thymio101

Thymio το ρομποτάκι, η Χαλανδριανή κι ο… Μητσάκος

2017-18 Thymio Προγραμματισμός ρομποτική

Τη σχολική χρονιά 2017-18 οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Β’ τάξης προγραμμάτισαν το ρομπότ Thymio ώστε να κινείται μέσα σε καθορισμένο λαβύρινθο. Σ’ αυτό επίσης προσάρτησαν στοιχεία Lego τα οποία κινούνται στηριζόμενα στους κινητήρες του Thymio.

Στόχοι: Οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Β’ τάξης να συνειδητοποιήσουν ότι το ρομποτάκι Thymio υπακούει στις εντολές που δίνουμε. Να μπορούν να επιλέγουν τα κατάλληλα εικονίδια που αναπαριστούν γεγονότα και ενέργειες. Να ασκηθούν στη διαχείριση της δοκιμής και πλάνης. Να αντιληφθούν τη σχέση γεγονότος (event) και ενέργειας(action). Να μάθουν τους όρους: εντολή, πρόγραμμα, εκτέλεση προγράμματος. Να αντιληφθούν τη σημασία των “καταστάσεων” στον προγραμματισμό”. Να εισαχθούν στη δυαδική λογική. Να συνεργαστούν χωριζόμενοι σε ομάδες και υπο-ομάδες.

 

 

 

  1.  Επεξήγηση (στην ολομέλεια της τάξης): τίθεται το συνολικό σενάριο: το ρομπότ Thymio θα κινείται μέσα σε ένα λαβύρινθο. Θα έχει πάνω του στερεωμένο και συνδεδεμένο με τον κινητήρα του Thymio ένα κυκλαδικό ειδώλιο, τη Χαλανδριανή, το οποίο θα κινείται. Στο τέλος της διαδρομής το ρομπότ θα συναντάει μια κατασκευή που θα μοιάζει με ρομπότ από το μέλλον, τον Μητσάκο.
  2. Προγραμματισμός του Thymio: στήσαμε τον λαβύρινθο και ξεκίνησαν τα παιδιά να προγραμματίζουν το ρομπότ: εάν συναντήσει τον τοίχο του λαβυρίνθου πρώτη φορά να στρίβει δεξιά. Εάν συναντήσει τον τοίχο του λαβυρίνθου δεύτερη φορά να στρίβει αριστερά. Πώς θα καταλάβει ποια φορά συναντάει τοίχο; Σημαντικό ερώτημα για τον προγραμματισμό!
  3. Επίλυση του παραπάνω ερωτήματος με απλοποιημένο παράδειγμα: πώς θα γίνει προγραμματιστικά να χτυπάμε μια φορά παλαμάκια και το ρομπότ να προχωράει και στη συνέχεια να χτυπάμε μια φορά παλαμάκια και το ρομπότ να σταματάει; Πώς θα διακρίνει το ρομπότ τι πρέπει να κάνει με τα παλαμάκια; Η λύση βρίσκεται στον καθορισμό καταστάσεων που μας παρέχεται από το προγραμματιστικό περιβάλλον VPL (Visual Programming Language). Για την 1η φορά που κτυπάμε παλαμάκια ορίζουμε μια κατάσταση και για τη 2η φορά ορίζουμε μια άλλη. Όλη αυτή η διαδικασία κάνει ουσιαστικά μια εισαγωγή στο δυαδικό σύστημα του υπολογιστή. Κι όταν το υλοποιήσαμε προγραμματιστικά συνεχίσαμε με την εκτέλεση του προγράμματος. Το δύσκολο ήταν ότι έπρεπε να κάνουμε απόλυτη ησυχία στην τάξη για να ακούσει το ρομποτάκι μας μόνο τα παλαμάκια (είναι τόσο… ηχοευαίσθητο!). Μερικοί ήταν λίγο ανυπόμονοι και πολλά παλαμάκια ακούγονταν ταυτόχρονα! Το τρελάναμε το ρομποτάκι! Στο τέλος, τα καταφέραμε! Το πρόγραμμά μας λειτούργησε μια χαρά!
  4. Εφαρμογή των καταστάσεων στο κύριο μας πρόγραμμα για την κίνηση μέσα στον λαβύρινθο.
  5. Προσαρμογή των στοιχείων Lego και κατασκευή του ρομπότ του μέλλοντος: οι μαθητές κι οι μαθήτριες χωρίστηκαν σε ομάδες ώστε μερικοί να προσαρμόσουν τα στοιχεία Lego στον κινητήρα του Thymio και μερικοί να φτιάξουντο  ρομπότ του μέλλοντος.
  6. Συνεργασία με τον εκπαιδευτικό κ.Παναγιώτη Καλούδη, ειδικότητας Εικαστικών: Στο μάθημα των Εικαστικών δημιουργήθηκε από τα παιδιά ένα κυκλαδικό ειδώλιο, η Χαλανδριανή μας. Στερεώσαμε στη συνέχεια τη Χαλανδριανή πάνω στο ρομποτάκι Thymio, στα στοιχεία του Lego που είχαμε προσαρτήσει. Έτσι η Χαλανδριανή από την αρχαιότητα συναντά τον Μητσάκο, “από το παρελθόν στο μέλλον”!

 

Αυτόν τον λαβύρινθό μας τον παρουσίασαν τα παιδιά στην εκδήλωση του σχολείου τον Ιούνιο, όπου εξήγησαν ότι το ρομποτάκι μας δεν είναι ένα τηλεκατευθυνόμενο αλλά κρύβει ένα πρόγραμμα και στο οποίο μάλιστα τις δυο διαφορετικές καταστάσεις τις ονόμασαν “φασολάκι” και “γαριδάκι”! Πολύ επιτυχημένες ονομασίες!

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *