παγκοσμια ημερα ψυχικης υγείας 1

ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Γενικά

 

παγκοσμια ημερα ψυχικης υγείας 1

Η 10η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας με σκοπό την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας επί σχετικών θεμάτων. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η ψυχική υγεία ορίζεται ως μία κατάσταση ευεξίας κατά την οποία το άτομο συνειδητοποιεί τις ικανότητές του, μπορεί να αντιμετωπίσει τις πιέσεις της ζωής και να συνεισφέρει στην κοινωνία. Το σχολείο διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην προάσπιση, βελτίωση και προαγωγή της ψυχικής υγείας και ευεξίας των παιδιών και των εφήβων. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με την πρόσκληση του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προς όλες τις σχολικές μονάδες,  κατά το χρονικό διάστημα από την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου έως την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024 αφιέρωσαν όλες οι τάξεις του σχολείου μας έως 4 διδακτικές ώρες, προκειμένου να υλοποιήσουν δράσεις  προαγωγής της κοινωνικής και συναισθηματικής ευεξίας των παιδιών και των και  ευαισθητοποίησης των μελών της σχολικής κοινότητας επί της σημασίας της ψυχικής υγείας.

Πιο αναλυτικά οι δράσεις των τάξεων:

Α΄ τάξη:

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης είδαν βιντεάκι για τα συναισθήματα, ζωγράφισαν πότε νιώθουμε χαρά, λύπη, φόβο, θυμό και μίλησαν για το πως νιώθουμε αν χτυπήσουμε ένα παιδί ή τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε για να μην το χτυπήσουμε.»

Α 1

Β΄ τάξη:

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της  Β΄ τάξης, αφού έκαναν δύο δραστηριότητες ενδυνάμωσης των ομάδων και της ικανότητας της συνεργασίας  (δημιουργία ταμπέλας ομάδας, “γράφω εγώ, ζωγραφίζεις εσύ”),  παρακολούθησαν στην εκπαιδευτική πλατφόρμα CINEDU την ταινία μικρού μήκους «Το όνομά μου είναι φόβος», συζήτησαν και απάντησαν στις διαδραστικές ερωτήσεις κατανόησης, που συνόδευαν το υλικό.

το όνομά μου είναι φόβος 1

Υλοποίησαν επίσης, 2 δράσεις από το βιβλίο «Καλώς ήρθες στον κόσμο που μπορείς- 50+1 δραστηριότητες για την ψυχική ενδυνάμωση του παιδιού» εκδόσεις Μεταίχμιο, του εκπαιδευτικού-συγγραφέα Μάριου Μάζαρη!

Το καλό κουτσομπολιό:

Στόχος: η αλληλεπίδραση με την ομάδα και η θετική εστίαση

“Τι κακό έχει ένα αθώο κουτσομπολιό; Εδώ που τα λέμε το κουτσομπολιό συνήθως δεν είναι και τόσο αθώο. Αυτά που μου αρέσει να μεταφέρουμε από αυτί σε αυτί είναι οι τσακωμοί, τα πειράγματα, οι ατυχίες και οι αποτυχίες. Γιατί όμως να μην υπάρχει ένα καλό κουτσομπολιό;” Αυτό έκανε η Β΄ τάξη. Αφιερώνουν τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα από 10 λεπτά ώστε να γράφουν σε ένα χαρτάκι μια καλή κουβέντα, κάτι που θαυμάζουν σε  κάποιον συμμαθητή-τρια τους. Η χαρά όλων τη στιγμή που άκουγαν το όνομά τους σε κάποιο μήνυμα ή τα λόγια που έγραψαν για κάποιον/ α συμμαθητή-τρια ήταν απερίγραπτη.»

Το θυμοσάκουλο:

Στόχος: Η γνωριμία με τα συναισθήματά μας και η προσπάθεια διαχείρισης του θυμού

«Πολλές φορές νιώθουμε το κλίμα στην τάξη να επηρεάζεται από συγκρούσεις ή καταστάσεις που βιώνει ένα παιδί (ζήλια, θυμό, αδικία). Ο θυμός όμως δεν μπορεί να παραμείνει μαζί μας στο μάθημα. Μπορούμε όμως να μάθουμε να τον  διαχειριζόμαστε.» Έτσι, μπήκε το θυμοσάκουλο στην καθημερινότητά μας στην τάξη. Είναι μια χάρτινη σακούλα, που αφού ο καθένας και η καθεμιά ζωγράφισε και έγραψε εξωτερικά όσα τον/την θυμώνουν την κόλλησε στον τοίχο της τάξης.  Όποιο παιδί το χρειαστεί περπατά αργά μέχρι το σακουλάκι του, φυσά ή ψιθυρίζει αυτό που τον/την θύμωσε, μετρά μέχρι το 10 παίρνοντας βαθιές αναπνοές και επιστρέφει στην καρέκλα του.ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΟΥΤΣΟΜΠΟΛΙΟ 1 1ΘΥΜΟΣΑΚΟΥΛΟ 1 2 ομαδες 2 γράφω εγώ ζωγραφίζεις εσύ 1

Γ΄ τάξη:

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της  Γ΄ τάξης αφιέρωσαν λίγο από τον χρόνο τους στην Ημέρα Ψυχικής Υγείας. Συζήτησαν τι είναι η ψυχική υγεία και γιατί είναι σημαντική για τη ζωή μας, πώς συνδέεται με τα συναισθήματά μας. Είδαν ένα βίντεο με τα βασικά συναισθήματα. Παρακολούθησαν μια ταινία animation με τίτλο «Μη σκάσεις» από την πλατφόρμα cinedu. Συζήτησαν για την πλοκή της ταινίας, τα συναισθήματα των ηρώων, δούλεψαν ομαδικά Φύλλο Εργασίας με θέμα τον Θυμό, έπαιξαν διαδραστικό παιχνίδι που αναφερόταν στα συναισθήματα των ηρώων, στην αντιμετώπιση των συναισθημάτων τους και πρότειναν καλύτερους τρόπους αντιμετώπισής τους. Άκουσαν ένα τραγούδι με θέμα τους τρόπους αντιμετώπισης και διαχείρισης του θυμού μας και δραματοποίησαν τις προτάσεις διαχείρισης.

Όλες οι δράσεις στόχευαν στην κατανόηση του σημαντικού ρόλου που έχει η ψυχική υγεία στη ζωή μας.ssdsds 1 1

 

Δ΄ τάξη:

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της  Δ τάξης στο πλαίσιο της Ημέρας Ψυχικής Υγείας γνώρισαν τα συναισθήματα και συγκεκριμένα τον Θυμό. Μέσα από καταστάσεις που μας θυμώνουν κατάφεραν να βρουν πως να παραμένουν ψύχραιμοι για να μην τους νικά ο θυμός τους. Αφού συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας για να γνωρίσουν τον εαυτό τους συναισθηματικά, έφτιαξαν μια αφίσα , που δίνουν συμβουλές στους υπόλοιπους μαθητές και την ανάρτησαν σε εμφανή χώρο στο προαύλιο για να την συμβουλεύονται όλοι όταν το χρειάζονται!

δ 1 1

Ε΄ τάξη:

Στο πλαίσιο της ημέρας για την ψυχική υγεία οι μαθητές και οι μαθήτριες της  Ε΄ τάξης αφιέρωσαν στην τάξη τους  3 διδακτικές ώρες μιλώντας για τα συναισθήματα και ειδικότερα για τον θυμό. Έγραψαν πως μπορούν να αντιμετωπίσουν τον θυμό και παρακολούθησαν μία σχετική ταινία με τίτλο «Ο κήπος μου».Ε 4

ΣΤ΄ τάξη:

Τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες και έγραψαν το αλφάβητο των συναισθημάτων. Ανακοινώθηκαν στην τάξη και δώσαμε παράδειγμα για κάθε συναίσθημα. Στη συνέχεια δόθηκε φυλλάδιο όπου ο κάθε μαθητής συμπλήρωσε φράσεις π.χ. Νιώθω θυμωμένος όταν …. Τα διαβάσαμε στην τάξη με τυχαία σειρά και χωρίς να αναφερθούν ονόματα. Το βασικό μας θέμα ήταν το ΟΧΙ!!!! Ποια “οχι” ακούω καθημερινά, γιατί μου τα λένε, πώς μοιάζει αυτό το όχι στο μυαλό μου, εγώ πότε πρέπει να λέω ΟΧΙ.

ΣΤ1 1 1 ΣΤ2 1