Η ετήσια Aναφορά Horizon (Horizon Report) 2007, αποτέλεσμα της συνεργασίας του New Media Consortium (NMC) και του EDUCAUSE Learning Initiative (ELI), έχει ως αντικείμενό της τις νέες τεχνολογίες που επηρεάζουν τη διδασκαλία, τη μάθηση και τη δημιουργική έκφραση στην ανώτερη εκπαίδευση.
Η αναφορά αυτή, λαμβάνοντας υπόψη συνεντεύξεις, άρθρα, έγγραφα και δημοσιευμένες έρευνες, κάνει λόγο για έξι κυρίαρχες τάσεις στην διδασκαλία και τη μάθηση για τα επόμενα πέντε χρόνια. Αυτές περιληπτικά είναι:
α) η ραγδαία μεταβολή του περιβάλλοντος της ανώτερης εκπαίδευσης, με αυξανόμενη τη ζήτηση νέων υπηρεσιών, όπως εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καθώς αλλάζει το μοντέλο του «φοιτητή πλήρους ωραρίου» στο μοντέλο του φοιτητή που εργάζεται και ταξιδεύει από μακριά. Επίσης αυξάνεται η ζήτηση για άμεση-στιγμιαία πρόσβαση και διαδραστικές εμπειρίες στην εκπαίδευση.
β) η αλλαγή του τρόπου που εργαζόμαστε, συνεργαζόμαστε και επικοινωνούμε, λόγω της παγκοσμιοποίησης: οι μαθητές έχουν περισσότερες επιλογές στην επικοινωνία, την ψυχαγωγία και την πληροφόρηση και περισσότερες πηγές.
γ) οι γνώσεις και δεξιότητες στην Πληροφορική δεν θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες: δεξιότητες όπως κριτική σκέψη, έρευνα και αξιολόγηση της πληροφορίας είναι διαρκώς ζητούμενα στην εποχή που ο κάθε χρήστης εύκολα δημιουργεί περιεχόμενο, συνεργάζεται και έχει άμεση πρόσβαση σε πλήθος πληροφορίες.
δ) η διεπιστημονική και συνεργατική εργασία ξεφεύγει από τους παραδοσιακούς τύπους και τις υπάρχουσες ακαδημαϊκές πρακτικές της εξειδίκευσης και εμμονής σε έναν τομέα γνώσης. Η παραδοσιακή μορφή της κριτικής από ομοτίμους (peer-review) για την έκδοση ενός άρθρου μένει πίσω (παράδειγμα Wikipedia).
ε) έννοιες, όπως η συλλογική νοημοσύνη (collective intelligence) και ο «ερασιτεχνισμός» των πολλών (mass amateurization) επεκτείνουν τα όρια της ακαδημαϊκής μελέτης. Αναπροσαρμόζεται η έννοια του «ειδικού» και «γνώστη», καθώς άνθρωποι που κάνουν το χόμπι τους και παθιάζονται με κάτι, συνεισφέρουν με την ποιότητα και ποσότητα της γνώσης και της εμπειρίας τους σε ακαδημαϊκούς τομείς, απλησίαστους, μέχρι πρότινος.
στ) οι απόψεις των μαθητών για το τι είναι και τι δεν είναι τεχνολογία ολοένα και περισσότερο διαφέρουν από αυτές των καθηγητών τους: για παράδειγμα, τα κινητά τηλέφωνα, χρησιμοποιούνται πολύ διαφορετικά από μαθητές και καθηγητές (όχι μόνο για φωνητική επικοινωνία, αλλά και για δημιουργία, αποθήκευση και ανταλλαγή μουσικής, φωτογραφιών, ταινιών, μηνυμάτων και τη σύνδεση με το διαδίκτυο οποιαδήποτε στιγμή.
πηγή: The 2007 Horizon Report, The New Media Consortium, pp. 3-4, διαθέσιμο στη διεύθυνση: http://www.nmc.org/horizon/2007/report