Εκδρομή Μαργαρίτες – Μουσείο Ελεύθερνας

Η γη συνεχίζει την περιφορά της γύρω από τον ήλιο και άλλη μια σχολική χρονιά φτάνει στο τέλος της! Κλείνοντας το φετινό μας ταξίδι αποφασίσαμε να γνωρίσουμε τις Μαργαρίτες και το Μουσείο της Ελεύθερνας, πάντα με την υποστήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας. Οι πανέμορφες Μαργαρίτες κρατούν γερά τα σκήπτρα του βασιλιά της κεραμοποιίας, γνωστές κι ως οικισμός των «Πιθαράδων».

Η τοπική ονομασία των παραδοσιακών αυτών εργαστηρίων ακούει ως «Τσικαλαριά». Ένα όνομα που πηγάζει από την κατασκευή των τσικαλιών που καταπιάνονταν στο παρελθόν. Κι εμείς επισκεφτήκαμε το “Τσικαλαριό” όπου η κ. Ελένη μας φιλοξένησε και μας βοήθησε να γνωρίσουμε κάποια από τα μυστικά αυτής της αρχαίας τέχνης που διατηρείται μέχρι και σήμερα!

1

2

Στο φιλόξενο χώρο του κεραμοποιείου απολαύσαμε και το δεκατιανό μας

3

Όσοι οι μικροί δημιουργούσαν τα δικά τους αγγεία,  οι μεγάλοι είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στο πανέμορφο περιβάλλον της μονής Σωτήρος Χριστού και Αγίου Γυδέων, με χρόνο ζωής που μετρά πάνω από πέντε αιώνες.

4

Η εκδρομή μας συνεχίστηκε στο Μουσείο της Ελεύθερνας, το μοναδικό μουσείο αρχαιολογικού χώρου στην Κρήτη και ένα από τα 4 στην Ελλάδα (εκείνα της Ολυμπίας, των Δελφών και της Βεργίνας). Δημιουργήθηκε για να στεγάσει τα αποτελέσματα των ανασκαφών που διενεργούνται εδώ και τριάντα χρόνια στην αρχαία πόλη της Ελεύθερνας.

Πριν την επίσκεψή μας είχαμε προετοιμαστεί. Μάθαμε ότι στην Ελεύθερνα, αλλά και στην Κρήτη ζούσαν άνθρωποι που έγραφαν με άλλα γράμματα, προσεύχονταν σε άλλους θεούς, αλλά είχαν ίδιες συνήθειες και ανάγκες με εμάς.

5b16f5ec ae07 4380 8529 e62bfdf3dba8

Και πώς τα ξέρουμε όλα αυτά; Μα φυσικά από τις ανασκαφές και τις ανακαλύψεις των αρχαιολόγων. Γίναμε κι εμείς αρχαιολόγοι και καταγράψαμε τα εκθέματα.

0 02 05 22e6845db0b7ced7960aaab321d7210a7222c3cf743d351add64e6d3d52c38b9 ac5236621b425e29

Προσθέσαμε τα κομμάτια που έλειπαν για να βγάλουμε συμπεράσματα:

 

0 02 05 6a27166d08d289ed63913a015b6e6c3220267c44989a80a1bbb5a10677fd0f18 8436be45ed90d3c3

Κάναμε τις δικές μας ανακαλύψεις για τις ασπίδες, τα λιοντάρια και τις μέλισσες

0 02 05 4a8acb943c6c51b71ce7dfb6ba32cf21f7e2bc5ac5a41850d6adc453c7941e48 d349ac8e04f9e66a

 

63335ff1 1bad 4721 92d6 578aae30997d

Και η εκδρομή μας ολοκληρώθηκε με πικ νικ στο προαύλιο του Μουσείου! Ο λαμπερός ήλιος μας εμπόδισε να κάτσουμε στο γρασίδι για φαγητό, αλλά δεν περιόρισε το παιχνίδι μας!

5

Τέχνη στο νηπιαγωγείο – Προαιρετικό Ολοήμερο 2

Ο J. Pollock και η ζωγραφική απεικόνιση της κίνησης

Επηρεασμένοι από το πρόγραμμα eTwinng “Colorful World” που συμμετέχει το σχολείο μας και μας έχει συνεπάρει είπαμε να γνωρίσουμε μερικούς ακόμα ζωγράφους. Λατρεύουμε την κίνηση, την αρμονία, τα σημαδια και τις κηλίδες. Όλα αυτά μας έφεραν στο μυαλό το action painting και την τεχνική dripping. Ένας από τους γνωστότερους καλλιτέχνες που ανέπτυξαν αυτές τις τεχνικές είναι ο J. Pollock.

Αρχικά γνωρίσαμε τον καλλιτέχνη από το παρακάτω βίνετο:

 

20240401 135532 20240401 140145

Αλήθεια με τι μοιάζουν οι πίνακες του Πόλοκ; Κάποιες από τις απαντήσεις των παιδιών:

  • Σκόνη (Γιάννης)
  • αφηρική τέχνη (Εβελίνα)
  • Δεν έχει κάτι συγκεκριμένο (Ελένη)
  • Μουτζούρες (Μιχάλης)
  • Φωτιά (Γιώργος)
  • Φως που λάμπει μέσα μου (Μάρθα)
  • Λάβα (Μαίρη)
  • Εικόνες φανταστικές (Ελένη)
  • Ιστός (Τίτος)

Μας επηρέασε ο Πόλοκ και αρχίσαμε να πειραματιζόμαστε:

1

2

Ανακαλύψαμε τη ρευστότητα και την ανάμιξη!

20240422 162048 20240422 162056

Άλλωστε η ζωγραφική είναι ο πειραματισμός με τα χρώματα σε δυο διαστάσεις!

20240422 162041 viber image 2024 04 01 15 06 09 685

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗ ΦΡΙΝΤΑ ΚΑΛΟ

Η Φρίντα Κάλο (1907-1954) γεννήθηκε σε μία μικρή πόλη που ονομάζεται Κογιοακάν, λίγο έξω από το Μεξικό. Υπήρξε μία σπουδαία ζωγράφος που στη σύντομη ζωή της πάλεψε για τη θέση της στην κοινωνία ως γυναίκα αλλά και ως καλλιτέχνιδα. Στα έργα της απεικόνισε όλες τις χαρές της (όπως τα ζώα, τα λουλούδια, την άνοιξη, την αγάπη) αλλά και τις λύπες της (αρρώστια, πόνος, αδικία, ρατσισμός, περιθωριοποίηση).

Είδαμε το σχετικό βίντεο:

 

20240422 141143

Γνωρίσαμε την αυτοπροσωπογραφία και το πορτρετο:

20240416 141316 20240419 141955 20240419 142109 20240419 142142

Μεταμορφωθήκαμε:

20240422 155644 20240422 155645

Και η ημέρα μας έκλεισε με Πινιάτα!! Ένα έθιμο από τη χώρα της Φρίντα Κάλο!

20240422 142105 20240422 142216 20240422 142253

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ : ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ – Ψηφιακές δεξιότητες “STEAM – ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΣΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ”

Μεθοδολογία και σκοπιμότητα του προγράμματος

Η μεθοδολογία STEAM προσφέρει τη δυνατότητα να αναπτυχθούν στην τάξη προγράμματα που εμπλέκουν 5 τομείς- πεδία ( φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες των μηχανικών, τέχνες και μαθηματικά) και δημιουργεί ένα περιβάλλον μάθησης όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν και να συνεισφέρουν. Με τη μεθοδολογία STEAM οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργούν και να ενισχύουν πολλές σημαντικές δεξιότητες.

Στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Το Ταξίδι του Λέανδρου στα μνημεία της πόλης του Ρεθύμνου” τα παιδιά είχαν την ευκαιρία της δημιουργικής αναπαράστασης και επικοινωνίας των ιδεών και των συναισθημάτων τους, διαγενεακής μάθησης και κοινωνικής ενδυνάμωσης. Οι στόχοι επικεντρώνονται στην ανάπτυξη της οπτικής, ακουστικής και αισθητικής αντίληψης, στην ενεργοποίηση της φαντασίας και της κριτικής σκέψης των παιδιών, μέσα από την επαφή με σημαντικά έργα της πολιτιστικής κληρονομιάς και της τοπικής ιστορίας και ποικίλα ερεθίσματα που καλλιεργούν το αισθητικό τους κριτήριο. Παράλληλα ο δημιουργικός συνδυασμός υλικών και μέσων θα  ενθαρρύνει τον μετασχηματισμό των προσωπικών βιωμάτων των παιδιών σε καλλιτεχνική έκφραση, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη ενεργών πολιτών που διαχειρίζονται τις προκλήσεις της καθημερινότητας με ευαισθησία, επινοητικότητα και επιδεξιότητα

Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα είναι η καλλιέργεια κριτικής σκέψης, η επικοινωνία, η συνεργασία και η δημιουργικότητα.

Δεξιότητες του νου είναι τα παιδιά να περιγράφουν , να διατυπώνουν ερωτήματα, να προβληματίζονται, να ερμηνεύουν με αφορμή την έρευνα πεδίου, την παρατήρηση ψηφιακού και εντύπου υλικού και να δίνουν εξηγήσεις.

Ρουτίνες σκέψεις

Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι

Τι σε κάνει να το πιστεύεις αυτό;

Ψηφιακές δεξιότητες – Υπολογιστική σκέψη

Εργαστήριο 1ο: Ας Γνωριστούμε! Το Ρέθυμνο μέσα από ένα τραγούδι

Γνωριμία της ομάδας! Παιδιά νηπιαγωγείου, μαθητές και μαθήτριες της ειδικότητας Β. Φυσικοθεραπείας του 1ου ΕΠΑΛ Ρεθύμνου και φοιτήτριες του ΠΤΠΕ Πανεπιστημίου Κρήτης.

Οι μαθήτριες του ΕΠΑΛ είχαν ετοιμάσει μια παρουσίαση για τα μνημεία της πόλης του Ρεθύμνου3

Ακούσαμε το “Σιγανό” του Στέλιου Μπικάκη

Χορέψαμε και προσπαθήσαμε να συγκρατήσουμε κάποιες από τις λέξεις του τραγουδού:

viber image 2024 05 06 22 58 12 940

Τα ερωτήματα μας:

Για ποια πόλη μιλάει το τραγούδι;

Ποιες λέξεις συγκρατήσαμε;

Τι γνωρίζουμε γι αυτές;

Τι θα θέλαμε να μάθουμε;

viber image 2024 05 07 12 25 49 778 viber image 2024 05 07 12 25 52 619

Στην αυλή γίναμε όλοι μια μεγάλη ομάδα. Όταν ένας φίλος σου κρατάει το χέρι, όλα γίνονται πιο εύκολα!

viber image 2024 05 06 18 14 12 919 viber image 2024 05 06 18 16 11 568

Εργαστήριο 2ο: Το γράμμα του Λέανδρου

Ο Λέανδρος μας καλεί σε βοήθεια! (εμπνευστήκαμε από μια δράση της συναδέλφου Μ. Ζαχαριά στο Περί Νηπιαγωγών)

16506Γράμμα page 0001

Τον αγαπήσαμε το Λέανδρο. Τι κι αν είναι λιοντάρι; Καμιά φορά και οι πιο δυνατοί φοβούνται και έχουν ανάγκη από φίλους!

80a27aba f291 4624 9cca 1c8a77725270

Αλήθεια τι είναι μνημείο; Ποια ήταν η χρήση τους παλιά και ποια σήμερα; Γιατί τα επισκέπτονται χιλιάδες άνθρωποι από όλο τον κόσμο;

77f1c078 72cb 4116 a8d8 d07941f9035e

e935e733 9d04 4091 a635 6b2f84f5a08b

Για να απαντήσουμε στα ερωτήματά μας, αποφασίσαμε να κάνουμε μια έρευνα πεδίου! Θα επισκεφτούμε τα μνημεία της πόλης!

Εργαστήριο 3ο: Πρώτη επίσκεψη – έρευνα πεδίου. Το Ταξίδι Ξεκινά!!

Μπορεί ο καιρός να μας τα χάλασε την πρώτη φορά, αλλά εμείς μένουμε πιστοί στις υποσχέσεις μας! Ο ενθουσιασμός μας ήταν μεγάλος.

20240229 092100 20240229 092130 428981963 1546357089552628 870921388449463381 n

Ξεκινήσαμε να αποτυπώσουμε την ιστορία της πόλης μας! Στην ομάδα μας κάνενας δεν περισσεύει!

Μπροστά μας είδαμε μια πόρτα! Ο Λέανδρος μας είπε την ιστορία της Μεγάλη Πόρτα ή Πόρτα Γκουόρα. Ήταν μέρος του τείχους που έφτιαξαν οι Βενετοί για να προστατέψουν την πόλη τους. Το πρωί ήταν ανοικτή και το βράδυ έκλεινε. Σήμερα όμως μένει συνέχεια ανοικτή και συμβολίζει την είσοδο στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου.

20240229 09255320240409 095317

Μαθαίνουμε παίζοντας! Πότε άνοιγε και πότε έκλεινε η πόρτα Γκουόρα;

20240229 093347

Με μια βόλτα στην πόλη μπορείς να δεις χώρους που προσεύχονταν κάποιοι που πίστευαν σε έναν άλλον Θεό. Φτάνοντας στο σημερινό Ωδείο είδαμε το Τζαμί Νερατζέ. Όταν στην πόλη μας κατοικούσαν οι Βενετοί ήταν η εκκλησία της Santa Maria, της Παναγίας δηλαδή. Ακούσαμε το Ave Maria

20240229 094526 20240229 103635

Οι Οθωμανοί έβαλαν τρεις θόλους σαν “καπάκια” πάνω στη στέγη και έναν μιναρέ σαν “πύραυλο” και το έκαναν Τζαμί για να προσεύχονται στον Αλλάχ. Κάναμε ησυχία και ακούσαμε κι εμείς το κάλεσμα του ιμάμη για προσευχή

429600444 944370864021624 5749496242849625415 n

Στη συνέχεια φτάσαμε και στο σπίτι του Λέανδρου! Γνωρίσαμε και τα αδέρφια του! Τα έφτιαξαν οι Βενετοί με χρήματα του Ριμόντι. Αργότερα χρησιμοποιήθηκε από τους Οθωμανούς

viber image 2024 04 10 06 20 39 250

Εκείνα τα χρόνια ερχόντουσαν στην κρήνη για να πάρουν νερό. Το νερό το έπαιρναν σε κανάτια ή το κουβαλούσαν οι νερουλάδες. Γίναμε κι εμείς νερουλάδες

20240229 105230 20240229 105303

Δύσκολη δουλειά! Ευτυχώς σήμερα έχουμε όλοι νερό στο σπίτι μας και το σπίτι του Λέανδρου είναι μνημείο και αξιοθέατο. “Νερουλάδες” όμως υπάρχουν ακόμα…..

c0038808 800px wm

Δημιουργός: BJORN SVENSSON/SCIENCE PHOTO LIBRARY Συντελεστές: BJORN SVENSSON/SCIENCE

Αρκετά μας παραξένεψαν και τα συζητήσαμε για να καταλήξουμε, μετά από έντονο προβληματισμό, στο συμπέρασμα ότι μπορεί να διαφέρουμε σε πολλά, αλλά μοιάζουμε σε ακόμα περισσότερα.

Έχουμε ανάγκη από φαγητό

20240409 100419

Χρειαζόμαστε κάποιον να μας προσέχει και να μας κρατάει το χέρι

20240229 092106

και να μας αγαπά!

20240229 105451

Δραστηριότητα Αξιολόγησης

426758611 424426996669114 1862568690044658151 n

Εργαστήριο 4ο: Δεύτερη επίσκεψη – έρευνα πεδίου.

Στο επόμενο ταξίδι μας ο Λέανδρος μας πήγε στη Λότζια. Οι Βενετοί είχαν φτιάξει τη Λότζια. Ήταν το μέρος που χόρευαν, συζητούσαν και έπαιζαν παιχνίδια όπως η μόρα.

431212273 779664943613558 3549703488432245213 n 432857705 923824622453374 3684477453388170271 n

Σήμερα είναι πωλητήριο του αρχαιολογικού μουσείου. Τα πολλά αυτοκίνητα και τα μηχανάκια τρόμαξαν το Λέανδρο και φύγαμε για τον Κήπο.

oa

Στον Λέανδρο αρέσει να έρχεται στο Δημοτικό Κήπο και να κάνει βόλτες γιατί είναι πολύ ήσυχα. Την εποχή των Βενετών υπήρχαν εκεί χωράφια. Ο τόπος ήταν εκτός πόλης. Το ίδιο και την εποχή των Οθομανών. Οι Οθωμανοί έκαναν εδώ το νεκροταφείο τους. Αργότερα οι Ρεθυμνιώτες σεβάστηκαν το χώρο και έφτιαξαν εδώ έναν κήπο.

Την εποχή των Βενετών υπήρχαν συχνά συγκρούσεις με τους τοπικούς άρχοντες για διάφορα ζητήματα της πόλης. Η προσπάθεια επικράτησης ήταν σκληρή

431106250 1071721957272796 1451889337671241573 n 431321664 1231435761564348 5508974906645746304 n

Καμιά φορά το σκοινί τεντωνόταν σε έναν αγώνα αμφίρροπο.

Οι Βενετοί είχαν τους δικούς τους χορούς τις Απόκριες που χόρευαν στη Λότζια! Εμείς έχουμε το Γαϊτανάκι:

432946043 439015651891490 3136563128209367037 n

Οι κορδέλες από το γαϊτανάκι μπλέκονται και ξεμπλέκονται, συμβολίζοντας την ομόνοια

 

1b7959c0 cfb7 4d64 ba74 ae19f9f8cb9d

τη συμφιλίωση

430847371 1395680807738325 6514516600621567210 n

τον κύκλο της ζωής

9dc2a537 4b31 453b 96bf 85ee8cae087a

από τη ζωή στο θάνατο, από τη λύπη στη χαρά, από το χειμώνα στην άνοιξη

431030140 3720666454843704 7591854040968745601 n 431161013 823706212902117 1160216497871012291 n

Εργαστήριο 5ο: Δημιουργώντας έναν κώδικα – Τα ρομπότ μας ξεναγούν στα μνημεία της πόλης 

Αποφασίσαμε να μοιραστούμε αυτά που μας έμαθε ο Λέανδρος με τα ρομποτάκια μας!

398322202 1073426896984048 8629084984401489609 n

Μικροί μεγάλοι στρωθήκαμε στη δουλειά δημιουργώντας μια μακέτα με τα μνημεία της πόλης και προγραμματίζνοντας τα ρομπότ μας να προχωράνε σε αυτή:

viber image 2023 11 23 12 19 10 819 viber image 2023 11 28 09 02 13 929 viber image 2023 11 28 09 07 33 351 viber image 2023 11 29 11 18 04 152410606715 366353192745702 2606768095014329353 n viber image 2023 11 27 12 02 54 664

Εργαστήριο 6ο: Τι γνωρίζαμε; Τι μάθαμε; Αξιολόγηση – Διάχυση προγράμματος

Στην τελική μας κοινή συνάντηση μοιραστήκαμε τα συναισθήματά μας στον κύκλο

1070b7d8 8280 4643 9ecb 4bdacc75e93e

και τις γνώσεις μας για τα μνημεία της πόλης με τη βοήθεια του Beebot και της μακέτας που φτιάξαμε

20240410 112122

Κάποιοι πιστεύουν ότι είναι αδύνατον να υπάρξει συνεργασία των τριών βαθμίδων εκπαίδευσης. Τους διαψεύδουμε. Εφαρμόζωντας έμα συμβιωτικό οικοσύστημα συνεργασίας και μάθησης, συμπερίληψης, αγάπης και αποδοχής. Συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, ημερολόγια, φύλλα παρατήρησης, ομαδικά και ατομικά έργα ήταν τα εργαλεία διαμορφωτικής αξιολόγησης που χρησιμοποιήθηκαν.

Και κάπως έτσι το ταξίδι μας ολοκληρώθηκε αφού αφήσαμε ελεύθερο το μυαλό μας να ταξιδέψει στο τότε και στο σήμερα.

Το συνολικό ταξίδι μας με περισσότερες λεπτομέρειες παρουσιάζεται στο παρακάτω βίντεο!

 

 

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΔΩΡΕΑ

Εκ μέρους του Συλλόγου Διδασκόντων & ΕΕΠ του 9ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου, των γονέων και των παιδιών, ευχαριστούμε θερμά τον Όμιλο Motor Oil για την ευγενική προσφορά του, να δωρίσει τεχνολογικό εξοπλισμό (3 laptop και 1 διαδραστικό πίνακα) στο Νηπιαγωγείο μας.

Η τεχνολογική αναβάθμιση αποτελεί μέριμνα και ζητούμενο για το σχολείο μας. Η δωρεά αυτή έχει μέγιστη σημασία, καθώς συμβάλει όχι μόνο στη διευκόλυνση  του καθημερινού παιδαγωγικού έργου, αλλά και στην υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων σε Ευρωπαϊκό επίπεδο (όπως E- twinning, Code Week), έχοντας ως τελικούς αποδέκτες τα παιδιά. Συγχαίρουμε τον Όμιλο Motor Oil για την έμπρακτη υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των παιδιών και ελπίζουμε το έργο του να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση.

ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ



Λήψη αρχείου

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ

Τίτλος: “Δόντια γερά, τρώγοντας υγιεινά”

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων απευθύνεται σε νήπια και προνήπια και υλοποιήθηκε τον Φεβρουάριο. Η επιλογή του θέματος αυτού έγινε με αφορμή την απώλεια των νεογιλών δοντιών των παιδιών σε αυτήν την ηλικία. Είναι ένα συχνό θέμα συζήτησης μεταξύ τους, καθώς πολλά δόντια τους κουνιούνται ή και τους βγαίνουν ακόμα και στο σχολείο. Έτσι και στην τάξη μας σ’ ένα παιδάκι βγήκε το δοντάκι του και οι ερωτήσεις ήταν πολλές.  

Στόχοι αυτού του προγράμματος είναι οι μαθητές  α) να γνωρίσουν τη στοματική κοιλότητα, τα όργανα που βρίσκονται σ’ αυτή και τις λειτουργίες που επιτελούν, β)να αντιληφθούν τη σπουδαιότητα της διατροφής των δοντιών, γ)να κατανοήσουν την αξία της φροντίδας των δοντιών και δ) να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της προληπτικής ιατρικής του οδοντιάτρου.

Εργαστήριο 1ο: “Γνωρίζω το σπίτι των Δοντιών”

Το πρώτο εργαστήριο είχε ως στόχο να γνωρίσουν τα παιδιά τα όργανα από τα οποία αποτελείται η στοματική κοιλότητα, και να κατανοήσουν τη λειτουργία του καθενός από αυτά και τη σπουδαιότητα τους για τη διατήρηση της καλής υγείας και της επικοινωνίας με το περιβάλλον. Έτσι, ξεκινήσαμε  παρατηρώντας το στόμα μας με ένα καθρεφτάκι.

6677a345 031d 4f73 9ac4 b3f84f6996d9

Αφού είδαμε τί περιλαμβάνει το στόμα μας μέσα, εντοπίσαμε τα δόντια, τα ούλα και τη γλώσσα και μάθαμε πως τα δόντια των παιδιών λέγονται νεογιλά και είναι 20, ενώ των ενηλίκων είναι τα μόνιμα και είναι 32. Επίσης μάθαμε πως τα δόντια μας έχουν ονόματα ανάλογα με τη δουλειά που κάνουν: κοπτήρες, κυνόδοντες και γομφίοι. Τα παιδιά βρήκαν πολύ αστείες αυτές τις λέξεις!! Έπειτα καταγράψαμε σε ένα χαρτί αυτά που είδαμε, τί κάνουμε με το στόμα μας και πώς το προστατεύουμε. 

Στο τέλος του εργαστηρίου αυτού αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια κατασκευή που να απεικονίζει τη στοματική μας κοιλότητα, χρησιμοποιώντας πλαστελίνη για τα ούλα και φασολάκια για τα δόντια.

05a2d16e 2cb4 49c2 8bf5 945b53dce7af

Εργαστήριο 2ο: “Η μάχη των δοντιών με τα μικρόβια”

Στο δεύτερο εργαστήριο διαβάσαμε το παραμύθι “Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα Τρυποδόντη”, το οποίο μιλάει για το πώς τα μικρόβια χαλάνε τα δόντια των παιδιών. Τα παιδιά γέλασαν με το παραμύθι αυτό και τις σκανταλιές των μικροβίων και αποφασίσαμε να φτιάξουμε κι εμείς το δικό μας Σοκολάκη και τη δική μας Ζαχαρούλα και να αφηγηθούμε με κουκλοθέατρο τα καμώματά τους.

4887f4b1 b00e 47fe a3bd db503472a8e9

Η επόμενη δραστηριότητα του εργαστηρίου αυτού ήταν ομαδική. Φανταστήκαμε πως μέσα στο στόμα μας γίνεται πόλεμος ανάμεσα στα μικρόβια και στα δόντια, κι έτσι ζωγράφισε το κάθε παιδί ένα δοντάκι κι ένα μικρόβιο και τα κολλήσαμε σ’ ένα μεγάλο ζωγραφισμένο στόμα.

08332012 07c6 4d71 9888 2805a3aa86a6

Εργαστήριο 3ο: ” Η διατροφή των δοντιών”

Στο εργαστήριο αυτό, η κ. Σοφία, η σχολική νοσηλεύτρια της τάξης μίλησε στα παιδιά για τη σημασία της διατροφής στην υγιεινή των δοντιών. Αρχικά τους έδειξε εικόνες τροφίμων και τα παιδιά σχολίαζαν αν είναι υγιεινά ή ανθυγιεινά. Μετά τους παρουσίασε το χαρούμενο και το λυπημένο δοντάκι και τα παιδιά έπρεπε να τοποθετήσουν το κάθε τρόφιμο στο σωστό δόντι.

a553ab5f e41e 4d54 8624 565f9363649f

Η δραστηριότητα αυτή μας έδωσε την αφορμή να ξαναθυμηθούμε την πυραμίδα των τροφίμων και να συζητήσουμε για το πόσο συχνά πρέπει να τρώμε το κάθε τι, παρακολουθώντας τις συμβουλές του Egg.

https://youtu.be/kdQGThTTsEI?si=8MAb5SCliw71o81L

Εργαστήριο 4ο: “Η φροντίδα των δοντιών

Το εργαστήριο αυτό είχε ως στόχο να γνωρίσουν τα παιδιά τα προϊόντα της στοματικής υγιεινής και ν’ αντιληφθούν την αξία του τρόπου του σωστού βουρτσίσματος. Είχαμε ζητήσει από τα παιδιά να φέρουν την οδοντόβουρτσά τους στο σχολείο και η κ. Σοφία ανέλαβε να τους δείξει τον σωστό τρόπο βουρτσίσματος. Αρχικά το δείξαμε στην παρεούλα και μετά έπαιρνε μικρές ομάδες παιδιών στο μπάνιο και τους βοηθούσε.

8db06009 7b45 4e69 93b5 80c1ddd047cc

Στη συνέχεια φτιάξαμε τη γωνιά της στοματικής υγιεινής, όπου τα παιδιά παρατηρούσαν εικόνες και ενημερωτικό υλικό για τα δόντια, διάβαζαν σχετικά παραμύθια και βούρτσιζαν ψεύτικα δοντάκια που υπήρχαν στη γωνιά.

514a3f52 663b 4ff3 9c8e ad4c0e5a6c3c

Εργαστήριο 5ο “Ο γιατρός των δοντιών”

Αυτό το εργαστήριο στόχευε στο να κατανοήσουν τα παιδιά τον ρόλο του οδοντίατρου και της προληπτικής ιατρικής. Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά αν έχουν πάει σε οδοντίατρο κι αν ξέρουν τι δουλειά κάνει, διαβάσαμε το παραμύθι “Δεν φοβάμαι τον οδοντογιατρό”. Το παραμύθι αυτό περιγράφει πώς είναι το οδοντιατρείο και τί ακριβώς κάνει ένας οδοντίατρος για να μας φτιάξει τα χαλασμένα δοντάκια. 

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε ένα σχετικό βίντεο στον προτζέκτορα.

 Κι επειδή ακούσαμε για την τερηδόνα που είναι η τρομερή αρρώστια που χαλάει τα δόντια, αποφασίσαμε να παίξουμε ένα θεατρικό παιχνίδι. Ένα παιδί έκανε την τερηδόνα, δύο άλλα την οδοντόβουρτσα και την οδοντόκρεμα και τα υπόλοιπα παιδιά τα δοντάκια. Η ιστορία αρχίζει με τα δοντάκια να χορεύουν χαρούμενα και καθαρά, αλλά μετά τρώνε πολλά γλυκά και δεν νιώθουν καλά. Την ώρα που κοιμούνται τους επισκέπτεται η τερηδόνα και τους βρωμίζει. Όταν ξυπνάνε είναι θλιμμένα και νιώθουν άρρωστα και κουρασμένα. Τότε εμφανίζονται οι φίλοι τους η οδοντόβουρτσα και η οδοντόκρεμα που τα καθαρίζουν και γίνονται ξανά χαρούμενα.

7c9e53af 5ec5 4fb8 a7d5 bf225b42b752

Εργαστήριο 6ο: “Αποτίμηση και αξιολόγηση του προγράμματος”

Το τελευταίο εργαστήριο περιελάμβανε δραστηριότητες με τις οποίες οι μαθητές/τριες έκαναν αποτίμηση και αξιολόγηση του προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων. Έτσι λοιπόν, παίξαμε διάφορα παιχνίδια ομαδοποίησης και ταξινόμησης και φτιάξαμε κι ένα βιβλιαράκι με ερωτήσεις για να δούμε αν μάθαμε σωστά κάποια πράγματα για τα δόντια.

07622a1e 5d07 43c6 9c13 fcc1509c5943903fc706 c414 4243 a6cf 3e295db3358f

Τις γνώσεις που απέκτησαν τα παιδιά τις δοκιμάσανε και μέσα από ένα παιχνίδι ερωτήσεων στον προτζέκτορα.

Ενώ για τη διάχυση του προγράμματος αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία αφίσα με την οποία θα ενημερώνονταν οι γονείς καθώς και τα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου για τη σωστή υγιεινή των δοντιών.

aa1a1ee1 f6c3 4bae 9c46 260db1a01250

Στο τέλος του προγράμματος δόθηκε στα παιδιά έπαινος για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα και ένα εβδομαδιαίο ημερολόγιο για να καταγράφουν πότε πλένουν τα δόντια τους.

edf9e672 98b2 429f 88d9 5ce2338f9393

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το εργαστήριο αυτό και οι συζητήσεις τους συνέχισαν να σχετίζονται με αυτό το θέμα και για πολύ καιρό αργότερα…

 

 

 

Προσφορά και υποστήριξη του Κοινωνικού Παντοπωλείου του Δήμου Ρεθύμνου

Η κοινωνική συνείδηση, η αντίληψη δηλαδή ότι είμαστε μέρος ενός ευρύτερου συνόλου, λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη για συλλογική και συντονισμένη δράση. Η ανάγκη για περαιτέρω ενθάρρυνση των παιδιών μας να συνειδητοποιήσουν ότι αποτελούν μέλη μιας συλλογικότητας και να προετοιμαστούν για την ιδιότητα του πολίτη, μας οδηγεί σε μια πληθώρα δράσεων όπως αυτή της προσφοράς στο Κονωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Ρεθύμνου.

Ευχαριστούμε όλους τους γονείς του σχολείου μας για την υποστήριξη και την προσφορά τους.



Λήψη αρχείου

Δημοσίευση στον τύπο:

https://www.neakriti.gr/kriti/2050696_tin-paraskeyi-19-aprilioy-i-tetarti-dianomi-koinonikoy-pantopoleioy-toy-drethymnis

2 Απριλίου: Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού βιβλίου

Επίσκεψη στο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς μας “ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ”

Για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου το Τμήμα 2 του σχολείου μας επισκέφτηκε το  βιβλιοπωλείο της γειτονιάς μας “ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ”.

ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ

 

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα την κ. Ελένη Δασκαλάκη, υπεύθυνη του βιβλιοπωλείου, που για άλλη μια φορά άνοιξε το βιβλιοπωλείο της και μας φιλοξένησε θερμά με κεράσματα, ζωγραφοσελίδες, μαρκαδόρους και μας δώρισε βιβλία εμπλουτίζοντας τη βιβλιιοθήκη του σχολείου  μας.

Προσφορά βιβλίων

Ευχαριστούμε για την ευγενική σας προσφορά!