… Αρχίζοντας!!! 13/1/2018

 

Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κωφών και Βαρηκόων Λυκόβρυσης-Πεύκης συμμετέχει στο πρόγραμμα “Teaching Signed Languages as a First Language” (Διδασκαλία Νοηματικών Γλωσσών ως Μητρική Γλώσσα) SIGNFIRST στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+. Το πρόγραμμά αυτό έχει διάρκεια 29 μηνών ξεκινώντας από τον Σεπτέμβρη του 2016.

Στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της δίγλωσσης εγγραματοσύνης των κωφών και βαρήκοων μαθητών και στη διαμόρφωση ενός πραγματικού ενταξιακού μαθησιακού περιβάλλοντος.

Το πρόγραμμα SIGN FIRST σκοπεύει στην διαμόρφωση κατάλληλου προγράμματος σπουδών και εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία των Ευρωπαϊκών Νοηματικών Γλωσσών σε κωφούς μαθητές ως πρώτες γλώσσες για τους κωφούς μαθητές. Στα πλαίσια του προγράμματος θα αναπτυχθούν επίσης εργαλεία αξιολόγησης για τη νοηματική γλώσσα. Η ηλικιακή ομάδα των μαθητών που αφορά το πρόγραμμα είναι αυτή του νηπιαγωγείου έως την Β’ τάξη του Δημοτικού, δηλαδή αφορά μαθητές από 4 έως 7 χρόνων, ωστόσο τα υλικά που πρόκειται να δημιουργηθούν σε αυτή τη φάση,  μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για κωφά και βαρήκοα παιδιά μεγαλύτερων τάξεων.

Κατά την εκπόνηση του προγράμματος πρόκειται να υλοποιηθούν ένα σύνολο καινοτόμων  δραστηριοτήτων:

  • Σχολικά προγράμματα νοηματικής γλώσσας
  • Μαθήματα νοηματικής γλώσσας, κάποια από τα οποία θα διεξάγονται ηλεκτρονικά,
  • Ανάπτυξη καινοτόμων παιδαγωγικών πρακτικών και εργαλεία για τη διδασκαλία των Ευρωπαϊκών Νοηματικών Γλωσσών ως μητρικές,
  • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών,
  • Πληροφόρηση, καθοδήγηση και συμβουλευτική για γονείς και κηδεμόνες,
  • Έρευνες, συγκριτικές αναλύσεις, συγκέντρωση στοιχείων για εξελιγμένες μεθόδους διδασκαλίας της νοηματικής,
  • Δραστηριότητες δικτύωσης, προώθησης και ενημέρωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνώς.

Οι δραστηριότητες αυτές θα προσφέρουν χώρο για αλληλεπίδραση μεταξύ των συμμετεχόντων (κωφών και ακουόντων) και ανταλλαγή ιδεών. Σημαντική θα είναι η ενίσχυση των συμμετεχόντων ώστε να μην δέχονται ερεθίσματα παθητικά αλλά να συμβάλουν ενεργά στις δραστηριότητες με τις δικές τους γνώσεις και δεξιότητες και επιπροσθέτως να μπορούν να έχουν επιρροή στις αποφάσεις του προγράμματος. Παράλληλα στους συμμετέχοντες θα δίνεται την ευκαιρία να εντοπίσουν κοινές αξίες με άτομα από διαφορετικές κουλτούρες το οποίο ελπίζουμε να οδηγήσει σε προώθηση του σεβασμού της πολιτιστικής ποικιλομορφίας κωφών και ακουόντων, γραπτών και προφορικών γλωσσών.

Με το πέρας του προγράμματος αυτού στοχεύουμε να έχουμε:

  • Συλλέξει και καταγράψει ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές τις οποίες θα κάνουμε διαθέσιμες σε όλους,
  • Αναπτύξει εργαλεία διδασκαλίας βάση στοιχείων τα οποία θα βελτιώσουν τη διδασκαλία της νοηματικής γλώσσας,
  • Αναπτύξει μία μέθοδο για την μετάδοση γνώσεων της διδασκαλίας Ευρωπαϊκών Νοηματικών Γλωσσών ως μητρικές,
  • Επιτύχει ανταλλαγή κοινών μεθόδων διδασκαλίας και πρακτικών καθώς διδακτικού υλικού.

Έκτος από την Ενιαία Σχολική Μονάδα Ειδικού Δημοτικού Σχολείου & Νηπιαγωγείου Κωφών και Βαρηκόων Λυκόβρυσης-Πεύκης, στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν άλλα έξι μέλη /φορείς με συντονιστή του έργου το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Ελλάδα (ΙΕΠ)

Οι υπόλοιποι φορείς είναι:

  1. Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, Κύπρος
  2. Habilis, Ελλάδα.
  3. Ειδικό Νηπιαγωγείο Κωφών και Βαρηκόων Αργυρούπολης, Ελλάδα
  4. The Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik Zürich, Ελβετία
  5. StichtingNederlandsGebarencentrum, Ολλανδία

Το SIGNFIRST βασίζεται στις αρχές της Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, στον Καθολικό Σχεδιασμό για τη Μάθηση, στην Δήλωση του Παρισιού, σε αποτελέσματα που προκύπτουν από μελέτες και στις πιο πρόσφατες πρακτικές για την ανάπτυξη της γλωσσομάθειας σε μαθητές με διαταραχές ακοής.