Δημιουργώντας κίνητρα μάθησης στο σχολείο

τάξη4

Οι ψυχολόγοι που ασχολήθηκαν με τη μελέτη των κινήτρων, επικεντρώθηκαν σε τρία βασικά ερωτήματα:

Τι ωθεί ένα άτομο να αναλάβει μια εργασία;

Ποιος είναι ο βαθμός συμμετοχής του ατόμου σε μια εργασία που έχει επιλέξει;

Γιατί το άτομο μπορεί να επιμένει στην ολοκλήρωση μιας εργασίας ή να παραιτείται από αυτήν;

Η διδασκαλία μπορεί να καλλιεργήσει τα εσωτερικά κίνητρα που πηγάζουν από εσωτερικούς, προσωπικούς παράγοντες, όπως οι αμοιβές, τα ενδιαφέροντα, η περιέργεια και η ευχαρίστηση, ενεργοποιώντας την περιέργεια των μαθητών και δημιουργώντας τους την αίσθηση της ικανότητας. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που και οι εξωτερικές ενισχύσεις (εξωτερικά κίνητρα) είναι απαραίτητες, όπως είναι οι αμοιβές, η πίεση, και η τιμωρία. Έχει παρατηρηθεί όμως ότι η εκτεταμένη χρήση εξωτερικών αμοιβών μπορεί να οδηγήσει σε προσωρινή τροποποίηση της συμπεριφοράς, υλιστική στάση και μείωση των εσωτερικών κινήτρων.

Α. ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

  • Φροντίστε ώστε το περιβάλλον της σχολικής αίθουσας να είναι καλά οργανωμένο και ψυχολογικά ασφαλές.
  • Πιστέψτε στους μαθητές σας. Η έλλειψη πίστης στους μαθητές τους προετοιμάζει να περιμένουν την αποτυχία.
  • Δείξτε στους μαθητές σας ότι ενδιαφέρεστε γι’ αυτούς κι ότι ανήκουν στην τάξη σας.

Β. ΔΟΜΗΣΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ

  • Αρχίστε μια εργασία ξεκινώντας από το επίπεδο των μαθητών.
  • Θέστε μαθησιακούς στόχους προκλητικούς, συγκεκριμένους, βραχυπρόθεσμους.
  • Προωθείστε τη χρήση στρατηγικών αυτοελέγχου και αυτοκαθοδήγησης.
  • Πείστε τους μαθητές ότι η επίδοσή τους μπορεί να βελτιωθεί.
  • Εφαρμόστε εναλλακτικές προσεγγίσεις στη λύση προβλημάτων.

Γ. ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

  • Συνδέστε τις σχολικές εργασίες με τις ανάγκες των μαθητών.
  • Συνδέστε τις δραστηριότητες της τάξης με τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
  • Προκαλέστε την περιέργεια.
  • Κάντε το μαθησιακό έργο διασκεδαστικό.
  • Χρησιμοποιείτε κάτι νέο ή γνωστό.
  • Εξηγείστε τη σχέση ανάμεσα στην τωρινή μάθηση και τη μετέπειτα ζωή.
  • Δώστε ώθηση και αμοιβές, όταν χρειάζεται.
  • Κάντε αναφορές σε πραγματικές καταστάσεις.

Δ. ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ

  • Δίνετε στους μαθητές συχνά την ευκαιρία να αντιδρούν, μέσα από ερωτήσεις και απαντήσεις, σύντομες εργασίες ή επίδειξη ικανοτήτων, ώστε να έχουν το βίωμα της επιτυχίας.
  • Προσφέρετε στους μαθητές τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν ένα έργο.
  • Μη δίνετε έμφαση στη βαθμολογία.
  • Αποφεύγετε την υπεραπλούστευση των δύσκολων έργων.
  • Παρουσιάστε τα δικά σας κίνητρα για μάθηση.
  • Διδάξτε τακτικές μάθησης.

ΑΝΑΣΤΑΛΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΙΝΗΤΡΩΝ δημιουργούνται όταν:

Ο μαθητής έχει:

  • Φτωχή αυτοεικόνα και αυτοαντίληψη
  • Μειωμένη ικανότητα για μάθηση.
  • Χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Ο εκπαιδευτικός  έχει:

  • Χαμηλές ή πολύ υψηλές προσδοκίες από τους μαθητές.
  • Μειωμένες ικανότητες οργάνωσης και διεξαγωγής αποτελεσματικής διδασκαλίας.

Η διδακτική  εκπαιδευτική πράξη  γίνεται:

  • Καλλιεργώντας τον ανταγωνισμό και τη σύγκριση.
  • Δίνοντας έμφαση σε εξωτερικά παρά εσωτερικά κίνητρα.
  • Δεν παρακινεί το ενδιαφέρον των μαθητών, αλλά γίνεται μονότονη και ανιαρή.

Η αξιολόγηση :

  • Γίνεται δημοσίως, με αποτέλεσμα να δημιουργεί άγχος και εσωτερική ανησυχία.
  • Δίνει έμφαση στην τελειότητα του αποτελέσματος αντί στην προσπάθεια.
  • Δίνει έμφαση στη βαθμολογία (βαθμοθηρία)

Πηγή:  paroutsas.jmc.gr