Σύμφωνα με τον Olweus «Ένας μαθητής/μία μαθήτρια είναι θύμα εκφοβισμού όταν επανειλημμένα και συστηματικά δέχεται βία από έναν ή περισσότερους συμμαθητές. H βία μπορεί να είναι σωματική, λεκτική, συναισθηματική, σεξουαλική ή/και διαδικτυακή. Παράλληλα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, επισημαίνει ότι ο εκφοβισμός αποτελεί μία πολύπλευρη μορφή κακομεταχείρισης, η οποία χαρακτηρίζεται από την επαναλαμβανόμενη έκθεση ενός ατόμου σε φυσική ή/και συναισθηματική επιθετικότητα, όπως πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδίες, απειλές, παρενόχληση, χλευασμούς, καψόνια, κοινωνικό αποκλεισμό ή διάδοση φημών.
Συνεπώς, για να θεωρηθεί εκφοβισμός μία συμπεριφορά θα πρέπει να υπάρχει ανισορροπία δύναμης, στόχος να προκληθεί κάποιου είδους βλάβη, να γίνεται από πρόθεση και κατ’ επανάληψη. Οι πράξεις του εκφοβισμού συνήθως είναι προγραμματισμένες και απειλούν σοβαρά τη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού που εκφοβίζεται, ενώ συχνά ακολουθεί και επίρριψη ευθυνών στο ίδιο το παιδί.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι μία σύγκρουση μεταξύ δύο ή περισσότερων παιδιών εντός ή εκτός σχολικού περιβάλλοντος ΔΕΝ αρκεί για να μιλήσουμε για εκφοβισμό. Αναλυτικότερα, στη σύγκρουση υπάρχει ισότιμη σχέση μεταξύ των μελών, ενώ συχνά τα παιδιά διατηρούν φιλικές σχέσεις μεταξύ τους. Η σύγκρουση προκύπτει τυχαία, ίσως μόνο μία φορά και δεν έχει σοβαρές επιπτώσεις στο παιδί που εκφοβίζεται. Επιπροσθέτως, συχνά ακολουθεί μεταμέλεια και ανάληψη ευθύνης από τον «δράστη», και δεν αποσκοπεί στην απόκτηση δύναμης.
Μία ακόμη σύγχυση μπορεί να δημιουργηθεί από τα ίδια τα παιδιά που εκφοβίζουν ή παρατηρούν, τα οποία μπορεί να ισχυριστούν ότι μία συμπεριφορά εκφοβισμού δεν είναι τίποτε περισσότερο ή λιγότερο από «πλάκα» ή «πείραγμα». Ωστόσο, μία σημαντική διαφορά είναι ότι η πλάκα συμβαίνει μεταξύ φίλων, ενώ ο εκφοβισμός ΟΧΙ. Επίσης, στην πλάκα υπάρχουν εναλλαγές στους ρόλους και απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γελάνε όλοι. Τέλος, η πλάκα ΔΕΝ περιλαμβάνει ένα παιδί που πονάει, φοβάται ή ντρέπεται, συναισθήματα που προκαλούν οι συμπεριφορές εκφοβισμού.https://www.milatora.gr/what-is-bullying
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» εν όψει της 6ης Μαρτίου, Σχολικής Ημέρας Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό, θα πραγματοποιήσει για 11η συνεχή χρονιά την εκστρατεία Μίλα Τώρα.
Με βασικό μήνυμα το «ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ» Με βασικό μήνυμα το «ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ» όλα τα σχολεία και τα παιδιά καλούνται να συμμετάσχουν στην εκστρατεία δημιουργώντας το δικό τους μήνυμα ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό.
Παρακολουθούμε δύο εκπαιδευτικά βίντεο
https://www.youtube.com/watch?v=HlnHCP9jBz4&list=PLjD3aDKzr4MZntVA3DZBein7sxfLmrOnP
https://www.youtube.com/watch?v=BXyZW2hhAac
Κάνουμε θεατρικό παιχνίδι με τα δύο βίντεο . Χρησιμοποιούμε κορδέλες σε ανοιχτά και σκούρα χρώματα οι οποίες αντιπροσωπεύουν τα συναισθήματα ενός παιδιού αναλόγως με το αν νιώθει χαρά ή φόβο και λύπη στο σχολείο.
Τα παιδιά χρωματίζουν τον Όλιβερ Μπάτον , τον ήρωα του ενός βίντεο και και “φωτίζουν” το συναισθηματικό του κόσμο
Για την εκστρατεία ” ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ” , τα παιδιά στο Τμήμα 2 σκέφτηκαν να φτιάξουν ένα παιδάκι. Η Α. πόζαρε και οι υπόλοιποι σχεδίασαν το περίγραμμα του σώματός της
Το παιδάκι το χωρίζουμε στη μέση , πράσινο το χαρούμενο και καφέ το λυπημένο. Τι μπορεί να σκέφτονται άραγε οι δυο πλευρές του; Τα παιδιά σκέφτονται και οι προτάσεις τους καταγράφονται σε δυο κατηγορίες χρωμάτων , ανοιχτά και σκούρα. Η κάθε πρόταση θα μπει στο αντίστοιχο χρώμα συναισθημάτων.
- Μη μου πετάτε τη τσάντα και τα μολύβια μου
- Μη με χτυπάτε
- Θέλω να φύγω από αυτό το σχολείο
- Δε με αγαπάνε.
- Μόλις γύρισε από το σχολέιο και νιώθω μια χαρά. Να παίξουμε;
- Μου αρέσει να ζωγραφίζω
- Όλοι εδώ με έχουν φίλο
- Αγαπάω τους φίλους
είναι μερικές από τις ιδέες των παιδιών
Το Τμήμα 1 φτιάχνει μια ωραία αφίσα με πολύχρωμο το σύνθημα της εκστρατείας
Καλή μας επιτυχία!!!