Χαρακτηριστικά μαθητή, εκπαιδευτικού και γονέα στο Ελληνικό Σχολείο.

MEG

Στη σχολική κοινότητα εμπλέκονται αρκετοί φορείς και πρόσωπα και από την αλληλεπίδραση τους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η αποτελεσματικότητα και η πρόοδος της σχολικής μονάδας. Τα πρόσωπα που διαδραματίζουν το σημαντικότερο ρόλο είναι χωρίς αμφιβολία ο μαθητής, ο εκπαιδευτικός και ο γονέας-κηδεμόνας. Οι βασικότεροι παράγοντες που καθορίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά καθενός από τα πρόσωπα αυτά είναι – κατά τη γνώμη μου – η οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική κατάσταση της χώρας, η κουλτούρα και η νοοτροπία που υπάρχει στην τοπική κοινωνία, οι στάσεις και οι αντιλήψεις που επικρατούν, αλλά και το εκπαιδευτικό σύστημα. Ποια είναι όμως αυτά τα χαρακτηριστικά στη χώρα μας και ποια από αυτά είναι τα σπουδαιότερα; 
Στις σελίδες που ακολουθούν καταγράφονται αρκετά από τα ιδιαίτερα γνωρίσματα που συναντούμε σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς στο Ελληνικό Σχολείο. Μπορείτε να καταθέσετε τη γνώμη σας στα σχόλια που ακολουθούν, να αξιολογήσετε τα χαρακτηριστικά, ή να προσθέσετε και άλλα που δεν αναφέρονται στην παρούσα ανάρτηση.

μαθητης

To <<προφίλ>> του Έλληνα μαθητή.

Μπορούμε να πούμε ότι ο Έλληνας μαθητής
1. Είναι φιλομαθής, αλλά βαριέται γρήγορα.
2. Έχει εξυπνάδα, αλλά δεν είναι αρκετά εργατικός.
3. Αγαπά το σχολείο, αλλά προτιμά το παιχνίδι από το μάθημα.
4. Είναι φιλότιμος, αλλά του λείπει η αυτοπειθαρχία.
5. Συμφωνεί με τον καθηγητή του, αλλά κάνει τα αντίθετα.
6. Θέλει μεγάλους βαθμούς, αλλά απεχθάνεται τα διαγωνίσματα.
7. Είναι φορτωμένος με πολλές σχολικές και εξωσχολικές υποχρεώσεις και αυτό του δημιουργεί κόπωση που διακρίνεται αρκετές φορές στην τάξη.
8. Του αρέσουν οι συζητήσεις μέσα στην τάξη, αλλά είναι κακός ακροατής.
9. Υποστηρίζει το δημοκρατικό διάλογο, αλλά προτιμά να λύνει τις διαφορές του με φωνές και μπουνιές.
10. Θεωρεί τους συμμαθητές του φίλους, αλλά αποφεύγει να συνεργάζεται μαζί τους.
11. Είναι ενθουσιώδης και δημιουργικός, αλλά μόνο όταν έχει όρεξη.
12. Είναι εκδηλωτικός, ενδιαφέρεται για όλα, λέει πολλά, αλλά μαθαίνει λίγα και κάνει λιγότερα.

προφιλ

Το <<προφίλ>> του Έλληνα εκπαιδευτικού

Ο Έλληνας εκπαιδευτικός
1. Είναι φιλότιμος , αγαπά τη δουλειά του και αρκετές φορές αναλαμβάνει εργασίες που δεν είναι υποχρεωμένος να κάνει.
2. Κατέχει αρκετά καλά το γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητάς του αλλά υστερεί σε θέματα διδακτικής και παιδαγωγικών.
3. Στη διδασκαλία χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες αλλά αποφεύγει τη χρήση «σχεδίων μαθήματος» ή «φύλλων εργασίας».
4. Κάνει μάθημα κυρίως με τους «καλούς» μαθητές και λιγότερο με τους «μέτριους» και τους «αδύνατους».
5. Είναι υπέρ του διαλόγου αλλά στη διδασκαλία του χρησιμοποιεί κυρίως μονόλογο.
6. Συμπαθεί τους μαθητές του αλλά δε διστάζει να τους ειρωνευτεί ή να εκτοξεύσει απειλές εναντίον τους.
7. Συμπεριφέρεται εγωιστικά στον επαγγελματικό του χώρο και θεωρεί τον εαυτό του αυθεντία.
8. Αφιερώνει αρκετό χρόνο σε εργασίες που αφορούν την απομνημόνευση και όχι τη σκέψη και την κριτική ικανότητα.
9. Εκφράζεται υπέρ της καινοτομίας αλλά δεν του αρέσουν οι αλλαγές.
10. Έχει ανάγκη από βοήθεια αλλά δεν έχει μάθει να συνεργάζεται.
11. Νοιάζεται για την ενημέρωση των γονέων – κηδεμόνων, αλλά εστιάζει στα αρνητικά παρά στα θετικά χαρακτηριστικά του μαθητή.

goneis

Το <<προφίλ>> του Έλληνα γονέα – κηδεμόνα

Ο σημερινός Έλληνας κηδεμόνας
1. Αγαπά το παιδί του, αλλά το θεωρεί κτήμα του.
2. Ξοδεύει πολλά για το παιδί του, γιατί στερήθηκε ο ίδιος πολλά.
3. Ενδιαφέρεται για τη μάθηση του παιδιού του, αλλά είναι ανυπόμονος.
4. Είναι ευγενικός, αλλά του λείπει η ψυχραιμία.
5. Κολακεύει τους δασκάλους του παιδιού του, με απώτερο στόχο την υψηλή βαθμολογία.
6. Επηρεάζει αρκετά το παιδί του σε σχέση με τις σπουδές και το επάγγελμα που θα ακολουθήσει.
7. Αναζητά την κοινωνική καταξίωση μέσα από τις επιτυχίες του παιδιού του.
8. Ονειρεύεται ανώτατες σπουδές για το παιδί του, ακόμα κι αν δεν είναι ικανό για κάτι τέτοιο.
9. Μιλά για την αξία της μόρφωσης, αλλά ο ίδιος δεν ανοίγει βιβλίο.
10. Υποστηρίζει το δημοκρατικό διάλογο γονιού-παιδιού, αλλά δεν θέλει αντιρρήσεις.
11. Αξιώνει υπευθυνότητα από το παιδί του, αλλά δεν το βοηθά να ωριμάσει.
12. Δίνει συμβουλές στο παιδί του, αλλά είναι ο ίδιος κακό πρότυπο.
13. Κατακρίνει ή μειώνει τον εκπαιδευτικό μπροστά στα μάτια του παιδιού του.

Ισίδωρος Γλαβάς