Ο Nέος Μαθηματικός περιηγητής θα είναι κοντά σας σε λίγες ημέρες!

Σε λίγες ημέρες από τώρα θα είναι κοντά σας ο νέος Μαθηματικός περιηγητής (σε άλλη ηλεκτρονική διεύθυνση, εκτός Π.Σ.Δ., και υπό νέα συντονιστική ομάδα), ανανεωμένος, σύγχρονος, αναβαθμισμένος σε περιεχόμενο και τεχνική υποδομή. Ο Μαθηματικός περιηγητής  εξελίσσεται και δημιουργεί νέους δρόμους στην ενημέρωση, στην υποστήριξη σε μαθητές και καθηγητές καθώς και νέα εποχή στην επικοινωνία. Ο νέος Μαθηματικός περιηγητής φιλοδοξεί να αποτελέσει το σημείο αναφοράς της μαθητικής, της μαθηματικής αλλά και της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Η Ιστορία μας:

Ο Μαθηματικός περιηγητής ιδρύθηκε από τον μαθηματικό Γιάννη Καραγιάννη τον Απρίλιο του 2010. Από τότε κύλισε πολύ νερό στο αυλάκι. Μέρα με την μέρα η επισκεψιμότητα αυξανόταν ραγδαία, όπως και οι απαιτήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών. Προσπαθήσαμε να ανταποκριθούμε όλα αυτά τα χρόνια και νομίζω ότι αναγνωρίστηκε αυτό από την εκπαιδευτική κοινότητα αφού κατέταξαν το Μαθηματικό περιηγητή ως τον πιο δημοφιλή δικτυακό τόπο αλλά και ανάμεσα στα πιο υπεύθυνα και έγκυρα  εκπαιδευτικά sites, αφού σε αυτόν βασίστηκαν πλήθος αναδημοσιεύσεων των ηλεκτρονικών και έντυπων μέσων ενημέρωσης.

Από τη θέση του ιδρυτή, σας ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ με όλη μου την καρδιά.

Οι ανάγκες του Μαθηματικού περιηγητή αυξήθηκαν καθώς η  ραγδαία αύξηση του ρυθμού της επισκεψιμότητας καθώς  και οι απαιτήσεις των  μαθητών και των εκπαιδευτικών δεν μπορούσαν να αντιμετωπιστούν από την υπάρχουσα κατάσταση και έτσι αποφασίστηκε η μετεξέλιξή του σε ένα επαγγελματικό site, υπό νέα διεύθυνση, με σύγχρονα τεχνικά χαρακτηριστικά και ομάδες εργασίας. Την επιστημονική επιμέλεια του site θα συνεχίσω  να έχω εγώ  ως συνεργάτης της νέας σελίδας. Το παλαιό site θα παραμείνει για όλη την τρέχουσα σχολική χρονιά χωρίς καμία αλλαγή στο αρχειακό υλικό του, δεν θα τροφοδοτείται όμως από την ειδησεογραφία ενώ θα περιλαμβάνει πλέον μόνο θέματα που αφορούν στη δραστηριότητα μου ως  Σχολικού Συμβούλου.

ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ, ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΜΟΥ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΑΣ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΛΑ ΣΑΣ ΛΟΓΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΟΝΙΜΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΑΣ.

Από τη θέση του συνεργάτη του νέου Μαθηματικού Περιηγητή θα προσπαθήσω μαζί με όλους τους συνεργάτες  του να δώσω τον καλύτερο εαυτό μου για την υποστήριξη των μαθητών μας και των συναδέλφων μας.

ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ , ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΓΟΝΕΙΣ.

Καραγιάννης Ιωάννης

Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών

Νομών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων

Οι εκτιμήσεις των βάσεων του 2015 σε 250 σχολές ΑΕΙ

Από τον Γιάννη Καραγιάννη, Σχολικό Σύμβουλο Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου και Κυκλάδων

Το ύψος των βάσεων των σχολών-τμημάτων των ΑΕΙ (δηλαδή τα μόρια του τελευταίου εισαγόμενου στη σχολή ή στο τμήμα) διαμορφώνονται ως συνάρτηση των επόμενων τριών παραμέτρων:

1η) Των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων ακολουθώντας τον γενικό κανόνα: Όσο υψηλότερες βαθμολογικές επιδόσεις έχουμε, σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, τόσο αυξάνονται οι βάσεις και το αντίθετο, όσο μικρότερες βαθμολογικές επιδόσεις έχουμε, σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, τόσο μειώνονται οι βάσεις (σε σχέση με τις βάσεις προηγούμενων ετών).

2η) Τον αριθμό των εισακτέων. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των εισακτέων στη συγκεκριμένη σχολή, οι βάσεις «τείνουν» να είναι μειωμένες και το αντίθετο, όσο μικρότερος είναι ο αριθμός των εισακτέων, οι βάσεις «τείνουν» να είναι αυξημένες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

3η) Η σειρά της δήλωσης προτίμησης των υποψηφίων στο μηχανογραφικό δελτίο που καθορίζει και τη «ζήτηση» μιας σχολής. Όσο περισσότεροι υψηλόβαθμοι υποψήφιοι δηλώσουν μια συγκεκριμένη σχολή τόσο αυξάνονται και οι βάσεις της σχολής αυτής.

Οι προηγούμενες παράμετροι επιδρούν μεμονωμένα αλλά και σε συνδυασμό μεταξύ τους, ανά δύο καθώς και όλες μαζί, καθορίζοντας την τελική βαθμολογία του τελευταίου εισαγόμενου στη σχολή.

Στη συγκεκριμένη συγκυρία η πρόβλεψη των βάσεων γίνεται δυσκολότερη από άλλες χρονιές, διότι η τρίτη παράμετρος, δηλαδή οι προτιμήσεις των υποψηφίων, που ούτως ή άλλως είναι αστάθμητος παράγοντας, επηρεάζεται από δύο κυρίως επιπλέον λόγους.

Αφενός την αλλαγή στο σύστημα των μετεγγραφών (που τις περιορίζει στο 15%), αφετέρου από το γεγονός ότι η αυξανόμενη οικονομική κρίση οδηγεί πολλούς υποψηφίους και τους γονείς τους να προσανατολίζονται σε σχολές που εδρεύουν στον τόπο κατοικίας τους, αλλάζοντας αρκετές φορές ακόμα και τις επιθυμίες τους σε σχολές, προκειμένου να μην υποστούν οικονομική αφαίμαξη.

Τολμήσαμε, ωστόσο, σχεδιάζοντας ένα μοντέλο που έλαβε υπόψη του τις δύο πρώτες παραμέτρους, μια προσέγγιση με διάστημα εμπιστοσύνης 95% (δηλαδή η πιθανότητα επαλήθευσης των εκτιμώμενων βάσεων σε κάθε σχολή είναι 95%).

Η όποια απόκλιση ενδεχομένως παρατηρηθεί από τις πραγματικές βάσεις θα οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στον αστάθμητο παράγοντα των προτιμήσεων των υποψηφίων.

Στα επόμενα αρχεία δίνονται οι προβλέψεις μας ανά σχολή ή τμήμα σε διάστημα εύρους 60 μορίων (με προσέγγιση των άκρων στην αμέσως επόμενη δεκάδα) και με μία κεντρική τιμή ως εκτίμηση.

Στο αρχείο τύπου excel. υπάρχουν όλα τα συγκριτικά στοιχεία σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και στο άλλο αρχείο τύπου pdf. υπάρχουν οι εκτιμήσεις μόνο με την κεντρική τιμή (και επιπλέον σχολών με διαφορετική απόχρωση ανά ομάδα σχολών).

Στις σχολές όπου υπάρχει ειδικό μάθημα την προσέγγιση ακολούθησε «εμπειρική διόρθωση» με βάση και τις βαθμολογικές επιδόσεις στο ειδικό μάθημα.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΒΑΣΕΩΝ 2015-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΑΣΕΩΝ 2014

ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΒΑΣΕΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΑΕΙ-ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Τα πραγματικά αποτελέσματα θα ανακοινωθούν το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, και έτσι θα «δοκιμαστεί» και το μοντέλο που χρησιμοποιήσαμε για την εκτίμησή τους!

Σημείωση για τους υποψήφιους των ΤΕΙ: Στα ΤΕΙ πλην του 3ου Επιστημικού πεδιου οι βάσεις δεν μπορούν να εκτιμηθούν. Αυτό διότι η διακύμανσή τουςείναι της τάξης από 400 μόρια πτώση έως και 1800!

Τρία μετάλλια κατέκτησε η εθνική μαθηματική ομάδα στην 56ηδιεθνή ολυμπιάδα νέων της Τσιάγκ Μάϊ της Ταϋλάνδης

Τα θέματα στα ελληνικά, ανάμεσα σε 54 διαφορετικές γλώσσες

 Του Θανάση Τοτόμη

Τρία μετάλλια, ένα ασημένιο και δύο χάλκινα κατέκτησε η εθνική μαθηματική ομάδα, στην 56η διεθνή μαθηματική ολυμπιάδα νέων ΙΜΟ 2015, που ολοκληρώνεται σήμερα στο πανεπιστήμιο της πόλης Τσιάγκ Μάϊ της Ταϋλάνδης.

Συγκεκριμένα, ασημένιο μετάλλιο κέρδισε ο Πέτρος Ντούνης, χάλκινο οι Παναγιώτης Μισιάκος, και Νέστορας Χαχάμης, ενώ εύφημη μνεία απονεμήθηκε στους Απόστολο Παναγιωτόπουλο και Δημήτρη Μελά. Η εθνική ομάδα βρέθηκε στην 51η θέση με 71 βαθμούς, από την 41η το 2014, ενώ τις τρεις πρώτες θέσεις κατέλαβαν οι ομάδες των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ν. Κορέας, με 185, 181 και 161 βαθμούς αντίστοιχα.

Η μαθηματική ολυμπιάδα 2015, διοργανώθηκε από τη διεθνή μαθηματική ένωση ΙΜΟ – International Mathematical Olympiad και στη φετινή διαγωνιστική συνάντηση πήραν μέρος 114 χώρες με τις μαθηματικές τους ενώσεις, μεταξύ των οποίων οι Αυστρία, ΗΠΑ, Καναδάς, Κίνα, Κούβα, Κύπρος, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία, Λουξεμβούργο, Μεξικό, Ολλανδία, Νορβηγία, Ρωσία, Ισπανία, Αγγλία, Ελλάδα και περισσότεροι από 600 σπουδαστές από όλο τον κόσμο.

Την εθνική μαθηματική ομάδα αποτέλεσαν, οι Πέτρος Ντούνης, Παναγιώτης Μισιάκος, Νέστορας Χαχάμης, Απόστολος Παναγιωτόπουλος, Δημήτρης Μελάς και Παναγιώτα Καρατζά. Επικεφαλής της ομάδας ήταν από την πλευρά της μαθηματικής εταιρείας – ΕΜΕ, οι Ανάργυρος Φελλούρης, αν. καθηγητής του εθνικού μετσόβιου πολυτεχνείου και Ευάγγελος Ζώτος, καθηγητής μαθηματικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Σημειώνεται, ότι οι επόμενες διοργανώσεις θα πραγματοποιηθούν, το 2016 στο Χόγκ Κόγκ, από τις 6 έως τις 16 Ιουλίου, το 2017 στη Βραζιλία, το 2018 στη Ρουμανία και το 2019 στην Αγγλία.

Τα αποτελέσματα αναλυτικά για τη χώρα μας, από τη φετινή διοργάνωση βρίσκονται εδώ  www.imo-official.org/team_r.aspx?code=HEL&year=2015

Χρόνος διεξαγωγής: Aπό τις 4 έως τις 16 Ιουλίου.

Περισσότερες πληροφορίες για τη διοργάνωση στο τηλ. 210 3616532 και στην ηλεκτρονική διεύθυνση εδώ www.imo2015.org/program.php?lang=en

Τέλος, σημειώνεται ότι τα θέματα της μαθηματικής ολυμπιάδας, δόθηκαν από τους οργανωτές σε 54 διαφορετικές γλώσσες.

Στα ελληνικά δημοσιεύονται εδώ

αναδημοσίευση από το alfavita.gr

Λήγει την Παρασκευή 17 Ιουλίου η προθεσμία για την συμπλήρωση του μηχανογραφικού

Την Παρακευή 17 Ιουλίου λήγει η προθεσμία για να συμπληρώσουν οι μαθητές το μηχανογραφικό τους δελτίο ηλεκτρονικά ή να οριστικοποιήσουν τις όποιες επιλογές τους.

Κάντε κλικ στους επόμενους συνδέσμους.

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά από το Δ.Π. Θράκης

logoΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΘΡΑΚΗΣ

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η επιστήμη των Εφαρμοσμένων Μαθηματικών αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο όλων σχεδόν των επιστημών παρουσιάζοντας διαχρονικά αλματώδη ανάπτυξη συμβάλλοντας έτσι στην εξέλιξη της τεχνολογίας και της γνώσης. Παρόλα αυτά στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης, δεν λειτουργεί Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών ή Προπτυχιακών Σπουδών στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά ή στις Μαθηματικές Επιστήμες γενικότερα.
Για τον παραπάνω λόγο παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν στην παρούσα χρονική στιγμή και ενώ φαίνεται ότι όλα καταρρέουν, καθηγητές της Πολυτεχνικής Σχολής του Δ.Π.Θ., ένωσαν τις γνώσεις τους, την εμπειρία και το μεράκι τους και ίδρυσαν το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ). με τίτλο «ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ» το οποίο επιχειρεί να καλύψει το παραπάνω κενό που υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης.
Έως ότου να προετοιμαστεί η αντίστοιχη ιστοσελίδα του Προγράμματος, παρακαλώ βρείτε περισσότερες πληροφορίες στο facebook στη σελίδα «Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών – Εφαρμοσμένα Μαθηματικά».
Σας παρακαλούμε θερμά να ενημερώσετε τα μέλη σας.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στο παρακάτω mail της γραμματειακής υποστήριξης:

Έλληνα Τζώρτζια: gellina@civil.duth.gr

Σας ευχαριστούμε.

Με τιμή,
η Συντονιστική Επιτροπή
Βασίλης Παπαδόπουλος, Γαρύφαλος Παπασχοινόπουλος, Χρήστος Σχοινάς

32o Πανελλήνιο Συνέδριo Μαθηματικής Παιδείας στην Καστοριά

Περισσότερες πληροφορίες: blogs.sch.gr/32synedrioeme/ και στον σύνδεσμο:

32o Πανελλήνιο Συνέδριo Μαθηματικής Παιδείας

Θέμα του συνεδρίου: «Η δύναμη των Μαθηματικών κινητήριος μοχλός της επιστημονικής έρευνας και της εξελικτικής πορείας του πολιτισμού μας»

Χρόνος διεξαγωγής: 30, 31 Οκτωβρίου, 1 Νοεμβρίου 2015

Τόπος: Καστοριά

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά από το Πολυτεχνείο Θράκης

Το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, σε συνεργασία με το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου, και το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος οργανώνει κατά το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) στο ακόλουθο γνωστικό αντικείμενο.

Εφαρμοσμένα Μαθηματικά
Applied Mathematics

Στο Πρόγραμμα θα ενταχθούν μέχρι τριάντα (30) Μεταπτυχιακοί Φοιτητές οι οποίοι θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά Διπλωματούχοι Μηχανικοί Πολυτεχνικών Σχολών και Τμημάτων ή Πτυχιούχοι συναφών Τμημάτων θετικής ή οικονομικής κατεύθυνσης Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις. Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές παρακολουθούν οχτώ εντατικά μαθήματα ομογενοποίησης.
Η ελάχιστη χρονική διάρκεια του προγράμματος ορίζεται σε δεκαοκτώ (18) μήνες (τρία ακαδημαϊκά εξάμηνα σπουδών).
Η παρακολούθηση των μαθημάτων και των εργαστηρίων είναι υποχρεωτική και οδηγεί στην απονομή Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης, ύστερα από επιτυχή εξέταση στα μαθήματα και την εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διατριβής. Μετά την απόκτηση του ΜΔΕ υπάρχει η δυνατότητα εκπόνησης διδακτορικής σε ένα από τα συνεργαζόμενα τμήματα σύμφωνα με τα οριζόμενα στη κείμενη νομοθεσία.
Κάντε κλικ στους επόμενους συνδέσμους για αν διαβάσετε περισσότερα.

Προκήρυξη μεταπτυχιακού

Αίτηση μεταπτυχιακού

Οι Έλληνες μαθητές πήραν δύο Χρυσά, δύο Χάλκινα Μετάλλια και μια Εύφημη Μνεία στη 19η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ Ε.Μ.Ε.

Ολοκληρώθηκε η 19η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων που πραγματοποιήθηκε στο Βελιγράδι από 24 έως 29 Ιουνίου 2015 με τη συμμετοχή μαθητών των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Οι Έλληνες μαθητές, συνέχισαν τη μεγάλη παράδοση των επιτυχιών των ελληνικών ομάδων στις Βαλκανικές και Διεθνείς Μαθηματικές Ολυμπιάδες και πήραν δύο Χρυσά, δύο Χάλκινα Μετάλλια και μια Εύφημη Μνεία. Συγκεκριμένα:

Λώλας Δημήτριος Τρίκαλα Χρυσό  Μετάλλιο
Τσιάμης Ραφαήλ Θεσσαλονίκη Χρυσό  Μετάλλιο
Μιχαλάκης Βάιος Ραφαήλ Αθήνα Χάλκινο Μετάλλιο
Τσαταλμπασίδης Ορέστης Αλεξανδρούπολη Χάλκινο Μετάλλιο
Προδρομίδης Κυπριανός Ιάσων Αθήνα Εύφημη Μνεία

Η επιτυχία των ελλήνων μαθητών είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί σ’ αυτή τη διοργάνωση συμμετείχαν και εθνικές ομάδες από άλλες χώρες με παράδοση επιτυχιών στις Μαθηματικές Ολυμπιάδες.

Συνοδοί των μαθητών ήταν οι Μαθηματικοί κ. Σιλουανός Μπραζιτίκος και Αλέξανδρος Συγκελάκης

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία συγχαίρει θερμά τους μαθητές της Ελληνικής αποστολής για τις υψηλές επιδόσεις τους στα Μαθηματικά.

Επίσης ευχαριστεί θερμά τους γονείς  των μαθητών, καθώς και τους παρακάτω χορηγούς που συνέβαλαν για τη συμμετοχή της Ελληνικής Ομάδας στη 19η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων:

Εκπαιδευτήρια Νέα Παιδεία,

Κολλέγιο Αθηνών,

Aegean Airlines,

Περιηγητική Λέσχη Σητείας.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας

Ο Πρόεδρος

Νικόλαος Αλεξανδρής

Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιά

Ο Γενικός Γραμματέας

Ιωάννης  Τυρλής

Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

και εμείς με τη σειρά μας αισθανόμαστε περήφανοι σαν Έλληνες με τις επιτυχίες των μαθητών μας. Πολλά συγχαρητήρια, να συνεχίσετε έτσι παιδιά ….

Μαθηματικός Περιηγητής

Παράταση υποβολής μηχανογραφικών δελτίων για τους υποψήφιους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Λόγω της επικείμενης διεξαγωγής του Δημοψηφίσματος, για το οποίο τα περισσότερα Λύκεια της χώρας θα λειτουργήσουν ως εκλογικά κέντρα, η προθεσμία υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων παρατείνεται ως και την Παρασκευή 17 Ιουλίου 2015.

Αυτό ανακοινώθηκε σήμερα από το Υπουργείο Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Στατιστικά και συγκριτικά στοιχεία βαθμολογιών σε όλα τα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Η πρώτη γενική εκτίμηση για τις βάσεις των σχολών ανά Κατεύθυνση

Δείτε τα στατιστικά-συγκριτικά στοιχεία των 6 τελευταίων ετών των βαθμολογιών των υποψηφίων  στις  πανελλαδικές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα ανά Κατεύθυνση καθώς και την πρώτη μεσοσταθμική εκτίμηση για τις βάσεις των σχολών ανά κατεύθυνση και ομάδα σχολών (ενδεχομένως κατά περίπτωση οι βάσεις να κινηθούν προς τα κάτω από το όριο που δίνουμε ως μεσοσταθμικό).

Κάντε κλικ στους επόμενους συνδέσμους για να δείτε τα βαθμολογικά στοιχεία και τις εκτιμήσεις.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ-ΠΡΩΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΒΑΣΕΩΝ 2015

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΩΝ Γ΄ΤΑΞΗΣ ΑΝΑ ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ

Γενική Επιμέλεια: Καραγιάννης Ιωάννης, Σχολικός Σύμβουλος

Στατιστικά στοιχεία βαθμολογίας των υποψηφίων ΕΠΑ.Λ.

Δείτε τα στατιστικά στοιχεία των πανελλαδικλών εξετάσεων για τα ΕΠΑ.Λ. Ομάδας Α΄στα μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικότητας, όπως ανακοινώθηκαν από το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. Κάντε κλικ στον επόμενο σύνδεσμο.

Στατιστικά στοιχεία βαθμολογίας υποψηφίων στα ΕΠΑ.Λ..

Οι επιδόσεις των υποψηφίων στα Μαθηματικά των Πανελλαδικών Εξετάσεων τα έτη 2015 και 2014

Παραθέτουμε τα στατιστικά στοιχεία που αφορούν στην βαθμολογική επίδοση των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των ετών 2014 και 2015 στα Μαθηματικά με συγκριτικά στοιχεία και κατά βαθμολογική κλίμακα (όπως προκύπτουν από τα επίσημα στοιχεία του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ).
Παρατηρούμε ότι στη Θετική Κατεύθυνση και μόνο στην κλίμακα [10-15] υπάρχει αύξηση του ποσοστού των υποψηφίων που εντάσσονται στην κλίμακα αυτή. Σε όλες τις άλλες κατηγορίες υπάρχει μείωση όσων είχαν επιδόσεις στην κλίμακα [15-20] και αύξηση των γραπτών με επίδοση <10, όπως φαίνεται στον επόμενο πίνακα.

Να υπενθυμίσουμε ότι στην αρχική προσέγγισή μας αμέσως μετά τις εξετάσεις στα αντίστοιχα μαθήματα  είχαμε προσεγγίσει τα αποτελέσματα με μεγάλη ακρίβεια.

Καντε κλικ στον επόμενο σύνδεσμο για να δείτε τον πίνακα:

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ-ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2014-2015

Σημείωση: Την Δευτέρα 29/06/2015 δείτε αποκλειστικά στο Μαθηματικό Περιηγητή την πρώτη μας αναλυτική και τεκμηριωμένη εκτίμηση για τις βάσεις των σχολών.

Ανακοινώνονται σήμερα Πέμπτη 25/6/2015 οι βαθμολογίες των μαθητών των ΕΠΑΛ.

Οι βαθμοί των πανελλαδικών εξετάσεων των ΕΠΑΛ-Α΄, καθώς και των ΕΠΑΛ-Β΄ (μαθήματα ειδικότητας) θα αναρτηθούν σήμερα Πέμπτη 25-6-2015 περί τις 13:00 μ.μ. σε όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας.

1. Όλοι οι υποψήφιοι θα μπορούν να βρίσκουν τη βαθμολογία τους στην ιστοσελίδα http://results.it.minedu.gov.gr πληκτρολογώντας τον 8-ψήφιο κωδικό τους και τους 4 αρχικούς χαρακτήρες από το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο και το μητρώνυμο του υποψηφίου σε κεφαλαίους ελληνικούς χαρακτήρες.

2. Για τους βαθμούς των ειδικών μαθημάτων θα εκδοθεί νέο δελτίο τύπου. Τέλος, επισημαίνεται ότι μέχρι την Τρίτη 7-7-2015 οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν οριστικοποιήσει το μηχανογραφικό τους δελτίο στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.it.minedu.gov.gr.

Πηγή: Αναδημοσίευση από το esos.gr

Τα θέματα των μαθηματικών στα Πρότυπα Γυμνάσια στα μαθηματικά

Τα θέματα των δοκιμασιών για τις εξετάσεις των Προτύπων Γυμνασίων  στα Μαθηματικά όπως επίσης και οι απαντήσεις και επισημάνσεις προς τους βαθμολογητές.

Θέματα Μαθηματικών 2015

Απαντήσεις και οδηγίες Μαθηματικών

Επισημάνσεις για τη διόρθωση των γραπτών Μαθηματικών

Πηγή: ΔΕΠΠΣ-depps.minedu.gov.gr/

Απαγόρευση δημοσιοποίησης των θεμάτων των ενδοσχολικών εξετάσεων με γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ

Ο Μαθηματικός Περιηγητής σεβόμενος την απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους περί απαγόρευσης δημοσιοποίησης των θεμάτων των εξετάσεων (που επέχει θέση νόμου αφού υποχρεώνει το Υπουργείο σε έκδοση σχετικής εγκυκλίου και η οποία είχε προηγηθεί) δεν θα δημοσιεύσει θέματα εξετάσεων από σχολεία της χώρας, παρότι έχουν περιέλθει σε αυτόν δεκάδες θέματα από συναδέλφους σε όλη την Ελλάδα.

Εμείς διαφωνούμε με την απαγόρευση ως προς το διδακτικοπαιδαγωγικό πλαίσιο και πιστεύουμε ότι η δημοσιοποίηση των θεμάτων είναι χρήσιμη, προάγει την διδακτική υποστήριξη μαθητών και εκπαιδευτικών και κυρίως ανατροφοδοτεί την εκπαιδευτική πράξη, ωστόσο δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη νομική ερμηνεία της Ανώτατης Δικαστικής Αρχής.

Σε συνεργασία με έγκυρους νομικούς κύκλους η απόφαση αυτή έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Ισχύει από την δημοσίευση της και μετέπειτα, που σημαίνει ότι δεν έχει αναδρομική ισχύ και επομένως ότι υπάρχει δημοσιευμένο παραμένει ως έχει και
  • Η απόφαση μιλάει για δημοσιοποίηση των θεμάτων της σχολικής μονάδας που σημαίνει ότι αυτή πρέπει να προδίδεται (έμμεσα ή άμεσα) στη δημοσίευση. Επομένως πουθενά δεν απαγορεύεται η δημοσιοποίηση των θεμάτων όταν δεν προδίδεται η ταυτότητα της σχολικής μονάδας (σχολική μονάδα, εισηγητής, διευθυντής κλπ).

Με βάση τα παραπάνω εμείς στο Μαθηματικό Περιηγητή θα συνεχίσουμε υπεύθυνα να συλλέγουμε τα θέματα και κατόπιν να τα ταξινομούμε, κατηγοριοποιούμε, να τα επεξεργαζόμαστε, να τα μορφοποιούμε και να τα δημοσιοποιούμε ανώνυμα 2 περίπου μήνες πριν τις εξετάσεις , όπως κάνουμε τα τελευταία χρόνια 3 χρόνια όπυ έχει φτιαχτεί  μια τράπεζα θεμάτων που αριθμεί συνολικά περισσότερα από 1800 θέματα για όλες τις τάξεις Γυμνασίων, Γενικών Λυκείων και ΕΠΑ.Λ..

Κάντε κλικ Εδώ για να δείτε τη γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ (Πηγή esos.gr)

Την απάλειψη της υπόδειξης- οδηγίας που εξαιρεί τη συνάρτηση ολοκλήρωμα από την ύλη των πανελλαδικών στα μαθηματικά ζητά η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. Ανακοίνωση και συλλογή υπογραφών από ττο mathematica.gr

Η προσθήκη υπόδειξης – οδηγίας στην παράγραφο 3.5 της εξεταστέας ύλης των Μαθηματικών για τις εισαγωγικές εξετάσεις του 2016 δ δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και σύγχυση στους μαθητές, καθώς και δυσκολίες στην επιλογή θεμάτων για τις εξετάσεις, τονίζει σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Μαθηματική Εταιρείας και προτείνει την απάλειψη της υπόδειξης – οδηγίας της παραγράφου 3.5 και έτσι να παραμείνει η παράγραφος 3.5 αυτούσια με τα προηγούμενα χρόνια.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ

Με την ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης των Μαθηματικών για τις εισαγωγικές εξετάσεις του 2016 διαπιστώνεται ότι οι αλλαγές που υπάρχουν σε σχέση με την ύλη των εξετάσεων των προηγουμένων ετών είναι οι εξής:

Α. Η αφαίρεση του Κεφαλαίου των Μιγαδικών και

Β. η προσθήκη υπόδειξης – οδηγίας στην παράγραφο 3.5 .

Θεωρούμε ότι αποφάσεις που αφορούν Αναλυτικά Προγράμματα Μαθηματικών, Σχολικά Βιβλία, προτεινόμενα συστήματα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την εξεταστέα ύλη, πρέπει να είναι αποτέλεσμα ευρύτερου διαλόγου στον οποίο πιστεύουμε ότι είναι αυτονόητη η θεσμική εκπροσώπηση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, όπως τουλάχιστον κατ’ αρχήν δέχτηκε και ο Αν. Υπουργός κ. Κουράκης σε μια πρώτη συνάντηση που είχε με εκπροσώπους του Δ.Σ της Ε.Μ.Ε., την Πέμπτη 4/6/2015.Διαβάστε όλοκληρη την ανακοίνωση της Ε.Μ.Ε. κάνοντας κλικ στον επόμενο σύνδεσμο.

ΜΙΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΤΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟY

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ MATHEMATICA

Ανακοίνωση ενάντια στην υποβάθμιση της Μαθηματικής Παιδείας και την ύλη των πανελλαδικών Εξετάσεων στα μαθηματικά εξέδωδη ο δικτυακός τόπος mathematica.gr όπου ζητά τις υπογραφές ενδιαφερομένων στο κείμενο που εξέδωδε.

Κάντε κλικ στον επόμενο σύνδεσμο για να δείτε την ανακοίνωση:

Ανακοίνωση mathematica.gr.pdf

Εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς: Συμμετάσχετε στη διαβούλευση του νομοσχεδίου για την παιδεία

Μέχρι και την Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015 (Δόθηκε παράταση έως τη Δευτέρα 29/06) μπορείτε να συμμετάσχετε με σχόλια και προτάσεις στη δημόσια διαβούλευση για το πολύ σημαντικό νομοσχέδιο για την παιδεία με σχόλια και προτάσεις-αντιπροτάσεις. Δείτε τα μέχρι τώρα σχόλια και σχολιάστε παρακάτω τα άρθρα που σας αφορούν κάνοντας κλικ στον αντίστοιχο σύνδεσμο.

«Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αντιμετωπίζει ζητήματα λειτουργίας όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και της έρευνας. Η πρότασή μας αποτελεί μεταβατικό στάδιο έως την κατάθεση του νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα αναμορφώσει συνολικά το χάρτη της εκπαίδευσης και της έρευνας και θα αποτελέσει αντικείμενο ουσιαστικού και διευρυμένου διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Τις επόμενες ημέρες θα αναρτηθεί η αιτιολογική έκθεση, η οποία συνοδεύει το προτεινόμενο σχέδιο νόμου.
Δεδομένης της σπουδαιότητας της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, σας καλώ να συμμετάσχετε στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, διατυπώνοντας τις απόψεις και τις παρατηρήσεις σας στις σχετικές ρυθμίσεις.»
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Δευτέρα, 29 Ιουνίου 2015 και ώρα 14:00.

Αριστείδης Μπαλτάς
Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων

Άρθρο από βαθμολογητές των πανελλαδικών εξετάσεων: «Από τη λαιμητόμο των πανελλαδικών και τον πιθηκισμό των φροντιστηρίων σε μία σύγχρονη μαθηματική παιδεία»

Την Τρίτη 19/6 θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που αναμένεται να επικυρώσουν τις προβλέψεις για τεράστια ποσοστά «αποτυχίας» στα Μαθηματικά. Ας ξεκινήσουμε με το κερασάκι της τούρτας: τα θέματα των Μαθηματικών στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις. Κατά τη γνώμη μας, είναι τα πιο «πετυχημένα» θέματα, που θα μπορούσαν να μπουν, γιατί αποτυπώνουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τα αδιέξοδα και την παταγώδη αποτυχία ενός «τελειωμένου» εκπαιδευτικού συστήματος.

Τα αποτελέσματα που ανακοινώνονται, είναι απλοί αριθμοί. Η διαδικασία διόρθωσης των γραπτών ακτινογραφεί ποιοτικά την κατάσταση.

Όσοι λοιπόν διορθώσαμε γραπτά, διαπιστώσαμε και φέτος ότι:

  • Τουλάχιστον τα 2/3 των παιδιών της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης τελειώνουν το σχολείο αδυνατώντας να ανταποκριθούν σε πράγματα, που θεωρούμε «απλά» και «στοιχειώδη» για έναν απόφοιτο Λυκείου. Μάλιστα, τα 2/3 πάλι αυτών των παιδιών δείχνουν αποξενωμένα από τη μαθηματική εκπαίδευση οποιασδήποτε σχολικής βαθμίδας.

Ο τραγέλαφος των θεμάτων συσκοτίζει τις αιτίες αυτής της κατάστασης. Η δυσκολία και η ακαταλληλότητά τους επηρεάζει μεν το ποσοστό των άριστων γραπτών, ελάχιστα όμως αλλάζει αυτή την εικόνα πλήρους αποξένωσης, που κάθε χρονιά διατηρείται αξιοσημείωτα σταθερή.

 Θα ήταν επίσης λάθος να αποδώσουμε αυτή την εικόνα στην «καθαυτή δυσκολία των Μαθηματικών ως μαθήματος». Η πλειοψηφία των παιδιών που αποτυγχάνουν στα Μαθηματικά, επιλέγουν την Τεχνολογική Κατεύθυνση αντί της Θεωρητικής, γιατί θεωρούν πιο πιθανό να γράψουν κάτι στα Μαθηματικά, παρά στα «μαθήματα Γλώσσας». Εδώ ακριβώς αποτυπώνεται με ιλαροτραγικό τρόπο η κατάρρευση του συστήματος:

Η Τεχνολογική Εκπαίδευση, η οποία θεωρητικά:

  •  Έχει μεγαλύτερη ποικιλία και βεντάλια ενδιαφερόντων

  •  Δίνει πιο συγκεκριμένες επαγγελματικές διεξόδους

  •  Ανταποκρίνεται περισσότερο στα χαρακτηριστικά μιας γενιάς «δράσης», όπως η σημερινή.

  •  Αποτελεί επένδυση στο παραγωγικό μέλλον της χώρας,στην πράξη συγκεντρώνει την πλειοψηφία των παιδιών χωρίς μορφωτικά ενδιαφέροντα, με χαμηλή αυτοεκτίμηση, που τα έχουμε κάνει να νοιώθουν αποτυχημένοι και παρίες του συστήματος. Τραγικό για εμάς τους δασκάλους, τραγικό γι’ αυτή τη χώρα και κυρίως: τραγικό για τα παιδιά μας.

  • Ας πάμε τώρα στο υπόλοιπο 1/3 των παιδιών της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης και στο σχεδόν 1/2 της Θετικής, που έχουν από υποφερτή μέχρι άριστη επίδοση στα Μαθηματικά των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Τι έχουμε πετύχει με την «μαθηματική εκπαίδευση» αυτών των (σχετικά ή απόλυτα) «πετυχημένων» μαθητών;

Θα φωτίσουμε την κατάσταση με ένα απλό παράδειγμα από τις διορθώσεις των γραπτών.

Πώς θα χαρακτηρίζατε κάποιον, που στην ερώτηση «τι είναι γυναίκα» σας απαντούσε: «αυτό που μου μαγειρεύει» ή «αυτό με το οποίο κάνω σεξ»;

Περίπου το 1/5 των «πετυχημένων» μαθητών απαντά με αυτόν τον τρόπο στο φετινό θέμα Α3 Κατεύθυνσης, όταν του ζητείται να ορίσει μια στοιχειώδη όσο και θεμελιακή έννοια, όπως αυτή του «τοπικού ελάχιστου»: Τα παιδιά αγνοούν τι σημαίνει τοπικό ελάχιστο και σε τι χρειάζεται, ξέρουν όμως να το βρίσκουν. Το κάνουν στα τυφλά, ακόμα κι όταν δεν ζητείται (όπως στα θέματα Γ1 και Δ2), αρκεί να  αναγνωρίζουν ένα μοτίβο δεδομένων. Και αυτή την τυφλή, «ενστικτώδη» λειτουργία την δίνουν ως ορισμό.

Από τα υπόλοιπα 4/5 των «πετυχημένων» μαθητών, οι μισοί σχεδόν αναπαράγουν τον ορισμό του βιβλίου παραλείποντας μια ουσιαστική λεπτομέρεια ή βάζοντας κάποιο άσχετο ή «ανάποδο» σύμβολο.  Πράγμα αρκετό για να δείξει ότι τελικά τα 2/3 ακόμα και των παιδιών που «τα καταφέρνουν» στις εξετάσεις δεν γνωρίζουν την ουσία μιας βασικής έννοιας, την οποία τυφλά αλγοριθμικά επεξεργάζονται επιτυχώς, σαν προγραμματισμένες μηχανές. (Μια εκτίμηση, που επιβεβαιώνεται και από σχετική, πρόσφατη έρευνα στους πρωτοετείς του Μαθηματικού Τμήματος του ΕΚΠΑ.)

Τι υπογραμμίζει το παραπάνω παράδειγμα;

Ότι και εμείς οι εκπαιδευτικοί αναπαράγουμε στα τυφλά (όπως και τα παιδιά) σε διδακτικό επίπεδο ένα σύστημα που μάθαμε (γι’ αυτό άλλωστε «πετύχαμε») και που μας έχει διαμορφώσει.

Δεν συνηθίζουμε στις σχολικές αίθουσες να ζητάμε από το παιδί να κατασκευάσει έναν δικό του, ατελή έστω, ορισμό μιας μαθηματικής έννοιας, εντοπίζοντας και διατυπώνοντας τα ελάχιστα αναγκαία χαρακτηριστικά της. Ειδικά στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου, δεν έχουμε την πολυτέλεια για κάτι τέτοιο: Πρέπει να βγάλουμε ύλη, να διδάξουμε τεχνικές για τις εξετάσεις.

Η δοκιμή, η έρευνα, η «ελευθερία» του λάθους και η πολύτιμη διαδικασία αναγνώρισης και υπέρβασής του, που προωθεί και βαθαίνει τα πεδία της σκέψης, γίνονται όλο και πιο σπάνια, όσο το παιδί ανεβαίνει βαθμίδες στην Ελληνική Εκπαίδευση. Χωρίς τη μαγική λέξη «γιατί», χωρίς το παιχνίδι της «ανακάλυψης», το ενδιαφέρον στεγνώνει, η πλειοψηφία των παιδιών οδηγείται εκτός συστήματος και τα λίγα που απομένουν «στο παιχνίδι» οδηγούνται σε μια ιδιότυπη πνευματική αποχαύνωση εκμάθησης και αναπαραγωγής ηλίθιων στην ουσία τους «τεχνικών» με μια και μοναδική αξία χρήσης: Τις εξετάσεις, μετά τις οποίες θα ξεχαστούν, αφήνοντας πίσω τους:

α) Την απέχθεια,

β) Μια ψευδή, στρεβλή και δυσφημιστική, αναπαραγόμενη από γενιά σε γενιά εικόνα για το τι είναι Μαθηματικά και γενικότερα για το τι σημαίνει γνώση και επιστημονική προσπάθεια.

Όπως βλέπουμε, δεν είναι καθόλου δύσκολο (γίνεται μάλιστα ολοένα και πιο τετριμμένο) να περιγράφει κανείς τι σημαίνει «μαθηματική εκπαίδευση» στην Ελλάδα: Είναι η κεφαλή του φιδιού ενός απαρχαιωμένου εκπαιδευτικού συστήματος, που τρώει τον εαυτό του και αναπαράγεται, συνθλίβοντας κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες παιδιά. Ο στενός κορσές αυτού του συστήματος, έγινε ασφυκτικός με τις «μεταρρυθμίσεις» Αρβανιτόπουλου, καθώς απλώθηκε σε όλο το σώμα της Δημόσιας Παιδείας: Στο Λύκειο με την διαβόητη «τράπεζα θεμάτων» και στις χαμηλότερες βαθμίδες με την συρρίκνωση των σχολικών μονάδων και το ταυτόχρονο στήσιμο του παιχνιδιού των «προτύπων», που κατέβαζε τις Εισαγωγικές και την φροντιστηριακή βιομηχανία σε επίπεδο Δημοτικού.

Οι πρόσφατες αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις του Υπουργείου Παιδείας επανέφεραν ανάσες ανακούφισης. Όμως οι οργανωμένες αντιδράσεις και κυρίως τα θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων απέδειξαν ότι τα αμαρτωλά κυκλώματα που καθορίζουν το περιεχόμενο και τις διαδικασίες και λυμαίνονται την Ελληνική Εκπαίδευση είναι εδώ και (ακόμα και από τα παρασκήνια) κάνουν κουμάντο, υπονομεύοντας οποιαδήποτε προσπάθεια ουσιαστικών αλλαγών. Το πώς θα μπει χέρι στα κυκλώματα αυτά, είναι θέμα πολιτικών επιλογών και αποφάσεων, για τις οποίες κάθε άλλο παρά αδιαφορούμε. Ο σκοπός όμως αυτού του κειμένου είναι να θέσουμε το πιο δύσκολο ερώτημα:

Τι σημαίνει «Μαθηματική Παιδεία» για μια σύγχρονη κοινωνία, με τα προβλήματα και τις ιδιομορφίες της χώρας μας; Ως πιο βαθμό είναι αναγκαία για όλους; Τι στόχους πρέπει να υπηρετεί; Με ποιο περιεχόμενο και ποιες μαθησιακές – παιδαγωγικές λειτουργίες;

Θα καταθέσουμε κάποιες σκέψεις, όχι ως απαντήσεις, αλλά ως συμβολή σε έναν διάλογο, που πρέπει να αναπτυχθεί οδηγώντας σε αναγκαίες παρεμβάσεις και αλλαγές.

Κατ’ αρχήν, καθώς τα Μαθηματικά εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα σε όλες τις πλευρές της ανθρώπινης σκέψης και δραστηριότητας, η Μαθηματική Παιδεία είναι βασικό συστατικό της κουλτούρας ενός σύγχρονου ανθρώπου. Τι σημαίνει όμως «Μαθηματική Παιδεία» για έναν έφηβο; Σίγουρα όχι αυτό με το οποίο είναι ταυτισμένη σήμερα: Δηλαδή αναπαραγωγή κάποιων συμβόλων (των οποίων συνήθως αγνοεί τη σημασία) ή απομνημόνευση κάποιων αλγορίθμων επίλυσης ασκήσεων. Αυτά θυμίζουν μάλλον εκπαιδευμένο πίθηκο, παρά μορφωμένο νέο.

Κατά τη γνώμη μας, βασική μαθηματική μόρφωση για έναν σύγχρονο νέο, που τελειώνει το Λύκειο είναι:

1. Να γνωρίζει βασικές συνδέσεις των Αριθμών με τις κατασκευές και ιδιαίτερα με τη Μέτρηση του περιβάλλοντος Χώρου: Αρχικά σε άμεσο και κατόπιν σε ένα πιο θεωρητικό επίπεδο, το οποίο αφενός έχει τρομερά αποτελεσματικές εφαρμογές και αφετέρου βαθμιαία αλλάζει τις ίδιες τις αντιλήψεις μας για τον Χώρο.

2. Να γνωρίζει βασικές έννοιες των Μαθηματικών και της Φυσικής στην αλληλοσύνδεσή τους.

3. Να μπορεί να μοντελοποιεί προβλήματα της καθημερινής ζωής, να σχεδιάζει λύσεις σε θεωρητικό επίπεδο.

4. Να αναγνωρίζει στα Μαθηματικά ένα «ιδανικό» μοντέλο λογικής θεμελίωσης ή αλλιώς: μια «τέλεια» γλώσσα.

5. Να έχει γευτεί την αισθητική αξία των Μαθηματικών: Την μαγεία και την ηδονή που προσφέρει η λύση μέσω της επαγωγικής λογικής, με το στοιχείο της «ανακάλυψης», της έμπνευσης που παρεμβαίνει στην ομαλή διαδοχή των συλλογισμών.

Τι από τα παραπάνω βιώνει ένα παιδί στο σημερινό σχολείο; Ελάχιστα. Όλα μάλιστα δολοφονούνται βίαια, όταν ξεκινά το Φροντιστήριο, που αποτελεί το «μοντέλο» της «μαθηματικής» εκπαίδευσης στην Ελλάδα για τα παιδιά, τους γονείς, αλλά και πολλούς από εμάς, που εκεί «μάθαμε τη δουλειά».

Πώς θα αλλάξει η κατάσταση;

Α. Πρέπει να αποδεσμευτεί  η Μαθηματική Παιδεία και γενικότερα το σχολείο από τη διαδικασία εισαγωγής στην Α.Ε.. Φυσικά, ένα συγκεκριμένο επίπεδο μαθηματικών γνώσεων είναι προϋπόθεση για να σπουδάσει κανείς, αλλά αυτό πρέπει να χρησιμεύει ως κίνητρο και όχι να γίνεται αυτοσκοπός στο πλαίσιο μιας μονόπλευρης, παραμορφωτικής και εξοντωτικής προσπάθειας.

Β. Πρέπει να σπάσουν τα δεσμά του άτεγκτου «αναλυτικού προγράμματος», της «διδακτέας ύλης», που προσφέρεται ως χάπι προς κατάποση υπό μορφή «διδακτικών μονάδων». Πρέπει να νοήσουμε την Μαθηματική Παιδεία ως μια βεντάλια δραστηριοτήτων, που θα ξεκινά από το απλό παιχνίδι και θα φτάνει ως την ανάδειξη και αξιοποίηση του μαθηματικού ταλέντου. Αυτό προϋποθέτει ζώνες δραστηριοτήτων αντί για κλειστό ωρολόγιο πρόγραμμα. Εισαγωγή ως κεντρικού του στοιχείου της έρευνας αντί της παθητικής «εκμάθησης». Επίσης του στοιχείου της συλλογικότητας, ταυτόχρονα με τη δυνατότητα ανάδειξης της διαφορετικότητας των παιδιών με τρόπο που να αντιστοιχεί στις ιδιαιτερότητες της προσωπικότητάς τους και να ενισχύει τα ενδιαφέροντά τους (χωρίς, εννοείται, να τα γκετοποιεί).

Γ. Σημαντικά είναι τα στοιχεία της Διαθεματικότητας και της Ιστορικότητας, που πρέπει οργανικά να εισαχθούν. Για παράδειγμα, ένα ιστορικό ανέκδοτο όχι απλά είναι άπειρα πιο θελκτικό για την εισαγωγή μιας έννοιας (π.χ. του άρρητου αριθμού), αλλά φωτίζει το όλο πλαίσιο που νοηματοδοτεί την έννοια αυτή. Η ιστορία του Ίππασου ενέπνευσε πρόσφατα μια ομάδα μαθητών σε γειτονιά της Αθήνας να ερευνήσουν πρωτόβουλα και να γράψουν ένα θεατρικό έργο επτά πράξεων σχετικό με την εξέλιξη των αριθμών από τους Πυθαγόρειους μέχρι την εποχή των computers. Σε ένα άλλο επίπεδο, η γνώση των διδασκόντων σχετικά με τα ιστορικά στάδια, τα λάθη, τις δυσκολίες της εξέλιξης των εννοιών είναι απαραίτητη για την κατανόηση των αιτίων για τα λάθη και τις δυσκολίες των μαθητών και την παροχή αποτελεσματικής  βοήθειας σε αυτούς. Αυτό προκύπτει από την επιστημονική έρευνα στο πεδίο της Διδακτικής των Μαθηματικών στο σύγχρονο κόσμο.

Είναι φανερό, ότι τα παραπάνω δεν μπορούν να υλοποιηθούν σε ένα σχολείο σαν το σημερινό.

– Χρειάζονται βαθιές και ουσιαστικές αλλαγές στη δομή της Δημόσιας Παιδείας. Αυτό απαιτεί ικανό χρονικό ορίζοντα και προσεκτικές κινήσεις, όχι λόγω των κυκλωμάτων που θα θιγούν (εκεί πρέπει να υπάρξει αποφασιστικότητα), αλλά λόγω του ότι ως δάσκαλοι και ως γονείς, ως κοινωνία, είμαστε διαποτισμένοι από την λογική του υπάρχοντος συστήματος, που δεν αποβάλλεται από τη μια μέρα στην άλλη. Χρειάζεται καθαρή στόχευση, που να γίνεται ορατή από την κοινωνία μέσα από διάλογο, αλλά και μέσα από εμπειρίες άμεσων εύστοχων αλλαγών. Αναγκαίο είναι το στοιχείο του ευέλικτου πειραματισμού. Πειραματικά σχολεία στις γειτονιές, σε σύνδεση με την ερευνητική δραστηριότητα των Πανεπιστημίων και την τοπική κοινωνία ως κέντρα ευρύτερης μορφωτικής και πολιτισμικής δραστηριότητας.

– Αφετηριακό στοιχείο, σημείο εκκίνησης, δεν μπορεί παρά να είναι η επιμόρφωση (επανεκπαίδευση θα λέγαμε) του υπάρχοντος διδακτικού δυναμικού στο σύνολό του. Όχι μόνο (και όχι τόσο) σε χρήση σύγχρονων τεχνολογιών, αλλά σε τομείς όπως γνωστική ψυχολογία, σύγχρονη εξέλιξη των παιδαγωγικών αντιλήψεων, μαθησιακές δυσκολίες, ιστορία και φιλοσοφία των επιστημών. Ταυτόχρονα, πρέπει να αρχίσουν να μπαίνουν οι βάσεις για τη συγκρότηση μιας νέας γενιάς σύγχρονων παιδαγωγών από επιλογή και όχι (μόνο) από ανάγκη.

– Με τη διεύρυνση των προγραμμάτων και των ζωνών λειτουργίας των σχολείων, πρέπει να ανοίξει η πόρτα της Δημόσιας Παιδείας και στους εργαζόμενους της φροντιστηριακής εκπαίδευσης, μισθωτούς και βιοπαλαιστές, που εργάζονται σε συνθήκες πλήρους ανασφάλειας, αβεβαιότητας και σύγχρονης μισθωτής δουλείας. Από ένα μεγάλο σύγχρονο κοινωνικό πρόβλημα μπορούμε να αντλήσουμε λύσεις.

Είναι αυτονόητο, ότι τα όσα συζητάμε συναρτώνται άμεσα με την συνολική πολιτική και οικονομική κατάσταση στη χώρα μας, με τη δυνατότητα ή μη γενικότερων αλλαγών. Όμως η αυτονομία του θέματος της Παιδείας έχει γίνει αυτούς τους μήνες της νέας διακυβέρνησης προφανής και μπορεί να συμπαρασύρει (όπως και πολλές φορές στο παρελθόν) την κοινωνία σε ρήξεις και αλλαγές, ελπίζουμε (όπως έχει γίνει τουλάχιστον όλες τις φορές μέχρι τώρα) προς το καλύτερο. Η αλήθεια είναι ότι οι υπάρχοντες συνδικαλιστικοί μηχανισμοί, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν και να στηρίξουν ένα κύμα τέτοιων αλλαγών φαίνονται μάλλον γερασμένοι και εγκλωβισμένοι από τη μεριά τους σε αυτό που υπάρχει και μας καταδυναστεύει. Έτσι, πηγή και στήριγμα των όποιων αλλαγών μπορεί να είναι η νέα γενιά, οι μάχιμοι δάσκαλοι, η κοινωνία που αντιστέκεται και ελπίζει.

Όποιο και αν είναι το μέλλον που μας επιφυλάσσεται, πρέπει τώρα να δημιουργήσουμε δεδομένα, που θα καταγραφούν με θετικό τρόπο στην συλλογική, ιστορική συνείδηση.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΣΧΟΣ, Καθηγητής Μαθηματικών, Δρ Διδακτικής Μαθηματικών ΕΚΠΑ

ΠΕΛΤΙΑΝ ΡΟΒΕΡΤΟΣ, Καθηγητής Μαθηματικών (12ο ΓΕΛ Αθήνας)

ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, Καθηγητής Μαθηματικών (12ο ΓΕΛ Αθήνας)

ΧΙΩΤΕΛΗΣ ΝΙΚΟΣ, Καθηγητής Μαθηματικών (1ο Πειραματικό Λύκειο Αθήνας, Δρ ΕΚΠΑ

Αναδημoσίευση από το alfavita.gr

Copyright © Μαθηματικός Περιηγητής-Καθημερινή μαθηματική ενημέρωση και υποστήριξη         Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Top