Αρχικά μάθαμε το τραγούδι “Αν όλα τα παιδιά της γης”.
Ποιες εικόνες μας δίνει το τραγούδι;;
Τα παιδιά ζωγραφίζουν τη γη όπως τη φαντάζονται.
Σε πρώτη φάση δεν τους δείχνουμε την υδρόγειο ακόμη, ώστε να δούμε μέσα από το σχέδιό τους τι γνωρίζουν και τι όχι.
Τους ρωτούμε μετά αναλύοντας το σχέδιό τους τι σχήμα έχει η γη, αν έχουν ζωγραφίσει μέρα ή νύχτα κι από που φαίνεται αυτό.
3. Παραμύ θι
Έχω ανακαλύψει ένα παραμύθι που έχει υπέροχη εικονογράφηση για να κατανοήσουν τα παιδιά τόσο το σχήμα της γης, όσο και την εναλλαγή μέρας και νύχτας. Ονομάζεται “Νύχτα με Φεγγάρι”, των Yvonne Goldner-Beivi & Nicoletta Ceccoli, εκδόσεις Publish.
Συζητούμε για την εναλλαγή και για το σχήμα της γης.
Δείχνουμε την υδρόγειο για να κατανοήσουν τα παιδιά τη σφαιρικότητα αλλά και την περιστροφή της γης. Κάνουμε το πείραμα με το φακό. Βρίσκουμε στην υδρόγειο την Ελλάδα και βάζουμε εκεί ένα αυτοκόλλητο. Με ένα φακό αναπαριστούμε τον ήλιο. Πότε έχει μέρα η Ελλάδα και πότε νύχτα; Που πρέπει να είναι ο ήλιος;;
Δείχνουμε στα παιδιά τη γη στο Google Earth καθώς και το ηλιακό σύστημα και τους εξηγούμε το πως περιστρέφεται. Τους αφήνουμε να πειραματιστούν. Τοποθετούμε ένα pin (καρφίτσα) στην Ελλάδα, και περιστρέφοντας στον υπολογιστή τη γη, προσπαθούν να βρουν τη χώρα μας. Παρατηρούμε πως φαίνονται όλα από ψηλά…
Τα παιδιά σε ζευγάρι είναι πιασμένα πλάτη – πλάτη και παριστάνουν τη γη, ενώ ένα παιδί είναι ο ήλιος. Με τη μουσική στριφογυρίζουν και μόλις σταματήσει η μουσική, πρέπει να πουν αν έχουν μέρα ή νύχτα, ανάλογα με το ποιον βλέπει ο ήλιος. Αυτοί που έχουν μέρα τραγουδούν το τραγούδι ΚΑΛΗΜΕΡΑ και αυτοί που έχουν νύχτα, ροχαλίζουν…
Σχέδιο
Διπλώνουμε ένα χαρτί Α3 στη μέση και ζητούμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τη γη την ημέρα και τη γη τη νύχτα, αλλά να ζωγραφίσουν και τα σπίτια, και τους ανθρώπους, όπως φαίνονται από τον ουρανό…