Μαθήματα καινοτομίας.

καινοτομια2

7 Θεμελιώδη Μαθήματα Καινοτομίας που διδάσκονται στο Χάρβαρντ. Τι μαθαίνουν οι φοιτητές για την δημιουργία ενός περιβάλλοντος που προάγει την καινοτομία;

Η Τζόντι Γκόλντσταϊν είναι υπεύθυνη του Εργαστηρίου Καινοτομίας του Χάρβαρντ (I-lab). Πρόκειται για μία συνεργασία κι έναν εκπαιδευτικό χώρο που ιδρύθηκε το 2011 ώστε να βοηθήσει τους φοιτητές να αναπτύξουν ενδιαφέρον για την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Κάτοχος MBA από το Χάρβαρντ και η ίδια, η δουλειά της είναι να οδηγεί τους φοιτητές να αναπτύσουν τολμηρές δημιουργικές ιδέες και να τις υλοποιούν. Χρησιμοποιεί μια διεπιστημονική προσέγγιση – εξάλλου τα αφεντικά της είναι οι κοσμήτορες 12 σχολών του Πανεπιστημίου – για την ενθάρρυνση νέων τρόπων σκέψης.

“Η ποικιλία των ιδεών είναι αμέτρητη” λέει η ίδια. Οι συμμετέχοντες στο I-lab εργάζονται σε projects που κυμαίνονται από τη δημιουργία λιχουδιών από έντομα, στη βελτίωση των συνθηκών ζωής των στρατιωτικών. Το εργαστήριο έχει αποτελέσει κοιτίδα περισσότερων από 600 startups από την ίδρυση του. Με την πάροδο το χρόνου, η Γκόλντσταϊν αποκόμισε σημαντικά μαθήματα σχετικά με τις απαραίτητες συνθήκες για την δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου να ανθίζει η καινοτομία. Εδώ θα βρείτε τα επτά βασικότερα:

ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΣΦΟΥΓΓΑΡΙΑ

Οι καινοτόμοι άνθρωποι είναι πνευματικά περίεργοι και απολαμβάνουν να απορροφούν νέες πληροφορίες που μπορεί να τους βοηθήσουν στις ιδέες τους. Το I-lab διαθέτει ένα πρόγραμμα μεντόρων προκειμένου να βοηθήσει τους καινοτόμους να μάθουν όσα περισσότερα πράγματα τους ενδιαφέρουν. Ακόμα κι αν δεν έχετε πρόσβαση στο I-lab, η διαρκής επιδίωξη της απόκτησης της πληροφορίας που χρειάζεστε και η επαφή με ανθρώπους που μπορούν να σας διδάξουν βασικές δεξιότητες, αποτελεί σημαντικό μέρος του να είναι κάποιος καινοτόμος.

ΤΟ ΣΤΕΝΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΑΣ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ

Οι μεγάλες ιδέες είναι μια χαρά, αλλά οι περισσότεροοι από εμάς διαθέτουν περιορισμένους πόρους. Το να προσπαθήσετε ευθύς εξαρχής να γίνετε η επόμενη Amazon ή Google θα οδηγήσει σε burnout και απογοήτευση. Αντιθέτως, επιλέξτε μία πιο εστιασμένη προσέγγιση και ξεκινήστε από εκεί. Αν θέλετε να θέσετε τα θεμέλια για μια μεγάλη ιδέα, εστιάστε στην ανάπτυξη ενός τμήματος της μέχρι να αναπτύξει γερές βάσεις. “Διαλέξτε μία περιοχή, εστιάστε εκεί. Κρατήστε τα πράγματα απλά” συμβουλεύει..

Ο ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΣ

Είτε πρόκειται για την αγορά, είτε για συναδέλφους, ο ανταγωνισμός μπορεί να δημιουργήσει μία αίσθηση επείγοντος και κινητοποίησης που προωθεί την καινοτομία. Η Γκόλντσταϊν λέει στους φοιτητές της ότι το να υπάρχει ήδη αντσγωνιστής στην αγορά είναι σημάδι πως κάποιος άλλος έχει ήδη εξετάσει την ιδέα και είδε ότι υπάρχει πελατεία. Για να επιτύχετε πρέπει να τα πάτε καλύτερα. Το I-lab επίσης διοργανώνει διαγωνισμούς όπου δίνεται στους φοιτητές κάποιο πρόβλημα και δημιουργούν ομάδες για να επινοήσουν λύσεις. Αυτού του είδους η δημιουργική άσκηση και η συνεργασία σε ομάδα βοηθά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων που προάγουν την καινοτόμο σκέψη.

ΩΡΑΙΕΣ ΟΙ ΙΔΕΕΣ, ΑΛΛΑ Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΡΑΕΙ

Πολλοί άνθρωποι μπορούν να έχουν μια καλή ιδέα. Ωστόσο, από την ομάδα που δημιουργείς στο πως θα διαθρωθεί, θα προωθηθεί και θα παραδοθεί η υπηρεσία ή το προϊόν που προσφέρεις, η πραγματική ευκαιρία βρίσκεται στο πώς θα την υλοποιήσεις.

ΠΕΡΑΣΤΕ ΧΡΟΝΟ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥΣ ΑΠΟ ΕΣΑΣ

“Η ποικολομορφία προέλευσης και εμπειριών είναι απαραίτητη” λέει. Αν έχετε μία ομάδα όπου όλοι διαθέτουν τις ίδιες εμπειρίες, απόψεις και κοινωνικο υπόβαθρο, περιορίζετε την δυναμική της καινοτομίας. Η διεπιστημονική προσέγγιση του I-lab συγκεντρώνει ανθρώπους που αλλιώς πιθανά δεν θα συναντιόνταν ποτέ. Ο φοιτητής με σπουδές στο πεδίο των δημόσιων πολιτικών συνεργάζεται με διδακτορικό φοιτητή στην Χημεία και φοιτητή της Νομικής. Οι ιδρυτές του I-lab συχνά λένε πως δεν θα είχαν ποτέ επινοήσει τις ιδέες ή τις επιχειρήσεις τους αν δεν είχαν συναντήσει ανθρώπους που σκέφτονται διαφορετικά από τους ίδιους, λέει η Γκόλντσταϊν.

ΤΟ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΝΕΣΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΤΕΙ ΑΠΟΤΥΧΙΑ

Οι άνθρωποι που πηγαίνουν στο Χάρβαρντ δεν είναι συνηθισμένοι στην αποτυχία, λέει η Γκόλντσταϊν. Τους ενθαρρύνει να το ξεπεράσουν. Το να είσαι δημιουργικός και καινοτόμος σημαίνει πως θα προσπαθήσεις και πολλά πράγματα που δεν θα πετύχουν. Θα αναπτύξεις πρωτότυπα που δεν θα είναι σωστά και θα δοκιμάσεις προσεγγίσεις που είναι μια τρύπα στο νερό μέχρι να βρεις τον ιδανικό συνδυασμό. Αν πληγώνεσαι και τα παρατάς επειδή η πρώτη σου προσπάθεια δεν απέδωσε, τότε δεν θα κατορθώσεις ποτέ να απελευθερωθείς και να είσαι πραγματικά καινοτόμος. “Εδώ κάνουμε πολλά που σχετίζονται με την σχεδίαση ιδεών, την ανθρωποκεντρική σχεδίαση και την δοκιμή πρώιμων ιδεάων σε πελάτες, δίνοντας πραγματικά την δυνατότητα στις ιδέες να αποτύχουν άμεσα, πριν δαπανηθούν έξι μήνες ή ένας χρόνος δημιουργίας ενός προϊόντος το οποίο κανείς δεν θέλει να αγοράσει. Δουλεύουμε πάρα πολύ πάνω σε αυτό.” λέει.

Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΙΓΜΙΑΙΑ, ΘΕΛΕΙ ΧΡΟΝΟ

Όταν η Γκόλντσταϊν προσκαλεί ιδρυτές εταιρειών να μιλήσουν με τους φοιτητές δεν θέλει να μιλήσουν για το “τέλος καλό, όλα καλά” της ιστορίας τους. Θέλει να μάθει τι πήγε στραβά και πως το διαχειρίστηκαν. Μαθαίνεις περισσότερα από τα λάθη, και από τις αφηγήσεις λαθών, παρά από τις επιτυχίες. Θέλει οι φοιτητές της να γνωρίζουν πως οι ιστορίες των “εν μία νυκτί” επιτυχιών συχνά έπονται μακρών περιόδων αγωνίας και πολλές απόπειρες καινοτομίας. “Όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά πως αυτό [η άμεση επιτυχία] είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Βέβαια αυτό μοιράζονται όλοι, αλλά δεν είναι η πραγματικότητα. Πρόκειται για μακρά διαδικασία, και παίρνει πολύ περισσότερο απ’ ότι προσδοκά κανείς.”

Πηγή: www.lifo.gr