Στο μάθημα της Πληροφορικής (Τ.Π.Ε.) οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Ε’ τάξης ασχολήθηκαν με την ιστορία των υπολογιστικών μηχανών από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Για την ανάπτυξη του θέματος χρησιμοποιήθηκε το Διαδίκτυο, ο επεξεργαστής του θέματος και ο προγραμματισμός.
Στόχοι: Οι μαθητές κι οι μαθήτριες να αντιληφθούν ότι τα υπολογιστικά συστήματα έχουν μια ιστορία στην εξέλιξή τους. Να συνειδητοποιήσουν ότι πίσω από την τεχνολογική εξέλιξη βρίσκονται άνθρωποι που προβληματίζονται, σκέπτονται και δημιουργούν. Να αναζητήσουν πληροφορίες στο Διαδίκτυο και να αντιληφθούν ότι δεν είναι έγκυρες όλες οι πληροφορίες σ’ αυτό κι ότι έχει σημασία από πού αντλούμε τις πληροφορίες. Να μάθουν ότι υπάρχουν κανόνες ορθής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο, ότι τίθεται θέμα λογοκλοπής (plagiarism) κι ότι σεβόμαστε την πνευματική ιδιοκτησία των άλλων κι αναφέρουμε τις πηγές μας. Να είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν μια παρουσίαση χρησιμοποιώντας προγραμματιστικό περιβάλλον. Να συνδυάζουν αποτελεσματικά διάφορα εργαλεία των ΤΠΕ για την ολοκλήρωση ενός έργου. Να εφαρμόζουν τεχνικές και μεθόδους οργάνωσης και χρονοπρογραμματισμού των εργασιών που αναλαμβάνουν. Να βιώνουν ικανοποίηση και αναπτύσσουν την αυτοεκτίμησή τους μέσα από την ολοκλήρωση και την παρουσίαση των έργων τους.
|
- Συζήτηση (στην ολομέλεια της τάξης): συζητούμε το γενικό πλαίσιο και τι ονομάζουμε υπολογιστικές μηχανές. Αναφέρουμε την ανάγκη του ανθρώπου από παλιά να κάνει τις δουλειές του γρήγορα και τους υπολογισμούς του με ακρίβεια.
- Διαδίκτυο: παρακολουθούμε βίντεο με θέματα: άβακας, μηχανισμός των Αντικυθήρων, μηχανή του Pascal (πασκαλίνα), μηχανή του Ζακάρ, αναλυτική μηχανή του Babbage και Ada, 1η-2η-3η και 4η γενιά υπολογιστών. Παρακολουθώντας τα βίντεο δίνουμε για κάθε θέμα ορισμένες πληροφορίες σε όλη την τάξη. Δίνουμε έμφαση στην ανάγκη που κινητοποίησε κάποιον για να σκεφτεί μια πρωτοποριακή για την εποχή του συσκευή (π.χ. ο Pascal κατασκεύασε την υπολογιστική μηχανή Πασκαλίνα για να βοηθήσει τον πατέρα του που ήταν φοροεισπράκτορας).
- Ερωτο-απαντήσεις: Αρκετές φορές, πριν να δούμε ένα βίντεο, θέτουμε κι ορισμένες ερωτήσεις οι οποίες είναι λίγο… περίεργες, ώστε να προσελκύσουμε ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον των μαθητών και μαθητριών: Τι δουλειά μπορεί να έχει μια υφαντική μηχανή (του Ζακάρ) στο θέμα των υπολογιστικών μηχανών; Τι σχέση υπάρχει ανάμεσα στην πρώτη γυναίκα προγραμματίστρια Ada και στον λόρδο Βύρωνα (Byron); (Μπορεί να “ξεφύγει” το θέμα και να αναρωτηθούμε ποιος είναι ο λόρδος Βύρωνας και τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου…).
- Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες: κάθε ομάδα αναλαμβάνει να αναπτύξει ένα θέμα.
- Διαδίκτυο: αναζήτηση πληροφοριών και καταγραφή τους σε ένα αρχείο κειμένου.
- Διαδίκτυο: αναζήτηση εικόνων και αποθήκευσή τους.
- Ασφάλεια στο Διαδίκτυο: συζήτηση για την εγκυρότητα της πληροφορίας
Σχετικό άρθρο στο ιστολόγιο της τάξης:Τι σχέση έχει η φωτογραφία μου με ένα μπισκοτάκι και με μια άγνωστη κυρία;
- Επεξεργασία κειμένου: εισαγωγή των αποθηκευμένων εικόνων και μορφοποίηση του κειμένου. Καταγραφή και της ακριβούς διεύθυνσης (URL) από την οποία αντλήσαμε πληροφορίες.
- Συζήτηση (στην ολομέλεια της τάξης): συζητούμε το θέμα της λογοκλοπής (plagiarism) και την ανάγκη να αναφέρουμε τις πηγές μας.
Σχετικό άρθρο στο ιστολόγιο της τάξης: Δεοντολογικό και αντιδεοντολογικό
- Προγραμματιστικό περιβάλλον Scratch: Τα παιδιά εισάγουν τις πληροφορίες (κείμενα και εικόνες) χρησιμοποιώντας σκηνικά και φιγούρες που συνομιλούν: χαιρετιούνται, αναρωτιούνται, παρουσιάζουν, έρχονται και φεύγουν , εξαφανίζονται… Με όχημα τη φαντασία τους πολλά μπορούν να συμβούν, όπως το να συνομιλεί η Ada Lovelace με τον Babbage!
Σχετικές παρουσιάσεις στο ιστολόγιο της Ε’ τάξης και συγκεκριμένα στην κατηγορία: ιστορία των υπολογιστικών μηχανών. Σε κάθε άρθρο του ιστολογίου τα παιδιά της ομάδας κατέγραψαν με ένα εισαγωγικό κείμενο τι παρουσιάζουν.
|
- Η αναλυτική μηχανή του Babbage κι η πρώτη γυναίκα προγραμματίστρια Ada (Δημήτρης)
[scratch 151069971]
- Μηχανισμός των Αντικυθήρων (Άρτεμις – Μαρκησία)
[scratch 154981066]