ρατσισμός και ανθρώπινα δικαιώματα

17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ- Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Φτώχειας

International_Day_for_the_Eradication_of_PovertyΓράφει η εκπ/κός του Στ1, κα. Χριστίνα Παππά

Η 17η Οκτωβρίου καθιερώθηκε ως η Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Φτώχειας το 1993 από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Η φτώχεια είναι ένα φαινόμενο με παγκόσμια έκταση, μια αιμορραγούσα πληγή της σύγχρονης κοινωνίας.

Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, «η φτώχεια συνιστά παραβίαση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας». Στερεί τη δυνατότητα ουσιαστικής συμμετοχής στην κοινωνική ζωή, επομένως μπορεί να σημαίνει την έλλειψη χρημάτων για την προμήθεια τροφής ή ρούχων, πρόσβασης σε σχολεία ή νοσοκομεία, γης για την καλλιέργεια τροφίμων, πρόσβασης σε καθαρό νερό ή σύστημα αποχέτευσης, εργασίας για τα προς το ζην.

Δυστυχώς, και στη χώρα μας, λόγω της οικονομικής κρίσης, 2,5 εκατομμύρια άτομα βρίσκονται κάτω από το χρηματικό όριο της σχετικής φτώχειας. Επιπλέον, 3,8 εκατομμύρια άτομα βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας λόγω υλικών στερήσεων και ανεργίας, με αποτέλεσμα το σύνολο να αυξάνεται στα 6,3 εκατομμύρια άτομα. (Έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Κράτους της Βουλής, 2013).

Το σχολείο μας, στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης των μαθητών, συμμετέχει και φέτος στο πρόγραμμα «Γίνε Ανάδοχος Παιδιού» της ActionAid. Παράλληλα, δείχνει έμπρακτα αλληλεγγύη σ’ όλους τους μαθητές και τις οικογένειές τους που βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση.

Για την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Φτώχειας,  οι μαθητές της ΣΤ1΄τάξης βρήκαν πληροφορίες στο διαδίκτυο, παρακολούθησαν σχετικά βίντεο και ζωγράφισαν για τη φτώχεια. Όλα αυτά έγιναν ταινία με τη βοήθεια της δασκάλας τους.  

Διαβάστε το παραμύθι του φτωχούλη

Εκδήλωση για την Ειρήνη σε συνεργασία με την Επιτροπή Ειρήνης Αγρινίου

αρχείο λήψηςΗ ειρήνη αποτελεί μια πανανθρώπινη αξία η οποία καλλιεργείται στο σχολείο στους μαθητές μέσα από πολλές ευκαιρίες που δίνονται. Μέσα από τα μαθήματα της ιστορίας, της γλώσσας, της γεωγραφίας, μέσα από τους εορτασμούς των εθνικών επετείων κ.ά.

Στόχος του σχολείου αποτελεί οι μαθητές να κατανοήσουν την αξία της ειρήνης και ως μικροί μαθητές τώρα και αυριανοί υπεύθυνοι ενεργοί πολίτες να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να αγωνίζονται για την ειρήνη.

Έχοντας αυτά κατά νου, δεχτήκαμε με χαρά να πάρουμε μέρος στην δράση της επιτροπή ειρήνης Αγρινίου «Ζωγραφίζω για την ειρήνη».

Μετά από ευαισθητοποίηση που πραγματοποιήθηκε με διάφορες δραστηριότητες που υλοποίησαν οι εκπ/κοί με τους μαθητές τους, τα παιδιά εκφράστηκαν για την ειρήνη με ζωγραφική.

Έτσι σήμερα εκθέσαμε αυτά τα έργα και πραγματοποιήσαμε μια μικρή εκδήλωση για την ειρήνη με απαγγελίες ποιημάτων, σχετικών  αποσπασμάτων  και τραγουδιών.

Επίσης έγινε βράβευση των 3 καλύτερων ζωγραφιών.

21 Μαρτίου – Ημέρα κατά του ρατσισμού

imagesΓράφει η δασκάλα της Στ τάξης, Χριστίνα Παππά

Η 21η Μαρτίου είναι η Διεθνής Ημέρα για την εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων και του ρατσισμού στην κοινωνία και την εκπαίδευση. H Ημέρα αυτή αποτελεί μια ευκαιρία για να επικαιροποιηθούν και να ενισχυθούν οι δράσεις για την προάσπιση των δικαιωμάτων όλων των παιδιών και την αποτροπή φαινομένων ρατσισμού, ξενοφοβίας και διακρίσεων μέσα στη  σχολική κοινότητα.

Ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 του Συντάγματος. Ειδικότερα, η  απαγόρευση των διακρίσεων με βάση τα ιδιαίτερα φυσικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά ομάδων ή προσώπων (όπως η φυλή, το χρώμα, η θρησκεία, οι γενεαλογικές καταβολές, η εθνική ή εθνοτική καταγωγή, η αναπηρία, το φύλο, ο σεξουαλικός προσανατολισμός ή η ταυτότητα φύλου) θεμελιώνεται στην αρχή της προστασίας της ελευθερίας και αξιοπρέπειας του ανθρώπου, καθώς και στις αρχές της δίκαιης και ίσης μεταχείρισης χωρίς διάκριση.

Με αφορμή την ημέρα αυτή  έγιναν στο σχολείο μας  δράσεις, συζητήσεις, εκδηλώσεις κατά του ρατσισμού, της ξενοφοβίας  και των φυλετικών διακρίσεων. Οι μαθητές της Στ΄ τάξης  ζωγράφισαν αφίσες και έκαναν κολάζ, δημιούργησαν το «λεξικό του αντιρατσισμού» και πρότειναν καλές πρακτικές για την  ανάγκη καταπολέμησης των διακρίσεων, των αντιλήψεων, στάσεων και συμπεριφορών που ενισχύουν τον ρατσισμό.

εργασία του τμήματος Δ2 για το ρατσισμό

 

6 Μαρτίου: Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού

imagesΗ 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε σχολεία της χώρας, (26/1/2014), το 10% του συνόλου των μαθητών πέφτουν θύματα ενδοσχολικής βίας από συνομηλίκους τους ή παιδιά διαφορετικών ηλικιών. Το ποσοστό των θυτών ανέρχεται στο 5% του μαθητικού πληθυσμού και η αναλογία των εμπλεκομένων σε περιστατικά βίας, αγοριών-κοριτσιών, είναι 3 προς 1, με τα αγόρια να υπερτερούν σε περιστατικά σωματικής βίας και τα κορίτσια σε περιστατικά λεκτικής. Κάθε περιστατικό που συμβαίνει στο σχολικό περιβάλλον δεν είναι περιστατικό βίας.  Ωστόσο στις περιπτώσεις εκείνες που συμβαίνουν επαναλαμβανόμενα περιστατικά και δημιουργούν στα παιδιά δυσκολίες στη σχολική τους καθημερινότητα αλλά και ψυχοσωματικά προβλήματα οφείλουν οι μαθητές και οι γονείς τους να ενημερώνουν άμεσα το Διευθυντή του σχολείου.

Οι μαθητές του Στ2 εκφράστηκαν με το δικό τους τρόπο κατά της σχολικής βίας

Διαβάστε το κείμενο

Επίσης  οι μαθητές του Στ1 ζωγράφισαν, δημιούργησαν κόμικς, φυλλάδια και αφίσες με συνθήματα κατά της βίας και έγραψαν το «Αλφαβητάρι του αντι- bullying».

. from gvlachos

 

Συμμετοχή του σχολείο μας στο πρόγραμμα του Χαμόγελου του παιδιού «Διαδραστικές παρεμβάσεις στα σχολεία»

DSC04929Την Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου οι μαθητές και οι μαθήτριες της Στ  και Ε τάξης του σχολείου μας, συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Σχολική βία – Εκφοβισμός» που ήταν μια από τις Διαδραστικές Παρεμβάσεις Πρόσληψης που πραγματοποιούν οι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί του Οργανισμού  «Το Χαμόγελο του παιδιού».

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε από την ψυχολόγο κα. Μαρία Τσονοπούλου. Η παρουσίαση ήταν διαμορφωμένη κατάλληλα  στην ηλικιακή ομάδα των παιδιών και έγινε με βιωματικό – διαδραστικό τρόπο.

Η ιστορία του «Μπάμπη και του Φίλιππου», δύο παιδιών σε ρόλο θύτη και θύματος, έγινε αφορμή για να προσεγγίσουν τα παιδιά το θέμα της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Συζήτησαν για τα αίτια και τις λύσεις του προβλήματος. Τα παιδιά αναφέρθηκαν σε περιπτώσεις που γνώριζαν και συμφώνησαν στο εξής: «Είναι δικαίωμά μας να αγαπάμε και να συμπαθούμε όποιον θέλουμε, δεν είναι όμως δικαίωμά μας να πληγώνουμε, να τρομοκρατούμε, και να περιθωριοποιούμε αυτόν που δεν μας ταιριάζει, που είναι διαφορετικός».

Τέλος, οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν στο να έχουν ενεργητική και όχι παθητική στάση στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.  Ενημερώθηκαν για την γραμμή SOS 1056 του «Χαμόγελου του παιδιού» και ενθαρρύνθηκαν να τη χρησιμοποιούν σε περίπτωση ανάγκης.

 

Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση μαθητών-τριών γενικών τάξεων για τα άτομα με αναπηρία.

αρχείο λήψηςΓράφει η εκπ/κός του τμήματος Ένταξης, Παπαδοπούλου Δήμητρα

Αγαπητοί γονείς,

σας ενημερώνουμε για το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας που πραγματοποιεί φέτος το Ε2 τμήμα του σχολείου μας στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης με τίτλο «ενημέρωση και ευαισθητοποίηση μαθητών-τριών γενικών τάξεων για τα άτομα με αναπηρία».

Το πρόγραμμα ξεκίνησε στα πλαίσια ενός «Εθνικού etwinning έργου» με τον ίδιο τίτλο και συμμετοχή αρχικά 20 δημοτικών σχολείων της ελληνικής επικράτειας (σήμερα έχουν ξεπεράσει τα 30). Πολύ σύντομα συνάντησε το ενδιαφέρον σχολείων από την Πορτογαλία, την Πολωνία και την Τουρκία που εντάχθηκαν σε αυτό καθιστώντας το Ευρωπαϊκό.

Το έργο έχει συνολική διάρκεια 6 μήνες (Νοέμβριος 2014 – Απρίλιος 2015) και αφορά δράσεις με τις οποίες ειδικοί παιδαγωγοί σε συνεργασία με παιδαγωγούς γενικής εκπαίδευσης θα ενημερώνουν και θα ευαισθητοποιούν τους τυπικούς μαθητές σχετικά με τα άτομα με αναπηρία.

Στόχοι του έργουΜαθαίνω για τη διαφορετικότητα. Αποδέχομαι τη διαφορετικότητα. Συνεργάζομαι με άτομα διαφορετικά από εμένα. Παίζω και μαθαίνω με άτομα διαφορετικά από εμένα. Εξοικειώνομαι με μαθητές που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Χαίρομαι που δουλεύω με νέους συμμαθητές και φίλους.

Στη διάρκεια όλων αυτών των μηνών θα πραγματοποιηθούν δραστηριότητες και δράσεις που θα αφορούν την ανθρώπινη ποικιλομορφία (διαφορετικότητα), τα άτομα με κινητική αναπηρία, τα άτομα με προβλήματα όρασης/τύφλωση, τα άτομα με κώφωση, τα άτομα με νοητική καθυστέρηση και τα άτομα με αυτισμό. Επίσης, οι μαθητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν με μαθητές/τριες άλλων σχολείων της Ελλάδας και της Ευρώπης.

Στο σχολείο μας το πρόγραμμα υλοποιούν σε συνεργασία οι: Δήμητρα Παπαδοπούλου (εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής), Ελένη Τέλιου (υπεύθυνη εκπαιδευτικός του Ε2 τμήματος), Ευαγγελία Μεγαλοκονόμου (εκπαιδευτικός Eικαστικών), Κατσούδα Ευσταθία (εκπαιδευτικός Αγγλικών).

11 Δεκεμβρίου: παγκόσμια ημέρα του παιδιού

a (1)Στις 11 Δεκεμβρίου όλα τα παιδιά του κόσμου γιορτάζουν.  Το 1959 ο Ο.Η.Ε. ψήφισε τη διακήρυξη των δικαιωμάτων του παιδιού με τη διαμόρφωση ενός νομοθετικού καθεστώτος προστασίας από κάθε μορφή εκμετάλλευσης και παραμέλησης. Το 1989 υπογράφτηκε και ψηφίστηκε η σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού που επικυρώθηκε από πολλές χώρες (στην Ελλάδα έγινε νόμος του κράτους το 1992). Με την ευκαιρία του εορτασμού της παγκόσμιας μέρας του παιδιού στις 11 Δεκεμβρίου επισημαίνουμε ότι θα πρέπει καθημερινά να σκεφτόμαστε όλα τα παιδιά του κόσμου ανεξαρτήτου φυλής και χρώματος. Τα παιδιά που έχουν εξαναγκαστεί στην παιδική εργασία, τα παιδιά  που δεν έχουν τετράδια, τα παιδιά που  δεν έχουν εμβόλια και πρόσβαση σε πόσιμο νερό και φαγητό, τα παιδιά που στηρίζουν τις ελπίδες τους σε εθελοντές γιατρούς, ιεραποστολές και οργανώσεις.

Χαρακτηριστιστό είναι το video που έφτιαξε η εκπ/κός του σχολείου Παππά Χριστίνα για την Ημέρα του Παιδιού

3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια ημέρα ΑΜΕΑ

International_Day_of_People_with_DisabilityΗ 3η Δεκεμβρίου έχει καθιερωθεί από τον ΟΗΕ ως Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με αναπηρία.  Το τμήμα Γ2 του σχολείου μας αυτήν την ημέρα διάβασε σχετικά άρθρα και συζήτησε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα αυτά στην καθημερινότητα τους, τις δυνατότητές τους και πως μπορούμε να κάνουμε τη ζωή τους πιο εύκολη. Τα παιδιά ζωγράφισαν, έφτιαξαν αφίσες, διάβασαν το βιβλίο του Μερκούριου Αυτζή «Το τρελό μου αμαξίδιο».

 

Ζωγραφιές του Δ1 στα πλαίσια των εκδηλώσεων για το ρατσισμό και τη διαφορετικότητα

αρχείο λήψης (1)Οι μαθητές του Δι  στα πλαίσια των δραστηριοτήτων για την ημέρα Σχολικού Αθλητισμού η οποία είχε ως θεματικό άξονα «Ρατσισμός και Διαφορετικότητα, όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι»  εκφράστηκαν με ζωγραφική. Χαρακτηριστικές είναι οι παρακάτω ζωγραφιές

Είμαι διαφορετικός, είμαι ίσος!  Από το Γ1

Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι! Από το Γ1

Συμμετοχή του σχολείου μας στο πρόγραμμα «Αναδοχής παιδιού» της ActionAid

ACTION AIDΑγαπητοί γονείς,

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι  ο σύλλογος εκπ/κών του σχολείου αποφάσισε το σχολείο   να συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αναδοχής Παιδιού της ActionAid» υιοθετώντας την 9χρονη Isinginzwe Eugene Aisha (βλέπε φωτογραφία) από την Ρουάντα της Αφρικής.

Είναι γεγονός ότι το πρόγραμμα Αναδοχής ανοίγει στους μαθητές ένα παράθυρο στον κόσμο και στη σύγχρονη πραγματικότητα που επικρατεί σ’ αυτόν. Μέσω αυτού οι μαθητές ενημερώνονται για παγκόσμια ζητήματα, αναπτύσσουν κριτική σκέψη, αποκτούν κοινωνική συνείδηση, καλλιεργούν πανανθρώπινες αξίες έτσι ώστε να αναλάβουν δράση ως ενεργοί πολίτες του κόσμου.

Από την επαφή μας με την ActionAid  και την μελέτη του φακέλου που μας έστειλε για το θέμα της αναδοχής θα θέλαμε να σας θέσουμε υπόψη τα εξής:

  1. Τα παιδιά επιλέγονται από την ίδια την κοινότητα και με την συγκατάθεση των γονιών τους. Κριτήριο για την επιλογή των κοινοτήτων είναι το μέγεθος της φτώχειας.
  2. Ανάδοχος παιδιού δεν σημαίνει υιοθεσία. Σημαίνει υποστήριξη του παιδιού, της οικογένειάς του και όλων των ανθρώπων στην περιοχή που ζει, έτσι ώστε να επιτευχθούν μόνιμες βελτιώσεις στην ποιότητα της ζωής τους.
  3. Με την αναδοχή δημιουργείται προσωπική σχέση με το παιδί που στηρίζουμε.  Δυο  φορές το χρόνο θα παίρνουμε μήνυμά  του (φωτογραφίες, μικρά κείμενα, ζωγραφιές κ. ά), αλλά και  εμείς θα μπορούμε να του στέλνουμε ανάλογα.
  4. Θα έχουμε ενημέρωση 2 φορές το χρόνο για την πρόοδο των προγραμμάτων στην κοινότητα και τη χώρα που ζει το παιδί.
  5. Το 80% των χρημάτων διατίθενται στα προγράμματα ανάπτυξης και το 20% στα λειτουργικά έξοδα της ActionAid.  Οι οικονομικές εκθέσεις της ActionAid ελέγχονται από ανεξάρτητους ορκωτούς ελεγκτές.

 Κρίναμε χρήσιμο σε αυτήν υιοθεσία να μην συμμετέχουμε μόνο εμείς οι εκπ/κοί, αλλά και οι μαθητές μας. Θα γίνουν λεπτομερείς  ενημερώσεις  στους μαθητές από τους εκπ/κούς των τάξεων.

 Το κόστος για κάθε χρόνο είναι 264 ευρώ, περίπου 1 ευρώ στον καθένα μας.

 Καλούμε τους γονείς που είναι σύμφωνοι με αυτή τη δράση μας και έχουν τη  διάθεση να συνεισφέρουν οικονομικά να στείλουν με το παιδί τους στον εκπ/κό της τάξης  1 ευρώ μέχρι 25 Οκτωβρίου για να πληρώσουμε την ετήσια συνδρομή. 

Αφήστε μια απάντηση