Οι εικονικοί κόσμοι είναι κατασκευασμένα περιβάλλοντα που απαιτούν τη χρησιμοποίηση υπολογιστή σαν ένα παράθυρο πρόσβασης σε αυτούς. Σύμφωνα με τον ορισμό στην Wikipedia:
«Εικονικός κόσμος είναι ένα προσομοιωμένο περιβάλλον σε υπολογιστή, στο οποίο οι χρήστες μπορούν να βρεθούν και να αλληλεπιδράσουν μέσω των avatars (εικονικές αναπαραστάσεις των παικτών). Η αναπαράσταση γίνεται με γραφικά δύο ή τριών διαστάσεων. Συνήθως επιτρέπεται η παρουσία πολλαπλών χρηστών (multiple users)».
Οι περισσότεροι εικονικοί κόσμοι αναπαριστούν σε μεγάλο βαθμό περιβάλλοντα του φυσικού κόσμου, αν και μπορούν να περιλαμβάνουν και υπερφυσικές ιδιότητες, όπως, για παράδειγμα, τη δυνατότητα της τηλεμεταφοράς ή της αναπνοής μέσα στο νερό χωρίς ειδικό εξοπλισμό. Απαιτούν ο χρήστης να δημιουργήσει τη δική του εικονική παρουσία (avatar), προκειμένου να αλληλεπιδράσει με το περιβάλλον και με τους άλλους χρήστες για να δημιουργήσει μια εμπειρία πλούσια σε εξερεύνηση και κοινωνικότητα (The EduCause Learning Initiative, 2006).
Πολλά διαδικτυακά παιχνίδια χρησιμοποιούν εικονικούς κόσμους σαν πλατφόρμα και οι εκπαιδευτές προσπαθούν να τροποποιήσουν τμήματα αυτών των παιχνιδιών για να δημιουργήσουν εκπαιδευτικές εμπειρίες μέσα σε αυτά τα περιβάλλοντα. Οι πιο διαδεδομένοι εικονικοί κόσμοι είναι οι παρακάτω:
• Club Penguin
• Habbo
• Second Life and Teen Second Life
• There.com
• Webkinz
• Whyville