Η Κινητή Διαδραστική Έκθεση «Παίζω και καταλαβαίνω»

ομηρειο2

Πώς συνδέονται μεταξύ τους η επιστήμη, η τέχνη, τα μαθηματικά και η φιλοσοφία; Πώς μπορούμε να εκφραζόμαστε μέσα από την τέχνη και παράλληλα να κατανοούμε τον κόσμο μέσα από τη λογική και μαθηματικά; Ένα συναρπαστικό, εκπαιδευτικό ταξίδι από την αίσθηση στη νόηση, προσφέρει η κινητή διαδραστική έκθεση «Παίζω και καταλαβαίνω» του Μουσείου Ηρακλειδών, η οποία μπορεί να ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα, κατόπιν συνεννόησης με το μουσείο.
Η κινητή έκθεση περιλαμβάνει 17 τραπέζια με διαδραστικά εκθέματα και συνοδεύεται από πλούσιο εποπτικό υλικό (πχ, επεξηγηματικές αφίσες, αντίγραφα έργων τέχνης, κ.ά.). Μπορείτε να δείτε τον Αναλυτικό Πίνακα Θεματικών Ενοτήτων-Σταθμών, εδώ.
Στο χώρο της έκθεσης, διαδραστικές κατασκευές εισάγουν τον επισκέπτη στην έννοια της συμμετρίας στη φύση και ομηρειο3την τέχνη, στον κόσμο των αριθμών και των σχημάτων, στις στοιχειώδεις αλγοριθμικές διαδικασίες, καθώς και σε θέματα καλλιτεχνικών παραμορφώσεων και αναμορφώσεων, μέσα από ένα μοναδικό ταξίδι από την προσωκρατική εποχή και τους Πυθαγόρειους, τους Ελεάτες φιλοσόφους, τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη και την Ελληνιστική εποχή, μέχρι την Αναγέννηση αλλά και τη μοντέρνα τέχνη του 20ού αιώνα.

Οι στόχοι και τα πλεονεκτήματα του προγράμματος

Κύριος στόχος του προγράμματος είναι να αλλάξει την κακή αντίληψη που έχουν αρκετοί άνθρωποι, μικροί ή μεγάλοι, για τα μαθηματικά. Αυτή η αντίληψη δεν αφορά τα παιδιά που έχουν ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά. Αφορά όλους εκείνους που δεν κατάφεραν να αναπτύξουν μια καλή σχέση με τα μαθηματικά και τις επιστήμες γενικότερα.
Το πρόγραμμα στοχεύει επίσης να αναδείξει την αξία των μαθηματικών ως τρόπο σκέψης. Υπάρχουν παιδιά τα οποία στα πλαίσια της ισχύουσας σχολικής πραγματικότητας δεν καταλαβαίνουν και δεν αγαπούν τα μαθηματικά, με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζονται κακοί μαθητές και να βιώνουν τη σχολική περιθωριοποίηση. ομηρειο4
Η πρόκληση ήταν πως θα σχεδιαστεί ένα πρόγραμμα προσέγγισης των μαθηματικών εννοιών που να είναι δημιουργικό, να μην φοβίζει και ταυτόχρονα να είναι αποτελεσματικό. Έτσι ξεκίνησε η ιδέα της έρευνας. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του είναι πως καταφέρνει να συνδυάσει την ψυχαγωγία και το παιχνίδι με τη μάθηση και την παροχή της επιστημονικής πληροφορίας. Στο πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας, η έκθεση δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά και στους ενήλικους να έρθουν σε επαφή με την επιστήμη, την τέχνη και τα μαθηματικά, μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι με διαδραστικά τραπέζια – εκθέματα.
Μέσα από το παιχνίδι, ο επισκέπτης ανακαλύπτει τους νόμους που διέπουν τη φύση και τη λογική, τα όρια της επιστημονικής αλήθειας και του φιλοσοφικού μύθου, αλλά και τη δημιουργικότητά του. Καλείται να παίξει με τα εκθέματα του μουσείου, να τα ερευνήσει, να ανακαλύψει και να προβληματιστεί.

Σχεδιασμός & επιμέλεια του προγράμματος  

Την έκθεση σχεδίασαν και επιμελήθηκαν οι επιστημονικοί σύμβουλοι του μουσείου Άρης Μαυρομμάτης και Αποστόλης Παπανικολάου, Ερευνητές της Διδακτικής των Μαθηματικών, με τη συνδρομή σε θέματα αναμορφώσεων και παραμορφώσεων του αρχιτέκτονα Δρ. Νίκου Κουρνιάτη, αρχιτέκτονα μηχανικού Ε.Μ.Π. Για την επιλογή και τη δημιουργία των διαδραστικών εκθεμάτων, των επεξηγηματικών αφισών και γενικότερα, ολόκληρης της έκθεσης, αναζητήθηκε κι αξιοποιήθηκε η διεθνής εμπειρία στο χώρο της διαδραστικής διδασκαλίας και μάθησης. Ιδιαίτερο ρόλο έπαιξε το προτεινόμενο από την UNESCO σχετικό πρόγραμμα, ενώ παράλληλα, σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν ποικίλες πρωτότυπες κατασκευές.

Βίντεο για την έκθεση – πρόγραμμα:

 

Πηγές:
Μουσείο Ηρακλειδών
Εφημερίδα πολίτης

Ένα σχόλιο

  1. Από τις 7 Σεπτεμβρίου έως 4 Νοεμβρίου 2017 η διαδραστική Έκθεση «Παίζω και καταλαβαίνω» φιλοξενείται στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Χίου. Υπάρχει η δυνατότητα ξενάγησης για σχολεία, κατόπιν συνεννοήσεως με τη γραμματεία του Ομηρείου. Τηλέφωνα επικοινωνίας: 22710-44391, 22710-44333

Αφήστε μια απάντηση