Οι ψυχολόγοι που ασχολήθηκαν με τη μελέτη των κινήτρων, επικεντρώθηκαν σε τρία βασικά ερωτήματα:
Τι ωθεί ένα άτομο να αναλάβει μια εργασία;
Ποιος είναι ο βαθμός συμμετοχής του ατόμου σε μια εργασία που έχει επιλέξει;
Γιατί το άτομο μπορεί να επιμένει στην ολοκλήρωση μιας εργασίας ή να παραιτείται από αυτήν;
Η διδασκαλία μπορεί να καλλιεργήσει τα εσωτερικά κίνητρα που πηγάζουν από εσωτερικούς, προσωπικούς παράγοντες, όπως οι αμοιβές, τα ενδιαφέροντα, η περιέργεια και η ευχαρίστηση, ενεργοποιώντας την περιέργεια των μαθητών και δημιουργώντας τους την αίσθηση της ικανότητας. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που και οι εξωτερικές ενισχύσεις (εξωτερικά κίνητρα) είναι απαραίτητες, όπως είναι οι αμοιβές, η πίεση, και η τιμωρία. Έχει παρατηρηθεί όμως ότι η εκτεταμένη χρήση εξωτερικών αμοιβών μπορεί να οδηγήσει σε προσωρινή τροποποίηση της συμπεριφοράς, υλιστική στάση και μείωση των εσωτερικών κινήτρων.
Α. ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ
- Φροντίστε ώστε το περιβάλλον της σχολικής αίθουσας να είναι καλά οργανωμένο και ψυχολογικά ασφαλές.
- Πιστέψτε στους μαθητές σας. Η έλλειψη πίστης στους μαθητές τους προετοιμάζει να περιμένουν την αποτυχία.
- Δείξτε στους μαθητές σας ότι ενδιαφέρεστε γι’ αυτούς κι ότι ανήκουν στην τάξη σας.
Β. ΔΟΜΗΣΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ
- Αρχίστε μια εργασία ξεκινώντας από το επίπεδο των μαθητών.
- Θέστε μαθησιακούς στόχους προκλητικούς, συγκεκριμένους, βραχυπρόθεσμους.
- Προωθείστε τη χρήση στρατηγικών αυτοελέγχου και αυτοκαθοδήγησης.
- Πείστε τους μαθητές ότι η επίδοσή τους μπορεί να βελτιωθεί.
- Εφαρμόστε εναλλακτικές προσεγγίσεις στη λύση προβλημάτων.
Γ. ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
- Συνδέστε τις σχολικές εργασίες με τις ανάγκες των μαθητών.
- Συνδέστε τις δραστηριότητες της τάξης με τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
- Προκαλέστε την περιέργεια.
- Κάντε το μαθησιακό έργο διασκεδαστικό.
- Χρησιμοποιείτε κάτι νέο ή γνωστό.
- Εξηγείστε τη σχέση ανάμεσα στην τωρινή μάθηση και τη μετέπειτα ζωή.
- Δώστε ώθηση και αμοιβές, όταν χρειάζεται.
- Κάντε αναφορές σε πραγματικές καταστάσεις.
Δ. ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ
- Δίνετε στους μαθητές συχνά την ευκαιρία να αντιδρούν, μέσα από ερωτήσεις και απαντήσεις, σύντομες εργασίες ή επίδειξη ικανοτήτων, ώστε να έχουν το βίωμα της επιτυχίας.
- Προσφέρετε στους μαθητές τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν ένα έργο.
- Μη δίνετε έμφαση στη βαθμολογία.
- Αποφεύγετε την υπεραπλούστευση των δύσκολων έργων.
- Παρουσιάστε τα δικά σας κίνητρα για μάθηση.
- Διδάξτε τακτικές μάθησης.
ΑΝΑΣΤΑΛΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΙΝΗΤΡΩΝ δημιουργούνται όταν:
Ο μαθητής έχει:
- Φτωχή αυτοεικόνα και αυτοαντίληψη
- Μειωμένη ικανότητα για μάθηση.
- Χαμηλή αυτοπεποίθηση.
Ο εκπαιδευτικός έχει:
- Χαμηλές ή πολύ υψηλές προσδοκίες από τους μαθητές.
- Μειωμένες ικανότητες οργάνωσης και διεξαγωγής αποτελεσματικής διδασκαλίας.
Η διδακτική εκπαιδευτική πράξη γίνεται:
- Καλλιεργώντας τον ανταγωνισμό και τη σύγκριση.
- Δίνοντας έμφαση σε εξωτερικά παρά εσωτερικά κίνητρα.
- Δεν παρακινεί το ενδιαφέρον των μαθητών, αλλά γίνεται μονότονη και ανιαρή.
Η αξιολόγηση :
- Γίνεται δημοσίως, με αποτέλεσμα να δημιουργεί άγχος και εσωτερική ανησυχία.
- Δίνει έμφαση στην τελειότητα του αποτελέσματος αντί στην προσπάθεια.
- Δίνει έμφαση στη βαθμολογία (βαθμοθηρία)
Πηγή: paroutsas.jmc.gr
