Το σημερινό σχολείο είναι ανοιχτό προς όλες τις απόψεις, δήλωσε εγγράφως στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Κεδίκογλου, επικαλούμενος το 7198/5-11-13 έγγραφο του ΙΕΠ, και υπογράμμισε τα εξής:
Α. Όλες οι απόψεις κρίνονται και συζητούνται στο πλαίσιο του μαθήματος.
Β. Μια άποψη, άλλωστε ακόμα και αν αποσιωπηθεί εντός του σχολείου, διακινείται στις μέρες μας πολύ εύκολα.
Γ. Ο μαθητής πρέπει να γνωρίζει την τρέχουσα πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα καθώς και τις διάφορες απόψεις που κυκλοφορούν, ακόμη και αν αυτές δεν ευσταθούν ή ενοχλούν, ώστε να είναι καλά ενημερωμένος και να μπορεί να τοποθετηθεί κριτικά απέναντι σε αυτές.
Δ. Οι διάφορες θέσεις που διατυπώνονται σε κείμενα και περιεχόμενα σε σχολικά εγχειρίδια δεν αποσκοπούν στο να διαμορφώσουν τις πολιτικές κοινωνικές και ηθικές αντιλήψεις εκπαιδευτικών και μαθητών κατά το πνεύμα του συγγραφέα αφού οι εν λόγω θέσεις συχνά είναι αντίθετες μεταξύ τους.
Ε. Η πολιτεία, επίσης, δεν σταθμίζει την πολιτική της επί των διαφόρων θεμάτων βάσει των απόψεων που παρατίθενται σε κείμενα των σχολικών εγχειριδίων.
Ζ. Πρέπει να τονισθεί εξάλλου, ότι στο σύγχρονο σχολείο η εκπαιδευτική διαδικασία, βάσει των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, δεν περιορίζεται μόνο στα σχολικά εγχειρίδια.
Η. Κατά τη διδακτική διαδικασία της ερμηνείας των διαφόρων κειμένων γίνεται διάλογος μέσα στην τάξη και ακούγονται διάφορες απόψεις καθεμιά από τις οποίες ελέγχεται κριτικά.
Θ. Κατ αυτόν τον τρόπο ο μαθητής μαθαίνει ότι οι απόψεις των διαφόρων συγγραφέων, όσο σπουδαίοι και αν φαίνονται, δεν είναι θέσφατα υπεράνω αμφισβήτησης, αλλά ότι όλες κρίνονται και κυριαρχεί εκείνη που αντέχει στον έλεγχο της κριτικής. Έτσι παράγεται η γνώση, η κριτική σκέψη και εν τέλει η δημοκρατική πολιτική παιδείας
Ι. Εκτός των ανωτέρω, η διαθεματική προσέγγιση της διδασκόμενης στα σχολεία ύλης, οι ερευνητικές εργασίες (project), οι επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, σε χώρους παραγωγής διοίκησης καθώς και σε τόπους ιστορικής μνήμης, η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, οι ποικίλες σχολικές εκδηλώσεις στο πλαίσιο καινοτόμων δράσεων, η απόκτηση γνώσεων με τρόπο βιωματικό, η επίσκεψη στο πλαίσιο του μαθήματος, με τη βοήθεια των σύγχρονων τεχνολογιών, σε ιστοσελίδες με αξιόλογο οπτικοακουστικό υλικό, είναι καινοτομίες που έχουν εισαχθεί τα τελευταία χρόνια στο σχολείο με ευοίωνες προοπτικές για τον εκσυγχρονισμό της διδασκαλίας των μαθημάτων, για τη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών και για την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης.
Κ. Ο διδάσκων ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών του, έχει την ευχέρεια μέσω του διαλόγου να εμβαθύνει σε διάφορα ζητήματα και να τους καλλιεργήσει τη φιλέρευνη διάθεση ωθώντας τους να μελετούν πηγές ή να αναζητούν και να συλλέγουν, στο πλαίσιο συνέντευξης πάσης φύσεως πληροφορίες κοινωνικού, ιστορικού και πολιτικού ενδιαφέροντος.
Λ. Στους σημερινούς , εν κατακλείδι, μαθητές δίδεται η ευκαιρία να έχουν μια πολυδιάστατη επαφή με τα πράγματα, τους ανθρώπους, τις ιδέες και απόψεις που κυκλοφορούν μέσα στην κοινωνία.