Θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον:
Φυτεύω και υιοθετώ ένα δέντρο ,δίνω ανάσα στη γη!
Συνεχίζουμε με τα εργαστήρια δεξιοτήτων και το θεματικό κύκλο: Φροντίζω το περιβάλλον, την υποθεματική ενότητα :Οικολογία- παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά. Ο τίτλος του δικού μας θέματος:” Φυτεύω και υιοθετώ ένα δέντρο, δίνω ανάσα στη γη” καθώς συμμετέχουμε στο ομώνυμο πρόγραμμα για δεύτερη συνεχή χρονιά. Πρόκειται για μία εκπαιδευτική δράση
- της Δ.Π.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης
•των ΚΕΠΕΑ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου, Ποροΐων, Κιλκίς
•138 ομάδες σχολείων των Δ/νσεωνΠ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης, Π.Ε. και Δ.Ε. Σερρών, Π.Ε. και Δ.Ε. Κιλκίς
•Δήμων και των Δασαρχείων των Περιφερειακών Ενοτήτων Θεσσαλονίκης, Σερρών, Κιλκίς & της Δ/νσης Αναδασώσεων Κεντρικής Μακεδονίας.
Βασική επιδίωξη του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των νηπίων σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα που συνδέονται με αυτό, η αναδιαμόρφωση των στάσεων των μαθητών προς το περιβάλλον και η δημιουργία ενεργών πολιτών.
Επίσης, προώθηση της δράσης σε όλη την επικράτεια, συνεργασία με περισσότερους φορείς και σχολεία το σχολικό έτος 2022-23 με δεντροφυτεύεις σε ελεύθερους-δημόσιους χώρους κοντά στο σχολείο, στο δάσος, ακόμα και σε ανάπλαση γειτονικών στο σχολείο αλσυλλίων. Προώθηση της δράσης σε όλη την επικράτεια, συνεργασία με περισσότερους φορείς και σχολεία για το σχολικό έτος 2022-23
Εκπαιδευτική δράση 2022-23. Στόχοι:
- Σκοπός:
η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας για την αξία των δέντρων ιδιαίτερα μέσα στις πόλεις με αφορμή την παγκόσμια κινητοποίηση για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής. Στόχοι: - η φύτευση και υιοθεσία δέντρων από μαθητές/τριες των σχολείων και η εκπαιδευτική πλαισίωσή της δράσης στο πλαίσιο των μαθημάτων, των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των εργαστηρίων δεξιοτήτων
- η ανάγκη ευαισθητοποίησης/εκπαίδευσης στην αξία του πρασίνου για τη ζωή στον πλανήτη, η έλλειψη πρασίνου στις πόλεις και η συνεχής μείωση-υποβάθμισή του, η ανάγκη επανασύνδεσης των παιδιών με το φυσικό περιβάλλον.
Η δυνατότητα βιωματικής προσέγγισης του θέματος, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία (φορείς, ειδικούς, υπηρεσίες).Μέσα από το εργαστήριο αυτό καλλιεργούνται δεξιότητες μάθησης(κριτική σκέψη, συνεργασία, δημιουργικότητα),δεξιότητες ζωής(ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα, ευαισθησία) . 1ο και 2ο εργαστήριο
Οι πρώτες δράσεις του εργαστηρίου αυτού ξεκίνησαν το Φθινόπωρο που μας έδωσε την ευκαιρία να μιλήσουμε για τους σπόρους την εξέλιξη τους έως να φτάσουμε στο δέντρο. Επίσης η ελιά που έχουμε στην αυλή μας μας οδήγησε σε ανάλογες δραστηριότητες σχετικά με τους σπόρους, τους καρπούς και το δέντρο.
Το λιομάζεμα στην αυλή μας………..
Ο καρπός της ελιάς…. Ας πειραματιστούμε……Τι θα συμβεί αν φυτέψουμε μία ελίτσα;;;
Επίσης και διάφορους καρπούς………
Συνεχίζουμε με την συγκέντρωση διαφόρων σπόρων και τη διαδικασία της σποράς σε κεσεδάκια και γλάστρες….
Πειραματιστήκαμε και με σκληρούς καρπούς όπως είναι το καρύδι. Αφού ανοίξαμε ένα παραθυράκι στο σκληρό κέλυφος το βάλαμε πρώτα σε νερό και όταν έβγαλε φύτρο το φυτέψαμε στο χώμα(γλάστρα) ,,,και παρακολουθούσαμε την εξέλιξη του……
Επίσης σποράκια από μήλα και αχλάδια…….
Χωριζόμαστε σε ομάδες …… Κάθε ομάδα έχει το όνομα ενός σπόρου (καλαμποκάκια, φακές, φασόλια, ηλιοσποράκια….. κλπ. Τα νήπια αναπαριστούν τα μικρά σποράκια που κοιμούνται στο χώμα και σιγά σιγά μεγαλώνουν….
Ακολουθεί το πότισμα των σπόρων………………….
Παίζουμε επίσης παιχνίδια εξέλιξης με καρτέλες κάνοντας την ιστορία του μικρού σπόρου.
Τοποθετούμε τους σπόρους στο παράθυρο γιατί διαβάσαμε και μάθαμε τι χρειάζεται ένας σπόρος για να μεγαλώσει …..
Παρακολουθούμε την εξέλιξη των σπόρων και των καρπών που φυτέψαμε…………
Τα αποτελέσματα των πειραματισμών μας……… αν τα φυτέψουμε στο έδαφος τα μικρά φυτά σιγά σιγά θα γίνουν δεντράκια…….
3ο και 4ο εργαστήριο
Στα εργαστήρια αυτά ασχολούμαστε με το πράσινο της αυλής μας(δέντρα, λουλούδια, το πράσινο του πεζοδρομίου μας. Ποιος είναι ο ρόλος του πράσινου, των λουλουδιών, των δέντρων; ποια η αξία τους στη ζωή μας , στον πλανήτη μας; Τέθηκαν ερωτήματα και προβληματισμοί. Οι απαντήσεις των παιδιών διάφορες…..Τα διάφορα βιβλία – παραμύθια που διαβάζουμε, τα σχετικά βίντεο δίνουν απαντήσεις στα ερωτήματα και στους προβληματισμούς μας…………
Καταγράφουμε το πράσινο της αυλής μας. Γνωρίζουμε τα ονόματα των δέντρων που έχουμε(πλατανομουριά, κυπαρίσσι Αριζόνας, ελιά, δάφνη…) βρίσκουμε πληροφορίες από το διαδίκτυο για το καθένα. Στη συνέχεια κάθε ομάδα ετοιμάζει την ταυτότητα του κάθε δέντρου την οποία κρεμούμε στο καθένα.
Επίσης κάθε νήπιο ανέλαβε να ετοιμάσει στο σπίτι , με τη βοήθεια του γονέα, την ταυτότητα ενός δέντρου που έχει στο σπίτι του ή του αγαπημένου του δέντρου…
Στη συνέχεια προχωρούμε σε χαρτογράφηση της αυλής μας……
Τα παρτέρια μας….
Τα δέντρα μας
Ακόμη και την μικρή παιδική χαρά(τραμπάλα, τσουλήθρα), τα επιδαπέδια παιχνίδια μας…..
Τα ελαστικά -γλάστρες με τα κυκλάμινα
Επίσης φροντίζουμε για την ανανέωση του πρασίνου της αυλής μας με την μεταφύτευση νέων λουλουδιών το μήνα Μάρτιο!
Μεταφυτεύουμε τα πρίμολα……………..
και τα γαρυφαλλάκια για να ομορφύνουμε και πάλι την αυλή μας…………
Ορίζουμε τις ομάδες φροντίδας του πρασίνου στην αυλή μας….
5ο και 6ο εργαστήριο
Τα νήπια μας γνωρίζουν ήδη από την περσυνή χρονιά αρκετά για την αξία των δέντρων και την προστασία τους. Αποφασίζουμε να συνεχίσουμε τις περσυνές δράσεις και να τις ολοκληρώσουμε με δενδροφύτευση. Που όμως θα βρούμε τα μικρά δενδρύλλια για να τα φυτεύσουμε και σε ποιο χώρο;;;
Η συνεργασία με το Δασαρχείο Σιδηροκάστρου και το Δήμο Σιντικής είναι απαραίτητη. Το αίτημα μας προς το δασαρχείο είναι έτοιμο.
Παραλαμβάνουμε τα δενδρύλλια μας το μήνα Φεβρουάριο, τα τοποθετούμε σε μία γλάστρα με χώμα μέχρι να ετοιμαστούμε για τη δενδροφύτευση. Τα δενδρύλλια που μας έδωσε το δασαρχείο λέγονται Κέλτις και μία Φλαμουριά. Συγκεντρώνουμε πληροφορίες για τα δέντρα αυτά και συμπληρώνουμε την ταυτότητα τους.
Ο υπεύθυνος του δήμου μας μας υποδεικνύει το χώρο, ο οποίος είναι γνωστός στους μαθητές μας….Είναι η αυλή της Μαθητικής Εστίας -Δημοτικής Βιβλιοθήκης Σιδηροκάστρου.
Οι τρύπες για τα δενδρύλλια μας ήταν έτοιμες …….Η Άνοιξη είχε προβάλλει. Τα πρώτα αγριολούλουδα είχαν κάνει την εμφάνιση τους….
Τα εργαλεία που ήταν απαραίτητα για την δενδροφύτευση….Τα δενδρύλλια ανά χείρας……..Οι πέντε ομάδες είναι έτοιμες. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει την φύτευση ενός δέντρου……
Ευχαριστούμε πολύ τους ανθρώπους του Δήμου και τους γονείς που μας βοήθησαν στη ολοκλήρωση της δράσης.
Τα νήπια μας υιοθετούν τα μικρά δενδράκια και αναλαμβάνουν τη φροντίδα τους ,τώρα που είναι ακόμη μικρά…..Καθώς όμως η φροντίδα τους δεν είναι πάντα εύκολο να την προσφέρουμε, ζητούμε από την κ Μαρία να γίνει η ανάδοχος τους καθώς εργάζεται στο χώρο αυτό. Αποκτούμε λοιπόν τον πρώτο μας συνεργάτη μας, είναι η κ. Μαρία η βιβλιοθηκονόμος.
Απονέμουμε σε κάθε μαθητή ένα έπαινο για την δράση δενδροφύτευσης που υλοποιήσαμε και ένα πιστοποιητικό υιοθεσίας για την ανάδοχο για την κ. Μαρία.
Επίσης σε συνεννόηση με τον πάτερ Προκόπιο της ενορίας μας μεταφυτεύουμε την φλαμουριά μας στο προαύλιο χώρο του Ι.Ν. Ευαγγελιστρίας.
Η δράση της δενδροφύτευσης θα ολοκληρωθεί με την τοποθέτηση προστατευτικού πλέγματος γύρω από τα δεντράκια , το οποίο δεν προλάβαμε να τοποθετήσουμε αλλά θα γίνει προσεχώς……..
Αφήστε μια απάντηση