Ενεργώ ως Πολίτης – Η τρίτη μας δράση: Ενότητα 4η: Κανόνες και Δίκαιο – Δραστηριότητα Ζ: Οι κανόνες του παιχνιδιού

281148864 584672026145179 8573704418172536898 n

 Το Νηπιαγωγείο μας φέτος είναι ένα από τα 50 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα  «Ενεργώ ως Πολίτης».

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για τη Διαμόρφωση των Μαθητών ως ενεργών Πολιτών. Tο έργο  υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.

Η τρίτη μας δράση, σε σύνδεση και με το Αναλυτικό μας πρόγραμμα, Ήταν από την Ενότητα 4: Κανόνες και Δίκαιο

Δραστηριότητα Ζ: Οι κανόνες του παιχνιδιού

Στα πλαίσια αυτής της δραστηριότητας έπρεπε τα παιδιά να κατανοήσουν την αναγκαιότητα να υπάρχουν κανόνες σεβαστοί από όλους. Στόχοι της είναι η υποστήριξη των αρχών της ισότητας, του σεβασμού των άλλων, της υπευθυνότητας και  της δικαιοσύνης .Γενικά μέσα από αυτήν τη δράση επιδιώκεται να γίνει εισαγωγή στις δημοκρατικές διαδικασίες.

281446515 1003346310572251 689654412445237724 n

Το κάθε τμήμα επέλεξε ένα ομαδικό παιχνίδι γύρω από το οποίο έκανε τις παρακάτω δράσεις:

Α΄Τμήμα:

Τα παιδιά διαλέγουν το ομαδικό – παραδοσιακό παιχνίδι «Περνά περνά η μέλισσα» και συζητούν για τους κανόνες του. Τους καταγράφουμε σε χαρτί του  μέτρου:PhotoCollage 20220516 200105209

PhotoCollage 20220516 200731861280765366 5835964239754303 3851291845440657627 n

  • 2 παιδιά διαλέγουν κάτι αντιπροσωπευτικό από χρώμα, φυτό ή ζώο και τραγουδάνε το γνωστό τραγούδι χτυπώντας τα χέρια σχηματίζοντας  πυραμίδα.
  • Τα υπόλοιπα παιδιά κάνουνε μια γραμμή και περνάνε με τη σειρά από κάτω.
  • Όταν τελειώσει το τραγούδι, πιάνουν το παιδί που είναι μπροστά τους.
  • Του λένε κρυφά τις επιλογές και το παιδί διαλέγει αυτό που θέλει.
  • Όταν διαλέξει πηγαίνει πίσω από το αντίστοιχο παιδί.
  • Νικήτρια είναι η ομάδα με τα πιο πολλά παιδιά.

Αφού συμφωνούν ότι τους αποδέχονται, παίζουν για λίγο το παιχνίδι.

  • PhotoCollage 20220516 200219017

PhotoCollage 20220516 200147741

Ακολουθεί συζήτηση σχετικά με το τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχαν αυτοί οι κανόνες και τι θα γινόταν αν παραβιάζονταν από κάποιους.

Αργότερα ξαναπαίζουμε το παιχνίδι με καινούριους κανόνες ευνοώντας όμως μερικούς συγκεκριμένους στις ομάδες:

– Τα παιδιά που πιάνονται στην πυραμίδα και φοράνε παπούτσια με χρατς μετράνε για διπλοί.

– Το παιδί που διαλέγει μια προτίμηση, πηγαίνει τελικά στην αντίπαλη ομάδα.

– Το παιδί που πιάνεται ,παίρνει και τον επόμενο μαζί του και αποφασίζει αυτός και για τους δυο σε ποια ομάδα θα πάει.

Ακολουθεί και πάλι  συζήτηση για το αν ήταν δίκαιο ή όχι και κατά συνέπεια για το αν μπορούν να  αλλάξουν τους κανόνες αφού είναι άδικοι. Δημιουργήθηκαν δυσαρέσκειες και κάποιοι ενοχλήθηκαν ιδιαίτερα γιατί τελικά έχασαν ,ενώ κανονικά δεν έπρεπε.

Οι καινούριοι κανόνες καταγράφονται επίσης σε χαρτί του μέτρου:

281611675 526802659179454 947983446674496280 n

Η δυσαρέσκειά μας για το διαφορετικό παιχνίδι, εκφράστηκε τόσο έντονα κατά τη συζήτησή μας, που αποφασίσαμε να την αποτυπώσουμε και σε σχετικό φύλλο αξιολόγησης των δύο διαφορετικών εκδοχών του παιχνιδιού.

281003588 1034424424168385 2216289988280617046 n 281075554 1164751734347826 5323246905164210845 n 281487917 535218064939058 5344986902615233606 n

Β΄Τμήμα:

Ξεκινήσαμε την δραστηριότητά μας, παρουσιάζοντας ένα μαντήλι στην ολομέλεια της τάξης και θέτοντας το ερώτημα “Ποιά ομαδικά παιχνίδια γνωρίζουμε που να χρειάζονται ένα μαντήλι για να τα παίξουμε;”.

Από τις πρώτες απαντήσεις των παιδιών ήταν και το παραδοσιακό παιχνίδι της «τυφλόμυγας». Δράττοντας της ευκαιρίας, ανοίξαμε μία συζήτηση σχετικά με το συγκεκριμένο παιχνίδι. Δεδομένου ότι υπήρχαν παιδιά που το γνώριζαν, τους ζητήσαμε να το παρουσιάσουν στους συμμαθητές/τριές τους. Αφού εξηγήσαμε πώς παίζεται και ποιοι είναι οι κανόνες του, καταγράψαμε τον βασικό κορμό του παιχνιδιού σε ένα χαρτί, που τοποθετήθηκε στον πίνακα αναφοράς της τάξης:

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Παίξαμε για λίγη ώρα το παιχνίδι της τυφλόμυγας και έπειτα συζητήσαμε για τη σημασία των κανόνων κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, για την πιθανή απουσία τους και τις συνέπειες στο παιχνίδι μας, καθώς επίσης και για το τί θα συνέβαινε εάν δεν τηρούσε κάποιο από τα παιδιά τους κανόνες και πώς θα αισθανόμασταν σε μία αντίστοιχη περίπτωση.

Στη συνέχεια, είπαμε στα παιδιά πως εμείς θα μπερδέψουμε λιγάκι τους κανόνες του παιχνιδιού. Και η τυφλόμυγα που ξέραμε μέχρι τώρα, θα παίζετε «αλλιώς». Ετοιμάσαμε τη νέα δομή του παιχνιδιού και αφού τη διαβάσαμε και σημειώσαμε με διαφορετικό χρώμα τις αλλαγές στους κανόνες, αποφασίσαμε να το δοκιμάσουμε.

Αντιληφθήκαμε λοιπόν, πως με τις αλλαγές μας στην παραδοσιακή τυφλόμυγα, μπορούσε ουσιαστικά να συμμετέχει στο παιχνίδι μόνο ένα παιδί (σύμφωνα με τα νέα κριτήρια) από το σύνολο της τάξης. Έτσι, δε μπορέσαμε να παίξουμε την ενναλακτική τυφλόμυγα.

Συζητήσαμε για τα συναισθήματα που νιώσαμε, για τις λέξεις «δίκαιο» και «άδικο», τη σημασία των κανόνων και πώς πρέπει να είναι φτιαγμένοι με ώστε όλοι να έχουν ίσα δικαιώματα στο παιχνίδι.

Μάλιστα, η δυσαρέσκειά μας για την διαφορετική τυφλόμυγα εκφράστηκε τόσο έντονα κατά τη συζήτησή μας, που αποφασίσαμε να την αποτυπώσουμε και σε σχετικό φύλλο αξιολόγησης των δύο διαφορετικών εκδοχών του παιχνιδιού.

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4

Γ΄Τμήμα:

Στην ολομέλεια της τάξης, και συζητάμε για το αγαπημένο ομαδικό παιχνίδι των παιδιών. Τελικά διαλέγουν το « 3,2,1 Κόκκινο φως» και τα παιδιά το αποτυπώνουν εικαστικά.

280501893 2526378417724259 8021028819616224027 n 280714491 995276574515524 2997057336587422601 n

Στη συνέχεια αποφασίζουν να το παίξουν αλλά πριν να πραγματοποιήσουν το παιχνίδι καταγράφουν σε ένα χαρτόνι τους κανόνες του παιχνιδιού έτσι ώστε να το παίξουν σωστά χωρίς να μαλώνουν.

280640646 527075148878243 1836910086175926644 n

280755227 3019742858337067 5396540359634188130 n

 

Μετά το παιχνίδι μαζεύονται ξανά στην ολομέλεια της τάξης και συζητούν αν τους άρεσε το παιχνίδι και αν ακολούθησαν σωστά τους κανόνες.

Η εκπαιδευτικός θέτει το ζήτημα για αλλαγή των κανόνων κι έτσι διαμορφώνεται ένας καινούργιος πίνακας κανόνων με ποιο ευνοϊκούς κανόνες ιδιαίτερα για το παιδί που φυλάει. Τα παιδιά ξαναπαίζουν το παιχνίδι με τους καινούργιους κανόνες και στη συνέχεια ξανασυζητούν τις εμπειρίες τους.

280772765 305362931796209 1125635846382093761 n

 

Τα παιδιά σε  ένα φύλλο αξιολόγησης ,καταγράφουν τα συναισθήματα και τις απόψεις σχετικά με τους τροποποιημένους κανόνες:

281154735 4869912126451739 6509425748492775331 n 281625699 431629288799609 1620798254169885824 n

Έπειτα, προτείναμε στα παιδιά να δημιουργήσουν το δικό τους ομαδικό παιχνίδι. Θέσαμε τα κάτωθι ερωτήματα: α. πώς θα ήθελες να είναι το παιχνίδι σου;, β. ποιοί θα ήταν οι κανόνες και τα κριτήρια συμμετοχής σε αυτό;, γ. τί όνομα θα ήθελες να έχει το παιχνίδι;, δ. πώς θα μπορούσαμε να το κάναμε να διαφέρει σε σχέση με τα συνηθισμένα παιχνίδια; (νικητής, χαμένοι κλπ.).

Απότοκο των παραπάνω, ήταν η ιδέα της δημιουργίας ενός παιχνιδιού, εφάμιλλο με τις «Μουσικές καρέκλες». Όμως, πιο ομαδικό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό.

Αποφασίσαμε, και τα τρία τμήματα του Νηπιαγωγείου μας, να βγούμε στον αύλειο χώρο του σχολείου μας και να συζητήσουμε τις προτάσεις μας για το ποιός θα ήταν ο πιο ιδανικός τρόπος να παίξουμε το παιχνίδι μας. Μετά από ποικίλες δοκιμές, καταλήξαμε στη δομή και τους κανόνες του παιχνιδιού, τους οποίους και καταγράψαμε μαζί με τα παιδιά. Το όνομα του νέου μας παιχνιδιού ήταν «Οι καρέκλες της φιλίας», το οποίο και άρεσε πολύ σε όλους.3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 6

Δοκιμάζοντας το δικό μας παιχνίδι, αντιληφθήκαμε πως έπρεπε ο ένας να βοηθήσει τον άλλο για να κερδίσουμε όλοι μαζί. Κάθε φορά που η μουσική σταματούσε οφείλαμε να γίνουμε ζευγάρι με ένα άλλο παιδί και να καταφέρουμε να καθίσουμε στην ίδια καρέκλα, με όποιον τρόπο θέλουμε, αρκεί και οι δυο μας να έχουμε ίσο χώρο, χωρίς κάποιο παιδί να πέσει από την καρέκλα ή να μείνει χωρίς καρέκλα. Διαφορετικά θα χάναμε όλοι. Η επιτυχία του νέου μας ομαδικού παιχνιδιού ήταν μεγάλη.

PhotoCollage 20220516 193055702 3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5 PhotoCollage 20220516 193241104 PhotoCollage 20220516 193325077 1 PhotoCollage 20220516 195604147 PhotoCollage 20220516 195637944 PhotoCollage 20220516 195713230 PhotoCollage 20220516 200219017 1 PhotoCollage 20220516 200602650

280498732 587976092397468 1347086950792398255 n

Κλείνοντας την δραστηριότητά μας, συζητήσαμε τις σκέψεις μας σχετικά με τους κανόνες, με το δίκαιο και τη δημοκρατία. Μιλήσαμε για το πού αλλού οφείλουμε να ακολουθούμε τους κανόνες και γιατί. Σε τί μας βοηθούν και ποια η σημασία όλων αυτών των κανόνων για τη ζωή μας ως πολίτες μία χώρας. Έπειτα, καταγράψαμε τα άλλα μέρη και τις συνθήκες όπου ακολουθούμε κανόνες και μοιραστήκαμε σχετικές εμπειρίες.

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 7

 Όπως ακριβώς στο παιχνίδι έτσι χρειαζόμαστε και κάπου αλλού. Αυτές τις καταγράφουμε σε χαρτί  του  μέτρου:

  • Δε σπρώχνουμε για να πάμε μπροστά στο λεωφορείο.
  • Στο σούπερ-μάρκετ περιμένουμε τη σειρά μας στο ταμείο.
  • Στο τέννις ακούμε ό,τι μας λέει ο προπονητής.
  • Πρέπει να κρατάμε καθαρή την παραλία.
  • Στο σχολείο περιμένουμε να μιλήσουμε με τη σειρά μας σηκώνοντας το χέρι.
  • Στο σπίτι μαζεύουμε τα παιχνίδια στο δωμάτιό μας.
  • Στον παιδότοπο παίζουμε στα φουσκωτά με τη σειρά.
  • Για να πάρουμε παγωτό στο παγωτατζίδικο περιμένουμε στη σειρά .

PhotoCollage 20220516 195809672 PhotoCollage 20220516 195955844 PhotoCollage 20220516 195848697

Σε γενικές γραμμές τα παιδιά κατάφεραν εντελώς βιωματικά να αντιληφθούν την ανάγκη για πιστή τήρηση των κανόνων ( όπου αυτοί υπάρχουν )γιατί μόνο έτσι εξασφαλίζεται η ομαλή συνέχεια αυτού με το οποίο ασχολούνται κάθε φορά. Έτσι μόνο μπορούν να απολαμβάνουν και να ευχαριστιούνται το παιχνίδι , το μάθημα ,το άθλημα , μια εξωσχολική δραστηριότητα και κάθε είδους κοινωνική εκδήλωση!

Έχει μεγάλη  σημασία των κανόνων και συγκεκριμένα των δίκαιων κανόνων οι οποίοι πρέπει να προβλέπουν όλα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πολιτών.  

Δημοσιεύθηκε στη Δράσεις-Προγράμματα, Ενεργώ ως Πολίτης | Ετικέτες: | Σχολιάστε

Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας για το Σχ. Έτος 2021 – 2022

Το Σχέδιο δράσης της σχολικής μας μονάδας για το Σχ. Έτος 2021 – 2022, στο Πλαίσιο της Αξιολόγησης Σχολικών Μονάδων, έχει τίτλο:

 «Η συνεργασία, η ανάδειξη – αξιοποίηση των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών και η εξέλιξή τους, μέσα από την ενδοσχολική επιμόρφωση».

Άξονας: Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

Το Σχέδιο Δράσης ήταν ομόφωνη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

Τη φόρμα αποτύπωσης του Σχεδίου Δράσης μπορείτε να δείτε παρακάτω:



Λήψη αρχείου

 

Δημοσιεύθηκε στη Δράσεις-Προγράμματα, Ενημέρωση γονέων | Ετικέτες: | Σχολιάστε