Χριστουγεννιάτικο δέντρο από περιοδικό

Οικολογικό, οικονομικό, πρωτότυπο και εντυπωσιακό χριστουγεννιάτικο δέντρο από ένα και μόνο περιοδικό. Στο Facebook είδα την ιδέα, από μία συνάδελφο που ανέβασε το ακόλουθο βιντεάκι του youtubε
<p><p><p><p><p><p><p><br>A</p></p></p></p></p></p></p>

Η ιδέα μου άρεσε κι αποφάσισα κι εγώ να το φτιάξω στο νηπιαγωγείο. Φυσικά, η αγαπημένη μου χρυσόσκονη δεν μπορούσε να λείπει… Εγώ έφτιαξα το δέντρο και το έβαψα με σπρέυ, και τα παιδια ανέλαβαν τη διακόσμησή του. Οι φωτογραφίες παρακάτω:

Τα κείμενα της γιορτής μας

Φέτος αποφάσισα να  κάνω κάτι διαφορετικό από άλλες χρονιές. Ήθελα να ξεφύγω από τα αγγελάκια, τα αστεράκια και τις νιφάδες. Ήθελα να κάνω κάτι αμιγώς παραδοσιακό, μιας που αυτό με εκφράζει ως άτομο και προσπαθώ να το περάσω και στη δουλειά μου. Η συγκεκριμένη γιορτή προέκυψε μετά από μια έρευνα που έκανα σε βιβλία λαογραφίας και αποτελεί μια προσωπική δουλειά. Θα την παρουσιάσουν παιδιά του Δημοτικού και Νηπιαγωγείου συνολικά 34 μαθητές. Δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να σας είναι ενδιαφέρον, αλλά θεωρώ ότι έστω και οι πληροφορίες που σχετίζονται με τα έθιμα της πατρίδας μας μπορούν να είναι κατά κάποιο τρόπο χρήσιμες στη δουλειά μας. Σας την παραθέτω παρακάτω και περιμένω σχόλια για βελτιώσεις.

να τα πουμε οπως παλια;

224η επέτειος γέννησης του εφευρέτη της φωτογραφίας Louis Daguerre

Λόγω της ημέρας, σκέφτηκα πως είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να ασχοληθούμε με τη φωτογραφία. Έτσι, αφού τους μίλησα για τον Louis Daguerre, παρακολουθήσαμε το βιντεάκι για τον τρόπο λήψης της φωτογραφίας:
Μιλήσαμε για τις διαφορές των φωτογραφικών μηχανών τότε και τώρα, αφού στο βιντεάκι δείχνει τον τρόπο με τον οποίο οι πρώτοι φωτογράφοι απαθανάτιζαν τις σκηνές… Τη λειτουργία της ψηφιακής την γνωριζουν και είναι και εξοικειωμένα, αφού τη χρησιμοποιούμε συνέχεια μέσα στην τάξη…
Στη συνέχεια τα παιδιά μου ζήτησαν να δούνε το φωτογράφο. Έτσι, ψάξαμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε το πορτρέτο του…
Από εκεί και πέρα το θέμα κύλησε μόνο του… Πολυθρόνα είχαμε, μοντέλα εμείς ,και η φωτογραφική μηχανή ανά χείρας.
Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Ο ένας μοντέλο κι ο άλλος φωτογράφος. Ο φωτογράφος στήνει το μοντέλο του στην πόζα που είναι και ο Daguerre  και τραβάει τη φωτογραφία. Το μοντέλο πρέπει να μην κοιτάζει στο φακό, να έχει το ένα του χέρι στο κεφάλι και να είναι σοβαρό…
Στη συνέχεια, τις περάσαμε στον υπολογιστή και τις κάναμε ασπρόμαυρες για να μοιάζει με το εικονιζόμενο πορτρέτο… Το αποτέλεσμα “επαγγελματικό”…
Τέλος, ο φωτογράφος και το μοντέλο υπογράφουν στην αναμνηστική φωτογραφία…

Φύλλο εργασίας με αφορμή το Πολυτεχνείο

Ψάχνοντας ιδέες για να αξιοποιήσω το θέμα του Πολυτεχνείου στην τάξη, στάθηκα στην παρακάτω εικόνα και μου γεννήθηκε η ιδέα του να την εκμεταλλευτώ για γλωσσικό παιχνίδι…
Συζητήσαμε με τα παιδιά για την εξέγερση του Πολυτεχνείου και τους έδειξα βιντεάκια από τα γεγονότα και φωτογραφίες από την εξέγερση. Έπειτα αναλύσαμε την παραπάνω φωτογραφία…
Ποιοι νομίζετε ότι είναι οι άνθρωποι της φωτογραφίας;
Τι κρατάνε;
Τι μπορεί να γράφει;
Αφού λοιπόν αναλύσαμε και συζητήσαμε πάνω σε αυτά, τους έδωσα μία κόλλα Α4 με τη συγκεκριμένη φωτογραφία τυπωμένη και τα γράμματα της λέξης ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ κομμένα. Τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν τους φοιτητές που κρατούν το σύνθημα, και στη συνέχεια να κολλήσουν τα γράμματα σχηματίζοντας τη λέξη, έχοντας τη φωτογραφία ως σημείο αναφοράς για τη σύγκριση και ταύτιση των γραμμάτων.
Προνήπιο
Προνήπιο
Για τα προνήπια που δεν μπορούν ακόμη να κάνουν αυτή την ταύτιση, έδωσα λέξεις ΨΩΜΙ – ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ – ΕΙΡΗΝΗ και έπρεπε να βρουν ποια λέξη εικονίζεται και να την κολλήσουν στα παιδιά της ζωγραφιάς τους.
Από το αποτέλεσμα μπορώ να πω ότι το φύλλο εξυπηρέτησε τους στόχους μου στο έπακρο, αν σκεφτεί κανείς ότι τα περισσότερα προνήπια κατάφεραν να σχηματίσουν σωστά τη λέξη.
Κι επειδή θέλησαν μετά να χτίσουν και το Πολυτεχνείο που τους έδειξα, με λωρίδες από μαύρο βελουτέ, αυτοσχεδίασαν.

Τα αποτελέσματα τα βλέπετε παραπάνω…

Ζωγραφική με μυρωδιές…

Κατά την ελεύθερη απασχόληση, όπου βάφανε με πινέλα, τα παιδιά συζητούσαν για το πως μυρίζουν τα χρώματα με τα οποία έβαφαν. Άρπαξα λοιπόν την ευκαιρία και τους έδωσα κάποια ερεθίσματα…Τι θα λέγατε να δίνατε πραγματικά όμορφες μυρωδιές στις ζωγραφιές σας;;
Τους έδωσα λοιπόν βαζάκια με κανέλα και απορρυπαντικό ρούχων, για να πειραματιστούν…
Τα παιδιά λάτρεψαν αυτά τα πειράματα, και δοκίμασαν και δικά τους υλικά όπως το κρεμοσάπουνο.
Το αποτέλεσμα;;; Ευωδιαστά έργα τέχνης!!!

Χαρακτηριστικό απόσπασμα συνομιλίας παιδιών:
“- Ευαγγελία, βάψε όλο το χαρτί με πολλά χρώματα.
– Να κάνω μουτζουριές;;
– Όχι, δεν είναι μουτζούρες… Είναι τέχνη!!!”

Mικρό αεροπλάνο πετάς πολύ ψηλά…

Τη Δευτέρα επισκεφθήκαμε το Στρατιωτικό Αεροδρόμιο, γνωρίσαμε και μιλήσαμε με Πιλότο, ανεβήκαμε σε Ντακότα,  καθήσαμε στα καθίσματα, περιεργαστήκαμε το πιλοτήριο, δεθήκαμε με τις ζώνες και απογειωθήκαμε με τη φαντασία μας. Είδαμε επίδειξη Canadair, αερόστατα, στολές και εξοπλισμό, βόμβες και πυροβόλα, και γενικά γεμίσαμε τόσο πολύ με εμπειρίες και εικόνες που θα μας μείνουν χαραγμένα.
Επιστρέφοντας στο σχολείο την επόμενη ημέρα, η απαίτηση ήταν μία: να φτιάξουμε αεροπλάνα. Αφού λοιπόν είπε ο καθένας που θέλει να πάει με το αεροπλάνο του, τα φτιάξαμε και γίναμε πιλότοι…
Σχεδιάζουμε το αεροπλάνο και το πτερύγιο. Τα παιδιά το κόβουν και το βάφουν. Χαράσσουμε μια σχισμή και περνάμε το πτερύγιο και έτοιμα τα αεροπλάνα. Εμείς φτιάξαμε Ντακότες και Πυροσβεστικά (αυτά που είδαμε στην επίσκεψή μας στο Αεροδρόμιο)…
Στη συνέχεια, όπως όλοι φαντάζομαι, πήραμε τα αεροπλανάκια μας και ταξιδέψαμε στο Βόρειο Πόλο, τραγουδώντας το
Μικρό Αεροπλάνο
Μικρό Αεροπλάνο
πετά πολύ ψηλά
γερή η μηχανή του
και ατσάλινα φτερά
Πετά πάνω σε πόλεις
σε κάμπους και βουνά
στα σύννεφα ανεβαίνει

και μας βλέπει τόσους δα
τελειώνει το ταξίδι
και θα προσγειωθεί
για δες πως χαμηλώνει
και ακουμπά πανω στη γή!

Mια μέρα στο Αεροδρόμιο

Η μέρα ήταν γεμάτη εμπειρίες και εικόνες που σπάνια θα ξανασυναντήσουμε…

Ψωμάκι κανείς;;;;

Η Κόκκινη Κοτούλα, είναι ένα παραμύθι γραμμένο στα αγγλικά. Τους έδειξα τις φωτοτυπίες με τις εικόνες και τους διηγήθηκα την ιστορία. Στη συνέχεια τα παιδιά το διασκευάσανε και γράψανε τη δική τους εκδοχή, με τίτλο “Η Κοτούλα η Σοφούλα”. Αφού δώσαμε λίγο χρώμα στις φωτοτυπίες, το γράψαμε στον υπολογιστή, σαρώσαμε τις ζωγραφιές τους και το κάναμε ένα ωραίο βιβλίο για τη βιβλιοθήκη μας. Τέλος το δραματοποιήσαμε…Η ΚΟΤΟΥΛΑ Η ΣΟΦΟΥΛΑ

Αφού φυτέψαμε και σποράκια, όπως η κοτούλα, αποφασίσαμε να φτιάξουμε κι εμείς ψωμάκια. Τα υλικά απλά και η διαδικασία διασκεδαστική…

ΕΥΚΟΛΑ ΜΕΘΥΣΜΕΝΑ ΨΩΜΑΚΙΑ
Υλικά
1 Φαρίνα
1κουτάκι μπύρας
1 κουτ λάδι
1 κουτ αλάτι

Πενία τέχνας κατεργάζεται…

Εδώ και μια εβδομάδα δεν είχαμε πετρέλαιο στο σχολείο, και οι μέρες κυλούσαν ιδιαίτερα ψυχρές. Σήμερα λοιπόν αποφάσισα να τους πάω μια βόλτα στο χωριό, για να ξεφύγουμε από τους παγωμένους τοίχους… Ο περίπατός μας πλούσιος σε εμπειρίες:

Γνωρίσαμε και ταΐσαμε τη γαϊδουρίτσα

Χαϊδέψαμε τα κουταβάκια

Μαζέψαμε αμύγδαλα

Είδαμε ελιές

Είναι κανείς εδώ;;;;

Μας έκανε εντύπωση ότι υπάρχουν κόκκινα δέντρα

Με έκπληξη βρήκαμε ένα δεντρόσπιτο


Μαζέψαμε αχλάδια

Και βρήκαμε εναλλακτικές σακούλες για να τα κουβαλήσουμε

Ανακαλύψαμε ένα μαγικό φυτό!!!



που πιέζοντάς το βγάζει χρώμα…

Κι έτσι δημιουργήσαμε με αυτό το μαγικό μας φυτό…

Και φτιάξαμε χρώμα για να έχουμε,
μια που δεν είχαμε μωβ…

Ταξινομήσαμε τους καρπούς, γράψαμε τα δέντρα που συναντήσαμε στο δρόμο μας και έχουμε πολύ υλικό για να δουλέψουμε από αύριο…

Ο ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Bάφουμε με το πινέλο την επιφάνεια
Γράφουμε το όνομά μας για να μην τα μπερδέψουμε
Οι μικρότεροι επέλεξαν το σφουγγάρι
Πολύ αγαπημένη χρυσόσκονη
Βάφουνε τα ρούχα του
Γράφουμε αν θέλουμε Άγιος Δημήτριος

ΑΝ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ…

Η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΑΡΤΑΛΑ, μια εξαιρετική συνάδελφος, έκανε μια ανάρτηση στο Facebook λίγες μέρες πριν, με φωτογραφικό υλικό της Βούλας Παπαϊωάννου.
Και είχε μια πολύ καλή ιδέα, να βάλει τα παιδιά να μαντέψουν τη λεζάντα των φωτογραφιών. Εκτύπωσα λοιπόν κι εγώ κάποιες φωτογραφίες που θεώρησα ότι εξυπηρετούν τους στόχους μου και ξεκίνησα τη δραστηριότητές μου σήμερα, για την ευαισθητοποίηση των παιδιών.
Αρχικά τα παιδιά παρατηρούν τις φωτογραφίες και συζητάμε για όσα τους κάνουν εντύπωση. Χωρίζονται σε ομάδες και πρέπει να μαντέψουν τι μπορεί να σκέφτονται τα παιδιά της φωτογραφίας… Στη συνέχεια το παρουσιάζουν στην παρεούλα και γράφουμε τις λεζάντες.
Τέλος, διαλέγουν την αγαπημένη τους εικόνα, και προσπαθούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα μέσω της ζωγραφιάς τους…
ΤΙ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ;;;
“Να είχα ένα ζευγάρι παπούτσια και λίγα μακαρόνια…”
“Θα ήθελα φακή, κρέας και γάλα…”
“Δεν έχουμε παπούτσια” (τους τα ζωγράφισε)
“Θέλουμε νερό, γάλα, σπίτι”
“Να είχα ένα ψυγείο με φαγητά…”

ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΙΛΟΧΙΑ ΜΑΣ



Μετά την επίσκεψη του επιλοχία στο σχολείο, τα παιδιά κατά τη διάρκεια του δεκατιανού συζητούσαν και διαφωνούσαν για το αν κάποιες συγκεκριμένες τροφές τις τρώνε ή όχι οι φαντάροι. Αν είναι ή όχι υγιεινές. Άδραξα λοιπόν την ευκαιρία για να τους μιλήσω για υγιεινές και μη τροφές. Αφού ξενύχτησα λιγάκι χθες για να φτιάξω τις καρτέλες και το φύλλο εργασίας, σας παρουσιάζω το πρόγραμμα της ημέρας…
Αρχικά κόψαμε φαγητά από περιοδικά και συζητήσαμε αν είναι υγιεινά ή όχι.
Έπειτα τους έδειξα την πυραμίδα διατροφής του επιλοχία…

Aφού λοιπόν συζητήσαμε για τις υγιεινές και μη τροφές, τις κολλήσαμε στον επιλοχία που είχαμε φτιάξει με χαρτί του μέτρου. Εκείνες που είναι υγιεινές γύρω του, και τα άλλα σε έναν κουβά, όπως ήθελαν τα παιδιά…

Γράψανε και τα ονόματά τους

Ο ένας βοηθούσε τον άλλον
Τέλος, τους έδωσα και ένα ατομικό φύλλο εργασίας, όπου κυκλώσανε τις τροφές που προτιμά ο επιλοχίας μας…




Ομολογώ πως το διασκεδάσαμε…

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ: Η ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΒΩΤΟ

To δώρο μας στον Πατριάρχη και το άρθρο στο περιοδικό της Μητρόπολης

Και το άρθρο μας στο περιοδικό της Μητρόπολης:
«Χίλια Καλωσορίσατε, Χίλια και δυο χιλιάδες
Ο Κάμπος με τα λούλουδα και με τις πρασινάδες»
Eίχαμε την ευλογία να υπηρετούμε στο σχολείο της Όσσας τη φετινή σχολική χρονιά. Μια δύσκολη χρονιά, όπου  το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό μας κινδυνεύουν λόγω των συγχωνεύσεων με κατάργηση. Μια χρονιά όμως που το χωριό μας ευλογήθηκε διπλά. Αρχικά με την ανεύρεση των Ιερών Λειψάνων της Αγίας Κυράννης και έπειτα με την επίσκεψη του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως κ.κ. Βαρθολομαίου στην Όσσα και στο σχολείο μας.

Θεωρήσαμε μεγάλη τιμή για εμάς  να ετοιμάσουμε μια γιορτή υποδοχής. Αποφασίσαμε με τα παιδιά να οργανώσουμε μια γιορτή, με παραδοσιακά τραγούδια και δρώμενα από τη Μικρά Ασία, για να γνωρίσουμε έτσι και τα ήθη και έθιμα του τόπου του Πατριάρχη. Η χαρά μας μεγάλη, οι πρόβες πολλές, η αγωνία απερίγραπτη. Η μεγάλη ημέρα είχε φθάσει. Τραγουδήσαμε παιδικά παραδοσιακά τραγούδια άγνωστα σε πολλούς, πολύ σημαντικής παιδαγωγικής αξίας ωστόσο. Κι αυτό  αναγνωρίστηκε και από τον Παναγιώτατο, ο οποίος μας δήλωσε ότι απόλαυσε τη γιορτή μας και μας ζήτησε τα τραγούδια για να τα δώσει στα σχολεία τα οποία εποπτεύει το Πατριαρχείο.
Στο τέλος της γιορτής τα παιδιά παρέδωσαν στον Παναγιώτατο ένα ξύλινο σπιτάκι, το οποίο φιλοτέχνησαν μόνα τους, και το στόλισαν με τις παιδικές  τους φιγούρες.
Η ιδέα ήταν ενός  μικρού μαθητή του νηπιαγωγείου, ο οποίος είπε ότι αυτό το σπιτάκι θα είναι το σχολείο μας, και έτσι, αφού το δώσουμε στον Πατριάρχη, δε θα μας ξεχάσει και δεν θα αφήσει το σχολείο μας να κλείσει. Αυτό μας το υποσχέθηκε και ο Παναγιώτατος κατά την συζήτησή του μαζί μας… Ας ελπίσουμε να αξιωθούμε και πάλι τέτοιας μεγάλης τιμής και ας ευχηθούμε όλα να πάνε κατ’ ευχήν για το μεγάλης ιστορικότητας Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο μας.

Ο ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ (συνέχεια)

Μετά την επίσκεψη του επιλοχία στο νηπιαγωγείο μας,  συζητήσαμε και καταγράψαμε τις εντυπώσεις μας. Τι μας είπε ο στρατιώτης:

Tι μάθαμε από τον Επιλοχία που ήρθε στο νηπιαγωγείο
την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011
(μετά από υπαγόρευση των παιδιών, τα γράψαμε και τα πήρανε στο σπίτι για να τα διαβάσουν στους γονείς τους)

· Τα τανκς έχουν ρόδες που γυρίζουν με ιμάντες  που λέγονται ερπύστρια
· Τα τανκς έχουν πόρτα πίσω και από κει μπαίνουν και βγαίνουν
· Τα φορτηγά ΡΕΟ κουβαλούν τους στρατιώτες
· Στο βουνό οι στρατιώτες φτιάχνουν σκηνές με ξύλα και κλαδιά
· Ανάβουνε φωτιές για να ζεσταθούνε κι έχουνε κουβέρτες
· Φοράνε κανονικές πυτζάμες  και όχι στρατιωτικές. Στο στρατό όμως φοράνε στρατιωτικές πυτζάμες
· Αν γίνει πόλεμος ο στρατιώτης θα έρθει στο σχολείο και θα μας προστατεύσει
· Στο στρατό έχουν τζιπ με πολυβόλα
· Το όπλο τους λέγεται πυροβόλο
· Κουβαλάνε το μαχαίρι, τις χειροβομβίδες και το παγούρι τους με το νερό
· Τρώνε φακές, ρύζι και φασολάδα
· Δεν τρώνε πατατάκια και γαριδάκια γιατί θα χαλάσουνε τα δόντια τους και θα χρειαστεί να πάνε στο γιατρό και δεν θα μπορούν να πάνε στον στρατό.
· Το χρώμα της στολής τους είναι πράσινο και καφέ και λέγεται παραλλαγής. Φοράνε τέτοια στολή για να κρύβονται στα δέντρα από τους εχθρούς.
· Τις μπότες τους τις λένε αρβύλες.
· Στη στολή γράφουν το όνομά τους.
Επόμενο βήμα, το τι θέλουν ακόμη να μάθουμε ή να κάνουμε:
Τι θέλουμε να μάθουμε για τους Στρατιώτες
· Να φτιάξουμε τανκς
· Να δούμε ερπύστρια και τζιπ
· Να γίνουμε στρατιώτες και να παίξουμε
· Να δούμε φωτογραφίες από στρατιώτες στον πόλεμο
· Να φτιάξουμε στρατιωτικές πυτζάμες και ρούχα στρατιωτικά και κούκλες που θα ντύνουμε τους φαντάρους
· Να φτιάξουμε στρατιωτάκια και να γράψουμε το όνομά μας
· Να φτιάξουμε στρατιωτικές σκηνές
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
“Να φτιάξουμε στρατιώτες”
Φτιάξαμε τον κύριο επιλοχία,

ΑΠΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ
ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ ΘΑ ΒΑΣΙΖΟΝΤΑΙ
ΣΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΠΡΟΤΖΕΚΤ…