, διανοούμενοι, μάρτυρες του Ιεχωβά, Αθίγγανοι (Σίντι), Ρομά, ¨Ατομα με ψυχική ή σωματική Αναπηρία.Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στον αριθμό των θυμάτων καθώς ανάμεσά τους υπολογίζονται 1, 5 εκατομμύρια παιδιά. Παράλληλα τονίστηκε η αλληλεγγύη των λαών καθώς πολλοί ήταν εκείνοι σε όλη την Ευρώπη που με κίνδυνο της ζωής τους προσπάθησαν να διασώσουν κρύβοντας ή φυγαδεύοντας παιδιά και ενήλικες.
Μέσα από μουσικά ακούσματα, έγινε αναφορά στο θάνατο του ποιητή Φερντερίκο Γκαρθία Λόρκα (Γιατί τον σκότωσαν γιατί το γελαστό τον ποιητή) , στην εξορία επιστημόνων από τον τόπο διαμονής τους, στις κατασχέσεις περιουσιών, στους τρόπους εξόντωσης των κρατουμένων στα κρεματόρια (¨Η μπαλάντα του Μαουτχάουζεν¨, Άσμα Ασμάτων, Ι. Καμπανέλη ) καθώς και στην αλληλεγγύη των κρατουμένων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης ( ¨Ο Αντώνης¨, Ι. Καμπανέλη). Οι μαθητές του Στ2 με την ίδια μέθοδο εργασίας αναφέρθηκαν στην Άννα Φράγκ, στη σύντομη ζωή της , στο ημερολόγιό της που κατάφερε μέσα από τα γραφόμενά της να συγκλονίσει την υφήλιο. Έγινε παρουσίαση της ταινίας ”Το παιδί με τις ριγέ πιτζάμες”. Ακολούθησε συζήτηση, όπου οι μαθητές, αναφέρθηκαν στις στερεοτυπικές αντιλήψεις, σε ζητήματα της ηθικής νομιμοποίησης του ρατσισμού, των εκτοπισμών, των εκτελέσων, της παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αναφορές έγιναν στον τρόπο που οι κρατούμενοι διαβιούσαν στα στρατόπεδα (αριθμοί και όχι ανθρώπινα όντα, κίτρινο αστέρι για τους σημητικής καταγωγής, ο συμολισμός των κίτρινων τουλιπών), τα απάνθρωπα ιατρικά πειράματα, τους θαλάμους αερίων καθώς και στο μετατραυματικό στρες των ανθρώπων που επιβίωσαν από τη δοκιμασία.Έγινε αναφορά στη διαχρονική παρουσία των Εβραίων στη χώρα μας από την αρχαιότητα ως σήμερα, όπως αυτό προκύπτει από τις υπάρχουσες ιστορικές μαρτυρίες, με ιδιαίτερη αναφορά στους Σεφαραδίτες Εβραίους, οι οποίοι εκτοπισμένοι το 1492 από τον Φερδινάρδο και την Ισαβέλλα, εγκαταστάθηκαν στον Ελλαδικό χώρο, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Πάτρα, Γιάννενα, Βόλο, Κρήτη, Φλώρινα κ.α. ζώντας για αιώνες αρμονικά με τους γηγενείς, αναπτύσσοντας ισχυρούς δεσμούς φιλίας και οικονομικών συνεργασιών. Ειδική αναφορά έγινε στην τοπική Εβραϊκή κοινότητα και στο πρόσφατα εκδοθέν βιβλίο ”Το βραχιόλι της φωτιάς” της συμπολίτισσάς μας Βεατρίκης (Μπέττυ) Σαϊας Μαγρίζου, που έγινε ταινία και προβλήθηκε στην ΕΡΤ.Αναφορά έγινε και στις σημερινές εστίες πολέμου στις γειτονιές του κόσμου.Τέλος οι μαθητές αφού κατέθεσαν τα συναισθήματά τους,: θλίψη, λύπη, θυμός, αγανάκτηση, φρίκη, είναι μερικά από όσα αναφέρθηκαν, εστίασαν στην ανάγκη αποτροπής των πολεμικών συρράξεων και αναφέρθηκαν στη δύναμη της γνώσης ως μοχλού αποτροπής παρόμοιων μελλοντικών γεγονότων, κρίνοντας ως σημαντική την ιστορική αναδρομή αφενός και πολύ περισσότερο εποικοδομητική τη συζήτηση που αναπτύχτηκε.
Συντονισμός δράσεων: Φ. Γκουντουβά
Παρεμβάσεις: Γ Κλεισιάρης, Ε.
Εκπαιδευτικοί: Μητράκα Ελένη, Μπάτσικας Βασίλης, Βελησιώτης Νικόλαος, Θ.




