Εισηγήσεις – Εργασίες στο 33ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας

33o_syn_eme

Tο 33ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας, πραγματοποιήθηκε στα Χανιά, στις 4, 5 και 6 Νοεμβρίου 2016 και διοργανώθηκε  από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ)  σε συνεργασία με το τοπικό παράρτημα Χανίων.

Ο τίτλος του συνεδρίου ήταν «Μαθηματικά, θεμέλιο της ανθρώπινης σκέψης» ενώ οι πέντε θεματικοί άξονές του ήταν:

1) Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση,

2) Διδασκαλία των Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,

3) Μετάβαση από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο,

4) Έρευνα στα Μαθηματικά και τις Εφαρμογές τους και

5) Ιστορία και Φιλοσοφία των Μαθηματικών.

Στους συνδέσμους που ακολουθούν μπορείτε να βρείτε όλες τις εισηγήσεις – εργασίες από τα πρακτικά του συνεδρίου (συνολικά 1088 σελίδες)

Εργασίες Πρακτικών

Αργυράκης Βάιος, Παπαδοπετράκης Ευτύχης Η αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων στην αρχαία Ελληνική σκέψη (μια απόδειξη που κράτησε 350 χρόνια)
Ανδρεόπουλος Παναγιώτης, Μπερσίμης Γ. Φραγκίσκος Ανάπτυξη πιθανοθεωρητικών κατανομών από μαθηματικά μοντέλα θνησιμότητας
Απλακίδης Α. Ιωάννης Το 1ο και 2ο θέμα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις Μαθηματικών Η «επιτυχής» αντιμετώπιση θεμάτων με σαφή αναφορά στο σχολικό βιβλίο
Αρδαβάνη Καλλιόπη, Μαργιόρα Φιλίππα Μια πρόταση διδασκαλίας για τις Πιθανότητες
Ασημακοπούλου Αλεξάνδρα, Λυμπεροπούλου Ελένη «Σιδεροντυμένη έμπαινε πια στην πόλη η εξίσωση…» Ε. Κακναβάτος
Αυγερινός Ευγένιος, Καραγεωργιάδης Αθανάσιος Πώς η αξιολόγηση μεταξύ φοιτητών (peer assessment)– επιδρά στην γνωστική ικανότητά τους στα Μαθηματικά
Αυγερινός Ευγένιος, Ρεμούνδου Δήμητρα Οι αναπαραστάσεις της έννοιας του ρυθμού μεταβολής και οι αδυναμίες πρόσληψής της κατά την μετάβαση από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο
Βλάστος Αιμίλιος, Σκοτίδας Σωτήριος Tο θεώρημα Darboux στη διδασκαλία του Διαφορικού Λογισμού στο Λύκειο
Βόσκογλου Γρ. Μιχάλης Λύση προβλημάτων στη σύγχρονη εποχή της γνώσης και της παγκοσμιοποίησης
Βόσκογλου Γρ. Μιχάλης Μαθηματικά: Ανακάλυψη ή Επινόηση του Ανθρωπίνου Νου;
Βουντουράκης Γεώργιος, Σπυράκου Μαρία Ιωάννα Διαχείριση Χαρτοφυλακίου, ένα βήμα πριν το Χρηματιστήριο;
Γαβριήλ Άννα, Λύκος Ανδρέας Ιστορική περιήγηση στην εξέλιξη του συμβολισμού στην Αριθμητική: μία διαθεματική πρόταση
Γαγάτσης Αθανάσιος, Παπαγιάννης Κωνσταντίνος, Μιχαήλ- Χρυσάνθου Παρασκευή Η κατανόηση του γεωμετρικού σχήματος σε μαθητές με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα Mαθηματικά
Γεωργακόπουλος Κωνσταντίνος, Μούτσιος-Ρέντζος Ανδρέας Η εισαγωγή στην έννοια της συνάρτησης στο Γυμνάσιο μέσω παραδείγματος μέτρησης
Γουναροπούλου Μαρία, Μοσκοφόγλου- Χιονίδου Μαρία, Βαμβουλή Αικατερίνη Η Συμβολή της Λεκτικής και Εικονιστικής Αναπαράστασης στην Επίλυση Δραστηριοτήτων Στατιστικής σε μαθητές Α΄ και Β΄ τάξης Γυμνασίου
Γρηγοριάδου Εύα, Παπαλεξανδρή Χρυσούλα Στόχοι, Περιεχόμενα και Προσεγγίσεις κατά τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Δελικανλής Παναγιώτης Στάσεις και πεποιθήσεις των καθηγητών στη διδασκαλία των Μαθηματικών. Ένα παιχνίδι εξαπάτησης και αυτοεξαπάτησης;
Δημητριαδου Αφροδιτη, Φαρμάκης Νικόλαος Το Άγχος για τα Μαθηματικά στους φοιτητές των Εφαρμοσμένων Επιστημονικών Κλάδων
Δημητρίου Ξενοφών, Boccuto Antonio Οριακά θεωρήματα για k-τριγωνικές συνολοσυναρτήσεις με τιμές σε συνδεσμικές ομάδες
Δόρτσιος Κώστας Ο τροχός του Αριστοτέλη. Μια θεώρηση με τη νέα τεχνολογία
Ζαγοριανάκος Αντώνης H φαινομενολογική θεωρία και μεθοδολογία στην υπηρεσία μιας νέας οπτικής για την μαθησιακή εμπειρία
Θεοχάρης Δημήτριος, Μπεκιάρη Αλεξάνδρα Ανάλυση κεντρικότητας κοινωνικών δικτύων. Μελέτη περίπτωσης σε δίκτυα ηγεσίας μαθητών και καθηγητών
Θωμαΐδης Γιάννης, Μπαρούτης Δημήτρης, Σαράφης Γιάννης, Συγκελάκης Αλέξανδρος Η διδασκαλία της Ανάλυσης στην Γ΄ Λυκείου: Είναι δυνατό να συνδυάσουμε θεωρητική εμβάθυνση και «μεθοδολογία»; Μέρος 1ο . Μια ανάλυση του προβλήματος
Θωμαΐδης Γιάννης, Μπαρούτης Δημήτρης, Σαράφης Γιάννης, Συγκελάκης Αλέξανδρος Η διδασκαλία της Ανάλυσης στην Γ΄ Λυκείου: Είναι δυνατό να συνδυάσουμε θεωρητική εμβάθυνση και «μεθοδολογία»; Μέρος 2ο . Μια διδακτική πρόταση
Ιωαννίδης Κ. Ευάγγελος, Αντωνίου Ε. Ιωάννης Ευαισθησία δικτύων γνώσης
Καβεζός Κυριάκος, Παπαδάτος Χαράλαμπος Διδασκαλία της έννοιας της γραμμικής εξίσωσης, μέσω γραφικής επίλυσής της και χρήσης ψηφιακής τεχνολογίας
Κακαβάς Απόστολος Τα Μαθηματικά και οι διαστάσεις
Καλαντζή Μαρία Χίλντα Απόλυτη Τιμή Πραγματικού Αριθμού. Μία διδακτική πρόταση και σχόλια σε σχέση με τα νομοτελειακά λάθη των μαθητών
Καλογεράκης Γ. Γιάννης Οι εξηγήσεις στη διδασκαλία- παράγοντας ανάπτυξης της σκέψης. Το Θ.Θ.Ο.Λ.
Καλογερία Ελισάβετ,     Γλαβάς Ισίδωρος,       Κυλιάδου Μαρία Μελετώντας τη «μαθηματική μετάβαση» των μαθητών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο με χρήση διαγνωστικού τεστ
Καλυκάκης Δημήτριος, Περυσινάκη Ειρήνη Η δημιουργία ενός ψηφιακού εργαλείου για την κατανόηση της ιστορικής εξέλιξης των μαθηματικών εννοιών που διδάσκονται στο Λύκειο
Καλυκάκης Δημήτριος Παραγοντοποίηση και Θεώρημα Μέσης Τιμής του Διαφορικού Λογισμού. Ποια σχέση τα συνδέει;
Κανάβης Χρήστος, Καγιαβή Μαρία Μαθηματικά σε περιβάλλον εγκλεισμού:Μια διδασκαλία στο σχολείο των φυλακών Κορυδαλλού
Κανταρίδου Φωτεινή Το σχήμα στην Υπερβολική Γεωμετρία
Καρκάνης Βασίλης, Μπερσίμης Γ. Φραγκίσκος, Κόσυβας Γιώργος Πανελλαδικές Εξετάσεις Μαθηματικών 2016:«Η Εκδίκηση του Γνωστού;»Στατιστική Επεξεργασία της Βαθμολογίας των Γραπτών Δοκιμίων των Μαθηματικών, του 31ου Βαθμολογικού Κέντρου ως προς την Επίδοση των Υποψηφίων στο Θέμα Α της Θεωρίας καθώς και σε Επιλεγμένα Ερωτήματα των Θεμάτων Γ και Δ
Καρλή Γαρυφαλλιά Μια προσέγγιση των μαθηματικών μέσω κειμένων στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού
Κασιμάτη Κατερίνα, Μούτσιος-Ρέντζος Ανδρέας, Ματζάκος Νικόλαος Αντιλήψεις για το ρόλο των μαθηματικών στις σπουδές και στην εργασία και προσεγγίσεις μελέτης: η περίπτωση της Α.Σ.ΠΑΙ.ΤΕ.
Κεΐσογλου Στέφανος Ο εγκέφαλος και τα μαθηματικά. προβολές στη διαδικασία μάθησης και διδασκαλίας
Κερασαρίδης Γιάννης Μερικά ιδεολογικά χαρακτηριστικά των Μαθηματικών
Κορδώσης Κωνσταντίνος Το Βυζαντινό ηλιακό ρόλοι-ημερολόγιο κατασκευαστικές εκδοχές (το παιχνίδι των λόγων)
Κοτζαπαναγιώτου Ευγενία Οι κυβικές ρίζες της μονάδας
Κοτζαπαναγιώτου Ευγενία Η αριθμητική των υπολοίπων
Κουλούρης Ανδρέας Διδακτική Αξιοποίηση των Φύλλων Εργασίας στη Διδασκαλία των Μαθηματικών
Κουρνιάτης Νικόλαος H παραμετρική προσέγγιση του αρχιτεκτονικού προβλήματος της προβολής υπερκύβων τεσσάρων διαστάσεων στον r³ και ο συσχετισμός με πλακοστρώσεις στο επίπεδο
Κούρτη Στυλιανή-Κυριακή, Κρητικού Ευαγγελία, Σαπλαμίδου Σταυρούλα Σχέση Συναισθημάτων & Ευρετικών Στρατηγικών, Μαθητών ΣΤ’ Δημοτικού, κατά την επίλυση καλώς & ασθενώς δομημένων προβλημάτων
Κυριαζής Χρήστος, Πρωτοπαπάς Ελευθέριος Εξερευνώντας και εφαρμόζοντας το Θεώρημα Μέσης Τιμής του Ολοκληρωτικού Λογισμού
Κυριακίδης Λεωνίδας, Καραστάθης Παναγιώτης Χαρακτηριστικά αποτελεσματικής διδασκαλίας στην Άλγεβρα β΄ Λυκείου: Ανάπτυξη και εγκυροποίηση ενός δυναμικού μοντέλου εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας
Κωνσταντόπουλος Παναγιώτης Κανονικοποιήση και απεικόνιση ανώτερης τάξης εξαρτήσεων σε δεδομένα γενετικού τύπου.
Κωστόπουλος Βασίλης, Χριστόπουλος Παναγιώτης Ερατοσθένης – Βιωματική Διδασκαλία Μαθηματικών Γυμνάσιου με ένα Διαθεματικό έργο Etwinning
Λαγογιάννης Βασίλειος, Καρδάμης Σπυρίδων Σύγχρονοι επαφαί επίλυση Απολλώνιων προβλημάτων με χρήση προγραμμάτων Η/Υ
Λουλάκης Χρόνης Η συμβολή των Μαθηματικών σε άλλες επιστήμες, μέσα από τη διδασκαλία της Τριγωνομετρίας
Μακρυμανωλάκης Παντελεήμων Ανδρέας Μια πολύ σύντομη μελέτη του Παιγνίου Κυνήγι Ελαφιού και η σχέση του με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων
Μαλαφέκας Ν. Αθανάσιος, Κρητικός Μανόλης Η συμβολή των Συνεδρίων της ΕΜΕ στην διαμόρφωση ενός αποδοτικού Σχολείου
Μαλλιάκας Κώστας Προσεγγίσεις της ισότητας και της ταυτότητας για την κατανόηση των αξιοσημείωτων ταυτοτήτων
Μαλλιάκας Κώστας Μελέτη αναπαραστάσεων για την κατανόηση των αξιοσημείωτων ταυτοτήτων
Μάντζιαρη Μαρία Σύνδεση Μαθηματικών – Φυσικής, ένα σενάριο διδασκαλίας
Μαραγκού Γεωργία Όταν ταιριάξαμε γύρω από την αρπεδόνη για να ανεβούμε ακόμα ψηλότερα
Μαυρομμάτης Άρης, Παπανικολάου Αποστόλης, Σταθοπούλου Σοφία Η ανακάλυψη της αναγκαιότητας των Μαθηματικών μέσω της μεθοδολογίας του STEM
Μετζιδάκης Θεοχάρης, Κρητικός Μανόλης Αξιολόγηση επιχειρηματικού κίνδυνου με τη χρήση σύγχρονου λογισμικού προσομοίωσης
Μπαλαμπανίδου Ζαφείρα, Μπατζέλη Χαρά Νοεροί υπολογισμοί σε μαθητές Γυμνάσιου με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες
Μπαλωμένου Αθανασία, Κόμης Βασίλειος, Ζαχάρος Κωνσταντίνος Εργαλειακή γένεση στρατηγικών σύγκρισης μήκων στο Cabri Geometry IΙ.
Μπαραλής Η.Γεώργιος Η αξιοποίηση του μοτίβου των τεχνημάτων του λαϊκού πολιτισμού στη Μαθηματική Εκπαίδευση
Μπερσίμης Γ.Φραγκίσκος Βελτίωση διαγνωστικής ικανότητας δεικτών υγείας με χρήση μαθηματικών & στατιστικών μεθόδων
Μπουνάκης Ι. Δημήτρης Πότε ξανά Πάσχα την Πρωτομαγιά; Έτη με την ίδια Ημερομηνία Oρθόδοξου Πάσχα
Νικολουδάκης Εμμανουήλ, Χουστουλάκης Εμμανουήλ, Νικολουδάκης Δημήτρης Βελτιώνοντας τον Πίνακα Ελέγχου του Συλλογισμού της Αποδεικτικής Διαδικασίας στην Ευκλείδεια Γεωμετρία
Νικολουδάκης Εμμανουήλ, Ντάβας Χρήστος, , Χουστουλάκης Εμμανουήλ Διερευνώντας τις απόψεις των μαθητών για μια νέα Διδακτική Προσέγγιση της Ευκλείδειας Γεωμετρίας με τη Χρήση ενός Δομημένης Μορφής Φύλλου Εργασίας
Ο.Μ.Α.Δ.Α” Εργαστήριο Έρευνας στη Διδασκαλία των Μαθηματικών” Αναζητώντας τις ρίζες της παραγώγου
Οικονόμου Δ. Φώτιος Οι τριγωνομετρικοί αριθμοί από διαφορετική οπτική γωνία
Πάλλας Α. Παύλος Η αλγεβρική επίλυση προβλημάτων στο Διόφαντο
Παπαγεωργίου Μυρτώ, Φαρμάκης Νικόλαος Εξοικείωση του κοινού με τις εφαρμογές του διαδικτύου:η περίπτωση των εφαρμογών φορολογίας μέρος II
Παπαδόπουλος Φώτης, Νικολαντωνάκης Κωνσταντίνος Σχεδιασμός της διδασκαλίας μέτρησης απρόσιτων αποστάσεων με χρήση των γεωμετρικών χώρων εργασίας
Παπαδοπούλου Αθηνά, Φερτάκη Μαίρη Ερευνητική προσέγγιση των απόψεων και στάσεων των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με την ανάπτυξη του μαθηματικώς σκέπτεσθαι στην εκπαίδευση
Παπαχρηστούδης Γ. Δημήτριος, Στεφανίδης Χ. Γεώργιος SageMath: Ένα Λογισμικό για Μαθηματικούς
Πάσσος Δημήτριος, Γκιουλέκα Ιωάννα Μαθηματικά και Φυσικές-Οικονομικές επιστήμες: Σχέσεις αλληλεξάρτησης τόσο γνωστές αλλά και τόσο άγνωστες
Πατρώνης Τάσος, Βασιλειάδης Γιάννης Η τύχη της Θεωρίας των Αριθμών στο Ελληνικό Λύκειο Εκπαιδευτικοί χειρισμοί ενός πολυύμνητου κλάδου των μαθηματικών και ένα πείραμα σε σχολική τάξη
Παυλάκος Κ. Γεώργιος Εκπαιδευτικά Παιχνίδια
Πέγιου Βασιλική Πώς επηρεάζουν οι επιδόσεις στα Μαθηματικά Λυκείου την επιλογή σχολής
Πετρίδης Παναγιώτης Μελέτη κεντρικής ελαστικής κρούσης δυο σωμάτων με λογισμικά – περίπτωση μηδέν επί άπειρο
Πλατάρος Ιωάννης Μελέτη κίνησης μέσου χορδής επί κύκλου με το γεωμετρικό λογισμικό Sketchpad
Πούλος Ανδρέας Ερευνητικά και μεθοδολογικά επακόλουθα της επίλυσης ενός μαθηματικού προβλήματος
Πούλος Ανδρέας Το μαθηματικό Σχολείο του Βελιγραδίου. Ένα παράδειγμα ίδρυσης σχολείου Επιστημών για την ελληνική μέση εκπαίδευση
Ράλλης Γ.Γιάννης Η αναγκαιότητα της διδασκαλίας της Στερεομετρίας στο Λύκειο
Ραυτόπουλος Βασίλειος, Κρητικός Μανόλης Αξιολόγηση Ελληνικών ομίλων του κατασκευαστικού κλάδου στην περίοδο της Οικονομικής Κρίσης
Σαραφόπουλος Γεώργιος, Παπαδόπουλος Kοσμάς Μη γραμμική δυναμική σε μονοπωλιακή αγορά
Σιώπη Καλλιόπη, Αποστολοπούλου Ευσταθία, Σίδερης Αποστόλης Εφαρμογή πλαισίου μαθηματικών εργασιών στη διδασκαλία των ισοδύναμων αλγεβρικών παραστάσεων
Σπάθης Μάριος «Θα στρίψει το λεωφορείο;» Μια δραστηριότητα διερευνητικής μάθησης
Συμεωνίδου Ελένη – Ελευθερία Συνήθεις δυσκολίες των μαθητών στη Μαθηματική επαγωγή και τρόποι αντιμετώπισής τους
Σωτηράκης Αναστάσιος, Αυγερινός Ευγένιος Εννοιολογικές μεταφορές στο γνωστικό δίπολο Γεωμετρία-Άλγεβρα: ο ορισμός του γινόμενου αριθμών μέσα από τον πολλαπλασιασμό ευθύγραμμων τμημάτων
Σωτηροπούλου Βασιλική Η πρόοδος της επιστήμης και η εμμονή στη συνθήκη της συνέπειας
Τσολακίδου Ελισάβετ, Φαρμάκης Νικόλαος Επιστήμη των Δεδομένων και Μαθηματικά: Εφαρμογή σε δεδομένα μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Φωτιάδης Α.Νίκος Η αξιοποίηση λογισμικών Δυναμικής Γεωμετρίας στη διδασκαλία της Γεωμετρίας
Χάλκου Δ. Μαρία Τά γεωμετρικά σχήματα και η σημασία της ύπαρξής τους στα Ελληνικα χειρόγραφα
Χαντόγλου Παναγιώτης Η ευελιξία των μαθηματικών στους νοερούς υπολογισμούς
Χατζηστεφάνου Σοφία Η Έλλειψη μέσα από την Ευκλείδεια Γεωμετρία
Χριστοδούλου Θεοδώρα, Παρασκευή Μιχαήλ-Χρυσάνθου, Αθανάσιος Γαγάτσης Εκπαιδεύοντας Εκπαιδευτικούς στη διαμορφωτική αξιολόγηση στη διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών
Χρόνης Χ. Παναγιώτης Μέθοδοι αντιμετώπισης ασκήσεων που περιέχουν ανισοϊσότητες στην ύλη της Γ΄Λυκείου
Κρητικός Μανόλης, Καλλιβωκάς Δημήτρης, Μαλαφέκας Θανάσης Αποτελέσματα επεξεργασίας Ερωτηματολογίων του 32ου Πανελληνίου Συνεδρίου της ΕΜΕ

Συμμετείχα στο 33ο συνέδριο ως εισηγητής και οι εντυπώσεις μου ήταν ιδιαίτερα θετικές γιατί το περιβάλλον ήταν πολύ ωραίο, η οργάνωση αρκετά καλή και οι εισηγήσεις – συζητήσεις πολύ ενδιαφέρουσες. Παραβρέθηκαν περίπου 800 σύνεδροι και πραγματοποιήθηκαν 96 εισηγήσεις. Το επόμενο συνέδριο θα διοργανωθεί στη Λευκάδα το  Νοέμβρη του 2017.

Η εργασία της ανάρτησης των εισηγήσεων στο διαδίκτυο έγινε από τον εξαιρετικό συνάδελφο Μαθηματικό Σωκράτη Ρωμανίδη.