Τη σχολική χρονιά 2018-19 έξι παιδιά από τηνΣΤ’ τάξη δημιούργησαν την ομάδα ρομποτικής με τελικό σκοπό να λάβουν μέρος στον Διαγωνισμό Ρομποτικής για Δημοτικά με γενικό θέμα: “Αρχιπέλαγος- Η τεχνολογία βοηθά τα νησιά να αναπτυχθούν”.
Στόχοι: οι μαθητές κι οι μαθήτριες της ομάδας ρομποτικής να εμπεδώσουν όρους ρομποτικής, όπως γρανάζια, άξονες, κινητήρες, hub, μετάδοση κίνησης. Να εξοικειωθούν με τα εργαλεία και δομικά στοιχεία της ρομποτικής. Να τίθενται συχνά σε κατάσταση προβληματισμού και να αντιληφθούν ότι είναι μία συνήθης κατάσταση η οποία οδηγεί στη γνώση. Να μάθουν να προγραμματίζουν την ρομποτική κατασκευή. Ιδιαίτερα να μάθουν προγραμματιστικά να στέλνεται ένα μήνυμα από μια ρομποτική κατασκευή σε μια άλλη. Επίσης, να χρησιμοποιήσουν τη λογική δομή “ΚΑΙ” και τη λογική δομή “Ή”. Να συνειδητοποιήσουν ότι η προστασία των εναλίων αρχαιοτήτων είναι μια μεγάλη ευθύνη που απαιτεί δράσεις από τους πολίτες και την πολιτεία. Να συνεργαστούν και να μάθουν να αξιολογούν τη δική τους εργασία αλλά και το αποτέλεσμα της συνεργασίας. Να δοκιμάσουν την τεχνική “δοκιμή και πλάνη” και να αναγνωρίσουν τη μεγάλη αξία του λάθους όταν αυτό γίνεται αφορμή για περαιτέρω εποικοδομητική εργασία.
Διαδίκτυο: παρακολούθηση βίντεο με ρομποτικές κατασκευές και ταυτόχρονα, παρουσίαση και επεξήγηση όρων ρομποτικής.
Πρώτες κατασκευές – ασκήσεις: τα παιδιά μοιράζονται σε υπο-ομάδες και υλοποιούν κάποιες κατασκευές οι οποίες συνοδεύονται από οδηγίες (στην αρχή πλήρεις και στη συνέχεια όλο και “ασαφέστερες”) για να εξοικειωθούν με τα δομικά στοιχεία της της ρομποτικής και να αρχίσουν να προβληματίζονται.
Συζήτηση: ανακοίνωση του γενικού θέματος του Διαγωνισμού ρομποτικής “Αρχιπέλαγος- Η τεχνολογία βοηθά τα νησιά να αναπτυχθούν”. Καταγραφή των ιδεών των παιδιών για την ιδιαίτερη κατασκευή της ομάδας. Ψηφοφορία και απόφαση: “Πάρκο εναλίων αρχαιοτήτων”. Και φυσικά, απόφαση και για το όνομα της ομάδας: Roboto-λουκουμάκια.
Το σενάριο: Έρχονται επισκέπτες και επιστήμονες οι οποίοι επιβιβάζονται σε ένα βαθυσκάφος. Η πόρτα του ανοίγει όταν πλησιάζει ο πρώτος επισκέπτης και κλείνει είτε όταν μπουν τα πέντε άτομα που χωράει είτε όταν περάσει κάποιο χρονικό διάστημα χωρίς να έρθει κάποιο άτομο. Το βαθυσκάφος κινείται ακολουθώντας μία μαύρη γραμμή και συναντάει ένα αρχαιολογικό εύρημα (έναν αμφορέα). Σ’ αυτή τη φάση, το βαθυσκάφος σταματάει και ενεργοποιείται μια δαγκάνα η οποία είναι πάνω στο βαθυσκάφος και κλείνει για να πιάσει τον αμφορέα. Με τον αμφορέα, το βαθυσκάφος κινείται μέχρι να συναντήσει ένα αναβατόριο. Εκεί σταματάει, η δαγκάνα αφήνει τον αμφορέα στο αναβατόριο το οποίο ανεβάζει τον αμφορέα στην επιφάνεια της θάλασσας και ξανακατεβαίνει.
Κατασκευές των επιμέρους στοιχείων: αναλαμβάνουν ανά δυο τα παιδιά να κατασκευάσουν τα μέρη του σεναρίου: την πόρτα του βαθυσκάφους, το ίδιο το βαθυσκάφος (με τροχούς), τη δαγκάνα, το αναβατόριο. Οι ομάδες εναλλάσσονταν και διαφοροποιούνταν ώστε όλα τα παιδιά να έχουν άποψη για τις κατασκευές.
Προγραμματισμός: προγραμματισμός κάθε ενός στοιχείου ξεχωριστά και κατόπιν προγραμματισμός ώστε να επικοινωνούν. π.χ. όταν η δαγκάνα βρίσκει τον αμφορέα, στέλνει μήνυμα στο βαθυσκάφος να σταματήσει. Χρησιμοποίηση επίσης και διαδικασιών (μπλοκ εντολών).
Το σκηνικό: Δημιουργία του σκηνικού το οποίο αποτελείται από την “πλάτη” με θάλασσα, ουρανό και πουλιά καθώς και του βυθού της θάλασσας στον οποίο βρίσκεται και ο αμφορέας.
Δοκιμές: Τι να πούμε εδώ; Άπειρες ώρες με δοκιμές ώστε να βρεθεί η κατάλληλη θέση του αμφορέα ώστε να μπορέσει να τον πιάσει η δαγκάνα αλλά και να μην τρακάρει το βαθυσκάφος.
Διαδίκτυο: αναζήτηση και καταγραφή του θεωρητικού μέρους που αφορά τις ενάλιες αρχαιότητες και τα σχετικά προβλήματα που αναφύονται στην προσπάθεια προστασίας και ανάδειξης του ενάλιου αρχαίου πολιτισμού.
Με τις ρομποτικές κατασκευές και θέμα “Πάρκο ενάλιων αρχαιοτήτων”, η ομάδα ρομποτικής έλαβε μέρος στον Περιφερειακό Διαγωνισμό Κυκλάδων όπου κατέλαβε τη 2η θέση ισάξια με το 6ο Δημοτικό σχολείο Ερμούπολης. Στη συνέχεια, στον τελικό Διαγωνισμό στην Αθήνα η ομάδα έλαβε στην ημιτελική φάση αξιολόγησης, 1ο βραβείο Μηχανικής κατασκευής.
Ευχαριστούμε τους γονείς , τον Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων, τη διεύθυνση και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου που στήριξαν την ομάδα. Ιδιαίτερα, τον συνάδελφο Παναγιώτη Καλούδη που μας βοήθησε με την κατασκευή του σκηνικού.
Δημιουργήσαμε, προβληματιστήκαμε, αγχωθήκαμε, γελάσαμε, χορέψαμε, αναλύσαμε, λύσαμε… Μπράβο στα παιδιά! Καλή συνέχεια να έχουν…
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή