Η αξιοποίηση της ιστορίας των μαθηματικών στη ∆ιδακτική πρακτική στο γυμνάσιο. Ένα παράδειγμα συνεργατικής μαθητικής δραστηριότητας.

Η ιστορία των µαθηµατικών είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί κατάλληλα, ώστε να διαδραµατίσει  ουσιαστικό  ρόλο  στη  µαθηµατική  εκπαίδευση.  Αν  τα  µαθηµατικά  θεωρηθούν  ως  ένα  είδος  πολιτισµικής  δηµιουργίας, τότε η µελέτη  της ιστορίας των µαθηµατικών µπορεί να γίνει ένα µέσο  καλύτερης  κατανόησης  των  σχέσεων  του  ανθρώπινου  γένους  και  της  µαθηµατικής  γνώσης,  στα πλαίσια  ενός  γενικότερου  ιστορικού  γίγνεσθαι.  Προς  αυτή  την  κατεύθυνση,  η  συνεργασία διάφορων  κλάδων  διδακτικών  αντικειµένων  στο  σχολικό  περιβάλλον,  µπορεί  να  βοηθήσει  τους  µαθητές  να  αναπτύξουν  ερευνητικές  πρωτοβουλίες,  να  συσχετίσουν  γεγονότα,  να  κατανοήσουν την αλληλεξάρτηση των επιστηµονικών κλάδων, και να διαπιστώσουν ότι η γνώση  είναι προϊόν  της   ανθρώπινης   δραστηριότητας   στην   ιστορική   διαδροµή.   Ακόµα,   να   προσεγγίσουν   τα µαθηµατικά  ως  ζωντανή  διαδικασία  επεξεργασιών  και  εξέλιξης,  άµεσα  συνδεδεµένης  µε  το πολιτισµικό περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσονται.

Η συνεργασία φιλολόγου και µαθηµατικού µε τους µαθητές της Β΄ τάξης του 9 ου  Γυµνασίου  Περιστερίου, οδήγησε σε µια ερευνητική δραστηριότητα, η οποία διήρκεσε 6 µήνες, µε θέµα : «Το ιστορικό και πολιτιστικό περιβάλλον της Σάµου του 6 ου  – 5 ου  π.χ. αιώνα. Τα µεγάλα έργα και η ανάπτυξη   των   Μαθηµατικών».   Στα   πλαίσια   του   προγράµµατος   αυτού   επιχειρήθηκε   να αναδειχθεί η σχέση των µαθηµατικών και της τεχνολογίας  της εποχής (µεγάλα έργα : Ευπαλίνειο όρυγµα, Ηραίο κ.α.). Επιπλέον, να φανεί ότι τα µαθηµατικά απετέλεσαν τη βάση της ανάπτυξης της  φιλοσοφικής  σκέψης  των  Πυθαγορείων.  Στο  Πυθαγόρειο  θεώρηµα  και  την  απόδειξή  του, αφιερώθηκε ένα µεγάλο µέρος της δραστηριότητας.

Τα επιμέρους θέματα στα οποία αναφέρεται η δημοσίευση του συναδέλφου Θοδωρή Πάσχου (διδάκτορα  ∆ιδακτικής  των Μαθηματικών) είναι τα εξής:

  • ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΕΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ  ΣΤΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ  ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΣΗ ;
  • ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ  ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑ.
  • ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΕΙ  ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑΣ ;
  • Ο ΣΧΕ∆ΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
  • ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ∆ΟΥΛΕΨΕ Η ΟΜΑ∆Α
  • H ∆ΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
  • ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
  • ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Διαβάστε ολόκληρη τη δημοσίευση εδώ