Η ιστορία των µαθηµατικών είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί κατάλληλα, ώστε να διαδραµατίσει ουσιαστικό ρόλο στη µαθηµατική εκπαίδευση. Αν τα µαθηµατικά θεωρηθούν ως ένα είδος πολιτισµικής δηµιουργίας, τότε η µελέτη της ιστορίας των µαθηµατικών µπορεί να γίνει ένα µέσο καλύτερης κατανόησης των σχέσεων του ανθρώπινου γένους και της µαθηµατικής γνώσης, στα πλαίσια ενός γενικότερου ιστορικού γίγνεσθαι. Προς αυτή την κατεύθυνση, η συνεργασία διάφορων κλάδων διδακτικών αντικειµένων στο σχολικό περιβάλλον, µπορεί να βοηθήσει τους µαθητές να αναπτύξουν ερευνητικές πρωτοβουλίες, να συσχετίσουν γεγονότα, να κατανοήσουν την αλληλεξάρτηση των επιστηµονικών κλάδων, και να διαπιστώσουν ότι η γνώση είναι προϊόν της ανθρώπινης δραστηριότητας στην ιστορική διαδροµή. Ακόµα, να προσεγγίσουν τα µαθηµατικά ως ζωντανή διαδικασία επεξεργασιών και εξέλιξης, άµεσα συνδεδεµένης µε το πολιτισµικό περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσονται.
Η συνεργασία φιλολόγου και µαθηµατικού µε τους µαθητές της Β΄ τάξης του 9 ου Γυµνασίου Περιστερίου, οδήγησε σε µια ερευνητική δραστηριότητα, η οποία διήρκεσε 6 µήνες, µε θέµα : «Το ιστορικό και πολιτιστικό περιβάλλον της Σάµου του 6 ου – 5 ου π.χ. αιώνα. Τα µεγάλα έργα και η ανάπτυξη των Μαθηµατικών». Στα πλαίσια του προγράµµατος αυτού επιχειρήθηκε να αναδειχθεί η σχέση των µαθηµατικών και της τεχνολογίας της εποχής (µεγάλα έργα : Ευπαλίνειο όρυγµα, Ηραίο κ.α.). Επιπλέον, να φανεί ότι τα µαθηµατικά απετέλεσαν τη βάση της ανάπτυξης της φιλοσοφικής σκέψης των Πυθαγορείων. Στο Πυθαγόρειο θεώρηµα και την απόδειξή του, αφιερώθηκε ένα µεγάλο µέρος της δραστηριότητας.
Τα επιμέρους θέματα στα οποία αναφέρεται η δημοσίευση του συναδέλφου Θοδωρή Πάσχου (διδάκτορα ∆ιδακτικής των Μαθηματικών) είναι τα εξής:
- ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΕΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΣΗ ;
- ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑ.
- ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΕΙ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑΣ ;
- Ο ΣΧΕ∆ΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
- ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ∆ΟΥΛΕΨΕ Η ΟΜΑ∆Α
- H ∆ΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
- ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
- ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Διαβάστε ολόκληρη τη δημοσίευση εδώ