Δυσαριθμησία. Ένα διαφορετικό μαθηματικό πρόβλημα.

Ο καθηγητής γνωστικής νευροψυχολογίας Brian Butterworth συνάντησε πρώτη φορά τον Τσαρλς, όταν ο τελευταίος ήταν 30 χρόνων και υπερήφανος κάτοχος ενός πτυχίου ψυχολογίας. Η απόκτηση ενός πτυχίου ήταν για εκείνον ένα επίτευγμα, αλλά η είσοδός του στο πανεπιστήμιο ήταν ένα ακόμα μεγαλύτερο κατόρθωμα, αφού, παρά τις επίπονες προσπάθειές του, ήταν αδύνατον να ολοκληρώσει με επιτυχία οποιαδήποτε εξέταση είχε σχέση με τα μαθηματικά και αριθμούς.

Ο Τσαρλς είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός εργατικού και ευφυούς ατόμου που αδυνατεί να κατανοήσει ακόμα και τις πιο απλές αριθμητικές ιδέες και πράξεις. Η ειδική μαθησιακή δυσκολία του Τσαρλς ονομάζεται δυσαριθμησία. Η σχέση που αναπτύσσουν άνθρωποι όπως ο Τσαρλς με τους αριθμούς είναι μια διαρκής πηγή ανησυχίας και άγχους, δεδομένου ότι αγωνίζονται καθημερινά να καταλάβουν ό,τι είναι για τους άλλους προφανές.

Η δυσαριθμησία δεν είναι ακόμα ευρέως αναγνωρισμένη. Η αντιμετώπιση των ανθρώπων με αυτή τη μαθησιακή δυσκολία είναι ανάλογη με εκείνη που είχαν οι δυσλεξικοί πριν από 30 χρόνια. Δυστυχώς, αρκετοί δάσκαλοι αλλά και γονείς συντάσσονται με τη γενικότερη αντίληψη που θεωρεί βλάκες όποιους δεν μπορούν να κατανοήσουν κάτι που μια πλειοψηφία κατανοεί.

Για να δούμε, όμως, ποιες είναι οι συνήθεις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσαριθμησία : αδυνατούν να αναγνωρίσουν ή να διακρίνουν τα αριθμητικά σύμβολα + – x, ξεκινούν να κάνουν αφαίρεση και συνεχίζουν να κάνουν πρόσθεση, μπερδεύουν τους μηχανισμούς των πράξεων, αδυνατούν να διακρίνουν και να στοιχίσουν σε μια πράξη τις μονάδες, και τις δεκάδες, ξεχνούν να υπολογίσουν τα κρατούμενα κ.α.

Ο Τσαρλς, όπως αφηγείται ο Brian Butterworth, βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση ακόμα κι όταν πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ : δεν καταλαβαίνει τις τιμές των προϊόντων, δεν μπορεί να υπολογίσει το συνολικό κόστος του καλαθιού του, και όταν φτάνει στο ταμείο, δεν έχει ιδέα πόσα χρήματα πρέπει να πληρώσει και πόσα ρέστα πρέπει να πάρει. Για να απαντήσει στο ερώτημα αν ο αριθμός 9 είναι μεγαλύτερος του 3, πρέπει να το υπολογίσει μετρώντας τα δάχτυλα του χεριού του.

Αν και η δυσαριθμησία άρχισε να αναγνωρίζεται ως μαθησιακή δυσκολία, σχετικά πρόσφατα, στην Μεγάλη Βρετανία γίνονται οι πρώτες προσπάθειες για να αντιμετωπιστεί με τη δέουσα σοβαρότητα. Δυο σημαντικοί φορείς, η Βρετανική Ένωση για τη Δυσλεξία και η Βρετανική Εθνική Στρατηγική για τη Μαθηματική Γνώση έστειλε ήδη κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες στα σχολεία της χώρας, ώστε να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν σωστά οι μαθητές με δυσλεξία και δυσαριθμησία.

Στο βίντεο που ακολουθεί ο καθηγητής Brian Butterworth από το University College του Λονδίνου, μιλάει για το θέμα στο κανάλι Numberphille του youtube.

Πηγή: thalesandfriends.org

Συντάκτης: Γιώργος Καρουζάκης