ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Θέματα για τη μουσική

Η χορωδία -Οι φωνές

Μάι 202012
xorodia

 

Η  ΧΟΡΩΔΙΑ

Η χορωδία (λατ. chorus) είναι ένα μουσικό σύνολο τραγουδιστών. Η χορωδιακή μουσική, με τη σειρά της, είναι η μουσική που εκτελείται από ένα τέτοιο σύνολο.

Επικεφαλής μιας χορωδίας είναι ένας διευθυντής χορωδίας ή αλλιώς ο μαέστρος. Η χορωδία(η μεικτή) αποτελείται συνήθως από τέσσερις ομάδες φωνών, καθεμιά από τις οποίες αντιστοιχεί στις τέσσερις βασικές (κατά έκταση) φωνές (σοπράνο, άλτο, τενόρος και μπάσος), έτσι ώστε να μπορεί να εκτελεί κομμάτια με βάση την τετράφωνη αρμονία -κυρίαρχο στοιχείο της κλασικής μουσικής. Μια χορωδία μπορεί να εκτελεί μουσική είτε με είτε χωρίς συνοδεία .Αν είναι χωρίς συνοδεία τότε λέμε a capella.

Σκηνική διάταξη

Όσον αφορά στη σκηνική διάταξη μιας χορωδίας, υπάρχουν αρκετές επιλογές. Στην περίπτωση εκτέλεσης σε συναυλιακό χώρο, η συνηθέστερη επιλογή είναι η τοποθέτηση της χορωδίας στο πίσω μέρος της σκηνής.

TYΠΟΙ-ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΩΝ ΧΟΡΩΔΙΩΝ

  1. Μεικτή χορωδία (μείξη ανδρικών και γυναικείων φωνών, ή κατ’ άλλους μείξη παιδικών και ενηλίκων φωνών). Πρόκειται για τον πλεόν διαδεδομένο τύπο χορωδίας στις μέρες μας, και αποτελείται από τέσσερις τύπους  φωνής (σοπράνο, άλτο, τενόρος και μπάσος)
  2. Γυναικεία χορωδία αποτελείται από γυναίκες
  3. Ανδρική χορωδία αποτελείται από άνδρες
  4. Παιδική χορωδία αποτελείται από παιδιά

 

ΟΙ ΦΩΝΕΣ

Οι φωνές μιας χορωδίας χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με την έκτασή τους.

Ανδρικές φωνές   :tenor-τενόροι (ψηλή έκταση)

Bassi-μπάσσοι (χαμηλή έκταση)

 

Γυναικείες φωνές :soprano-σοπράνο( ψηλή έκταση)

Alto-άλτο (χαμηλή έκταση)

 

 

 

Η Ιστορία της Μουσικής

Μαρ 202027

Οι κύριες χρονικές διαιρέσεις της κλασικής μουσικής έως το 1900 είναι της πρώιμης μουσικής περιόδου η οποία αποτελείται από την Μεσαιωνική μουσική (500–1400) και την Αναγεννησιακή μουσική (1400–1600), και της περίοδο της κοινής πρακτικής η οποία αποτελείται από την Μπαρόκ μουσική (1600–1750), Κλασική μουσική περίοδο (1750–1830) και τη Ρομαντική μουσική (1804–1910). Από το 1900, η διαίρεση των περιόδων της κλασικής μουσικής άρχισε να υπολογίζεται περισσότερο ανά αιώνα παρά από τα συγκεκριμένα μουσικά χαρακτηριστικά τα οποία είχαν διασκορπιστεί και ήταν δύσκολο να οριστούν. Η κλασική μουσική της σύγχρονης περιόδου από τις αρχές έως τα τέλη του 20ού αιώνα διαιρείται σε αυτή της μοντερνιστικής μουσικής περιόδου (1890–1930), την ύστερη μοντερνιστική (έως τα μέσα του 20ού αιώνα), και την σημερινή και μεταμοντέρνα κλασική μουσική από το 1975 και έπειτα.

Οι απαρχές

Σύμφωνα με μελέτη του 2006, έχει προταθεί πως οι ρίζες της δυτικής κλασικής μουσικής βρίσκονται στην αρχαία αιγυπτιακή μουσική λόγω των μουσικών χειρονομιών και της αρχαίας αιγυπτιακής ορχήστρας η οποία χρονολογείται από το 2695 π.Χ.[2].

Η ανάπτυξη τον τόνων και των κλιμάκων έγινε από τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους που ασχολήθηκαν με την μουσική, όπως τον Πυθαγόρα (6ος αιώνας π.Χ.) και τον Αριστόξενο (4ος αιώνας π.Χ.).[3] Τα αρχαιοελληνικά μουσικά όργανα όπως ο αυλός και η λύρα, σταδιακά μετεξελίχθηκαν με διάφορες μορφές στα σύγχρονα όργανα της κλασικής ορχήστρας.[4] Η περίοδος αυτή τελειώνει το 500 μ.Χ. (έναρξη της πρώιμης μουσικής περιόδου) με την πτώση της Δυτικής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, και υπάρχουν πολύ λίγα διασωζόμενα στοιχεία τα περισσότερα από τα οποία προέρχονται από την αρχαία Ελλάδα.

Η Μεσαιωνική μουσική χρονολογείται από την πτώση της Ρώμης το 476 έως και το 1400.

ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ 1400-1600

Η μουσική περίοδος της Αναγέννησης διήρκεσε από το 1400 έως το 1600, και χαρακτηρίστηκε από την ευρύτερη χρήση των μουσικών οργάνων και την εισαγωγή οργάνων. Κατά την περίοδο αυτή εμφανίστηκε αρχικά και το μουσικό πεντάγραμμο και άλλα στοιχεία της μουσικής σημειογραφίας.[6] Τα χαρακτηριστικά έγχορδα όργανα της πρώιμης περιόδου αποτελούνται από την άρπα, το λάουτο, πρώιμα είδη βιολιών, και το κανονάκι ή ψαλτήρι της Δυτικής Ευρώπης. Τα πνευστά όργανα ήταν αυτά του φλάουτου και της φλογέρας, πρώιμες μορφές του όμποε, τρομπέτες, και οι γκάιντες. Τα εκκλησιαστικά όργανα υπήρχαν κυρίως στις εκκλησίας και ήταν ακόμα σχετικά σπάνια, αν και υπήρχαν και κινητές μορφές τους.[8] Κοντά στο τέλος της περιόδου εμφανίστηκαν και πρώιμες μορφές του μουσικού πληκτρολογίου όπως το κλειδοκύμβαλο -πιάνο- και το τσέμπαλο.

ΜΠΑΡΟΚ 1600-1750

Μπαρόκ μουσική από περίπου το 1600 έως και τα μέσα του 18ου αιώναΗ Μπαρόκ μουσική χαρακτηρίζεται κυρίως από την χρήση σύνθετων τονικών αντιστίξεων και μουσικών σημειογραφιών ως προς το μπάσο, με την μουσική να γίνεται αρκετά πιο σύνθετη σε σχέση με τις νωρίτερες περιόδους.

Αρκάντζελο Κορέλι (16531713) Ιταλός

Χένρυ Πέρσελ (1659-1695) Άγγλος

Αντόνιο Βιβάλντι (1678-1741) Ιταλός

Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ (1685-1759) Γερμανός

ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1750-1820

Κατά την Κλασική εποχή της μουσικής, από περίπου το 1750 έως το 1820,

Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ (1714-1788) Γερμανός

Φραντς Γιόζεφ Χάυντν (17321809) Αυστριακός

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (17561791) Αυστριακός

Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (17701827) Γερμανός

 

ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1820-1900

20ος και 21ος αιώνας

Η Σύγχρονη κλασική μουσική διαθέτει μια ευρεία ποικιλία μεταρομαντικών μορφών καθώς και σύγχρονων και μεταμοντέρνων τεχνοτροπιών σύνθεσης.

Νικολάι Ρίμσκυ-Κορσάκοφ (1844-1908) Ρώσος

Κλωντ Ντεμπυσύ (1862-1918) Γάλλος

Σεργκέι Προκόφιεφ (1891-1953) Ρώσος

Σεργκέι Προκόφιεφ (1891-1953) Ρώσος

Μπέντζαμιν Μπρίτεν (1913-1976) Άγγλος

 

Η ΟΠΕΡΑ

Μαρ 202027

Όπερα

Η όπερα αποτελεί μουσικό θεατρικό είδος, είναι δηλαδή μουσική σύνθεση που περιλαμβάνει συγχρόνως και σκηνική δράση. Οι διάλογοι των ηθοποιών της όπερας αποδίδονται με τη μορφή τραγουδιού ενώ η θεατρική παράσταση εκτυλίσσεται παρουσία  ενός μουσικού συνόλου. Ως είδος θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μουσικά επιτεύγματα του Δυτικού πολιτισμού και παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή μουσικά είδη.

Ο όρος όπερα ειναι ο πληθυντικός του λατινικού opus που σημαίνει το έργο, δηλώνοντας έτσι την ενσωμάτωση στην όπερα πολλών καλλιτεχνικών ειδών όπως η μουσική, το θέατρο, ο χορός και η σκηνογραφία. Αποδίδεται συχνά στα ελληνικά και ως μελόδραμα, αν και ο όρος αυτός είναι ευρύτερος. Όπερα ονομάζεται επίσης το θέατρο που φιλοξενεί τις παραστάσεις.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για οπερα fvtofrafies

Μουσική δομή

Η ποίηση της όπερας ή οι διάλογοι που αναδεικνύουν την πλοκή, αποτελεί το αποκαλούμενο λιμπρέτο (libretto), το οποίο ανάλογα  με το είδος της όπερας μπορεί να είναι σοβαρό ή περισσότερο κωμικό.  Η μουσική είναι τις περισσότερες φορές συνεχής και έχει ως απώτερο στόχο τη δραματοποίηση των δρώμενων στη σκηνή.

Συνθέτες όπερας

Είδη τραγουδιού

Φωνές

Οι φωνές των τραγουδιστών της όπερας διακρίνονται καταρχήν σε ανδρικές και γυναικείες. Ανάλογα με αυτή την κατηγοριοποίηση διακρίνουμε τους εξής τύπους φωνών:

Τύποι ανδρικών φωνών

  • Βαθύφωνος ή μπάσσος (bass) – καλύπτει τις χαμηλότερες νότες
  • Βαρύτονος (baritone) – καλύπτει τις ενδιάμεσες περιοχές
  • Τενόρος (tenor) ή οξύφωνος – καλύπτει τις υψηλότερες νότες
  • Κόντρα-τενόρος (countertenor) – καλύπτει τις υψηλότερες νότες που μπορεί να φτάσει ανδρική φωνή. Επειδή υπάρχουν μόνο λίγοι κοντρα-τενόροι παγκοσμίως, συχνά οι ρόλοι τους ερμηνεύονται από γυναίκες

Τύποι γυναικείων φωνών

  • Κοντράλτο (contralto) – καλύπτει τις χαμηλότερες νότες
  • Μεσόφωνος ή μέτσο-σοπράνο (mezzo soprano) – καλύπτει   τις ενδιάμεσες περιοχές
  • Υψίφωνος ή σοπράνο (soprano) – καλύπτει τις υψηλότερες νότες

Στους παραπάνω τύπους μπορούν να υπάρχουν και φωνές που ανήκουν σε ενδιάμεσες κατηγορίες.

Η παραδοσιακή όπερα αποτελείται από δύο είδη τραγουδιού για την αφήγηση της πλοκής του έργου: το ρετσιτατίβο, το μέρος του διαλόγου που κατά κύριο λόγο προάγει τη δράση και την άρια, όπου μέσω ενός μονολόγου αποκρυσταλλώνεται μια συναισθημα-  τική κατάσταση. Αρκετές φορές έχουμε ντουέτα ή μεγαλύτερα ακόμα φωνητικά σύνολα, χωρίς να λείπουν -αν και είναι σπανιότερα- χορωδιακά μέρη.

ΓΝΩΣΤΕΣ ΟΠΕΡΕΣ

LA TRIAVIATA του  J.VERDI

Μία γνωστή άρια απότην όπερα Traviata, στην οποία έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, ερμηνεύει η διεθνούς φήμης Λαρισαία σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου.

(Άρια είναι μία φωνητική μουσική φόρμα για μία λυρική φωνή που βρίσκεται υπό τη συνοδεία οργανικής μουσικής. Συνήθως αποτελεί μέρος όπερας, ορατόριου ή καντάτας και είναι μία λυρική ανάπαυλα στη δραματική – γεμάτη ένταση – εξέλιξη ενός έργου. Συχνά είναι ένα απαιτητικό φωνητικό μέρος, ειδικά κατασκευασμέ-  νο από το συνθέτη προκειμένου να αναδειχτούν οι ικανότητες του λυρικού ερμηνευτή. )

 

Η Μαρία Κάλλας (Νέα Υόρκη, 2 Δεκεμβρίου 1923Παρίσι, 16 Σεπτεμβρίου 1977), γεννημένη ως Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου, ήταν κορυφαία Ελληνοαμερικανίδα υψίφωνος και η πλέον γνωστή παγκοσμίως ντίβα της όπερας.ι Η κορυφαία ελληνίδα υψίφωνος, ξεκινώντας από τη Νέα Υόρκη, σφράγισε με τη φωνή της μνημειώδεις όπερες των Μπελίνι, Πουτσίνι, Βέρντι, Βάγκνερ κ.ά. γινόμενη μια από τις πρώτες πραγματικές διασημότητες του χώρου. Ο μύθος της Κάλλας ζει και βασιλεύει, συνεχίζοντας να αποτελεί ορόσημο τόσο για τον κόσμο της όπερας .

Σχετική εικόνα

Παιδιά και κλασική μουσική

Μαρ 202027

Η ακρόαση κλασσικής μουσικής μπορεί να κάνει τα παιδιά πιο έξυπνα; Αλήθεια ή όχι πολλοί γονείς υποστηρίζουν ότι από τότε που γνώρισαν την κλασσική μουσική στα μικρά τους εκείνα την απολαμβάνουν όπως και τα άλλα είδη της μουσικής.

Σίγουρα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τα περισσότερα παιδιά έρχονται σε επαφή με την κλασσική μουσική. Πολλοί όμως είναι οι γονείς που δεν γνωρίζουν πώς να εισάγουν τα παιδιά τους στη συνειδητή ακρόαση της κλασσικής μουσικής. Παρακάτω θα βρείτε 10 τρόπους που μπορούν να σας βοηθήσουν να κάνετε τη μουσική του Beethoven, του Bach και άλλων κλασσικών συνθετών απολαυστική όχι μόνο για τα παιδιά σας αλλά και για εσάς τους ίδιους.

ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΜΕ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΟΥ ΝΑ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ

Αν σας αρέσει ένα κλασσικό μουσικό κομμάτι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αρέσει και στο παιδί σας. Αν δεν γνωρίζετε πολλά κλασσικά κομμάτια, καλό θα είναι να ψάξετε λίγο πρώτα ακούγοντας διάφορα κομμάτια και να βρείτε αυτά που θέλετε να μοιραστείτε με το παιδί σας. Για να κάνετε μια καλή αρχή, υπάρχουν έτοιμες συλλογές από τα πιο γνωστά κλασσικά κομμάτια που πιθανόν θα γνωρίζετε.

ΜΗΝ ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΣΤΕ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Η κλασσική μουσική δεν είναι η μόνη καλή μουσική για τα παιδιά. Όταν βάζετε κλασσική μουσική  να ακούσουν τα παιδιά σας μπορείτε να βάλετε και άλλα είδη όπως ποπ, ροκ, μπλουζ, κάντρι, R&B και τζαζ ή όποιο άλλο είδος επιθυμείτε. Τα παιδιά δε χρειάζονται να τους βάζουν τη μουσική που ακούν σε κατηγορίες. Αν ακούν πολλά και διαφορετικά είδη, τα αγαπημένα τους μουσικά κομμάτια θα προέλθουν από όλα τα είδη.

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής που ακούν οι άνθρωποι είναι μέσα από cd. Αλλά ο καθένας μας εκτιμά πολύ περισσότερο τη μουσική όταν βλέπουν ζωντανά πώς παράγεται. Όταν παρακολουθούμε ένα κονσέρτο μουσικής, τη βλέπουμε και νιώθουμε τον ήχο ζωντανά. Η ύπαρξη κοινού επηρεάζει και βοηθάει την ερμηνεία να βγαίνει διαφορετικά. Υπάρχουν προγράμματα κλασσικής μουσικής για μικρά παιδιά, που τα εισάγουν στον κόσμο της κλασσικής μουσικής και των κλασσικών συνθετών και τους δίνουν την ευκαιρία να συναντήσουν από κοντά μουσικούς, να δουν την ποικιλία των μουσικών οργάνων και φυσικά να βιώσουν την ατμόσφαιρα μιας συναυλίας.

ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ

Πολλοί συνθέτες έχουν χρησιμοποιήσει μουσικά όργανα με τρόπο που τα κάνουν διασκεδαστικά για τα παιδιά και τα βοηθάνε να μάθουν να αναγνωρίζουν τον ήχο τους. Ο Βιβάλντι χρησιμοποίησε τη βιόλα για να παρομοιάσει το γαύγισμα ενός σκύλου στις 4 εποχές , και στον Πέτρο και το λύκο, ο Προκόφιεφ χρησιμοποίησε μουσικά όργανα για να αναπαραστήσει χαρακτήρες της ιστορίας του: το όμποε παίζει την πάπια, το κλαρινέτο τη γάτα, το φλάουτο το πουλάκι, και τα γαλλικά κόρνα τον επικίνδυνο λύκο. Από τη στιγμή που τα παιδιά θα μπορούν να αναγνωρίζουν αυτά τα μουσικά όργανα, μπορούμε να τους δείξουμε φωτογραφίες, να τα αναγνωρίσουν σε άλλα μουσικά κομμάτια και να μιλήσουμε με τα παιδιά για το πώς παράγουν τον ήχο και τι συναισθήματα τους προκαλεί το κάθε μουσικό όργανο. Και φυσικά θα βοηθήσει πολύ να παρευρεθείτε με τα παιδιά σε μια ζωντανή συναυλία για να δουν και να ακούσουν τα μουσικά όργανα από κοντά.

ΣΥΝΔΕΣΤΕ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Εξηγήστε στα παιδιά ότι οι κλασσικοί συνθέτες δεν είναι πολύ διαφορετικοί από τους συνθέτες του σήμερα. Ο Μότσαρτ και ο Μέντελσον ξεκίνησαν την μουσική τους καριέρα και έγιναν πολύ γνωστοί σε πολύ μικρή ηλικία, όπως η Britney Spears, ο Stevie Wonder και άλλοι. Και 150 χρόνια πριν ο συνθέτης και πιανίστας Φραντς Λιστ φορούσε περίεργα κοστούμια όπως ο Έλτον Τζον και ο Όζι Όσμπορν. Αυτή είναι απλά η αρχή και θα εκπλαγείτε με πόσες άλλες ομοιότητες θα βρείτε.

ΠΡΟΤΡΕΨΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ

Το να μάθουν να παίζουν ένα μουσικό όργανο μπορεί να είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να αυξηθεί η απόλαυση των παιδιών από την κλασσική μουσική και για κάθε είδος μουσικής.

ΑΚΟΥΣΤΕ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ

Μπορεί να είναι στο αυτοκίνητο, στο σπίτι ή σε μια συναυλία, το να ακούτε μουσική με τα παιδιά σας και μετά να μιλήσετε γι’ αυτή είναι ένας πολύ καλός τρόπος να εμβαθύνετε . Αφού ακούσετε ένα κλασσικό κομμάτι μπορείτε να μιλήσετε με το παιδί σας για τα μουσικά όργανα που ακούσατε, το ύφος του κομματιού (χαρούμενο, λυπημένο), τα συναισθήματα που σας προκάλεσε, τις εικόνες που σας έφερε στο μυαλό κλπ. Θα εκπλαγείτε με το πόσο γρήγορα τα παιδιά σας θα έχουν το δικό τους αγαπημένο ρεπερτόριο που θα θέλουν να το ακούν μαζί σας.

ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟ ΞΑΝΑ (ΚΑΙ ΞΑΝΑ…ΚΑΙ ΞΑΝΑ… ΚΑΙ ΞΑΝΑ….)

Πολλά από τα ποπ τραγούδια γίνονται δημοφιλή επειδή απλά ο κόσμος τα ακούει ξανά και ξανά και ξανά… Το ίδιο ισχύει και για τα κλασσικά κομμάτια. Όσο περισσότερο τα ακούτε τόσο πιο οικεία θα γίνουν. Και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τα παιδιά σας να αγαπάνε περισσότερο τα κομμάτια που ακούνε περισσότερο και να θέλουν να τα ακούνε συνέχεια, αλλά και να τα εκτιμάνε και περισσότερο. Όταν ο μεγάλος τσελίστας Pablo Casals ήταν 90 χρονών, ανέφερε ότι για 80 χρόνια έπαιζε κάθε πρωί το ίδιο κομμάτι του Bach και ανεφερε: “Η μουσική δεν είναι ποτέ ίδια για μένα, ποτέ. Κάθε μέρα το ίδιο κομμάτι είναι κάτι καινούριο , φανταστικό και απίστευτο.

O ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΛΥΚΟΣ

Μαρ 202027

Συνθέτης  «Σεργκέι Προκόφιεφ»

(Ένα μουσικό παραμύθι για ορχήστρα και αφηγητή)

Το 1936 ο Προκόφιεφ αποδέχεται την πρόταση της διευθύντριας του παιδικού θεάτρου της Μόσχας να συνθέσει ένα μουσικό παραμύθι. “Το έργο θα πρέπει να βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν και να αγαπήσουν τη μουσική. Κάθε όργανο της ορχήστρας αντιστοιχεί σε ένα χαρακτήρα του παραμυθιού. Τα έγχορδα συμβολίζουν τον Πέτρο, το φλάουτο το πουλί, το όμποε την πάπια, το κλαρινέτο τη γάτα, το φαγκότο τον παππού, τα κόρνα τον λύκο, τα κρουστά τους κυνηγούς. Επιδίωξη του συνθέτη είναι να δημιουργήσει μια πραγματική απλή και κατανοητή μουσική, που οπωσδήποτε δεν απευθύνεται μόνο σε παιδιά, διατηρώντας ταυτόχρονα όλα τα χαρακτηριστικά του μουσικού του ύφους.
Η τεράστια δημοτικότητα του έργου σε συνδυασμό με τις μεταφράσεις του παραμυθιού σε πολλές γλώσσες – το κείμενο του οποίου γράφτηκε από τον ίδιο το συνθέτη – σύντομα καθιέρωσαν το έργο στην παγκόσμια μουσική φιλολογία.

https://www.youtube.com/watch?v=pOASBWVKKboΓΟΣ

ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

Μαρ 202027

 ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

 CAMILLE SAINT SAENS (1835-1921)

Η πιο γνωστή σύνθεση του σπουδαίου γάλλου συνθέτη Καμίγ Σεν Σανς (1835-1921).. Μαζί με το Πέτρο και τον Λύκο του Σεργκέι Προκόφιεφ και τον Οδηγό Ορχήστρας για Νέους του Μπέντζαμιν Μπρίτεν, είναι από τα δημοφιλέστερα έργα κλασσικής μουσικής για παιδιά..

Το Καρναβάλι των Ζώων, που παραπέμπει σε ένα φανταστικό ζωολογικό μουσείο, είναι μία ορχηστρική σουίτα, που αποτελείται από 13 εικόνες πλαισιωμένες από εισαγωγή και φινάλε. Οι τίτλοι τους:

  • Introduction (Εισαγωγή)
  • Marche royale du lion (Βασιλικό εμβατήριο του λιονταριού)
  • Poules et coqs (Όρνιθες και πετεινοί)
  • Hémiones (Ημίονοι)
  • Tortues (Χελώνες)
  • L’éléphant (O Ελέφαντας)
  • Kangourous (Τα Καγκουρό)
  • Aquarium (Ενυδρείο)
  • Personnages à longues oreilles (Πρόσωπα με μεγάλα αυτιά)
  • Le coucou au fond des bois (Ο κούκος στο πυκνό δάσος)
  • Volière (Περιστερώνας)
  • Pianistes (Πιανίστες)
  • Fossiles (Απολιθώματα)
  • Le cygne (Ο Κύκνος)
  • Finale (Φινάλε)

Το έργο γράφτηκε τον Φεβρουάριο του 1886 σ’ ένα μικρό χωριό της Αυστρίας, στο οποίο ο Σεν Σανς περνούσε τις χειμερινές διακοπές του. Η παρτιτούρα είναι για ενδεκαμελές μουσικό σύνολο (δύο πιάνα, ξυλόφωνο, δύο βιολιά, τσέλο, κοντραμπάσο, πίκολο φλάουτο, κλαρινέτο, υδροκρυσταλλόφωνο), αλλά σήμερα το έργο ακούγεται και στην εκδοχή για ορχήστρα εγχόρδων.

Η πιο γνωστή σύνθεση του σπουδαίου γάλλου συνθέτη Καμίγ Σεν Σανς (1835-1921).  Μαζί με το Πέτρο και τον Λύκο του Σεργκέι Προκόφιεφ και τον Οδηγό Ορχήστρας για Νέους του Μπέντζαμιν Μπρίτεν, είναι από τα δημοφιλέστερα έργα κλασσικής μουσικής για παιδιά.

Το Καρναβάλι των Ζώων, που παραπέμπει σε ένα φανταστικό ζωολογικό μουσείο, είναι μία ορχηστρική σουίτα, που αποτελείται από 13 εικόνες πλαισιωμένες από εισαγωγή και φινάλε. Οι τίτλοι τους:

  • Introduction (Εισαγωγή)
  • Marche royale du lion (Βασιλικό εμβατήριο του λιονταριού)
  • Poules et coqs (Όρνιθες και πετεινοί)
  • Hémiones (Ημίονοι)
  • Tortues (Χελώνες)
  • L’éléphant (O Ελέφαντας)
  • Kangourous (Τα Καγκουρό)
  • Aquarium (Ενυδρείο)
  • Personnages à longues oreilles (Πρόσωπα με μεγάλα αυτιά)
  • Le coucou au fond des bois (Ο κούκος στο πυκνό δάσος)
  • Volière (Περιστερώνας)
  • Pianistes (Πιανίστες)
  • Fossiles (Απολιθώματα)
  • Le cygne (Ο Κύκνος)
  • Finale (Φινάλε)

Το έργο γράφτηκε τον Φεβρουάριο του 1886 σ’ ένα μικρό χωριό της Αυστρίας, στο οποίο ο Σεν Σανς περνούσε τις χειμερινές διακοπές του. Η παρτιτούρα είναι για ενδεκαμελές μουσικό σύνολο (δύο πιάνα, ξυλόφωνο, δύο βιολιά, τσέλο, κοντραμπάσο, πίκολο φλάουτο, κλαρινέτο, υδροκρυσταλλόφωνο), αλλά σήμερα το έργο ακούγεται και στην εκδοχή για ορχήστρα εγχόρδων.

https://www.youtube.com/watch?v=1L993HNAa8M

Η ΟΡΧΗΣΤΡΑ

Μαρ 202027

ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΧΗΣΤΡΑ  ΒRITTEN

https://www.youtube.com/watch?v=4vbvhU22uAM

Ιστορία και εξέλιξη

Η ανάπτυξη της ορχήστρας, συνδέεται με την εξέλιξη της οργανικής μουσικής και της όπερας κατά τον 17ο αιώνα και την εποχή του μπαρόκ. Πριν από την περίοδο αυτή, υπήρχαν μικρά μουσικά σύνολα (consort, ensemble). Με την ραγδαία εξέλιξη της όπερας, οι ορχήστρες της εποχής άρχισαν σταδιακά να παίρνουν μια τυποποιημένη μορφή και αυστηρότερη δομή.

Μπαρόκ ορχήστρα

Αρχικά, η μπαρόκ ορχήστρα αποτελούνταν μόνο από έγχορδα και επιπρόσθετα όργανα του λεγόμενου συνεχούς βάσιμου ή μπάσο κοντίνουο (basso continuo), όπως ήταν το τσέμπαλο ή το λαούτο. Στα πλαίσια της αναζήτησης και άλλων ηχοχρωμάτων, προστέθηκαν σταδιακά και πνευστά όργανα όπως το όμποε. Χάλκινα πνευστά όργανα και κρουστά, χρησιμοποιούνταν μόνο σε ειδικές περιπτώσεις για τον ιδιαίτερο “χρωματισμό” των μουσικών έργων.

Κλασική συμφωνική ορχήστρα

Η κλασική συμφωνική ορχήστρα αποτελείται από τέσσερις βασικές κατηγορίες οργάνων:

Συνολικά η συμφωνική ορχήστρα μπορεί να αποτελείται από περισσότερους από 50 εκτελεστές, ενώ οι μεγαλύτερες ορχήστρες μπορεί να πλησιάζουν και τα 100 όργανα.

Διάταξη των οργάνων

Τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας διακρίνονται από μία συγκεκριμένη διάταξη στο χώρο, όπως αυτή διαμορφώθηκε κατά το 18ο αιώνα (κλασική διάταξη). Η ορχήστρα της όπερας τοποθετείται μεταξύ της σκηνής και της πλατείας του θεάτρου.

Όργανα Ορχήστρας

 

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ

1.ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ  ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=Q3CDmAdGU4Y

ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ ΡΥΘΜΙΚΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ

Μαρ 202027

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΚΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ (Α΄B΄Γ  ΤΑΞΗ)

1.https://www.youtube.com/watch?v=4vZ5mlfZlgk

  1. https://www.youtube.com/watch?v=rf5rcXhGPps

3.ΣΤΟ ΠΑΛΑΤΙ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ-ΣΥΝΘΕΤΗΣ:E.GRIEG

ΡΥΘΜΙΚΗ ΕΞΑΣΚΗΣΗ

https://www.youtube.com/watch?v=Wk43IDUQmTk

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Μαρ 202026

 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α’‘Β’Γ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

ΟΠΡΙΓΚΗΠΑΣ ΛΕΜΟΝΗΣ

https://www.youtube.com/watch?v=6Eqe3djo-cg

ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΤΑ

https://www.youtube.com/watch?v=OEWHfHFKm8c

ΤΟ ΧΟΝΤΡΟ ΜΠΙΖΕΛΙ

https://www.youtube.com/watch?v=W8QegBVmWEo

Ο ΜΑΓΕΙΡΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=HcEOyDnUNWk

ΝΑ ΑΓΑΠΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=j2RwKvqrgzo

ΟΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΑΓΑΠΗ

https://www.youtube.com/watch?v=F1lm8h-VjVY

ΤΟ ΠΟΤΑΜΑΚΙ

https://www.youtube.com/watch?v=4I_vf918O0s

 

Ο ΤΡΙΓΩΝΟΨΑΡΟΥΛΗΣ

https://www.youtube.com/watch?v=L3GrCbZTz1I&list=PL93CD0F04661A344C

 

 

 

 

 

ΠΡΙΝ ΓΙΝΟΥΜΕ ΣΟΥΠΑ ΚΑΚΑΒΙΑ

https://www.youtube.com/watch?v=FDkqBhI6b1o&list=PL93CD0F04661A344C&index=3

ΠΕΡΑ ΣΤΟΥΣ ΠΕΡΑ ΚΑΜΠΟΥΣ

https://www.youtube.com/watch?v=JtiFcjGsF24

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ PIANO-FORTE(ΣΙΓΑ-ΔΥΝΑΤΑ)

https://www.youtube.com/watch?v=lUYEvCly8Fo

 O YMNOΣ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=VOGeaNGvLE0

ΤΟ ΧΡΥΣΑΛΙΦΟΥΡΦΟΥΡΟ

https://www.youtube.com/watch?v=npcOEdPD2fw

 ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ

https://www.youtube.com/watch?v=9VBrDybLai0

ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ

https://www.youtube.com/watch?v=p2KmsBwmI9s

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Μαρ 202026

 

ΟΠΡΙΓΚΗΠΑΣ ΛΕΜΟΝΗΣ

https://www.youtube.com/watch?v=6Eqe3djo-cg

ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΤΑ

https://www.youtube.com/watch?v=OEWHfHFKm8c     

ΤΟ ΧΟΝΤΡΟ ΜΠΙΖΕΛΙ

https://www.youtube.com/watch?v=W8QegBVmWEo

Ο ΜΑΓΕΙΡΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=HcEOyDnUNWk

ΝΑ ΑΓΑΠΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=j2RwKvqrgzo

ΟΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΑΓΑΠΗ

https://www.youtube.com/watch?v=F1lm8h-VjVY

ΤΟ ΠΟΤΑΜΑΚΙ

https://www.youtube.com/watch?v=4I_vf918O0s

Ο ΤΡΙΓΩΝΟΨΑΡΟΥΛΗΣ

https://www.youtube.com/watch?v=L3GrCbZTz1I&list=PL93CD0F04661A344C

ΠΡΙΝ ΓΙΝΟΥΜΕ ΣΟΥΠΑ ΚΑΚΑΒΙΑ

https://www.youtube.com/watch?v=FDkqBhI6b1o&list=PL93CD0F04661A344C&index=3

ΠΕΡΑ ΣΤΟΥΣ ΠΕΡΑ ΚΑΜΠΟΥΣ

https://www.youtube.com/watch?v=JtiFcjGsF24

O YMNOΣ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=VOGeaNGvLE0

ΤΟ ΧΡΥΣΑΛΙΦΟΥΡΦΟΥΡΟ

https://www.youtube.com/watch?v=npcOEdPD2fw

 ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ

https://www.youtube.com/watch?v=9VBrDybLai0

ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ

https://www.youtube.com/watch?v=p2KmsBwmI9s

 

« Παλιότερα άρθρα

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων